جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: راه و رسم عاشقی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13

    راه و رسم عاشقی




    عشق میراث انبیا و اولیای الهی است، چرا که وقتی حضرت آدم پدر همه انسانها پای در زمین نهاد خداوند با اعطای معشوقه به وی ایشان را به زندگی امید وار کرد و همین است که می‌گویند انسان با عشق زنده است. امام صادق علیه السلام می فرماید: حضرت آدم (وقتی حوا را در کنار خود دید) عرض کرد: خدایا این شخص با این چهره زیبا که موجب انس من شد کیست؟ خداوند فرمود: این حوا است آیا دوست داری که او با تو و همراه تو، موجب انس تو باشد و با او هم صحبت باشی؟ آدم در پاسخ گفت: بلی خیلی ممنون می‌شوم و تو را شکر می‌کنم.
    خداوند فرمود از او خواستگاری کن، در این حال خداوند شهوت [عشق] را نیز در وجود آدم پدید آورد حضرت آدم گفت: خدایا من از تو حوا را خواستگاری می‌کنم اکنون بفرمایید وظیفه من و خواست تو چیست ؟
    خداوند فرمود مهریه او این است که معارف دین را به او یاد دهی حضرت آدم قبول کرد خداوند صیغه عقد خواند از آن پس، حضرت آدم به حوا گفت اینک به سوی من بیا حوا در جواب گفت تو به طرف من بیا خداوند به حضرت آدم فرمود تو به سوی او برو! امام صادق اضافه کرد : اگر این چنین نبود که آدم مامور شد به طرف حوا برود زن ها به سراغ مردها می‌رفتند و خواستگاری می‌کردند[۱]
    در این روایت چند نکته عاشقی وجود دارد؛ اول اینکه خداوند عشق و عاشقی را در وجود آدم نهادینه می‌کند تا به همسرش عشق بورزد. دوم اینکه: عشق از سوی مرد باید باشد و مرد عاشق به سمت زن مورد علاقه‌اش می‌رود نه اینکه زن دنبال مرد باشد! لذا ما به دختر خانم‌هایی که فکر می‌کنند پسری عاشق‌شان می‌باشد ولی پا پیش نمی‌گذارد، می‌گوییم این حرف درست نیست و مرد عاشق تحمل دوری ندارد و حتما اقدام به خواستگاری می‌کند. نکته سوم اینکه تنها کسی می‌تواند به انسان آرامش ببخشد که هم کفو خودش باشد، اینجا آدم نفرمود که من فرشته الهی می‌خواهم! بلکه از اینکه خداوند می‌خواست همسری از جنس خودش به وی ببخشد فرمود من شکر گذارت خواهم بود.
    تا اینجا مقداری از معنی عشق الهی را فهمیدیم ، اما عاشق کیست؟ این روزها همه دم از عشق و محبت می‌زنند و با الفاظ زیبا سعی در عاشق نشان دادن خود دارند، اما عاشق واقعی کیست؟
    عاشق واقعی آن مردی است که وقتی به همسر خود می‌نگرد آرامش را در وجود خود حس می‌کند و سجده شکر به جا می‌آورد، زیرا می‌بیند خداوند از جنس خودش برایش مونس بخشیده است، عروسکهای خیابانی وچهره های آنچنانی وی را تسخیر نمی‌کنند، او همسرش را با کسی مقایسه نمی‌کند، به حریم زنانه‌اش احترام می‌گذارد عواطفش را درک می‌کند و می‌داند زنی که وجودش را در اختیارش قرار داده، باید چطور، محبت وی را جبران کند، کارهای سخت از وی نمی‌خواهد، او را نمی‌آزارد برایش وقت می‌گذارد و هر شب به گوش وی زمزمه عاشقی می‌خواند او به خوبی می‌داند که احساسات خانمش از گلبرگ گل ظریف تر می‌باشد و اگر آفتاب محبت هر چند دقایقی به وی نتابد پژمرده خواهد شد، او درک می کند که مادر شدن چقدر سخت می‌باشد و همسرش ماهها سختی می‌کشد تا برای صفا دادن دل وی، فرزند بیاورد و برای این کار چه شبهایی که نمی‌خوابد و چه سختی‌هایی که تحمل نمی‌کند، او همه اینها را تحمل می‌کند فقط به خاطر اینکه شوهرش یک جمله بگوید، بگوید عزیزم دوستت دارم و هیچ کس جای تو را در قلبم نخواهد گرفت...
    عاشق واقعی آن خانمی است که می داند شوهرش برای تامین آسایش و رفاه وی صبح تا شب کار می‌کند، او می‌داند که به حریم غرور شوهرش نباید وارد شود، او همراز و حافظ اسرار شوهر می‌باشد، شوهر را به کسی نمی‌فروشد اگر در وظایفش کوتاهی کرده باشد به خواهرش اینها نمی‌گوید! بلکه با محبت زنانه وی را شرمنده خویش می‌سازد او به خوبی می‌داند که اگر فلان شخص ثروت باد آورده دارد نشان از هوش و زکاوت وی نیست بلکه مرد واقعی شوهرش است که برای تامین معاش زحمت می‌کشد هر چند اگر خانه پنجاه متری هم نداشته باشد! او همان طور که از مقایسه شدن با زهرا و سارا آزرده خاطر می‌شود شوهرش را با ملاک ویلا، مقایسه نمی کند، در مقابل نامحرم مغرور و جدی است بر عکس در مقابل شوهر مطیع و مهربان می‌باشداو می‌داند شوهر همه تلاشش را می‌کند تا یک جمله از وی بشنود و آن اینکه همسرم تو با عرضه ترین و زحمت کش ترین فرد روی زمینی...
    به راستی شما چقدر به وظیفه خود آشنا هستید؟ از آنهایی هستید که فقط انتظار دارید همسرتان خودش را اصلاح کند و باب میل شما باشد ؟ و همیشه حق با شماست. یا اینکه نه شخصی هستید که همیشه از اینکه نمی‌توانید همسر ایده‌ال باشید ناراحتید. و می دانید که حق همسرتان ان نیست که شما انجام می‌دهید بلکه وی حقوق زیادی دارد که به خاطر شما از آنها چشم پوشی کرده است.و کسی هستید که می‌خواهید بدانید عشق چیست و عاشق کیست؟
    منبع:
    http://www.jonbeshnet.ir
    ...........................................
    پی نوشت
    [۱]حدیث از من لایحضر الفقیه ج ۳ ص ۳۷۹ و ۳۸۰ و علل الشرایع ج ۱ باب ۱۷



       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288



    راه و رسم عاشقی



    ما برای هر امر مهمی رسم و رسومی داریم ؛ جز عاشقی .

    عشق که قبل از انسان خلق شد و خداوند گِل انسان را در شراب آن تطهیر کرد ، چگونه می تواند برای خود راه و رسمی نداشته باشد ، چگونه است که هرکس هر وقت و هر که را بخواهد عاشق می شود و ....


    1- نیروی عشق نه در خلقت آدمی که در هستی نهاده شده است . قرآن با زیبایی تمام این مهم را بیان میکند :

    یُسبّح لله ما فی السّمواتِ و ما فی الارض ....

    همه آن چه در آسمان و زمین است به تسبیح عاشقانه معشوق مشغولند ، اما شما صدای تسبیح آنان را نمی فهمید ....


    جملۀ ذرّات عالم در نهان
    با تو گویانند روزان و شبان
    ما سمیعیم و بصیریم و هشیم
    با شما نامحرمان ما خامشیم
    کاشکی هستتی زبانی داشتی
    تا زهستان پردها برداشتی


    خوب است که ما هم راه و رسم عاشقی را از آنها فرا بگیریم ، از پروانه که در آتش شمع می سوزد و از بلبل که محو زیبایی گل از پای می افتد.



    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288




    2- نیروی عشق هم، سرانجامی مانند دیگر نیروهای انسان دارد ،و معمولا جز موارد استثنایی به تباهی کشیده شده؛ سر از ناکجا آباد در می آورد.
    عشق برترین و زیباترین نیروی درون انسان است ، آن را ارج نهیم و همه نیروهای دیگر را در اختیار او در آوریم .
    پس عشق را ارزانی معشوقی کنیم که سزاوار و لایق آن است ، و امروز چه بسیار عشق هایی که به پای موجودات بی ارزش و بی لیاقت ریخته می شود .
    زیبایی ، خیر و کمال معشوق باید به سر چشمه اصلی خویش متصل باشد و از آن آبشخور بنوشد تا جاودانه بماند و جاودانه بسازد .


    عشق آن زنده گزين كو باقي است
    كز شراب جان فزايش ساقي است



    همه معشوق های بی لیاقت در دو ویژگی مشترکند ، پیری و بی وفایی ..... آگاه و هوشیار باشیم .



    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).

  5. تشکرها 3


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288




    3 – عشقی که در سینه دفن شود و توان ظهور پیدا نکند ، عشق واقعی نیست یک خیال و وهم مهلک است .
    قرآن این بار نیز با زیبایی تمام در این باره از واژه " مودّة " استفاده می کند . مودة عشقی است که در تمام ابعاد زندگی عاشق و معشوق ظهور می یابد و نقاشی خلقت را در بهترین رنگ آمیزی به تماشا می گذارد .
    چه بسیارند عاشقانی که شهامت و توانایی ابراز عشق را ندارند و همه عشق خود را با پشیمانی تمام در عبور از این جهان از دست می دهند .


    عطار نیشابوری در منطق الطیر ودر " حکایت فروختن یوسف در بازار برده فروشان " این مهم را به خوبی بیان می کند .

    4 – معشوقی که غرق در زیبایی ، خیر و کمال است ، قدر عشق را می داند و او نیز به عاشق ، عشق می ورزد ، آری در راه و رسم عشق حقیقی معشوق نیز عاشق است .


    اگر مجنون دل شوریده ایی داشت
    دل لیلا از او شوریده تر بی




    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۳
    نوشته
    1,910
    صلوات
    5880
    تعداد دلنوشته
    52
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    58 روز 1 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    288




    6- عاشق و معشوق هردو در واقع عاشق عشق هستند ، نه شخص معین ، بدین راه و رسم عاشق و معشوق جاودانه اند چون عشق جاودانه است .


    بعد از آن وادی عشق آید پدید
    غرق آتش شد کسی کانجا رسید
    کس درین وادی بجز آتش مباد
    وانک آتش نیست عیشش خوش مباد


    نظامی گنجوی در داستان عرفانی لیلی و مجنون هنگامی که مجنون را برای شفا به کعبه می برند به این حقیقت اشاره میکند و از قول مجنون خطاب به خداوند می گوید :

    یا رب به خدایی خداییت
    و آنگه به کمال پادشاهیت
    از عشق به غایتی رسانم
    کو ماند اگر چه من نمانم


    سید نصرالله حجت


    حدیث قدسی : برای من باش تا من با همه ربوبیتم برای شما باشم. ...
    امام صادق(ع) : : «العبودیه جوهره کنهها الربوبیه؛ ما فقد فی العبودیه وجد فی الربوبیه؛ عبودیت و بندگی حق، جوهری است که کنه و حقیت آن ربوبیت است، آن چه انسان در عبودیت از دست می دهد در ربوبیت به دست می آورد.( مصباح الشّریعه، صفحه ۵۳۶ ، طبق نقل میزان الحکمه، واژه ی عبد).


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    749 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    در ابتدا باید چیستی عشق معلوم گردد: عشق که در عرفان اسلامی مطرح است ،عبارت از آن کمال روحی است که همه نیروها و استعدادهای وجود آدمی را در خواستن جدی و جذبه کمال مطلق که خداست ،قرار می دهد. (1)
    نیز گفته شده عشق پدیده مقدس است که در آموزه‌های دینی به آن توصیه شده و آن عشق به ذات اقدس الهی و عبادت اوست. (2) بنا بر این عشق زیباترین واژه و دل انگیزترین پدیده‌ای است که در جان آدمی به ودیعه گذاشته شده، بذر آن معرفت، شکوفه آن محبت و ثمر آن وصال عاشقانه به حضرت دوست آموزگاران عشق الهی صالحان و سالکان پاک باخته راه بندگی و عبودیت و فانی در هستی بی‌کران حضرت حق اند. (3)
    با توجه به این نکته‌ها در باب عشق آنچه در مسایل جنسی به نام عشق نامیده می‌شود ،عشق مجازی است که در اشعار عارفانه بزرگان یاد شده ،در پرسش و مانند آن به عنوان نماد عشق و تفهیم عاشقی به کار برده می‌شود و گرنه هدف آنان از عشق، عشق مقدس و الهی است.
    عشق‌ها شهوانی را آنان برای تفهیم پدیده عشق برای مخاطبان عوام مطرح می کنند که بیش تر سر و کارشان با این گونه عشق است، مثلا فرهاد و مجنون که به خاطر وصال معشوق شان آن گونه تلاش و فداکاری کردند، به عنوان نماد عشق مقدس در ادبیات مطرح شده و این گونه آموزه‌ها در واقع عشق نمادین است و گرنه عارفان بزرگ معتقدند:
    عشق آن زنده گزین کو باقی است
    کز شراب جان فزایت ساقی است.
    عشق‌هایی کز پی رنگی بود
    عشق نبود ،عاقبت ننگی بود (4)
    نکته ایی که در تبیین عشق اصلی مطرح است این که می‌گویند:
    «المجاز قنطره الحقیقه؛ مجاز پل عبور برای رسیدن به حقیقت است». برخی از عارفان و شاعران معتقدند، که عشق حقیقی و الهی در ابتدا ممکن است به صورت عشق مجازی برای انسانی ظاهر گردد. عشق مجازی منجر به عشق حقیقی بشود. گویا عشق فرهاد به شیرین نیز از همین مقوله بوده، چنان که از تحلیل نظامی گنجوی در ماجرای عشق فرهاد به شیرین نیز همین نکته مطرح شده است.
    گر چه معلوم نیست که فرهاد، شیرین را مظهر جمال خدا تلقی کرده و عاشق او شده باشد، ولی ممکن است کسانی که عشق فرهاد را به شعر درآورده، به عنوان نمادین چنین تفسیری از آن ارائه داده باشد. به خصوص که شاعران عارف مشرف این مبنا را زیاد مورد استفاده قرار داده‌اند. جامی در این باب می‌گوید:
    از آن لمعه فروغی بر گل افتاد
    ز گل شوری به جان بلبل افتاد
    ز رویش روی خویش آراست لیلی
    به هر مویش ز مجنون خواست میلی
    جمال اوست هر جا جلوه کرده
    ز معشوقان عالم بسته پرده (5)
    بنا بر این در این گونه مسایل خوب است به این نصیحت حافظ شیراز عنایت شود که می گوید:
    چون بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
    سخن شناس نه ای جانم خطا این جاست.
    حال باید دید که این گفته می شود با عشق به خدا می توان رسید، مراد چیست ؟
    در این باب جای سخن بسیا راست؛ ولی خلاصه سخن در این باب این است که مراد از این رسیدن و وصال الهی، همان لقاء الله است که به معنی فنای در اسما و صفات الهی و مشاهده احاطه قیومی حق و فنای ذات خود و به طور عیان، وجود خویش و جمیع موجودات را سایه حق دیدن است.
    گفتنی است که در ملاقات ممکن الوجود با خداوند ،اصل ملاقات حقیقتا وجود دارد. لکن نحوه آن باید به شکلی باشد که لایق ملاقات کننده و ملاقات شونده باشد. به این دلیل معنای تقرب الهی برای لقا صحیح‌تر به نظر می‌رسد. (6)
    گفتنی است که لقای رب عبارت است از:
    نیل به مقام قرب پروردگار. مقام قرب، نزدیکی ارزشی هر چه بیش تر به صفات حضرت حق است که از طریق تحقق و بروز و ظهور صفات الهی در آدمیان صورت می‌گیرد.
    آنان که راهی برای لقاءالله و مشاهده جمال و جلال حق باز گذاشته اند و مدّعی این مقام هستند، می گویند (شخصی که راه خود سازی و تهذیب نفس و سلوک الی الله را در پیش گرفته) پس از تقوای تامّ تمام و اعراض کلّی قلب از جمیع عوالم و رفض نشأتین و قدم بر فرق انّیّت و انانیّت گذاشتن و توجه تامّ و اقبال کلی به حق و اسما و صفات آن ذات مقدس کردن و مستغرق عشق و حبّ ذات مقدس شدن و ارتیاضات قلبیه کشیدن ،یک صفای قلبی از برای سالک پیدا شود که مورد تجلیات اسمائیه و صفاتیه گردد، و حجاب های غلیظی که بین عبد و اسما و صفات بود ،خرق شود و فانی در اسما و صفات گردد. (7)
    بنا بر این لقای رب و رسیدن به خدا عبارت است از نیل به مقام قرب پروردگار. مقام قرب نیز نزدیکی معنوی هر چه بیش تر به صفات و ذات حضرت حق است. نخست از طریق تحقق و بروز و ظهور انوار صفات و اسمای الهی؛ پس از آن، تجلیات انوار ذات قدسی، در جان و روح و قلب سالک و عارف،پدید می آید. (8)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. علامه جعفری شرح نهج البلاغه، نشر دفتر فرهنگ اسلامی، تهران، ج 14 ،ص 67.
    2. آیت الله جوادی آملی، عرفان و حماسه نشر مر کز اسرا ء قم، 1378 ش ،ص 76.
    3. محمد امین صادقی، جلوه های عرفانی نهضت حسینی، نشر بوستان کتاب، قم 1387 ش ،ص 77.
    4- مثنوی معنوی، نشر اقبال، تهران 1377 ش ، ج 1 ،دفتر اول ،بیت 205.
    5. جامی، هفت اورنگ، انتشارات سعدی، تهران، 1346 ش ، ص 519،
    6. ملکی تبریزی، رساله لقاء الله، انتشارات آل علی، 1382 ش، قم ، ص 6 - 7.
    7. امام خمینی، چهل حدیث، نشر موسسه آثار امام خمینی، 1387 ش ،ص453.
    8. همان.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود