جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خداباوری و نظریه داروین

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    خداباوری و نظریه داروین





    پرسش:
    آیا نظریه تکامل داروین درست و مستند است؟ و اگر درست است، آیا با دینداری و اصول دین منافاتی دارد یا نه؟

    پاسخ:
    نظریه تکامل داروین که شما مطرح کردید، مسئله ای است که در رابطه با خداباوری و تضاد یا سازگاری با آن، می تواند از دو جنبه بررسی شود.
    جنبه اول این که آیا محتوای این نظریه با نظریه خداباوری تعارض دارد یا نه؟
    جنبه دوم نیز این که ایا برفرض تعارض، خود این نظریه صادق و علمی است یا نه؟
    در مورد جنبه اول، این مسئله هیچ تعارضی با مسئله خداباروی ندارد.
    مشکلی که این مسئله و نظریه با اعتقادات دینداران ایجاد کرده بود، مقابله آن با اعتقاد شروع آفرینش انسان از خاک بدون سابقه قبلی بود.
    یعنی تمام دینداران ادیان آسمانی معتقد بودند و هستند که خداوند آفرینش انسان را با آفرینش حضرت آدم شروع کرد. بدن او را به دست خود از خاک ایجاد کرد و بعد روح در او دمید و او را آفرید.
    تمام ادیان با اختلاف هایی جزیی بر سر این مسئله توافق نظر دارند.
    اما بر اساس نظریه داروین، اولین انسان از گل افریده نشده بلکه از تغییر شکل و صورت موجودی دیگر در روی زمین ایجاد شده است.
    با وجود این تقابل دیدگاه، نکته اصلی این است که برفرض این نظریه کامل و اثبات شده باشد، ولی مشکلی با نظریه خداباروی ندارد.
    زیرا این نظریه نمی گوید که خلقت و آفرینش نیازی به خالق و آفریننده ندارد. بلکه فقط می گوید که اولین انسان در اثر تغییر شکل به وجود آمده است. خب موجود قبلی چطور؟ تا هر کجا به عقب برود، ما سوال خود را تکرار می کنیم، حتما می رسد به اولین موجود در عالم.
    خب این اولین موجود در عالم که تمام موجودات دیگر از طریق تغییر شکل در آن ایجاد شده اند، از کجا امده است؟
    قطعا بی دلیل که نمی تواند بوجود آمده باشد، زیرا با اصل علیت سازگار نیست.
    خود به خود و به وسیله خود نیز نمی تواند بوجود آمده باشد، زیرا حرف غیر منطقی و غیر عقلایی ای است و مستلزم دور است.
    توسط موجود شبیه خودش نیز نمی تواند بوجود آمده باشد. زیرا فرض این است که اولین موجود مادی در عالم ماده است.
    پس باید توسط یک موجود دیگری که غیر مادی است بوجود آمده باشد که آن موجود خداوند است.
    بنابراین، این نظریه بر فرض صحت و اثبات، باز هم توان ابطال خداباوری را ندارد.
    اما جنبه دوم:
    در مورد این که خود این نظریه درست است یا نه، باید بگویم خیر.
    بر اساس هیچ یک از نظریه هایی که تاکنون از سوی اندیشمندان عقل گرا و تجربه گرا برای علمی بودن یک گزاره بیان شده، هنوز دلیلی بر اثبات و لزوم صادق بودن این گزاره بیان نشده است.
    مقاله ای نیز که شما لینک آن را گذارده اید به خوبی بطلان این مسئله را نشان می دهد.
    اگر ما تجربه گرا باشیم، باید برای صدق یک گزاره و معناداری آن، یا اثبات گرا باشیم یا تحقیق گرا یا ابطال گرا.
    بر اساس هیچ یک از این مبانی، این نظریه ومحتوای آن، اثبات نشده است.
    این که موجودات عالم از تغییر شکل موجودات دیگر ایجاد شده اند، در حرف اشکال ندارد ولی در مرحله تجربه و آزمایش راستی آزمایی که می رود، نظریه ای می شود بی معنا و اثبات نشده.




    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۱۰/۲۱ در ساعت ۰۶:۲۵

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود