جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نشانه های بخشیدن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    19
    صلوات
    514
    تعداد دلنوشته
    2
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    3 روز 12 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    نشانه های بخشیدن




    سلام و عرض ادب

    نشانه های بخشیدن چه چه چیز های هست؟

    ما از کجا بفهمیم فردی رو واقعا بخشیدیم؟

    همین که زبونی بگیم بخشیدیم کفایت میکنه؟

    اگه بگیم بخشیدیم ولی هنوز توی قلبمون از اون طرف ناراحت باشیم این بخشیدن حساب نمیشه؟


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    791 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله
    نشانه های بخشیدن



    کارشناس بحث: استاد نسیم رحمت



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11



    نقل قول نوشته اصلی توسط سایه خورشید نمایش پست
    نشانه های بخشیدن چه چه چیز های هست؟ما از کجا بفهمیم فردی رو واقعا بخشیدیم؟همین که زبونی بگیم بخشیدیم کفایت میکنه؟اگه بگیم بخشیدیم ولی هنوز توی قلبمون از اون طرف ناراحت باشیم این بخشیدن حساب نمیشه؟
    با عرض پوزش به جهت تاخیر در ارسال پاسخ؛

    بخشش زبانی کفایت می کند. اما برای این که فرد گرفتار بی تابی و کینه نشود، لازم است با نفس خود وارد عرصه جهاد شود و با دعوت نفس به بخشش و عفو دیگران و معامله با خداوند شود و با مرور فضائل و آثار عفوو بخشش، قلب و دل خود را به سمت این فضیلت هدایت و از آسیب های پنهان کردن دشمنی در دل که از ثمرات غضب است و به سبب عجز از انتقام و عدم تشفّی به صورت حقد و کینه درمی‏آید، نجات دهد.
    اما در خصوص ناراحت بودن از دست کسی که به انسان ظلم کرده، باید توجه داشته باشید که نسبت به بغض آن ستم کننده سه حالت دارد : حرام ، مباح ،مستحب .
    1. حالت حرام :
    آن است که دشمنی آن فرد مسلمان را بیش از آن چه سزاوار است در دل بگیرد. مثل این که اگر یک سیلی به او زده ،چنان بغضی از او به دل بگیرد که به یک مرتبه سیلی زدن از دلش بیرون نرود ،بلکه حتی اگر یک بار هم بزند ،باز دشمنی او در دلش هست. در حالی قرآن در این باره می فرماید: « وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ.»(1) پاداش بدى [چون قتل و زخم زدن و اتلاف مال‏] مانند همان بدى است ولى هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید. پاداشش بر عهده خداست ، خدا ستمکاران را دوست ندارد. بنابراین این گونه از ناراحتی ازظالم حرام است .
    2. حالت مباح :
    آن است که بغض ستم کننده را به اندازه ستمی که کرده در دل جای دهد و به اندازه ای که در شرع اسلام تعیین شده ،پس از آن دیگر بغضی در دل نداشته باشد .قرآن کریم در این باره می فرماید : « فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُم‏...»(2) پس هر که بر شما تعدّى کرد، شما هم به مثل آن بر او تعدّى کنید ...
    3. حالت مستحب :
    که عفو است ،یعنی از ستمی که به او شده ،خشمگین نشود و آن را فراموش شده فرض کند، یعنی دشمنی ستم کننده را در دل نگیرد واز تلافی کردن بگذرد و از تلافی کردن بگذرد . قرآن در این خصوص می فرماید:
    « فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ؛هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست .(3)

    پی نوشت ها :
    1. شوری(42) آیه40 .
    2. بقره (2) آیه194.
    3. شوری(42) آیه40 .







  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۲
    نوشته
    312
    مورد تشکر
    72 پست
    حضور
    7 روز 1 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    11

    جمع بندی




    پرسش:
    نشانه بخشیدن چیست؟ از کجا بفهمیم فردی را واقعا بخشیده ایم؟ همین که زبانی بگوییم بخشیده ایم کفایت می کند؟ اگر بگوییم بخشیده ایم ولی هنوز توی قلبمان از آن فرد ناراحت باشیم این بخشیدن حساب نمی شود؟


    پاسخ:
    بخشش زبانی کفایت می کند. اما برای این که فرد گرفتار بی تابی و کینه نشود، لازم است با نفس خود وارد عرصه جهاد شود و با دعوت نفس به بخشش و عفو دیگران و معامله با خداوند شود و با مرور فضائل و آثار عفو و بخشش، قلب و دل خود را به سمت این فضیلت هدایت و از آسیب های پنهان کردن دشمنی در دل که از ثمرات غضب است و به سبب عجز از انتقام و عدم تشفّی به صورت حقد و کینه در می‏ آید، نجات دهد.
    اما در خصوص ناراحت بودن از کسی که به انسان ظلم کرده، باید توجه داشته باشید که نسبت به بغض آن ستم کننده سه حالت دارد: حرام، مباح، مستحب.

    1. حالت حرام:
    آن است که دشمنی آن فرد مسلمان را بیش از آن چه سزاوار است در دل بگیرد. مثل این که اگر یک سیلی به او زده، چنان بغضی از او به دل بگیرد که به یک مرتبه سیلی زدن از دلش بیرون نرود، بلکه حتی اگر یک بار هم بزند، باز دشمنی او در دلش هست. در حالی قرآن در این باره می فرماید: «وَ جَزاءُ سَیِّئَةٍ سَیِّئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لا یُحِبُّ الظَّالِمینَ»؛ پاداش بدى [چون قتل و زخم زدن و اتلاف مال‏] مانند همان بدى است ولى هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید. پاداشش بر عهده خداست، خدا ستمکاران را دوست ندارد.(1) بنابر این این گونه ناراحتی از ظالم حرام است.

    2. حالت مباح:
    آن است که بغض ستم کننده را به اندازه ستمی که کرده در دل جای دهد و به اندازه ای که در شرع اسلام تعیین شده، پس از آن دیگر بغضی در دل نداشته باشد. قرآن کریم در این باره می فرماید: «فَمَنِ اعْتَدى‏ عَلَیْکُمْ فَاعْتَدُوا عَلَیْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‏ عَلَیْکُم‏...»؛ پس هر که بر شما تعدّى کرد، شما هم به مثل آن بر او تعدّى کنید ...(2)

    3. حالت مستحب:
    که عفو است، یعنی از ستمی که به او شده، خشمگین نشود و آن را فراموش شده فرض کند، یعنی دشمنی ستم کننده را در دل نگیرد و از تلافی کردن بگذرد. قرآن در این خصوص می فرماید: «فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ»؛ هر که بگذرد و [میان خود و طرف مقابلش را] اصلاح نماید؛ پاداشش بر عهده خداست.(3)

    _______
    (1) شوری/ 40.
    (2) بقره/ 194.
    (3) شوری/ 40.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۴/۲۱ در ساعت ۰۵:۰۹ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود