جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ارزش وجود خود در جهان خلقت

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 17 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش ارزش وجود خود در جهان خلقت




    با سلام.میشه به صورت مفصل بفرمایین که چگونه ارزش خود در جهان خلقت را درک کنیم؟(با استفاده از آیات و روایات)

  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    698
    مورد تشکر
    8 پست
    حضور
    16 روز 10 ساعت نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    2



    با نام و یاد دوست



    ارزش وجود خود در جهان خلقت






    کارشناس بحث: استاد صدیق

    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۳/۰۵/۰۳ در ساعت ۱۳:۲۱

  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    بر اساس آیات و روایات بفرمایید که چگونه ارزش خود در جهان خلقت را درک کنیم؟

    پاسخ:
    کرامت به معنای حرمت داشتن انسان و داشتن حق زندگی محترمانه در اجتماع است. احترام به انسان در جامعه، یک اصل مورد پذیرش اسلام است و در روایات تاکید زیادی بر آن شده است. اما این احترام از کجا ناشی شده است و چرا انسان دارای احترام است؟
    بر اساس آیات شریفه قرآن کریم، زمانی که خداوند متعال انسان را به بهترین صورت آفرید «
    لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في أَحْسَنِ تَقْويم»(1)، روح خود را در کالبد او دمید «وَ نَفَخْتُ فيهِ مِنْ رُوحي»(2).
    اين كه خداوند از روح خود در انسان می دمد، نشان گر شرافت و قداست اين مخلوق الهی است، و به واسطه همين روح دميده شده در آدم است که او را سزاوار و شايسته تقديس و تكريم فرشتگان ساخته است «
    فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ»(3)؛ و این خودش نشان دیگری از کمال و فضیلت آدم بر فرشتگان دارد؛ چرا كه فرشتگان مقرب درگاه الهی، موظف به سجده در برابر او شدند و ابلیس با وجود تمام عباداتی که یافته بود، به واسطه عدم سجده در برابر انسان، برای هميشه از درگاه الهي رانده شد و از مقام خود سقوط كرد.

    این موجود بر اساس اختیاری که خداوند به او عطا کرده، توان رسیدن به اعلا علیین و نزول تا اسفل السافلین را دارد. و این نیست جز در پرتو دارا بودن تمام کمالات مراتب و مخلوقات دیگر، حال چه به صورت بالفعل و چه به صورت بالقوه.
    کمالات مادی جمادات، گیاهان و حیوانات را به صورت بالفعل از همان بدو تولد دارد، و کمالات معنوی ملائکه و مجردات را به صورت بالقوه دارد، و توانایی رسیدن به آن کمالات در نهاد او به قرار داده شده است.
    به همین جهت است که تمام عالم مسخّر انسان و برای انسان خلق شده است: «
    خَلَقَ لَكُم ما فِي الأَرضِ جَميعًا»؛ همه موجودات زمين را براي شما خلق كرد.(4)، و اوست که مسجود ملائکه شده است. این انسان است که به احسن تقویم و با بهترین معماری به وجود آمده است و آئینه تمام نمای هستی است، فرشتگان در برابر او تعظيم می کنند و ملائك در خدمت او در می آيند.

    به واسطه دارا بودن چنین ویژگی‌ هایی است که انسان خلیفه و جانشین خداوند بر روی زمین شد «
    إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً»(5)؛ مقام خلیفة اللهی نیز به تنها به افرادی معدودی از آن ها می‌ رسد که به اسماء الهی آگاهی دارند؛ همانند پیامبران و امامان معصوم.
    رسیدن به کمال تنها در پرتو ایمان به خدا و عبادت او به دست می‌ آید. قرآن کریم در این رابطه بیان می کند، که انسان تنها در سايه ايمان است كه می تواند به رشد واقعی برسد: «فليستجيبوا لی و ليومنوا بی لعلهم يرشدون»؛
    اجابت از من بخواهید و به من ایمان بیاورند، شاید که به رشد برسند.(6) در آیات دیگری نیز بیان می کند که رسیدن به رشد در گروه اسلام و ایمان آوردن است «فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُولَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا»؛ آنان که اسلام آوردند و، نهایت کوشش را کرده و به رشد خویش رسیده اند.(7)

    قرآن در ارتباط با کرامت انسانی به دو صورت سخن گفته است:
    در سوره اسراء، سخن از برتری بنی آدم بر بسیاری از مخلوقات آمده است: «
    وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا».(8)
    هم چنین در آیاتی دیگر بیان شده که آن چه در آسمان و زمین قرار دارد، برای انسان و درتسخیر اوست: «
    أَلَمْ تَرَوْا أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَأَسْبَغَ عَلَيْكُمْ نِعَمَهُ ظَاهِرَةً وَبَاطِنَةً»؛ آیا مشاهده نکرده و نیندیشیدند که به راستی خداوند آنچه را در آسمان و زمین است را برای شما مسخّر ساخته و نعمت های آشکار و پنهان خود را به طور کامل بر شما فرو ریخت.(9)

    این نوع کرامت، برتری و فضیلت تکوینی است که از جانب خداوند در وجود انسان قرار داده شده است. منظور از این کرامت آن است که خداوند انسان را به گونه ای خلق كرده كه در مقايسه با ساير موجودات داراي مزايای بيشتری است. در واقع اين نوع كرامت ناشی از توجه ويژه خداوند به انسان است و تمام انسان ها از اين مقام برخوردارند، يعنی انسان چه بخواهد و چه نخواهد از اين كرامت تكوينی برخوردار است.
    این کرامت، باعث می‌ شود که انسان توانایی و استعداد بیابد تا در اثر تعلیم انبیاء و تعالیم آسمانی تربیت شود و به رشد بیشتری بیابد.
    این کرامت به واسطه قوه عقل و آزادی اراده در انسان به وجود آمده است و انسان با كمك قوه عقل و اراده خود می تواند به درجات بالاتری برسد.

    در مقابل این دسته از فضیلتی که به انسان داده شده است، کرامات دیگری نیز برای انسان ترسیم شده است که به فرموده قرآن کریم، به واسطه مبارزه پیوسته با نفس اماره و شیطان وسوسه گر، برای انسان به وجود می آید و کرامت اختیاری نامیده می شود.
    منظور از این دسته کرامات، دست یافتن انسان به ویژگی هایی است که با اختیار و اراده انسان برای او حاصل می شود.
    برخلاف کرامت تکوینی که در وجود انسان ها قرار داده شده است. در فرایند فعالیت های اختیاری انسان و راهی که انتخاب، برخی موفق می شوند و از مقام اعلی علیین برتر می شوند، و برخی دیگر به پائین ترین مقام ها، تنزل درجه می یابند و به اسفل السافلین میرسند. البته انسان ها در رسیدن به کمال، در یک حد و اندازه نیستند و با همدیگر متفاوتند.

    حق کرامت انسانی، چند ویژگی و خصوصیت دارد که عبارتند از:
    الف. این حق را نمی توان نادیده گرفت و به هر دلیل از خود ساقط کرد.
    ب. احترام به حق کرامت انسانی برهمگان لازم است و هیچ کس حق اهانت به کرامت انسانی افراد را ندارد. امام علی (علیه السلام) در این مورد بیان می کند از آن جا که خداوند انسان را آزاد آفریده است، هیچ انسانی حق ندارد خود را بنده دیگران قرار بدهد: «لا تکن عبد غيرک فقد جعلک الله حرّا».(10)
    ج. این کرامت در اثر نافرمانی خداوند و معصیت، از بین می رود.همان طور که در داستان حضرت آدم بیان شد که وی در اثر عدم توجه به سفارش خداوند و نزدیک شدن به میوه ممنوع، برهنه شده و زشتی هایش آشکار شد: «و يا آدم اسکن انت و زوجک الجنه فکلا من حيث شئتما و لاتقربا هذه الشجره فتکونا من الظالمين»؛
    ای آدم، تو و همسرت در بهشت جای گیرید و از هر چه می خواهید بخورید اما به این درخت نزدیک نشوید که از سمتکاران خواهید شد (11)

    بنابراین، کرامت انسانی در اطاعت از فرامین خداوند و عباد اوست. انسان با اطاعت خدای کريم، روحش به مقام های عالی دست می یابد و از فرومایگی نجات می یابد. همان طور که خداوند، کرامت را در خداترسی و پرهیز از نافرمانی خداوند معرفی کرده است و می فرماید: «
    إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَاللّهِ أَتقَاکُم»؛ به درستی که گرامی ترین شما نزد خداوند، پرهیزگارترین شما است.(12)

    امیر مومنان علی (علیه السلام) نیز کرامت انسان را در تبعیت نکردن از شهوات می داند و بیان می کند انسانی که کریم است و خود را کریم می داند، نافرمانی خداوند را نمی کند و به دنبال شهواتش نمی رود: «من کرمت عليه نفسه هانت عليه شهواته»؛
    هر که کرامت نفس داشته باشد، شهوات و تمایلات نفسانی نزد او خوار و حقیر است.(13)

    ___________
    (1) تین/ 4.
    (2) حجر/ 29.
    (3) همان.
    (4) ص/ 72.
    (5) بقره/ 30.
    (6) بقره/ 186.
    (7) جن/ 14.
    (8) اسراء/ 17.
    (9) لقمان/ 20.
    (10) تحف العقول، ص 77 (جامع الاحادیث).
    (11) بقره/ 35.
    (12) حجرات/ 13.
    (13) منهاج البراعه، ج 21، ص 520، جامع الاحادیث.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۱۰/۱۹ در ساعت ۲۳:۵۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود