جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سرزمین موعود یهود

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    3
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سرزمین موعود یهود




    با توجه به آیه ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ آیا فلسطین یا هر سرزمین دیگر سرزمین وعده داده شده خدا به یهود نیست؟ صراحتاکتب الله لکم دارد. خواهشا جواب دقیق و به دور از قیل و قال بفرمایید. تشکر

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2




    با نام و یاد دوست







    سرزمین موعود یهود






    کارشناس بحث: استاد هدی

    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۳/۰۴/۲۵ در ساعت ۰۴:۳۸

  5. تشکرها 2


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پاسخ وجمع بندي1




    نقل قول نوشته اصلی توسط yaser4489 نمایش پست
    با توجه به آیه ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ آیا فلسطین یا هر سرزمین دیگر سرزمین وعده داده شده خدا به یهود نیست؟ صراحتاکتب الله لکم دارد.
    در خصوص سوال شما بايد نكاتي را ياد آور شد :
    1- ... در قرآن كريم چيزى كه اين كلمه را تفسير كند و به ما بفهماند چرا آن سرزمين مقدس است وجود ندارد، و آنچه كه ممكن است در اين باب مورد استفاده قرار گيرد آيه شريفه : ((الى المسجد الاقصى الذى باركنا حوله ))، و آيه شريفه : ((و اورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الارض و مغاربها التى باركنا فيها ))است ، كه در هر دو آيه پيرامون مسجداقصى سرزمين مبارك معرفى شده ، و معلوم است كه مبارك بودن آن جز براى اين نبوده كه خداى عزو جل خير كثير در آن سرزمين قرار داده بود(1)
    2- كتب الله لكم )) از ظاهر آيات بر مى آيد كه مراد از اين جمله اين است كه خداى تعالى سكنى گزيدن شما بنى اسرائيل در سرزمين مقدس را مقدر فرموده ، و اين با جمله آخر آيه كه مى فرمايد: (( فانها محرمة عليهم اربعين سنة )) ، منافات ندارد، براى اينكه جمله مورد بحث [ يعني كتب الله لكم]كلامى است مجمل ، و در آن (( وقت )) و (( اشخاص )) معين نشده ، آنهائى كه بطور يقين مشمول اين قضاى الهى بوده اند همان يهوديان عصر موسى (عليه السلام ) هستند ...كه داخل در سرزمين مقدس نشدند، تنها فرزندان و نوه هايشان بودند كه همراه با وصى موسى يوشع بن نون (عليهماالسلام ) داخل در سرزمين فلسطين شدند (2)


    (1)- ر.ك: تفسير الميزان ، ج 5، ص469
    (2)- همان
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۶:۳۱
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پاسخ و جمع بندي 2




    3- از جمله كتب الله عليكم استفاده ميشود كه خداوند چنين مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند (مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند) اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت .
    بنابراين اگر ملاحظه مى كنيم كه نسلى از بنى اسرائيل كه اين آيه خطاب به آنها بود بالاخره موفق به ورود در اين سرزمين مقدس نشدند بلكه چهل سال در بيابان سرگردان ماندند و نسل آينده آنها اين توفيق را يافت منافاتى با جمله كتب الله لكم (خداوند براى شما مقرر داشته ) ندارد، زيرا
    اين تقدير مشروط بشرائطى بود كه آنها انجام ندادند (3)



    (3)- ر.ك: تفسير نمونه ، ج 4 ، ص 338

    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۶:۳۲
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پاسخ و جمع بندي3




    مشروط بودن اين وعده را از آيات مرتبط ديگر هم مي توان يافت آنجا كه حضرت موسي عليه السلام به قوم خود فرمودند : (( استعينوا بالله ، و اصبروا ان الارض لله يورثها من يشاء من عباده ، و العاقبة للمتقين * قالوا اوذينا من قبل ان تاتينا و من بعد ما جئتنا، قال عسى ربكم ان يهلك عدوكم ، و يستخلفكم فى الارض فينظر كيف تعملون ( اعراف/128 .و 129)
    موسى به قوم خود گفت: «از خدا يارى جوييد و پايدارى ورزيد، كه زمين از آنِ خداست؛ آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌دهد؛ و فرجام [نيك‌] براى پرهيزگاران است.» (۱۲۸) [قوم موسى‌] گفتند: «پيش از آنكه تو نزد ما بيايى و [حتى‌] بعد از آنكه به سوى ما آمدى مورد آزار قرار گرفتيم.» گفت: «اميد است كه پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را روى زمين جانشين [آنان ]سازد؛ آنگاه بنگرد تا چگونه عمل مى‌كنيد
    و اين همان معنائى است كه آيه ديگرى آنرا خاطرنشان ساخته و مى فرمايد: (( و اورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الارض و مغاربها التى باركنا فيها و تمت كلمة ربك الحسنى على بنى اسرائيل بما صبروا )) چون اين آيه نيز دلالت دارد بر اينكه استيلاى بنى اسرائيل بر سرزمين مقدس و توطنشان در آن كلمه اى الهى و يا قضائى بدون هيچ قيد و شرط نبوده ، بلكه قضائى بوده مشروط به اينكه بنى اسرائيل در برابر طاعت و ترك معصيت ، و ناگواريهاى حوادث صبر كنند. (4)
    آيات در اينكه اين كتاب و قضاى الهى در چه زمانى و به چه مقدارى بوده مبهم است ، بله در ذيل آيات سوره اسراء مى خوانيم : (( و ان عدتم عدنا، و جعلنا جهنم للكافرين حصيرا )) ،
    و نيز در حكايت كلام موسى ... مى خوانيم : (( عسى ربكم ان يهلك عدوكم ، و يستخلفكم فى الارض فينظر كيف تعملون )) ... از اين آيات و نظائر آن استفاده مى كنيم كه كتابت نامبرده مشروط بوده نه مطلق ، و تبدل ناپذير. (5)



    (4)- با تلخيص .ر.ك:الميزان ، ج 5 ، ص470
    (5)- همان ، ص 471
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۶:۳۴
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    پاسخ وجمع بندي4




    از مجموع آنچه عرض شد اين نتيجه حاصل مي شود كه جداي از اينكه اين قضاء الهي نه تنها در مورد اشخاص و وقت آن ، مبهم است بلكه مشروط است به صبر و اطاعت و عبوديت و بندگي بني اسرائيل و اين معنا بوضوح و به صراحت از آيه 8 سوره مباركه اسراء "و ان عدتم عدنا،""و اگر باز گردید ما نیز باز می‌گردیم" قابل فهم است لذا اين قضاء الهي ، مطلق نيست بويژه اكنون كه بني اسرائيل ابدا به شروط مندرج در آيه ملزم نيستند لذا دليلي براي تحقق قضاء الهي وجود ندارد و اشغال سرزمينهاي فلسطينيان نه از سر قضاي الهي بلكه از سر ظلم و ستم و تعدي است ، نمونه زنده اش كشتار وحشيانه مردم غزه.
    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۳/۰۶/۲۲ در ساعت ۱۶:۳۶
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    3,123
    مورد تشکر
    119 پست
    حضور
    37 روز 5 دقیقه
    دریافت
    127
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جمع بندی




    پرسش: با توجه به آیه ادْخُلُوا الْأَرْضَ الْمُقَدَّسَةَ الَّتِي كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ آیا فلسطین یا هر سرزمین دیگر سرزمین وعده داده شده خدا به یهود نیست؟ صراحتاکتب الله لکم دارد. خواهشا جواب دقیق و به دور از قیل و قال بفرمایید. تشکر
    پاسخ: در خصوص سوال شما بايد نكاتي را ياد آور شد :
    1- ... در قرآن كريم چيزى كه اين كلمه را تفسير كند و به ما بفهماند چرا آن سرزمين مقدس است وجود ندارد، و آنچه كه ممكن است در اين باب مورد استفاده قرار گيرد آيه شريفه : ((الى المسجد الاقصى الذى باركنا حوله ))، و آيه شريفه : ((و اورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الارض و مغاربها التى باركنا فيها ))است ، كه در هر دو آيه پيرامون مسجداقصى سرزمين مبارك معرفى شده ، و معلوم است كه مبارك بودن آن جز براى اين نبوده كه خداى عزو جل خير كثير در آن سرزمين قرار داده بود(1)
    2- كتب الله لكم )) از ظاهر آيات بر مى آيد كه مراد از اين جمله اين است كه خداى تعالى سكنى گزيدن شما بنى اسرائيل در سرزمين مقدس را مقدر فرموده البته [كتب الله لكم]كلامى است مجمل ، و در آن (( وقت )) و (( اشخاص )) معين نشده ، آنهائى كه بطور يقين مشمول اين قضاى الهى بوده اند همان يهوديان عصر موسى (عليه السلام ) هستند ...كه داخل در سرزمين مقدس نشدند، تنها فرزندان و نوه هايشان بودند كه همراه با وصى موسى يوشع بن نون (عليهماالسلام ) داخل در سرزمين فلسطين شدند (2)
    3- از جمله كتب الله عليكم استفاده ميشود كه خداوند چنين مقرر داشته بود كه بنى اسرائيل در اين سرزمين مقدس به آرامش و رفاه زندگى كنند (مشروط به اينكه آن را از لوث شرك و بت پرستى پاك سازند و خودشان نيز از تعليمات انبيا منحرف نشوند) اما اگر اين دستور را بكار نبندند زيانهاى سنگينى دامان آنها را خواهد گرفت .
    بنابراين اگر ملاحظه مى كنيم كه نسلى از بنى اسرائيل كه اين آيه خطاب به آنها بود بالاخره موفق به ورود در اين سرزمين مقدس نشدند بلكه چهل سال در بيابان سرگردان ماندند و نسل آينده آنها اين توفيق را يافت منافاتى با جمله كتب الله لكم (خداوند براى شما مقرر داشته ) ندارد، زيرا اين تقدير مشروط بشرائطى بود كه آنها انجام ندادند (3)
    مشروط بودن اين وعده را از آيات مرتبط ديگر هم مي توان يافت آنجا كه حضرت موسي عليه السلام به قوم خود فرمودند : (( استعينوا بالله ، و اصبروا ان الارض لله يورثها من يشاء من عباده ، و العاقبة للمتقين * قالوا اوذينا من قبل ان تاتينا و من بعد ما جئتنا، قال عسى ربكم ان يهلك عدوكم ، و يستخلفكم فى الارض فينظر كيف تعملون ( اعراف/128 .و 129)
    موسى به قوم خود گفت: «از خدا يارى جوييد و پايدارى ورزيد، كه زمين از آنِ خداست؛ آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد مى‌دهد؛ و فرجام [نيك‌] براى پرهيزگاران است.» (۱۲۸) [قوم موسى‌] گفتند: «پيش از آنكه تو نزد ما بيايى و [حتى‌] بعد از آنكه به سوى ما آمدى مورد آزار قرار گرفتيم.» گفت: «اميد است كه پروردگارتان دشمن شما را هلاك كند و شما را روى زمين جانشين [آنان ]سازد؛ آنگاه بنگرد تا چگونه عمل مى‌كنيد.»
    و اين همان معنائى است كه آيه ديگرى آنرا خاطرنشان ساخته و مى فرمايد: (( و اورثنا القوم الذين كانوا يستضعفون مشارق الارض و مغاربها التى باركنا فيها و تمت كلمة ربك الحسنى على بنى اسرائيل بما صبروا )) چون اين آيه نيز دلالت دارد بر اينكه استيلاى بنى اسرائيل بر سرزمين مقدس و توطنشان در آن كلمه اى الهى و يا قضائى بدون هيچ قيد و شرط نبوده ، بلكه قضائى بوده مشروط به اينكه بنى اسرائيل در برابر طاعت و ترك معصيت ، و ناگواريهاى حوادث صبر كنند. (4)
    آيات در اينكه اين كتاب و قضاى الهى در چه زمانى و به چه مقدارى بوده مبهم است ، بله در ذيل آيات سوره اسراء مى خوانيم : (( و ان عدتم عدنا، و جعلنا جهنم للكافرين حصيرا )) ،
    و نيز در حكايت كلام موسى ... مى خوانيم : (( عسى ربكم ان يهلك عدوكم ، و يستخلفكم فى الارض فينظر كيف تعملون )) ... از اين آيات و نظائر آن استفاده مى كنيم كه كتابت نامبرده مشروط بوده نه مطلق ، و تبدل ناپذير. (5)
    از مجموع آنچه عرض شد اين نتيجه حاصل مي شود كه جداي از اينكه اين قضاء الهي نه تنها در مورد اشخاص و وقت آن ، مبهم است بلكه مشروط است به صبر و اطاعت و عبوديت و بندگي بني اسرائيل و اين معنا بوضوح و به صراحت از آيه 8 سوره مباركه اسراء "و ان عدتم عدنا،""و اگر باز گردید ما نیز باز می‌گردیم" قابل فهم است لذا اين قضاء الهي ، مطلق نيست بويژه اكنون كه بني اسرائيل ابدا به شروط مندرج در آيه ملزم نيستند لذا دليلي براي تحقق قضاء الهي وجود ندارد و اشغال سرزمينهاي فلسطينيان نه از سر قضاي الهي بلكه از سر ظلم و ستم و تعدي است ، نمونه زنده اش كشتار وحشيانه مردم غزه.

    (1)- ر.ك: تفسير الميزان ، ج 5، ص469
    (2)- همان (3)- ر.ك: تفسير نمونه ، ج 4 ، ص 338
    (4)- با تلخيص .ر.ك:الميزان ، ج 5 ، ص470
    (5)- همان ، ص 471


    ویرایش توسط هدی : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ در ساعت ۰۱:۴۳
    اليس الله بكاف عبده

    الهی ای فلک هرگز نگردی اگر دور سرحیدر نگردی
    الهی ای نفس بی مهر زهرا درون سینه رفتی برنگردی

    ****
    بشكند دستي كه هتك حرمت اين خانه كرد
    شيعه را سوزاند و خون در قلب صاحبخانه كرد

    حضرت زهرا (س) :
    كسی كه عبادت های خالصانه خود را به سوی خدا فرستد، پروردگار بزرگ برترین مصلحت را به سویش فرو خواهد فرستاد

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود