جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اعراف؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 8 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    اعراف؟





    پرسش:
    در آیه 46 سورهء اعراف «و على الاعراف رجال ...» منظور از اعراف چیست؟

    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «وَ بَيْنَهُما حِجابٌ وَ عَلَى الْأَعْرافِ رِجالٌ يَعْرِفُونَ كُلاًّ بِسيماهُمْ وَ نادَوْا أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوها وَ هُمْ يَطْمَعُونَ»؛ و در ميان آن دو [بهشتيان و دوزخيان‏]، حجابى است و بر «اعراف» مردانى هستند كه هر يک از آن دو را از چهره‏ شان مى‏ شناسند و به بهشتيان صدا مى‏ زنند كه: «درود بر شما باد!» امّا داخل بهشت نمى ‏شوند، در حالى كه اميد آن را دارند.(1)
    «وَ إِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصحابِ النَّارِ قَالُواْ رَبَّنَا لَا تجعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ»؛ و هنگامى كه چشمشان به دوزخيان مى ‏افتد مى‏ گويند: «پروردگارا! ما را با گروه ستمگران قرار مده!»(2)
    «وَ نادى‏ أَصْحابُ الْأَعْرافِ رِجالاً يَعْرِفُونَهُمْ بِسيماهُمْ قالُوا ما أَغْنى‏ عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَ ما كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ»؛ و اصحاب اعراف، مردانى (از دوزخيان را) كه از سيمايشان آن ها را مى‏ شناسند، صدا مى‏ زنند و مى‏ گويند: «(ديديد كه) گردآورى شما (از مال و ثروت و آن و فرزند) و تكبّرهاى شما، به حالتان سودى نداد!»(3)
    ـ معنای لغوی:
    "اعراف" در لغت جمع "عرف" (بر وزن گفت) به معنى محل مرتفع و بلند است، یعنی معنای علو و بلندی در آن هست.
    هم چنین دیوار یا منطقه ‏اى است حد فاصل ميان بهشت و دوزخ.(4)
    ـ بیان تفسیری:
    این آیات از جمله آیات مشکله قرآن است که مورد اختلاف بین مفسران است.
    از بین اقوال مطرح شده، دو قول عمده از قرار ذیل است:
    1. مراد از رجال اعراف، صاحبان مقام و منزلت است. دارندگان اين مقام و منزلت، انبياء (علیهم السلام)، اولیای الهی، گواهان بر اعمال، علماء، شهداء، و ... هستند.
    2. كسانى هستند كه نيک و بد آن ها مساوى است. خوبى آن ها، ميان آن ها و آتش، و بدى آن ها ميان آن ها و بهشت، فاصله مى‏ شود.
    اين ها در اعراف هستند تا خداوند در باره آن ها حكم كند. سر انجام خداوند آن ها را به بهشت مى ‏برد.
    اکثر مفسران قول دوم را پذیرفته اند که برای خود نیز مستنداتی از روایات دارند، ولی علامه طباطبایی قول اول را مطابق با سیاق آیات دانسته و این قول را انتخاب کرده است.(5)
    ـ جمع بین اقوال و روایات:
    آن چه از بررسى آيات و مجموع روايات به نظر مى ‏رسد اين است كه اعراف جايگاه ويژه ‏اى ميان بهشت و جهنم است كه دو گروه در آن جا قرار دارند:
    مؤمنين گنهكار كه نه لايق بهشت و نه مستحق جهنم هستند، در آن جا خواهند بود و در انتظار سرنوشت به سر خواهند برد.
    و در عين حال انبياء و ائمّه هم كه در فكر نجات چنين افرادى هستند در همين موقف در كنار آنان خواهند بود، تا نزد خدا شفاعت آن ها را بكنند و آن ها وارد بهشت شوند.(6)
    در بعضى از روايات نيز شاهد اين جمع به خوبى ديده مى ‏شود مانند روايتى كه در تفسير على بن ابراهيم از امام صادق (علیه السلام) نقل شده كه فرمودند:
    "الْأَعْرَافُ كُثْبَانٌ بَيْنَ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ وَ الرِّجَالُ الْأَئِمَّةِ (ع) يَقِفُونَ عَلَى الْأَعْرَافِ مَعَ شِيعَتِهِمْ وَ قَدْ سَبَقَ الْمُؤْمِنُونَ إِلَى الْجَنَّةِ بِلَا حِسَاب‏"؛ اعراف، تپه‏ اى است ميان بهشت و دوزخ، و امامان آن مردانى هستند كه بر اعراف در كنار شيعيان (گنهكارشان) قرار مى ‏گيرند، در حالى كه مؤمنان (خالص) بدون نياز به حساب در بهشت جاى گرفته ‏اند ... .(7)

    ___________

    (1) اعراف/ 46.
    (2) اعراف/ 47.
    (3) اعراف/ 48.
    (4) ر.ک: فرهنگ واژگان قرآن کریم، شیخ عباس قمی، ص 196، واژه عرف؛ راغب اصفهانی، المفردات فی غريب القرآن، ص 560؛ طباطبایی، ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152؛ مکارم شیرازی و همکاران، تفسير نمونه، ج ‏6، ص 185.
    (5) ر.ک: ترجمه الميزان، ج ‏8، ص 152 ـ 161؛ طبرسی، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 652؛ تفسير نمونه، ج ‏6، ص 187.
    (6) تفسير نمونه، ج ‏6، ص 189؛ جعفری، كوثر، ج ‏4، ص 89.
    (7) تفسير القمی، ج ‏1، ص 231.




    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۸/۲۴ در ساعت ۱۹:۲۴

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود