جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زهد و حوری بهشتی؟!

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 2 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    زهد و حوری بهشتی؟!





    پرسش:
    چرا پاداش زهد در قرآن حوری بهشتی است؟

    پاسخ:
    برخی آیات مرتبط:
    «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ مَقَامٍ أَمِينٍ ... فَضْلًا مِّن رَّبِّكَ ذَالِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ»؛ پرهيزگاران در جايگاه امنى قرار دارند، در ميان باغ ها و چشمه‏ ها، آن ها لباس هايى از حرير نازك و ضخيم مى‏ پوشند و در مقابل يكديگر مى‏ نشينند، اين چنين‏ اند بهشتيان و آن ها را با «حور العين» تزويج مى‏ كنيم! آن ها در آن جا هر نوع ميوه‏ اى را بخواهند در اختيارشان قرار مى‏ گيرد، و در نهايت امنيّت به سر مى‏ برند! هرگز مرگى جز همان مرگ اوّل (كه در دنيا چشيده ‏اند) نخواهند چشيد، و خداوند آن ها را از عذاب دوزخ حفظ مى ‏كند، اين فضل و بخششى است از سوى پروردگارت، اين همان رستگارى بزرگ است!‏(1)
    «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فىِ جَنَّاتٍ وَ نَعِيمٍ ... وَ يَطُوفُ عَلَيهمْ غِلْمَانٌ لَّهُمْ كَأَنهمْ لُؤْلُؤٌ مَّكْنُونٌ»؛ پرهيزگاران در ميان باغ هاى بهشت و نعمت هاى فراوان جاى دارند، و از آن چه پروردگارشان به آن ها داده و آنان را از عذاب دوزخ نگاه داشته است شاد و مسرورند! (به آن ها گفته مى ‏شود) بخوريد و بياشاميد گوارا، اين ها در برابر اعمالى است كه انجام مى‏ داديد! اين در حالى كه بر تخت هاى صف‏ كشيده در كنار هم تكيه مى‏ زنند، و «حور العين» را به همسرى آن ها در مى‏ آوريم! كسانى كه ايمان آوردند و فرزندانشان به پيروى از آنان ايمان اختيار كردند، فرزندانشان را (در بهشت) به آنان ملحق مى‏ كنيم و از (پاداش) عملشان چيزى نمى ‏كاهيم و هر كس در گرو اعمال خويش است! و همواره از انواع ميوه ‏ها و گوشت ها ـ از هر نوع كه بخواهند ـ در اختيارشان مى‏ گذاريم! آن ها در بهشت جام هاى پر از شراب طهور را كه نه بيهوده‏ گويى در آن است و نه گناه، از يكديگر مى‏ گيرند! و پيوسته بر گردشان نوجوانانى براى (خدمت) آنان گردش مى‏ كنند كه همچون مرواريدهاى درون صدفند!(2)
    در این زمینه چند مطلب بیان می شود:
    مطلب اول:
    با توجه به آیات فوق، کاملا روشن است که خداوند در قبال زهد و تقوا در دنیا، صرفا نعمت حوریان بهشتی را قرار نداده است بلکه پاداش تقوای در دنیا، بهشت و نعمت های بهشتی است که یکی از آن نعمت ها، حوری بهشتی است.
    و در این آیات، این نعمت بطور ویژه و خاص هم بیان نشده تا بگوییم متکلم، به این مورد، نسبت با سایر نعمت ها، عنایت خاصی داشته است.
    مطلب دوم:
    شهوت جنسی، قوه و نیرویی است که در نهاد و فطرت انسان قرار داده شده است، و انسان با تقوا، نیامده آن شهوت را نابود کند تا راحت باشد، بلکه آن شهوت همیشه همراه او بوده و او را تحت فشار قرار می داده ولی او آن را کنترل کرده و در برابر وسوسه های شیطان و هوای نفس، مبارزه کرده و خویشتن داری نموده است.
    لذا رعایت تقوا در این زمینه، اهمیت و ارزش زیادی دارد.
    مطلب سوم:
    وقتی بیشتر لغزش ها و انحرافات بشر در این دنیا مربوط به شهوت جنسی است، طبیعی است که قرآن به او وعده آن را در بهشت بدهد و به او بگوید برای خدا در دنیا شهوتت را کنترل کن تا در بهشت، بهتر و بیشتر از آن نصیبت شود.
    در برابر غریزه قدرتمند شهوت، نمی توان وعده برقراری جلسه دعا و ... در بهشت به او داد، بلکه باید وعده لذت، به او داده شود تا بتواند انگیزه ای برای کنترل شهوت در دنیا باشد.
    مطلب چهارم:
    احتمال سمبلیک بودن این وعده ها را نیز باید در نظر داشت. (سمبلیک، نوعی حکایت از یک واقعیت خارجی است)
    البته سمبلیک بودن به این دو معنا:
    اول: ممکن است حیث معنوی و ملکوتی این ها مد نظر باشد، بدین معنا که چون ما آن را نمی دانیم و نمی فهمیم، این تعابیر مادی بیان شده تا برای فهم ما آسانتر باشد.
    دوم: سمبل "ما اشتهت انفس" باشد، یعنی هر آن چه نفس انسان بخواهد به او می دهند: «وَ هُمْ في‏ مَا اشْتَهَتْ أَنْفُسُهُمْ خالِدُونَ»؛ آن ها در آن چه بخواهند و مايل باشند به طور جاودان متنعمند.(3)
    از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) در وصف نعمت ها و ثواب های بهشتی، نقل شده که فرمودند:
    «فِيهَا مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَرٍ»؛ در بهشت چيزهایی هست كه نه چشمى ديده و نه گوشى شنيده و نه بر خاطر كسى گذشته‏ است.(4)
    چه بسا اصلا انسان پس از مردن و کمال یافتن، دیگر به این چیزها راضی نشود، و اکنون که تا حدودی آگاه شده که در عالم چه خبر است، دیگر این چیزها او را قانع نمی کند، لذا به چیز های دیگر و بالاتری راضی شود؛ و خداوند نیز هر آن چه نفس او بخواهد به او عطا فرماید.

    ______
    (1) دخان/ 51 ـ 57.
    (2) طور/ 17ـ 24.
    (3) انبیاء/ 102.
    (4) من لا يحضره الفقيه، ج ‏1، ص 295.





    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۴/۰۹/۱۲ در ساعت ۲۳:۴۸


  2.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی و ما تشاءون الا ان یشاءالله ، یعنی چی؟
    توسط برومند در انجمن آیات
    پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۵/۲۲, ۲۲:۵۰
  2. پاسخ: 28
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۹, ۱۹:۴۳
  3. گناهان گذشته؛ فراموشی یا یادآوری؟
    توسط سحر صاد در انجمن اخلاق
    پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۲/۲۰, ۰۶:۰۴
  4. تفاوت توفی باتتوفی؟
    توسط هلن در انجمن تفسیر موضوعی
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۸۹/۰۶/۱۱, ۰۰:۵۰

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود