جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دوازده امام از یک نسل

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    دوازده امام از یک نسل






    پرسش:
    چطور می شود دوازده امام از یک نسل بوده و رابطه فرزند و پدری داشته یاشند؟
    پاسخ:
    قبل از جواب سوال باید بدانیم که امامت یک از ضروریات حیات توحیدی است و به تعبیر احادیث زمین بدون امام لحظه ای باقی نخواهد ماند، امام صادق علیه السلام می فرماید: "او بقیت الارض بغیر امام لساخت"، اگر زمین بدون امام باقی بماند اهل خود را فرو می برد.(1)
    پس وجود امام یک اظطرار است اولا برای بقای زمین و عالم هستی. ثانیا: امام باید اوصاف و شرایطی داشته باشد مانند عصمت طبق آیه 59 سوره نساء که معروف به آیه اولی الامر است چون لازمه اطاعت کامل از امام معصوم بودن اوست. همچنین 33 سوره احزاب یعنی آیه تطهیر نیز نشانگر این مساله می باشد آ اهل بیت منزه از گناه هستند.
    تشخیص عصمت این افراد و توان به دوش کشیدن مسئولیت امامت در دست ما نیست و ما نمی توانیم چنین تشخیصی بدهیم که کسی را که انتخاب می کنیم از بدو تولد تا لحظه مرگ معصوم از گناه باشد و بتواند در هر لحظه تکلیف و وظیفه خود را در قبال دین و مردم تشخیص دهد. لذا انتخاب امام توسط خود خداوند می باشد. و اوست که تشخیص می دهد چه کسی می تواند این وظیفه را به نتیجه برساند و او را امام انتخاب می کند.
    چون در بحث امامت سخن از منافع شخصی و لذت و دنیا طلبی نیست که اشکال پیش آید و اینجا غیر مشکل و سختی و درد کل مردم را کشیدن نیست. و چون این کار در توان هر کسی نیست لذا الله اعلم حیث یجعل رسالته(2) پس خداوند است که بهتر می داند رسالت خود را بر گردن چه کسی بگذارد و این از یک نسل باشند یا جداگانه باز خدا عالم است و فهم جزئیات قضیه و حکمت اینکه در یک نسل است به چه دلیل؟ ما بطور دقیق نمی دانیم. غیر از اینکه در احادیث اشاره شده است که خداوند بخاطر مجاهدتی که امام حسین علیه السلام برای حفظ و بقاء دین انجام داد امامت را در نسل او قرار داد.

    پرسش:
    آیا امامان خود به این مقامات علمی ومعنوی رسیده اند یا اینچنین خلق شده اند؟
    پاسخ:
    خداوند در مورد حضرت عیسی علیه السلام می فرماید: قال إنی عبدالله آتاني الکتاب وجعلنی نبیا، در گهواره می گوید که من بنده خدا هستم که خدا به من کتاب داده و مرا پیامبر قرارداده است. مسلم این نوعی لطف الهی است که در اول کودکی کسی معصوم از گناه باشد، در مورد رسول بزگوار اسلام نیز حدیثی به این مضمون داریم که در کودکی فرشته ای موکل بر ایشان بود که علی الظاهر محاسن اخلاقی را به ایشان یاد می داد و کمکش می کرد در امور معنوی.
    اما این به این معنی نیست که آن بزرگواران خود زحمتی نکشیده اند و یا اختیار نداشته اند چون سیره زندگی آنها نشان می دهد که بیشتر از سایرین در راه کسب فضایل و قرب الهی تلاش می کردند مثلا هر شب هزار رکعت نماز می خوانند یا اینکه نماز شب بر رسول بزرگوار اسلام واجب بود. سخت ترین نوع عبادتها را انجام داده و در عین حال مانند فقیرترین مردم زندگی می کردند در حالی که اهل کار بودند و اگر می خواستند از قبل در آمد خودشان که حلال هم بود بهترین کاخها را بسازند. لذا می شود گفت در دوران کودکی تاییدات والطاف الهی در حفظ آنها از گناه وجود دارد ولی بعد از این سنین خود آنها هستند که در سایه تلاش و مجاهدت از نزدیکی به گناه دوری کرده و در انجام طاعات کوتاهی نمی کنند.
    این نکته قابل دقت است که اگر خداوند روی آنها چنین سرمایه گذاری می کند بخاطر این است که ظرفیت تحمل و تبلیغ این رسالت را دارند که هر کسی توان این کار را ندارد و به تعبیری که خداوند می فرماید: «الله اعلم حیث یجعل رسالته»(3)، خداوند بهتر می داند که رسالت خود را در کجا قرار دهد و چه کسی را امین بر این رسالت مقرر فرماید.

    پرسش:
    آیا عدم نبی یا امام بودن یک زنازاده خلاف عدالت نیست؟
    پاسخ:
    اینکه کسی زنازاده می شود مسلم خود در این مشکل دخالتی نداشته و بی گناه است و این تقصیر کسانی است که بخاطر هوس و شهوت خود چنین نوزادی را به دنیا آورده اند اما راه برای خود این شخص هم بسته نیست و می تواند در اثر حسن فعل خود راه سعادت را در پیش گرفته و رستگار شود و چون سختی راه برای او بیشر است مسلم اجر بیشتری هم خواهد داشت. اما اینکه نمی تواند امام باشد چون مساله امامت امر مهمی است که سعادت یک امت به او وابستگی دارد و هر کسی نمی تواند حامل آن باشد و شخص زنازاده نیز چون استعداد ارتکاب گناه در او بیشتر است زدوتر دچار خطا می شود. و خود این مساله هم دلیلی می توالند باشد که امام خود با حسن فعلش به این مقامات می رسد. و از طرف دیگر موقعیت اجتماعی امام و پیامیر در مقبولیت او و پیروی مردم از تاثیر گذار است و اگر شخصی زنازاده باشد و امام تعیین گردد خود مردم زیاد به او روی خوش نشان نداده و بخاطر شان اجتماعی پایینی که دارد مردم زیاد به سمت او رو نمی آورند.

    پرسش:
    ائمه در باب پیشرفت و تکامل علوم چه خدماتی انجام داده اند؟
    پاسخ:
    در مورد خدمات علمی اهل بیت تنها مسلمانان ننوشته اند بلکه کتابهای مختلفی از جمله کتاب مغز متفکر شیعه که دانشمندان غیر مسلمان فرانسوی در باب خدمات علمی و شخصیت امام صادق علیه السلام تالیف کرده اند و تبیین کرده اند که آن حضرت علاوه بر علوم دینی در باب علوم پزشکی، شیمی، فیزیک و... چه خدماتی انجام داده و اولین کسی است که دانشگاه بزرگ علمی در مسجد مدینه تاسیس کرده و 400 هزار شاگرد تربیت کرده است. که فکر کنم مطالعه اش برای شما خیلی بهتر باشد تا از طریق برون دینی با مقام و منزلت اهلبیت آشنا شوید. از جمله چیزهایی که آن دانشمندان اثبات کرده اند این است که اولین کسی که نظریه ساخت تلسکوپ را که در نجوم جزء ابزار مهم است ایشان داده اند.
    غیر از اینها دانشمندانی مانند ویل دورانت، گوستاولبون و دیگر مستشرقان در مورد اسلام و نبی مکرم اسلام و اهل بیت کتاب نوشته اند که می توانید مراجعه کنید. به هر حال کتابهای زیادی غیر مسلمانان در مورد اهل بیت و اسلام نوشته اند. مثلا خلیل جبران خلیل مسیحی کتاب علی صوت العدالة الانسانیة را در مورد امام علی علیه السلام نوشته است.
    بهتر است بدانید که پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت از کوچکترین فرصت ها برای انتقال علوم استفاده کرده اند. خدمت علمی تنها ساختن ساختمان دانشگاه نیست بلکه مهمتر از آن محتوا و برنامه آن است.
    پیامبر اسلام در اوج فقر مسلمانان در مسجد مدینه برای اصحاب خود درس گفته و اصول انسانیت و زندگی صحی وآداب معاشرت با دیگران را به آنها یاد می دادنند. و بقیه ائمه نیز همین طور، اگر افلاطون و سقراط در آکادمی تدریس می کردند انبیاء و ائمه مکان درس خود را مساجد و مراکز معنوی قرار می دانند که جمع بین علم و عبادت و معرفت وبندگی بود که ایندو باهم نتیجه می دهند.
    سخنان ائمه در مورد علوم پزشکی جمع شده است و در واقع طب اسلامی که معروفیت آن با کتاب قانون ابن سینا است بر گرفته از فرمایشات آن حضرا است که می توانید در این زمینه به دو کتاب مراجعه کنید. 1- طب الائمه از ابن بسطام. 2- دانشنامه پزشکی از آقای ریشهری مراجعه کنید.

    ____________
    1- کلینی، کافی، ج 1، ص 437، نشر دارالحدیث، چاپ اول.
    2- انعام/124.
    3- انعام/124.


    لینک اصلی





  2. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود