جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سوال خدا و قران و عترت و چگونگی راه

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    2 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سوال خدا و قران و عترت و چگونگی راه




    هدف تقرب به خداست؟یا باید از وسیله ای یاری جست؟ یعنی باید از قران و عترت خواست که موجبات نزدیکی و عشق بخداوند را برایمان اورند. یا اینکه از خدا خواست عشق به عترت و نزدیکی به امامان و صالحان را به ما بدهد. لطفا از قران درمورد این سوال بیاورید.
    ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۳/۰۵/۱۰ در ساعت ۲۱:۴۳ دلیل: تصحیح غلط املایی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,640
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    821 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست






    سوال خدا و قران و عترت و چگونگی راه







    کارشناس بحث: استاد میقات

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۴/۰۲/۰۶ در ساعت ۰۴:۱۲
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    سوال خدا و قران و عترت و چگونگی راه


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و درود

    تناقضی بین این دو نیست و با هم قابل جمعند.

    ـ برای ارتباط بنده با خدا، در هر زمان و هر حالی، هیچ مانعی نیست و بنده می تواند با خداوند ارتباط برقرار کند:

    «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُون‏»
    و هنگامى كه بندگان من، از تو در باره من سؤال كنند، (بگو من نزديكم! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى ‏خواند، پاسخ مى ‏گويم! پس بايد دعوت مرا بپذيرند، و به من ايمان بياورند، تا راه يابند (و به مقصد برسند)!(بقره، 186)

    ـ از طرفی وسیله قرار دادن در ارتباط با خداوند، توصیه خود خداوند در قرآن است:

    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»
    اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد! و وسيله ‏اى براى تقرب به او بجوئيد.(مائده، 35)

    ـ در قرآن برای وسیله قرار دادن پیامبران و اولیای الهی، نمونه هایی بیان شده است:

    «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً»
    ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود. و اگر اين مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى‏ كردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مى ‏گذاردند)، به نزد تو مى‏ آمدند و از خدا طلب آمرزش مى ‏كردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مى ‏كرد خدا را توبه پذير و مهربان مى ‏يافتند.(نساء، 64)

    «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ»
    پس بدان كه معبودى جز «اللَّه» نيست و براى گناه خود و مردان و زنان باايمان استغفار كن!(محمد، 19)

    «قَالُواْ يَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئينَ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبىّ‏ِ‏»
    گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم!» گفت: «بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى‏ طلبم».(یوسف، 97و98)

    ـ دعا به درگاه الهی برای قرار گرفتن در زمره صالحین:

    «رَبِّ هَبْ لي‏ حُكْماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحين‏»
    پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق كن.(شعراء، 83)


    بنابر این:

    هم انسان هر چه می خواهد باید از خدا بخواهد که از آن خواسته ها قرار دادن محب اولیای الهی در دل او است، و هم اولیای الهی را که در درگاه الهی آبرومند هستند واسطه قرار دهد تا دعایش در درگاه الهی به استجابت برسد.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    نقل قول نوشته اصلی توسط meysam نمایش پست
    هدف تقرب به خداست؟یا باید از وسیله ای یاری جست؟ یعنی باید از قران و عترت خواست که موجبات نزدیکی و عشق بخداوند را برایمان اورند. یا اینکه از خدا خواست عشق به عترت و نزدیکی به امامان و صالحان را به ما بدهد. لطفا از قران درمورد این سوال بیاورید.
    يا ايّها الّذين آمنوا اِتّقو الله وَ ابْتغوا اليه الوسيلة و جاهِدوا في سبيلِهِ لَعلَّكُم تُفْلِحون(1) اي مؤمنان، پرهيزكار باشيد و به سوي خدا، وسيله فراهم سازيد و در راه او مبارزه كنيد، باشد كه رستگار گرديد.
    موضوع مهمي كه در اين آيه شريفه مورد توجه قرار گرفته، دستوري است كه درباره اتّخاذ «وسيله» به افراد با ايمان داده شده است، «وسيله»همانطوري كه دربيان معناي لغوي آن بيان شد. در اصل به معناي چيزي كه باعث تقرب به ديگري از روي علاقه و رغبت مي شود، مي باشد. بنابراين وسيله در آيه فوق معني بسيار وسيعي دارد و هر كار و هر چيزي را كه باعث نزديك شدن به پيشگاه مقدس پروردگار مي شود، شامل مي گردد كه مهم ترين آن ها ايمان به خدا و پيامبر اكرم( صلي الله عليه وآله)و جهاد(2) و... خواهد بود (در بحث اقسام توسل خواهد آمد.)
    از قرآن برميايدكه انبياء واولياء واسطه ي بين خالق و خلق هستندو مي توانند بين بنده وخداوندوساطت كنند:
    وَلوانهم اذ ظلموا انفسهم جاءُوك فاستغفرواالله واستغفرلهم الرسول لوجدواالله تواباً رحيماً(3) اگر آن ها هنگامي كه به خويشتن ستم كردند (و مرتكب گناهي شدند)به نزد تو مي آمدند و از خداوند طلب عفو و بخشش مي كردند و رسول نيز براي آن ها طلب عفو مي كرد، خدا را توبه پذير و مهربان مي يافتند.
    قالُوايا أبانا اسْتغفر لَنا ذُنُوبنا اِنّا كُنّا خاطِئين(4) «گفتند (برادران يوسف) اي پدر! براي ما از درگاه خدا استغفار و طلب بخشش نما، كه ما خطاكار هستيم».
    از مفهوم دو آيه فوق چنين استفاده مي شود كه انبياء و اولياي حق،مي توانند ميان خدا و بندگان گناه كار، واسطه شوند و به خاطر آن ها،خداوند از معصيت و عصيان انسان ها بگذردوآنان راموردعفو خويش قراردهد.

    پی نوشت :
    1. مائده: 35.
    2. تفسير نمونه، ج 4، ص 364.
    3. نساء: 64.
    4. يوسف: 97.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    در منابع روايي شيعه موضوع توسل به قدري واضح و روشن است كه نياز به نقل حديث ندارد ولذا به عنوان نمونه فقط به ذكر چند روايت كه در كتاب هاي معروف اهل تسنن نقل شده، اشاره مي كنيم:
    1-احمد بن حنبل در مسند خود از عثمان بن حنيف، چنين روايت مي كند:
    «مردي نابينا نزد پيامبر گرامي آمد و گفت: از خدا بخواه تا مرا عافيت بخشد، پيامبر فرمود: اگر مي خواهي دعا نمايم و اگر مايل هستي به تأخير مي اندازم و اين بهتر مي باشد. مرد نابينا عرض كرد: دعا بفرما. پيامبر گرامي او را فرمان داد تا وضو بگيرد و در وضوي خود دقت نمايد و دو ركعت نماز بگذارد و اين چنين دعا كند: پروردگارا! من از تو درخواست مي كنم و به وسيله محمد، پيامبر رحمت به تو روي مي آورم اي محمد من در مورد نيازم به وسيله تو به پروردگار خويش متوجه مي شوم تا حاجتم را برآورده فرمايي، خدايا او را شفيع من گردان».(1)
    ازاين روايت به خوبي استفاده مي شود كه توسل به پيامبر گرامي ( صلي الله عليه وآله) به منظور برآورده شدن نياز, به وسيله آن حضرت جايز است، بلكه رسول خدا آن مردِ نابينا را فرمان داد تا آن گونه دعا كند،و با وسيله قرار دادن پيامبر( صلي الله عليه وآله)بين خود و خدا، از پروردگار درخواست نمايد و اين معنا همان توسل به اولياي الهي و عزيزان درگاه خداوند است.(2)
    و مدد گرفتن و شفاعت خواستن در پيشگاه خداوند از پيامبر( صلي الله عليه وآله ) و از مقام و شخصيت او، هم پيش از خلقت او مجاز بوده است و هم بعد از تولد و هم بعد از رحلتش و همچنين است توسل جستن نسبت به اهل بيت پيامبر ( صلي الله عليه وآله ) :
    آل النبي ذريتي و هم اليه وسيلتي
    ارجو بهم اعطي غداً بيداليمين صحيفتي (3)
    خاندان پيامبر وسيله ي من هستند، آن ها در پيشگاه او سبب تقرّب من مي باشند. اميدوارم به سبب آن ها فرداي قيامت نامه عمل من به دست راست من سپرده شود.
    بنابراين مانعي در توسل به پيشگاه خداوند به مقام پيامبر( صلي الله عليه وآله)واوصياواوليا الهي ديده نمي شود، وتوسل جستن به هرامري وكسي كه حقيقتاً در پيشگاه خدا مقامي داشته باشد مانعي ندارد

    پی نوشت :
    1. روح المعاني، نویسنده : آلوسي، شهاب الدين، سيد المحمود ، ج 6، ص 125.
    2. شيعه پاسخ مي دهد، حسيني نسب، سيدرضا، ص 147.
    3.دار احياءالتراث العربي، السمهودي، نورالدين، مجلد دوم (ج 3 و 4)، ص 1371.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    262
    مورد تشکر
    55 پست
    حضور
    4 روز 10 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    12



    اما اقسام توسل:

    1. توسل به اعمال صالح:
    قال علي(عليه السلام)(ان افضل ما توسل به المتوسلون الي الله سبحانه و تعالي الايمان به و برسوله و الجهاد في سبيله فانه ذروة الاسلام و كلمة الاخلاص فانّها الفطرة و اقام الصلوة فانها الملة...)(1) «بهترين چيزي كه به وسيله آن توسل جوينده ها به خدا نزديك مي شوند، ايمان به خدا وبه پيامبر او و جهاد در راه خدا است كه قله ي كوهسار اسلام است و همچنين جمله اخلاص (لا اله الاّ الله) كه همان فطرت توحيد است، و برپا داشتن نماز كه آئين اسلام است...».

    2- توسل به دعاي بندگان
    چنان كه قرآن كريم از زبان برادران يوسف چنين حكايت مي كند:
    قالُوا يا ابانا اسْتغفر لَنا ذُنُوبنا اِنّا كُنّا خاطِئين قال سأستغفر لكم ربّي انّه هو الغفور الرّحيم(2) (فرزندان يعقوب به پدر خويش) گفتند: اي پدر!از خداي بزرگ بخشش گناهان ما را بخواه كه ماخطا كارهستيم.(يعقوب) گفت: به زودي از پروردگار خود براي شما طلب بخشش مي نمايم كه او بسيار آمرزنده و مهربان است.

    3- توسل به شخصيت هاي آبرومند معنوي:
    مؤمنان و صالحاني كه در نزد خدا از مقام و حرمت خاصّي برخوردارند و در دنيا زندگي خوب و با معنويتي داشته اند، به منظور نيل به مقام قرب الهي و رسيدن به حوائج دنيا، آن ها را واسطه بين خود و خدا قرار دهيم و خدا را به روح بزرگ شان قسم داده تا مورد رحمت و مغفرت الهي قرار بگيريم.(3)

    درنتيجه شفاعت پيامبران وامامان و بندگان صالح خدا كه طبق صريح قرآن باعث تقرّب به پروردگار مي گردد، در مفهوم وسيع توسل داخل است وهم چنين پيروي از پيامبر( صلي الله عليه وآله) و امام ( عليه السلام )و گام نهادن در جاي گام آن ها، زيرا همه اين ها موجب نزديكي به ساحت قدسي پروردگار مي باشد، حتي سوگند دادن خدا به مقام پيامبران و امامان (عليهم السلام ) و بندگان صالح و مؤمن خدا كه نشانه علاقه به آن ها و اهميت دادن به مقام ومكتب آنان مي باشد، جزء اين مفهوم وسيع توسل مي باشد.(4)

    پی نوشت

    1. نهج البلاغه، فيض الاسلام، خطبه 109، ص 338.
    2. يوسف: 97 و 98.
    3. شيعه پاسخ مي دهد،
    حسينی نسب، سيدرضا، ص 144.
    4. تفسير نمونه، ج 4، ص 365.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    3,699
    مورد تشکر
    103 پست
    حضور
    39 روز 14 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    هدف از تقرب به «الله»



    پرسش:
    هدف تقرب به خداست؟ آیا باید از وسیله ای یاری جست، یعنی باید از قرآن و عترت خواست که موجبات نزدیکی و عشق به خداوند را برایمان آورند. یا این که از خدا خواست عشق به عترت و نزدیکی به امامان و صالحان را به ما بدهد؟ لطفا از قرآن درمورد این سوال بیاورید.


    پاسخ:
    با سلام و درود
    تناقضی بین این دو نیست و با هم قابل جمعند.
    ـ برای ارتباط بنده با خدا، در هر زمان و هر حالی، هیچ مانعی نیست و بنده می تواند با خداوند ارتباط برقرار کند:
    «وَ إِذا سَأَلَكَ عِبادي عَنِّي فَإِنِّي قَريبٌ أُجيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذا دَعانِ فَلْيَسْتَجيبُوا لي‏ وَ لْيُؤْمِنُوا بي‏ لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُون‏»؛ و هنگامى كه بندگان من، از تو در باره من سؤال كنند، (بگو من نزديكم! دعاى دعا كننده را، به هنگامى كه مرا مى ‏خواند، پاسخ مى ‏گويم! پس بايد دعوت مرا بپذيرند، و به من ايمان بياورند، تا راه يابند (و به مقصد برسند)!(1)
    ـ از طرفی وسیله قرار دادن در ارتباط با خداوند، توصیه خود خداوند در قرآن است:
    «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسيلَةَ»؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد! از (مخالفت فرمان) خدا بپرهيزيد! و وسيله ‏اى براى تقرب به او بجوئيد.(2)
    ـ در قرآن برای وسیله قرار دادن پیامبران و اولیای الهی، نمونه هایی بیان شده است:
    «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً»؛ ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر براى اين كه به فرمان خدا، از وى اطاعت شود. و اگر اين مخالفان، هنگامى كه به خود ستم مى‏ كردند (و فرمانهاى خدا را زير پا مى ‏گذاردند)، به نزد تو مى‏ آمدند و از خدا طلب آمرزش مى ‏كردند و پيامبر هم براى آنها استغفار مى ‏كرد خدا را توبه پذير و مهربان مى ‏يافتند.(3)
    «فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَ اسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ»؛ پس بدان كه معبودى جز «اللَّه» نيست و براى گناه خود و مردان و زنان باايمان استغفار كن!(4)
    «قَالُواْ يَأَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئينَ قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبىّ‏ِ‏»؛ گفتند: «پدر! از خدا آمرزش گناهان ما را بخواه، كه ما خطاكار بوديم!» گفت: «بزودى براى شما از پروردگارم آمرزش مى‏ طلبم».(5)
    ـ دعا به درگاه الهی برای قرار گرفتن در زمره صالحین:
    «رَبِّ هَبْ لي‏ حُكْماً وَ أَلْحِقْني‏ بِالصَّالِحين‏»؛ پروردگارا! به من علم و دانش ببخش، و مرا به صالحان ملحق كن.(6)
    بنابر این:هم انسان هر چه می خواهد باید از خدا بخواهد که از آن خواسته ها قرار دادن محب اولیای الهی در دل او است، و هم اولیای الهی را که در درگاه الهی آبرومند هستند واسطه قرار دهد تا دعایش در درگاه الهی به استجابت برسد.


    ______________
    (1)
    بقره، 186.
    (2) مائده، 35.
    (3) نساء، 64.
    (4) محمد، 19.
    (5) یوسف، 97و98.
    (6) شعراء، 83.


    أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ أَبیها، وَ بَعلِها وَ بَنیها، وَ السِّرِ المُستَودَعِ فیها، بِعَدَدِ ما أَحاطَ بِهِ عِلمُک


    خدایا! صلوات و درود تو بر فاطمه، و بر پدر فاطمه، و بر همسر فاطمه، و بر دو پسر فاطمه، و بر آن سرّی که در فاطمه به ودیعه نهاده ای؛ به آن تعداد که علم تو آن را در بر می گیرد.



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود