صفحه 1 از 7 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پرسش های بسیار مهم و اساسی درباره ی قرآن و خدا

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    36
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    پرسش های بسیار مهم و اساسی درباره ی قرآن و خدا




    « بنام خدا »
    درود ...
    درود به همه ی دوستان گرامی ام . امیدوارم همیشه خوش و خُرّم باشید .
    من یه عالمه پرسش دارم . حقیقتش ، من در جستجوی حقیقت هستم . من درباره ی قرآن و خدا یه عالمه پرسش دارم . که با اجازتون ،پرسشهام رو اینجا ( در هر پست چند پرسش ) مطرح می کنم . از اساتید گرامی و همه ی شما دوستان خوبم شدیدا خواهشمندم که تا اونجایی که اطلاعات دارین و می تونین ، من رو کمک کنید . شاید هم که در این بین پرسشهای خیلی افراد دیگر هم پاسخ داده بشه .
    نمی دونم..... قبلا با خوندن قرآن و .... هرگز این چیزها به فکرم نمی رسید اما الان احساس می کنم که یک سری دریچه هایی در ذهنم باز شده و این پرسش ها رو می کنم و روش اندیشه می کنم .
    نکته ی مهم :
    من ایرانی هستم و مسلمان و شیعه هستم و به خدا و پیامبران و 14 معصوم (ع ) ایمان دارم .
    پس خواهش می کنم پرسشها و مطلب های من رو ، روی بی ایمانی یا - منو ببخشید - کفر و .... مپندارید ... من فقط میخوام بدونم که حقیقت چیه و نمی خوام که فقط به اونچه که از بچگی به ما گفتن ، الکی باور داشته باشم .
    واسه همین هم شاید بعضی از پستهایم کمی به زبان عامیانه و یا کمی رُک باشد . پس خواهش میکنم فقط از دید روشن شدن حقیقت و دانش و بدون تعصب و عصبانی شدن ، به این تاپیک بنگرید و بحث کنید و با هم دوستانه باشیم .
    (پس خواهش می کنم این نکاتی رو که توی همین پست اول نوشتم رو رعایت بفرمایید . سپاس)

    پس با سپاس از شما .... آغاز میکنم :

    اکنون دو پرسش اولی :

    پرسش 1 _ خدا خودش در قرآن خیلی ساده و راحت گفته است که : هر کس را بخواهد عذاب می کند و هر کس را بخواهد می بخشد . ( سوره ی 5 - مائده- آیه ی 40 )

    أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ ۗوَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
    معنی : آیا نمی دانی که فرمانروایی آسمانها و زمین از آن خدا است ؟ هر کس را بخواهد عذاب می کند و هرکس را بخواهد می بخشد و خدا توانا بر هر چیز است .
    به هر کس را بخواهد توجه فرمایید . یعنی عشقیه ... هر کس رو دلش بخواد عذاب می کنه و هر کس رو دلش بخواد میخشه . آیا واقعا اینجوریه یا نه ؟
    پرسش 2 _ خدا در قرآن گفته کسانی که در دلهایشان بیماری است، خدا خودش بیماری دلهای اونها رو بیشتر می کنه ( سوره ی 2 - بقره آیه ی 10 ) :

    فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ
    معنی : در دلهای آنان نوعی بیماری است . خدا بر بیماری آنها افزوده است و برای آنها به خاطر آنچه که تکذیب می کردند، عذاب دردناکی است .
    خوب .... خدا مگه خوب نیست ؟ ..... خدا مگه برای همه خوبی رو نمی خواد ؟ خدا مگه سراسر خوبی مطلق نیست ؟
    خوب ... بهتر اینه که کسی که بیچاره توی دلش نوعی بیماری است ، خدا اون بیماری رو شفا بده و اون آدم به سمت خوبی ها و راستی ها بیاد یا اینکه خدا بیماری توی دل اون بیچاره رو بیشتر کنه و بعدش هم بگه بخاطر تکذیب هایی که می کرده و علت اصلیش هم بیماری ای بوده ه توی دلش بوده ، عذابش می کنه ؟

    بسیار سپاسگذارم که عصبانی نمیشید و متعصبانه نگاه نمی کنید و با من دوست هستید .
    منظر پاسخ های خوب شما اساتید و دوستان گرامیم هستم .
    بسیار سپاسگذارم .
    شاد و پیروز باشید .

    *** اگر دانش از ستاره ی ثریا هم آویزان شده باشد ، مردمانی از سرزمین ایران بدان دست پیدا خواهند کرد. ***

    (( پیامبر ))


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,610
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    790 پست
    حضور
    118 روز 3 ساعت 31 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    پرسش های بسیار مهم و اساسی درباره ی قرآن و خدا





    کارشناس بحث: استاد کریم



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط RAHE RAST نمایش پست
    درود ...
    درود به همه ی دوستان گرامی ام . امیدوارم همیشه خوش و خُرّم باشید .
    سلام ورحمت الهی بر شما وبر تمام کسانی که بدنبال فهم ودرک حقیقت ووظایف خود هستند.




    نقل قول نوشته اصلی توسط RAHE RAST نمایش پست
    من ایرانی هستم و مسلمان و شیعه هستم و به خدا و پیامبران و 14 معصوم (ع ) ایمان دارم .
    پس خواهش می کنم پرسشها و مطلب های من رو ، روی بی ایمانی یا - منو ببخشید - کفر و .... مپندارید ... من فقط میخوام بدونم که حقیقت چیه و نمی خوام که فقط به اونچه که از بچگی به ما گفتن ، الکی باور داشته باشم .
    این روحیه شما خیلی روحیه خوبی است البته به شرطی که حتما با مطالعه وبحث جواب سوالات خود را به دست آوریم وخدای نکرده یک موقع دچار وسوسه فکری نشویم.


    نقل قول نوشته اصلی توسط RAHE RAST نمایش پست
    به هر کس را بخواهد توجه فرمایید . یعنی عشقیه ... هر کس رو دلش بخواد عذاب می کنه و هر کس رو دلش بخواد میخشه . آیا واقعا اینجوریه یا نه ؟
    علامه طباطبایی در جلد 5تفسیر المیزان ص329 ذیل همین آیه 40 می فرماید: این آیه بعد از آیه مربوطه به قطع کردن دستان دزد است که در آنجا خداوند می فرماید: اگر آنها توبه کنند می بخشد وخداوند این حق را دارد چون لله ملک السموات والارض خداوند مالک آسمانها وزمین است وهمه آنها با تمام موجودات به اذن الهی حرکت می کنند وهمه مخلوق او هستند لذا خداوند می تواند چنین انسانهایی را ببخشد واگر توبه نکردند عذابشان کند. پس این عذاب دل بخواهی نیست بلکه در مقابل گناه آنهاست.( چون در فهم یک آیه ما باید به ماقبل ومابعد او هم نگاه کنیم ودر عین حال تمام آیات راجع به آن موضوع تا مقصود آیه به دست آید والبته روایات اهل بیت (ع) وکار مفسر همین است که با توجه به این نکات آیات را درست معنی کند. )
    پس خداوند در قبال گناه ومعصیت آنها عذاب م یکند واگر آنها را می بخشد بعد از توبه یا از باب کرم است ومنتی است بر آنها واین حق را دارد چون هستس مال اوست وهمه چیز دارد وندار خود را از او دارند. البته یک نکته را باید مد نظر قرار داد وآن اینکه خداوند حکیم است یعنی کار بیهوده وبدون دلیل وحساب وکتاب انجام می دهد لذا وقتی ما این مساله را متوجه شدیم در فهم چنین آیاتی کمکمان می کند که بدانیم این بخشش ویا عذابها با حساب وکتاب است.
    البته بنده لب کلام علامه را نقل کردم نه عین فرمایشات را.


    نقل قول نوشته اصلی توسط RAHE RAST نمایش پست
    خوب .... خدا مگه خوب نیست ؟ ..... خدا مگه برای همه خوبی رو نمی خواد ؟ خدا مگه سراسر خوبی مطلق نیست ؟
    خوب ... بهتر اینه که کسی که بیچاره توی دلش نوعی بیماری است ، خدا اون بیماری رو شفا بده و اون آدم به سمت خوبی ها و راستی ها بیاد یا اینکه خدا بیماری توی دل اون بیچاره رو بیشتر کنه و بعدش هم بگه بخاطر تکذیب هایی که می کرده و علت اصلیش هم بیماری ای بوده ه توی دلش بوده ، عذابش می کنه ؟
    مساله به این شکل است که منشا اصلی مرض این منافقین شک ودودلی است که خود دارند در عین حال که ادعای ایمان می کنند در باطن با کافران همکاری دارند. آنوقت این دروغگویی وشک آنقدر در اینها ریشه دوانده وآنقدر با آیات الهی وحقیقت مقابله کرده اند که هر قدر هم به آنها توصیه ونصیحت کنی وبا استدلال حقیقت برایشان اثبات کنی بجای ایمان آوردن بر نفرت وخصومت آنها اضافه می شود.
    وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمومنین ولا یزید الظالمین إلا خسارا، (اسراء/82) وهر آنچه از شفاء ورحمت برای مومنین لازم است در قرآن نازل می کنیم وستمگران را جز زیان نمی افزاید.
    چرا این قرآن که نور وهدایت است بجای هدایت موجب خسران بیشتر ظالمین که منافقان هم از زمره آنها هستند می شود؟ ایراد از قرآن است یااشخاص؟
    اشکال اگر از قرآن بودنباید مومنان نیز هدایت می شدند پس اشکال از این ظالمین ومنافقین است چون خدواند در سوره انسان می فرماید: إنا هدیناه السبیل إما شاکرا وإما کفورا، ما راه را به انسان نمایاندیم حال می خواهد بنده شاکر باشد یا کفران کند.
    پس انتخاب راه ایمان وکفر با خود انسان است. آنوقت کسی که راه عناد وکفر را با علم برگزیده مثل ابوجهل وابوسفیان ودر آن ریشه دوانده هر قدر شما بر او آیات قرآن بخوانی بجای اینکه موجب هدایت او شود بر عنادش می افزاید.
    اینجا ایراد از قرآن نیستوخداوند هم برای اتمام حجت وبیان حقیقت این مطالب را باید بیان کند ولی چون اینها بیماری روحی دارند از پذیرش حق سر باز می زنند وهر قدر هم تکرار کنی بر عنادشان افزوده می شود. وچون این عناد وافزایش کفر ونفاق در سایه آیات قرآن ودعوت به حق است به خداوند نسبت داده شده ولی در اصل هر چه خداوند نقل کرده برای هدایت است.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ در ساعت ۰۸:۵۳
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    درود...هرچند تاپیک را جناب rahe rast ایجاد کردند.ولی با اجاز من هم یک سوال در ادامه پست جناب rahe rast دارم.کارشناس محترم دقیقا منظور خدا از اینکه می گوید بر مرض او افزوده ایم چیست؟می شود توضیح دهید.خوب آنها مرض دارند حالا چرا خدا یک مرض اضافی هم به آن می افزاید...خوب طرف مرض دارد خدا بنا به این آیه( ما راه را به انسان نمایاندیم حال می خواهد بنده شاکر باشد یا کفران کند.)آزادش قرار دهد که در همان مرض خود عذاب بکشد و عقوبت ببیند و الی آخر...دیگر مرض اضافی اینجا منظور چیست که بر مرض های طرف اضافه می شود؟؟
    از طرف دیگر اگر کسی مثلا یک مرض دارد و تنها یک جنایتی می کند و بعد خدا آمد بر مرض طرف افزود و طرف با افزوده شدن مرضش و کور شدن بیشتر عقل و قلبش به جای آن یک جنایت ابتدایی حال دو جنایت انجام دهد.آن جنایت دومی گناهش به حساب کی نوشته می شود؟.این جنایت دوم حاصل مرضی است که خدا بر دل او افزوده این طور نیست؟البته بنا به آیه زیر:
    فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ....
    ویرایش توسط |الهه| : ۱۳۹۳/۰۵/۱۸ در ساعت ۱۷:۳۷
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  6. تشکرها 3


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    درود...هرچند تاپیک را جناب rahe rast ایجاد کردند.ولی با اجاز من هم یک سوال در ادامه پست جناب rahe rast دارم.کارشناس محترم دقیقا منظور خدا از اینکه می گوید بر مرض او افزوده ایم چیست؟می شود توضیح دهید.خوب آنها مرض دارند حالا چرا خدا یک مرض اضافی هم به آن می افزاید...خوب طرف مرض دارد خدا بنا به این آیه( ما راه را به انسان نمایاندیم حال می خواهد بنده شاکر باشد یا کفران کند.)آزادش قرار دهد که در همان مرض خود عذاب بکشد و عقوبت ببیند و الی آخر...دیگر مرض اضافی اینجا منظور چیست که بر مرض های طرف اضافه می شود؟؟
    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    از طرف دیگر اگر کسی مثلا یک مرض دارد و تنها یک جنایتی می کند و بعد خدا آمد بر مرض طرف افزود و طرف با افزوده شدن مرضش و کور شدن بیشتر عقل و قلبش به جای آن یک جنایت ابتدایی حال دو جنایت انجام دهد.آن جنایت دومی گناهش به حساب کی نوشته می شود؟.این جنایت دوم حاصل مرضی است که خدا بر دل او افزوده این طور نیست؟البته بنا به آیه زیر:
    فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ....

    سلام علیکم
    نه اینطور که برداشت کردید نیست. در اول همین سوره بقره آیه 2 خداوند متعال می فرماید: ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین، این کتابی است که هیچ شکی در آن یست وهدایت کننده متقین است.
    قرآن چرا باید فقط هدایتگر متقین باشد در حالی که برای هدایت همه بشر آمده است. اینجا ایراد از قرآن نیست بلکه از مردم است. در تفسیر نمونه ذیل همین آیه تمثیل خوبی آورده است. می گوید: زمینی که در آن کشاورزی می کنند باید قابلیت کشاورزی داشته باشد ودر زمین شوره زار وصفت نمی توان کشاورزی کرد. پس هر جایی محل کشاورزی نیست واینجا ایراد از بذر کشاورزی یا کود نیست بلکه زمین قابلیت دریافت ندارد واگر بپاشی از بین خواهد رفت. د ربحث ما هم قرآن نور است وشفاء قلوبی اما قلبی که از عناد ولجن گناه پر شده است شما هر قدر هم آیه قرآنی برای آن بفرستی لا یزید إلا خسارا، بر خسران وزیان او می فزاید وبه تعبیر دیگر همان لا یزید الا خسارا است.
    اینطور نیست که مثلا یکی دو کیلو میوه خریده ما هم یک کلیلو بر آن اضافه کنیم بلکه قلب ودرون این آدمها برای دریافت حق آمده نکرده اند. وفساد آنها با اینکه می دانند این سخنان حق است اجازه نمی دهد به آنها گوش کنند. بنده در منزل یکی از اقوام روضه اهل بیت داشتم وقبل جلسه احکام می گفتم که یک یاز این بحثها احکام خمس بود، فامیل ما که اهل ربا بود وبا اینکه نماز خوان است با خمس رابطه ای ندارد فرا به بنده گفت: فلان کس در مورد خمس وزکات زیاد حرف نزن چون پا منبری ات کم می شه.
    این آدم دردش من نبودم بلکه چون دلش نمی خواست خمس دهد لذا برای اینکه عذاب وجدان نگیرد وراحت در حرام خود غوطه ور باشد می گفت بهتر است این حرفها را نشنوم.
    در اینجا نیز این منافق از درون مشکل دارد وه قدر حرف حق به او بگویی نتیجه عکس می دهد وچون این حرف حق از جانب خداوند است واین شخص خود را آماده برای دریافت آن نکرده وعنادش باعث می شود عکس عمل کند این ازدیاد مرض را خداوند به خودش نسبت داده است.

    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلامی دوباره...ولی ظاهر آِیه در وهله اول برای افرادی شاید باعث شود که مثلا به اشتباه این طور فکر کنند که مثلا طرف که مرض گرفته خدا هم به تلافی،بر مرض طرف می افزاید...مثلا اینکه طرف یک چمش کور باشد و بعد خدا بگوید حالا که یک چشمت کور است من چشم دیگر را هم کور می کنم تا گمراه تر بشوی...ولی پس ببخشید با توضیحاتی که فرمودید می توان گفت که منظور آیه تقریبا این بود:
    که طرف خود با ارداه و انتخاب خود به سمت جهل و تباهی رفته و در پی این امر شنیدن حقایق قرآن جهل فرد را افزون تر می کند و این همان افزایش مرضی است که خدا در آیه قرآن می گوید که بر فرد اضافه می کنیم....یعنی مرضی که خدا می گوید بر آنها افزوده است حاصل همان شنیدن حقایق دنیا یا آیات قرآن است؟و نتیجه عمل خود اشخاص است؟...
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  9. تشکرها 3


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    که طرف خود با ارداه و انتخاب خود به سمت جهل و تباهی رفته و در پی این امر شنیدن حقایق قرآن جهل فرد را افزون تر می کند و این همان افزایش مرضی است که خدا در آیه قرآن می گوید که بر فرد اضافه می کنیم....یعنی مرضی که خدا می گوید بر آنها افزوده است حاصل همان شنیدن حقایق دنیا یا آیات قرآن است؟و نتیجه عمل خود اشخاص است؟...
    سلام
    بله همین طور است وبه عبارت علمی تر اشکال از فاعلیت فاعل نیست بلکه از قابلیت قابل است یعنی خداوند آنچه برای هدایت بشر لازم است بیان کرده ولی عده ای از آدمها که خود را تهذیب نکرده ودچار رذائل اخلاقی هستند به جا ی اینکه با محور ومعیار قرار دادن عقل ووحی خود را پرورش دهند واز بدی ها دور یکرده وبه خوبی ها چنگ زنند. با آیات نورانی الهی عناد ورزیده وروز به روز به شقاوت خود می افزایند.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    36
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود به همه ی شما گرامیان ............
    بسیار سپاسگزارم از جناب
    « کریم » که پاسخ دادند .
    و از دیگر دوستان که نظر دادند .

    ***
    البته من متاسفانه چون بیمار هستم ، شاید نتوانم برخی از پرسش ها و پاسخ های این تاپیک را ، برای بحث کردن ، وقت زیادی رویشان بگزارم ... اما تا جایی که در توانم باشد ، می کوشم تا اگر درباره ی پاسخ ها و نظرات دوستانم ، مطلبی داشتم ، آن را بیان کنم . اگر هم که نتوانستم و بحث درباره ی چند پرسش ، کمی کوتاه تر شد ، باز هم فکر می کنم که برای خودم و خوانندگان این مطالب ، سودمند باشد و حداقل شاید برای آنها پاسخ هایی را (حتی اگر هم ناکامل باشد ) فراهم آورد و راهی را بگشاید . ( خواستار دعا از همه ی شما عزیران برای سلامتی خودم و برادرم هستم . سپاس )

    ***
    پاسخ استاد ، و نظرات شما را درباره ی 2 پرسش اولی خواندم .
    با سپاس از شما و دعای نیک برای شما عزیزان .
    در مورد آنچه که همگی فرمودید ، چند نظر دارم که خیلی زود می نویسم .

    *** اگر دانش از ستاره ی ثریا هم آویزان شده باشد ، مردمانی از سرزمین ایران بدان دست پیدا خواهند کرد. ***

    (( پیامبر ))

  12. تشکر


  13. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    36
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    16 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با درود به همه ..........

    در مورد آنچه که همگی در باره ی
    پرسش اول ( سوره ی 5 - مائده - آیه ی 40 ) فرمودید ، چند نظر دارم که اینجا بیان می کنم . ( نظراتم درباره ی پرسش دوم را در پست بعدی بیان می کنم )
    ***

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    سلام ورحمت الهی بر شما وبر تمام کسانی که بدنبال فهم ودرک حقیقت ووظایف خود هستند.
    متشکرم . همچنین درود و مِهر خدا بر شما باد .

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    این روحیه شما خیلی روحیه خوبی است البته به شرطی که حتما با مطالعه وبحث جواب سوالات خود را به دست آوریم وخدای نکرده یک موقع دچار وسوسه فکری نشویم.
    بله کاملا درسته باید با مطالعه و تجربه و بحث باشد و از وسوسه هم به خدا پناه می بریم .

    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    این آیه بعد از آیه مربوطه به قطع کردن دستان دزد است که در آنجا خداوند می فرماید: اگر آنها توبه کنند می بخشد ......
    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    لذا خداوند می تواند چنین انسانهایی را ببخشد واگر توبه نکردند عذابشان کند. پس این عذاب دل بخواهی نیست بلکه در مقابل گناه آنهاست.........

    با اجازتون من مقداری از قبل و بعد این آیه را خوانده بودم ( آیه ی 40 سوره ی مائده ) و همه ی آیه های دیگر قرآن در این زمینه (هر کس را بخواهد می بخشد و هرکس را بخواهد عذاب می کند ) را نیز با قبل و بعدش ، خوانده ام . اما در خود همین آیه ی 40 سوره ی مائده ، قبل و بعدش هیچ ربطی نمی تونه به این آیه داشته باشه .
    خواهش می کنم کمی دقت کنید ..........

    در آیه ی 38 می گوید : مرد و زنی که دزدی کرده اند رو دستاشونو قطع کنید که این کیفری از سوی خداست .....
    {خوب تا اینجا فهمیدیم که اینجا داره یک حکم الهی صادر میکنه که مرد و زن دزد رو دستاشون رو قطع کنین }
    در آیه ی 39 می گوید : پس هرکس پس از ستم کردنش ، توبه کند و به صلاح آید ، خدا توبه اش را می پذیرد و خدا آمرزنده و مهربان است .
    {خوب تا اینجا هم فهمیدیم که داره میگه (( هر کس )) پس از ستم کردنش توبه کنه و خودش رو اصلاح کنه خدا توبه اش رو می پذریه . حالا اصلا معلوم نیست که این آیه مربوط به آیه ی قبلیش یعنی بریدن دست دزدها است یا نه !

    چون اینجا گفته (( هر کس )) . و مثلا اگر که فقط مربوط به دزدان بود باید می گفت
    (( از آنها )) ( مِنهُم ) هر کدام توبه کنند، .......(یعنی از آن دزدان ، هرکدام توبه کنند، ..... ) . و یا اینکه گفته « بعد از ستم کردنش » نه بعد از « دزدی کردنش » ...... پس با توجه به اینها ، به نظر من خود این آیه ی 39 هیچ ارتباطی نمی تواند به آیه ی 38 داشته باشد . ) ( و اگر هم که شما میفرمایید ، که نه با هم ربط دارد ، خوب پس این ربط داشتن بسیار به شکل گنگ و ضعیفی بیان شده و اصلا درست نیست }

    پس اگر کمی دقت بفرمایید ، نتیجه می گیریم که خود آیه ی مورد بحث ، یعنی آیه ی 40 سوره ی مائده نیز نمی تواند هیچ ربطی به آیه ی 38 ( بریدن دستان دزد ها ) داشته باشد چرا که در اینجا هم فرموده « هر کس » ( مَن ) ( یا ، هرکس را بخواهد _ من یشاء ) .و نگفته « از آنها ( دزدان ) هر کس را بخواهد عذاب میکند و هر کس را بخواهد می بخشد» .

    و ربط این آیه
    ( 40 مائده ) با ربط آیه ی قبلش یعنی آیه ی 39 نیز خود بسیار غیر قابل انجام شدن است . چرا که در آیه ی 39 ( که همانطور که گفتیم ربطی به آیه های قبلش ندارد، ) ، می گوید ، که هرکس توبه کند و بعد خودر را اصلاح کند ، خدا توبه اش را می پذیرد ( و او را می بخشد ) . اما ناگهان در آیه ی 40 می گوید که ،: فرمانروایی آسمانها و زمین از آن خدا است هر کس رو بخواد عذاب می کنه و هر کس رو بخواد می بخشه. انگار که ناگهان ، این آیه پریده وسط و خودش رو اینجا جا کرده و در حالی که داری آیه های قبلی را میخونی ، تا به این آیه میرسی ، یکدفعه جا می خوری .
    {تازه حالا می گوییم این آیه ، ارتباطش با آیه های قبلی ، کمی بحث بر انگیز است . آیه ی 21 سوره ی 29 - عنکبوت -که اصلا دیگر هیچ ربطی به آیه های قبل و بعدش ندارد و هر انسانی میتواند این را بفهمد. و خودش یک آیه ی مستقل است ( و تقریبا هم معنا با همین آیه ی مورد بحث ما یعنی آیه ی 40 مائده است ) :

    يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَيَرْحَمُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَإِلَيْهِ تُقْلَبُونَ (سوره ی 29 - عنکبوت - آیه ی 21 )
    معنی : هر کس را بخواهد عذاب می کند و هر کس را بخواهد مورد مِهر(رحمت) قرار می دهد و به سوی او بازگردانیده می شوید .
    ( می توانید چند آیه ی قبل و چند آیه ی بعدش را بخوانید تا به این مسئله پی ببرید )

    دوم اینکه :
    خود آیه ی 40 مائده ( مورد بحث ما ) ،به نظر من بسیارساده و روشن است و اصلا هیچ جای بحث و تفسیر های عجیب و غریب و .... را باقی نمی گذارد . ( همانطور که خود قرآن خودش را کتاب مبین - روشن - می نامد ) ( وگمان هم نمیکنم که این آیه جزء آیات متشابه باشد ) . خودش یک اصل را ، محکم و بسیار صریح و ساده و روشن دارد بیان میکند :
    (خدا) عذاب می کند
    « هر کس را بخواهد » و می بخشد « هر کس را بخواهد » .
    خیلی ساده ....
    و هرگز هم نگفته که : « عذاب میکند هر کس را که حقش باشد و می بخشد هر کس را که حقش باشد » ( در حالی که برخی مترجمان این را در ترجمه ی این آیه ، خودشان اضافه کرده اند ) در حالی که در خود متن عربیش هرگز چنین چیزی نیست .
    متن عربیش این است :

    يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ
    در حالی که اگر قرار بود آنچه ما می خواهیم بیاید ، باید مثلا اینطوری می بود ( البته ببخشید عربی ام زیاد حرفه ای نیست ) : یعذب من حقه و یغفر من حقه .

    و در آخر هم می گوید که خدا توانا بر هر چیز است . یعنی این را اینجا آورده تا همه بدانند که خدا میتونه این کار رو بکنه . میتونه هر کس رو که دلش خواست عذاب کنه و هر کس رو که دلش خواست ببخشه و هیچ کسی هم نمیتونه جلوی اون رو بگیره .

    اگر هم که شما باز هم با همه ی این توضیحات من ، باز هم میگین که نه اینطوری نیست و منظور این آیه یعنی هر کس که مستحقش است رو ، خدا عذاب میکنه یا میبخشه و به آیه های قبل وبعدش ربط داره ، خوب خودتون قضاوت کنید ، آیا ضعیف نیست و این مسئله رو ضعیف بیان نکرده ؟ در حالی که می تونست توی یک آیه ی بسیار روشن خیلی به راحتی این مسئله رو بگه ( مثلا همون مثال آیه ای که من به عربی از خودم نوشتم ) ... .

    به نظر من که این آیه خیلی روشن است خودش .....

    ((برای پرسش دومی در پست بعدی نظرات خودم را مینویسم )) .
    با سپاس بسیار از شما ....
    منتظر نظرات همه ی شما هستم ......

    ویرایش توسط RAHE RAST : ۱۳۹۳/۰۵/۲۴ در ساعت ۱۶:۲۷
    *** اگر دانش از ستاره ی ثریا هم آویزان شده باشد ، مردمانی از سرزمین ایران بدان دست پیدا خواهند کرد. ***

    (( پیامبر ))

  14. تشکر


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    730
    صلوات
    21262
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    12 روز 13 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بنظر من آیه 40 بیشتر به قدرت و توانایی خدا اشاره داره تا به افراد...
    -میخواد بزرگی خدا رو تو بخشیدن و عذاب کردن بگه.....
    -منظور به "دل بخواهی بودن یا نبودن" نبوده......
    اینم نظر منه حالا خود دانید.....
    الهی ، همنشین از همنشین رنگ می گیرد ،خوشا آنکه با تو همنشین است . . .(صلوات بر محمد و ال محمد)
    فکر کنم باز گم شدم خدایا...
    صبرم از کاسه دگر لبریز است...
    اگر این جمعه نیاید چه کنم؟!
    آنقدر من خجل از کار خویشم
    اگر این جمعه بیاید چه کنم؟!
    یا اباصالح ادرکنی...


  16. تشکر


صفحه 1 از 7 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود