جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: کید عظیم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 8 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    کید عظیم





    پرسش:
    آیا کید زنان عظیم است و مقصود چیست؟ آیا مکر شیطان ضعیف است یا مکر زنان؟

    پاسخ:
    هم کید شیطان قوی است و هم کید زنان؛ زیرا هر دو، انسان را وسوسه می کنند و به گناه و انحراف می خوانند، و بسیاری را گمراه کرده و می کنند؛ و در عین حال کید هر دو هم نسبت به انسان مؤمن ضعیف است، زیرا مؤمن به ریسمان محکم خدا چنگ زده و در کنف حمایت خدا قرار گرفته است، و خدا مدافع او شده و کید شیطان و زنان برای گمراه کردن او ضعیف و بی اثر است: «الَّذينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ اللَّهِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ في‏ سَبيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعيفاً»؛ كسانى كه ايمان دارند، در راه خدا پيكار مى‏ كنند و آن ها كه كافرند، در راه طاغوت [بت و افراد طغيانگر]. پس شما با ياران شيطان، پيكار كنيد! (و از آن ها نهراسيد!) زيرا كه نقشه شيطان، (همانند قدرتش) ضعيف است.(1)
    البته با توجه به جاذبه عمیق جنسی که در زنان بخصوص زیبارویان هست، و با توجه به فتانی و طنازی فوق العاده آن ها، و کید و مکرهای آنان در دلربایی، معلوم است که این فتنه گری و مکر عظیم بوده و بسیاری از انسان ها را به زمین می زند. و به همین جهت می بینیم که وقتی یوسف صدیق با فتنه گری زنان درباری و فتانی و طنازی آنان روبرو می شود، که هر کدام با هزار عشوه و ناز او را به خود فرامی خواند، دست نیاز به آستان بی نیاز بلند کرده و در نهایت عجز و ناتوانی عرض می کند: «إِلاَّ تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَ أَكُنْ مِنَ الْجاهِلين»؛ و اگر مكر و نيرنگ آن ها را از من باز نگردانى، بسوى آنان متمايل خواهم شد و از جاهلان خواهم بود.(2)
    اما این که بعضی گفته شود خداوند کید شیطان را ضعیف شمرده و کید زنان را عظیم و ...(3)؛ حرف متینی نیست، زیرا اولا کید شیطان نسبت به مؤمنان ضعیف است، چون به خدا پناه برده اند، نه این که اصالتا و نسبت به همه انسان ها ضعیف باشد، که اگر ضعیف بود این همه افراد را به دنبال خود نمی کشید و این همه خدا هشدار نمی داد!
    دوم این که جمله "کید شما عظیم است" سخن عزیز است، که خدا هم آن را نفی نکرده و با نفی نکردن، تاییدش نموده است. اما این عظیم بودن که درست هم هست، در قیاس با مکر شیطان نیست، بلکه اگر قیاسی باشد نسبت به مکر مردان است. مردان معمولا با قدرت، اراده خود را پیش می برند ولی زنان که قدرت جسمی ندارند با کید و مکر و فتانی و طنازی و ... کار خود را پیش می برند، و مکر زنان در قیاس با مکر مردان عظیم است، نه در قیاس با مکر شیطان؛ زیرا مکر شیطان شامل مکر زنان هم هست، زیرا مکر زنان فرعی از مکر شیطان است و زنان از بهترین دام های شیطانند.
    بنا بر این عظیم شمردن مکر زنان به معنای بزرگتر بودن مکر آنان از مکر شیطان نیست.
    دقت داشته باشید بزرگ بودن کید زنان به معنای بد بودن جنس زن و شر بودن خلقت آنان نیست.
    یکی از حوزه‌های مباحث قرآنی در ارتباط با مدیریت اسلامی، قصص قرآنی است. در داستان های تاریخی قرآن در کنار مردان بزرگ به زنان بزرگ نیز اشاره شده است. زنان ممتاز و برگزیده‌ای که در فراست و هوش سرشار، و در توانایی بر درک حقایق و حل مسایل و رویدادهای اجتماعی و سیاسی و مبارزه و ایستادگی در برابر ظلم و ستم، از منزلت بالایی برخوردار بودند. این زنان مدیرانی کارآمد بودند که توانستند در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اعتقادی، فرهنگی، خانوادگی و ... بدرخشند. از اینرو به عنوان الگوهای مدیریت زنان معرفی شده‌اند. چنان که از مدیرانی غیر مسؤول و ناکارآمد نیز در قطب منفی، سخن به میان آمده است. اینک به برخی از آن ها اشاره می‌شود:
    ـ بلقیس ملکه سبا؛ الگوی حکومت و زمامداری در عرصه سیاسی:
    بلقیس سمبل مدیریت سالم است. در سایه مدیریت سالم است که جامعه به کمال و سعادت می‌رسد. بلقیس زنی خردمند و مآل‌اندیش بود که در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و کشورداری از تجربیات بالایی برخوردار بود، و این موجب سلامت رأی و روشن‌بینی او شده بود. او با درایت و ذکاوت خویش، دعوت به یکتاپرستی را پذیرفت، و با تمام قدرت و شوکتی که داشت، تسلیم حق شد. اقرار بلقیس به خطای خویش و توبه زیبای او حکایت از وارستگی و شجاعت و عظمت روحی این بانوی مدبر می‌کند.
    یوکابد مادر موسی علیه‌السلام؛ الگوی فداکاری و کیاست در عرصه اجتماعی:
    ـ یوکابد (س) محل وحی الهی بود. او با الهام غیبی از جانب پروردگار به مراقبت از فرزندش پرداخت. این زن توانمند از نوعی مدیریت هوشمندانه و کیاست برخوردار بود که در برابر سخت‌ترین حوادث، مقاومت و ایستادگی کرد و توانست مأموریت خود را با موفقیت به پایان برساند. در دامان این بانوی قهرمان، فرزندی تربیت می‌شود که بساط ظلم و ستم فرعون و فرعونیان را بر می‌چیند و نهضتی بزرگ برای نجات مستضعفان بر پا می‌کند.
    ـ آسیه همسر فرعون؛ الگوی مبارزه و شهادت‌طلبی در عرصه اعتقادی:
    آسیه همچون مبارزی یکتاپرست تا پای جان از موسی علیه‌السلام و عقیده‌اش دفاع می‌کند، و بر فرعون ضربه وارد می‌کند. او زنی قهرمان و خستگی‌ناپذیر بود که با مدیریت و برنامه‌ریزی هوشمندانه توانست زمینه‌ساز
    قیام موسی علیه‌السلام باشد. رشد و شخصیت انسانی و ایمانی کار این زن را به جایی می‌رساند، که در کاخ زمینی فرعون به سر برد، ولی کاخ‌نشین آسمانی بهشت شود. او سال ها یکتاپرستی کرد و سرانجام در راه مبارزه علیه ظلم و بی عدالتی به شهادت رسید.
    ـ مریم مادر عیسی علیه‌السلام؛ الگوی پرستش و پاکدامنی در عرصه عبادی:
    حضرت مریم به عنوان یک انسان کامل متجسم فضایل معنوی بوده و سرمشق و الگوی سالکان اعم از زن و مرد می‌باشد. او که مظهر عفاف و پاکدامنی بوده به درجه والایی از انسانیت می‌رسد که مادر پیامبری اولوالعزم همچون عیسی علیه‌السلام می‌شود. وی با مدیریت آگاهانه این پیامبر الهی را در تمامی مرحل زندگی صبورانه حمایت می‌کند و انواع مشقت‌ها و سختی‌ها را تحمل می‌کند. مریم برای انجام این رسالت الهی در معرض تربیت و گزینش از جانب خداوند قرار می‌گیرد و همنشین ملائکه می‌شود، و قرآن از او به عنوان برترین زن جهان یاد می‌کند.
    ـ همسران نوح و لوط علیهماالسلام؛ الگوهای خیانت و رذالت در عرصه فرهنگی و خانوادگی:
    در قرآن کریم این دو زن سمبل کفر و خیانت معرفی شده‌اند، و مایه عبرت برای دیگران. آن ها همسران دو پیامبر صالح بودند که حقیقت را درک نکردند و به پیامبران الهی و آرمان‌های آن ها خیانت کردند. آن دو اقدام به سمپاشی در ترویج فرهنگ توحیدی نمودند و همراه با هلاکت خود، جامعه خویش را نیز به نابودی کشاندند.
    نتیجه آن که سیر در زندگی گذشتگان، خود به عنوان یک اصل قابل تفکر دارای اهمیت است. معرفی زنان مدیر و کارآمد و نیز زنان غیر متعهد و خائن، و بیان ویژگی‌های مدیریتی هر کدام، موضوع مورد بررسی در این مقاله می‌باشد.


    _____________
    (1) نساء / 76.
    (2) یوسف / 33.
    (3) فیض کاشانی، اصفی، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی، 1418 ق، ج 1، ص 568؛ میبدی، کشف الاسرار، تهران، امیر کبیر، 1351 ش، ج 5، ص 53؛ و ... .





    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۱۱/۰۴ در ساعت ۰۷:۱۸

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود