جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر سوره ی حمد امام خمینی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13

    تفسیر سوره ی حمد امام خمینی





    _________________________________________________
    مقدمه
    بسم الله الرحمن الرحيم
    تفسير قرآن، يکي از علومي است که همراه با علم قرائات، تجويد و تاريخ قرآن سابقه‌ي آن تا عصر پيغمبر (ص) کشيده مي‌شود. از ديرباز تا کنون کوشش‌هاي گسترده و طاقت فرسايي پيرامون (تفسير) انجام پذيرفته و مي‌پذيرد و هر يک از عالمان و انديشمندان به فراخور توان خويش در اين راه کوشيده و تفاسير متعددي را به رشته‌ي تحرير درآورده‌اند.
    در تفاسير مختلف، مباحث ادبي، اختلاف قرائت، شأن، نزول آيات، بيان آيات، شرح آيات الاحکام، بحث‌هاي اخلاقي، کلامي، عرفاني، حکمي، اجتماعي و سياسي ديده مي‌شود. هر يک از مفسرين در اثر خود يک يا چند باب از مباحث فوق را آورده‌اند. آنها به تناسبِ درکي که از پرده از روي اسرار اين کتاب الهي بردارند، چون در حقيقت تفسير به معناي برداشتن پرده از آيات الهي است. حضرت امام (س) مي‌فرمايند: «به طور کلي معني تفسير کتاب آن است که شرح مقاصد آن کتاب را بنمايد؛ و نظر مهم به آن، بيان منظور صاحب کتاب باشد. اين کتاب شريف، که به شهادت خداي تعالي کتاب هدايت و تعليم است و نور طريق سلوک انسانيت است، بايد مفسر در هر قصه از قصص آن، بلکه هر آيه از آيات آن جهت اهتداء به عالم غيب و حيث راه‌نمايي به طريق سعادت و سلوک طريق معرفت و انسانيت را به متعلم بفهماند. مفسر وقتي مقصد از نزول را به ما فهماند مفسر است، نه سبب نزول به آن طور که در تفاسير وارد است»‌(1).
    امام (س) با اين بينش و انديشه کوشيده‌اند تا مقاصد قرآن را در آثار و سخنان خود بيان کنند و راهي براي تربيت نفوس فراهم آورند. به همين دليل ايشان به تناسب از روش‌هاي مختلف تفسير سود جسته و در برخي از آن روش‌ها، گوي سبقت از ديگران ربوده‌اند. حضرت امام (س) تلاش کرده‌اند تا با رفع حجاب از اسرار قرآن مقاصد آن را براي جويندگان حقيقت روشن نمايند.
    روح قرآن و الهام از اين صحيفه‌ي نوراني و مائده‌ي آسماني در سراسر تأليفات و سخنان و اعمال ايشان بارز و آشکار است، اما آثار خاص امام (قدس سره) در پيرامون فهم قرآن را مي‌توان به چند دسته تقسيم کرد: تفسير کامل تعدادي از سوره‌هاي قرآن، تفسير آيات الاحکام در آثار فقهي و اصولي، تفسير برخي از آيات به طور پراکنده و به تناسب مباحث، تطبيق و استشهاد به آيات قرآن در موارد مختلف در زمينه‌هاي عرفاني و اخلاقي و سياسي و اجتماعي.
    مؤسسه‌ي تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (س) بنا به رسالتي که بر عهده دارد مصمم است تمامي آثار تفسيري و قرآني حضرت امام (س) را به علاوه ديدگاه‌هاي ايشان راجع به قرآن، به صورت مجموعه‌هاي منظم و منسجمي منتشر سازد، و تفسير سوره‌ي حمد اولين اثر از اين مجموعه‌ها است که در اختيار علاقمندان قرار مي‌گيرد.
    روش تفسيري امام (س) در مواردي که يک سوره را به طور کامل تفسير کرده‌اند. روش عرفاني و تربيتي است، زيرا ايشان قرآن را دربردارنده‌ي معارف و مربي انسان مي‌دانند، اين روش در برخي از آثار گذشتگان نيز ديده مي‌شود که آثار تفسيري خود را به روش حکمي و عرفاني و اخلاقي نگاشته‌اند، مانند تأويلات القرآن عبدالرازق کاشاني، کشف الاسرار ميبدي، تفسير سوره‌ي حمد، و اعجازالبيان في تأويل القرآن اثر صدرالدين قونوي و تفسير القرآن الکريم اثر صدرالمتألهين شيرازي.
    تفسير امام بر (فاتحة الکتاب) مشحون از نکات دقيق و لطافت‌هاي عرفاني است که اين اثر را در جايگاهي برتر و بالاتر و از يک اثر مقتبس از ديگران قرار مي‌دهد، اين روح بزرگ قرآن شناس زمان ما است که اين حقايق را دريافت کرده و به خامه‌ي قلم و بيان درآورده است و مقايسه بين تفسير امام پيرامون (سوره‌ي حمد) با ديگران آثار مفسران اهل نظر و عرفان اين حقيقت را بر اهل معرفت آشکار مي‌سازد که مجال شرح بسط آن نيست.
    با توجه به جايگاه و اهميت آثار امام (س) در زمينه‌ي قرآن در قدم اول مجموعه‌ي آثار ايشان را در تفسير (سوره‌ي حمد) چنان که اشاره شد در اين رساله گرد آورده‌ايم. و همچنين به اين دليل که آنچه تا کنون به عنوان تفسير حمد از حضرت امام (س) انتشار يافته و شهرت گرفته است، فقط دروس تفسير ايشان است که در سال 58 افاضه فرموده‌اند، و اين دروس فقط بحث «بسم الله الرحمن الرحيم» و الحمد را آن هم نه به کمال در بر دارد لذا بسياري از افراد گمان کرده‌اند که تمامي اثر امام در پيرامون (سوره‌ي حمد) به همين اندازه است. کتاب حاضر در جهت اصلاح چنين برداشتي، در چهار بخش تنظيم يافته است تا مجموعه‌ي کاملي از آثار امام (س) در پيرامون حمد در اختيار جويندگان معارف قرآني قرار گرفته باشد.
    بخش اول:
    تفسير موجزي است از سوره‌ي حمد که در کتاب گران‌سنگ (سرالصلاة) به مناسبت بحث قرائت آمده است، اين اثر در سال 1358 هـ ق (1318) نگاشته شده است.
    بخش دوم:
    تفسيري است که مي‌توان آن را تفصيل و تبيين تفسير حمد (کتاب سرالصلاة) دانست که در سال 1361 هـ ق (1321 هـ ش) به مناسبت بحث قرائت در کتاب (آداب الصلاة) نگاشته‌اند.
    بخش سوم:
    مجموعه‌ي پنج جلسه درس تفسير ايشان است که در سال 1358 شمسي از تلويزيون جمهوري اسلامي ايران پخش گرديد و با بيماري حضرت امام (س) و مخالفت‌هاي برخي از مقدسين که مخالف طرح اين نوع سخنان بودند براي هميشه تعطيل گرديد و طالبان و تشنگان معارف را از آن محروم کرد. اين بخش با نهايت، وسواس ويرايش شده، تا تغييري در کلام ايشان به وجود نيايد و به همين دليل از تغيير لحن گفتاري به نوشتاري نيز استفاده نکرده‌ايم، فقط در جهت فهم بهتر عبارات ايشان برخي تغييرات و اضافات را انجام داده‌ايم که از آن گريزي نبود.
    بخش چهارم:
    فرازهاي پراکنده‌اي است که در معني «بسم الله» و ديگر فقرات سوره‌ي حمد در آثار مکتوب و شفاهي ايشان وجود داشته است. لازم است اشاره شود پاره‌اي از مطالب اين قسمت از آثار مکتوب امام به زبان عربي انتخاب شده است که به لحاظ حفظ امانت، عين متن عربي آن با حروف سياه آورده شده و ترجمه‌ي فارسي که ذيل آن با حروف نازک آمده توسط تنظيم کنندگان اين مجموعه صورت گرفته است. ناگفته نماند برخي از موارد اين قسمت جنبه‌ي تطبيق و يادآوري و پند و موعظه را دارد (و از تفسير) به معناي مرسوم آن خارج است ولي درج آن، به جامعيت مورد نظر کمک مي‌نمايد.
    در تنظيم اين اثر نيز مانند ديگر آثار منتشره از سوي مؤسسه‌ي تنظيم و نشر آثار امام کوشيده‌ايم، حواشي حضرت امام (با ستاره مشخص شده)، پاورقي، ترجمه‌ي متون عربي و فهارس لازم آورده شود، تا محققين و صاحب‌نظران ارجمند با سهولت بيشتري از اين مجموعه بهره‌مند شوند. اميد است پرتو انوار فروغ اين هدايت‌گر «ناس» روشني بخش دل‌هاي طالبان اسلام ناب گردد و روح مطهر اين مفسر فرزانه در جوار قرب الهي، آرام و مطمئن، شاهد جلوه‌هاي روزافزون حضور قرآن در صحنه‌ي حيات پرعزت مسلمين باشد.
    مؤسسه‌ي تنظيم و نشر آثار امام خميني.

    1) آداب الصلاة، ص 193 - 195.


    تفسیر سوره ی حمد امام خمینی


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    6,289
    صلوات
    4614
    تعداد دلنوشته
    7
    مورد تشکر
    41 پست
    حضور
    66 روز 12 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    11



    سلام!!!
    یک دوست قدیمی حوزوی داشتیم سنش زیاد بود ولی از اون با معرفت های حوزوی بود.خیلی پر بود.با خیلی ها هم رفت و آمد داشت.خیلی وقته ازش خبر ندارم.شماره اش را نمی دونم گم کردم یا شماره اش را عوض کرد و به ما نداد.
    می گفت:اون زمانی که امام(ره)آمد قم یک تفسیر عرفانی اگر اشتباه نکنم از سوره حمد داد بعضی حضرات در حوزه قم گفتند این را بردار یا جمعش کن وگرنه حکم ارتدادت را می دهیم!
    اولش پیش خودم گفتم نه حتما اشتباه می کنه.هر بار که می رفتم قم از هر کسی که می دیدم عده ای انصار و اعوان دارد ازش می پرسیدم(البته خودم را فردی عامی جلوه می دادم)قبلش در مورد این شخص از اطرافیان و دور بری هایشان می پرسیدم این کیست وخلاصه.روزی از آقای ...........................که همه در قم می شناسندش پرسیدم:ایشان فرمودند درسته چنین چیزی بوده!
    نمی دانم چا عده ای با عرفان مشکل دارند!!!؟؟؟
    به نظر ما حرکت امام خمینی دقیقا مقدمه سازی ظهور امام عصر(عج) است,لذا باید تقویت شود,ظهور امام عصر(عج)یک مسئله کاملا منطقی است و باید به شدت با خرافات و تیپ افسانه ای که برای ایشان درست شده مبارزه کرد و فهماند که ظهور هم به دست خود ماست,هرگاه مبنای برنامه ریزی ما این مسئله باشد به آن خواهیم رسید و لا غیر.با التماس و اشک و زاری تنها هیچ کاری صورت نمی گیرد.

  5. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود