جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اختلاف در تعداد آیات سوره بقره با استفاده از تفسیر مجمع البیان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    8
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    راهنما اختلاف در تعداد آیات سوره بقره با استفاده از تفسیر مجمع البیان




    سورة البقرة مدنية و آياتها ست و ثمانون و مائتان
    مدنية كلها إلا آية واحدة منها و هي قوله‏ وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ‏ الآية فإنها نزلت في حجة الوداع بمنى عدد آيها مائتان و
    ست و ثمانون آية في العدد الكوفي و هو العدد المروي عن أمير المؤمنين علي ع و سبع في العدد البصري و خمس حجازي و أربع
    شامي خلافها إحدى عشر آية عد الكوفي‏ الم‏ آية و عد البصري‏ إِلَّا خائِفِينَ‏ آية و قَوْلًا مَعْرُوفاً بصري‏ عَذابٌ أَلِيمٌ‏ شامي‏ مُصْلِحُونَ‏ غيرهم‏ يا أُولِي الْأَلْبابِ‏ عراقي و المدني الأخير من خلاف الثاني غير المدني الأخير يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ‏ مكي و المدني الأول‏ تَتَفَكَّرُونَ‏ كوفي و شامي و المدني الأخير الْحَيُّ الْقَيُّومُ‏ مكي بصري و المدني الأخير مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ. المدني الأول و روي عن أهل مكة وَ لا يُضَارَّ كاتِبٌ وَ لا شَهِيدٌ.


    ترجمه
    اين سوره همه‏اش مدنى است جز يك آيه و آن‏ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ» (بترسيد از روزى كه همه بسوى خدا باز ميگرديد) كه در منى سال حجة الوداع نازل شد.

    عدد آياتش دويست و هشتاد و شش است بنا بر عدد كوفى كه از على عليه السلام نقل شده است و دويست و هشتاد و هفت بنا بر عدد بصرى و دويست و هشتاد و پنج در عدد حجازى و دويست و هشتاد و چهار بنا بر عدد شامى‏.( تااینجا در ترجمه تفسیر مجمع البیان آمده اما ادامه مطلب که در مورد آیاتی است که در آن اختلاف کرده اند)
    مرحوم طبرسی می فرماید اختلاف این اقوال در یازده آیه است.
    1- الم (آیه 1) در نزد قراء کوفی یک آیه مستقل است ولی قراء بقیه بلاد آن را با آیه بعد یک آیه می دانند.
    2- الا خائفین( آیه114) قراء بصری در وسط آیه 114 این آیه را مستقل می دانند به خلاف قراء کوفی که آن را تا عذاب عظیم یک آیه می دانند

    3- قولا معروفا (آیه235) قراء بصری نیز در وسط این آیه توقف نموده وآن را آیه مستقل می دانند ولی قراء کوفی تاغفور حلیم را یک آیه می دانند
    4- عذاب عظیم( آیه10) قراء شامی از فی قلوبهم مرض تا عذاب عظیم را یک آیه و از بماکانوا یکذبون تا ولکن لایشعرون را یک آیه مستقل می دانند
    5- مصلحون (آیه11) غیر از قراء شامی و بصری بقیه قراء آن را یک آیه مستقل می دانند
    6- یا اولی الالباب (179) نزد قراء عراقی[غیرکوفی] و قراء اخیر مدینه
    7- من خلاق دوم( من خلاق در سوره بقره یکی در آیه 102 ودیگری در آیه200 آمده ومنظور در اینجا دومی است) غیر از قراء اخیر مدینه بقیه در این کلمه آیه را به پایان می رسانند[ قابل توجه دوستان در چاپ مجمع البیان من خلاف نوشته وهمین امر باعث اشتباه شده که با مراجعه به تفسیر منهج الصادقین برطرف می شود]
    8- یسئلونک ماذا ینفقون(آیه215) نزد قراء مکی وقراء اول مدینه ولی بقیه قراء آیه را تا فان الله به علیم می دانند
    9- تتفکرون (آیه219) نزد قراء کوفی وشامی وقراء اخیر مدینه
    10- الحی القیوم (آیه 255) نزد قراء مکی وبصری واخیر مدینه
    11- من الظلمات الی النور( آیه257) نزد قراء اول مدینه
    در آخر مرحوم طبرسی رحمه الله می فرماید: روایت شده از اهل مکه که در این آیه نیز اختلاف کرده وگفته اند: از یا ایها الذین آمنوا، تا، ولا یضار کاتب ولا شهید(آیه282) نیز یک آیه مستقل است


    ان شاء الله مفید باشد



  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود