جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عالم ماده و معنا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 14 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    عالم ماده و معنا





    پرسش:
    چه مرزی بین عالم ماده و معنا قرار دارد و ایا ارتباطی با هم دارند یا نه؟ تمثل برخی فرشتگان در صورت جسمانی و نیز ورود برخی مجردات به عالم ماده و برخی موجودات مادی مانند اجنبه به عالم مجردات چگونه قابل توجیه است؟

    پاسخ:
    برای پاسخ به این سوال، مناسب است ابتدا به ماده و مجرد، و عالم این دو توجه داشته باشیم. موجودی مادی موجودی است که یا نسبتي با ماده جهان داشته، موجوديّت آن ها نيازمند به مادّه و مايه قبلي باشد و گاهي به معناي عامتري بكار مي رود و شامل خود مادّه هم مي شود و از نظر استعمال، تقريباً مساوي با كلمه «جسماني» است. «مجرّد» نیز موجودی است که غير مادّي و غير جسماني است يعني چيزي كه نه خودش جسم است و نه از قبيل صفات و ويژگيهاي اجسام مي باشد. این موجود هیچ یک از ویژگی های مادیات را ندارد. یعنی نه انقسام پذير است و نه مكان و زمان دارد.
    [1]
    با توجه به این مقدمه، پاسخ سوال شما این است که اگر مراد از عالم معنا همان عالم مجردات باشد، وجود مرز و حد مکانی بین آن ها بی معناست. زیرا یک طرف این مرز قرار است موجود مجرد باشد، و اگر موجود مجرد بخواهد مرز بپذیرد به این معناست که موجود مجرد مکان دار شده باشد و توسط مکان محدود شده باشد. یعنی در یک مکانی این موجود هست و در یک مکانی نیست. در حالی که در مورد موجود مجرد نه می توان گفت که در یک مکان هست و نه می توان گفت که نیست. بنابراین، اصل سوال اشتباه است و نمی توان بین عالم ماده و عالم مجردات، حد و مرزی را قائل شد.
    در مورد تمثل برخی فرشتگان مانند جبرئیل به صورت انسانی، توجه به این نکته لازم است که گرچه مجرد موجودی است که مکان و زمان ندارد و اصلا واژه مجرد به معنای مجرد از زمان و مکان است، اما این مسئله منافاتی ندارد که مجردات در مقام فعل گاهی نیاز به قالبی مادی داشته باشند. مثلا نفس انسان مجرد است ولی در مقام فعل یعنی هنگامی که بخواهد کار خود که همانا تدبیر کردن بدن است را انجام دهد، لازم است که قالبی مادی پیدا کند. البته قالب پیدا کردن به این معنا نیست که این موجود مجرد درون آن قالب قرار بگیرد، بلکه تعلق به آن می گیرد و با این تعلق، به واسطه آن بدن مادی کارهای خود را انجام می دهد.
    نکته دیگر نیز این است که گاه موجودات مجرد که تجرد تام ندارند، می توانند در صورت مثالی ظاهر شوند. البته این صورت، مثالی است نه مادی ولی نوعی تمثل برای آن ها است. به همین جهت فرشته وحی یا هر فرشته ای که به صورت انسانی متمثل می شد و مثلا بر حضرت مریم وارد می شد یا بر پیامبر صلوات الله علیه و اله، دیگر انسان ها که دارای مقام معنوی بالا نبودند، توان دیدن او را نداشتند.
    بنابراین موجود مجرد، قالب مادی پیدا نکرده است بلکه در تجرد مثالی خود در آمده است و این به این خاطر است که تجرد آن ها،تجرد کامل و تمام نیست.
    در مورد بخش انتهایی سوال شما نیز پاسخ این است که این خودش محل بحث است که آیا عالمی که جنیان وارد ان می شدند، عالم مجردات بوده یا نه فقط آسمانی از آسمان های عالم ماده بوده که نهایتا بالاتر از این آسمان ما بوده است. هنوز کسی نتوانسته ثابت کند که هفت آسمان که گفته می شود در عالم وجود دارد، همگی مادی اند، یا برخی مادی و برخی مجرد؛ و نیز کدام یک مجردند. در مورد فرشگان نیز در بند قبل توضیح داده شد.

    __________________
    (1) آموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، تهران، نشر بین الملل، 1382، ج 2، ص 132-135.




    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ در ساعت ۰۵:۵۹

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود