جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: امانت الهی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 41 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    امانت الهی





    پرسش:
    منظور از "امانت" که خداوند بر آسمان ها و زمین و کوه ها عرضه کرد ولی آن ها ابا کردند چیست؟

    پاسخ:
    «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»؛ ما امانت (تعهّد، تكليف، و ولايت الهيّه) را بر آسمان ها و زمين و كوه‏ ها عرضه داشتيم، آن ها از حمل آن سر برتافتند، و از آن هراسيدند امّا انسان آن را بر دوش كشيد او بسيار ظالم و جاهل بود، (چون قدر اين مقام عظيم را نشناخت و به خود ستم كرد)!(1)
    در مورد این که منظور از امانت چیست، تفسيرهاى مختلفى ذكر شده از جمله:
    1. منظور، ولايت الهيه و كمال صفت عبوديت است كه از طريق معرفت و عمل صالح حاصل مى ‏شود.(2)
    2. منظور، اطاعت است.(3)
    3. منظور، دین و تکلیف است.(4)
    4. مقصود، عقل یا تکلیف است.(5)
    5. منظور، چیزهایی است که آسمان و زمین ندارند یعنی اعضا و جوارح، شعور و تکلیف.(6)
    6. منظور، امانت هايى است كه مردم از يكديگر مى ‏گيرند و وفاى به عهدها است.(7)
    7. منظور، واجبات و تكاليف الهى است.(8)
    8. به قرینه آیه «وَ نَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي»(9)، منظور از امانت، روح و روان است.(10)
    9. منظور، ولایت و امامت است.(11)
    10. تسليم در برابر پيامبر، همان امانت است‏.(12)
    11. نعمت‏ هاى الهى به انسان (عقل، اراده، فطرت، هدايت پيامبران و ...) امانت الهى است.(13)
    12. امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است.(14)
    جمع بین اقوال:
    با كمى دقت روشن مى ‏شود كه اين تفسيرهاى مختلف با هم متضاد نيستند بلكه بعضى را مى ‏توان در بعضى ديگر ادغام كرد، بعضى به گوشه ‏اى از مطلب نظر افكنده و بعضى به تمام.
    براى به دست آوردن پاسخ جامع، بايد نظرى به انسان بيفكنيم ببينيم انسان چه دارد كه آسمان ها و زمين ها و كوه ‏ها ندارند؟!
    انسان موجودى است با استعداد فوق العاده كه مى ‏تواند از فرشتگان آسمان هم بگذرد.
    از طرفی اين استعداد توأم با آزادى اراده و اختيار است. لذا تنها موجودى است كه قوس صعودى و نزوليش بى انتها است.
    بنا بر اين در يک جمله كوتاه و مختصر بايد گفت: امانت الهى همان قابليت تكامل به صورت نامحدود، آميخته با اراده و اختيار، و رسيدن به مقام انسان كامل و بنده خاص خدا و پذيرش ولايت الهيه است.(15)
    نکته: البته برخی این آیه را از متشابهات دانسته و می آورند: توجيهات بسيارى راجع به اين آيه از مفسرين نقل شده لكن با هيچ كدام نص صريحى يا آيه‏ اى كه شاهد بر آن باشد ـ كه بتوان مطمئن به آن گرديد ـ نداریم، پس بنا بر اين آيه از متشابهات قرآن بشمار می رود و علم آن نزد خداوند است.(16)

    _________

    (1) احزاب/ 72.
    (2) الميزان في تفسير القرآن، ج ‏16، ص 350.
    (3) تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 336؛ تفسير منهج الصادقين في إلزام المخالفين، ج ‏7، ص 338.
    (4) تفسير أحسن الحديث، ج ‏8، ص 401.
    (5) تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج ‏10، ص 450.
    (6) تفسير آسان، ج ‏16، ص 149.
    (7) ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 584.
    (8) ر.ک: مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 584؛ تفسير المعين، ج ‏2، ص 1134.
    (9) حجر/ 29.
    (10) انوار درخشان، ج ‏13، ص 174.
    (11) تفسير القمي، ج ‏2، ص 198؛ تفسير الصافي، ج ‏4، ص 207.
    (12) تفسير هدايت، ج ‏10، ص 323.
    (13) تفسير نور، ج ‏9، ص 411.
    (14) تفسير نمونه، ج ‏17، ص 453.
    (15) ر.ک: تفسير نمونه، ج ‏17، ص 452 – 454.
    (16) مخزن العرفان در تفسير قرآن، ج ‏10، ص 262.







    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۹:۱۴

  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود