صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جايگاه و منزلت سوره حمد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13

    جايگاه و منزلت سوره حمد




    جايگاه و منزلت سوره حمد
    نويسنده: حجت الاسلام و المسلمين سيد اسحاق حسيني کوهساري
    نشريه: پژوهش‌هاي ديني
    شماره: 4، بهار 1385
    چکيده
    با توجه به تکرار سوره حمد در نمازهاي يوميه (اعم از نمازهاي واجب و مستحب)، شناخت جايگاه آن براي نيايش‌گران مسلمان از اهميّت بالايي برخوردار است. در اين مقاله با توجه به اينکه ثقل اصغر بيانگر راز و رمز قسمت‌هاي باطني قرآن است، با امعان نظر به روايات، در آغاز به وجه تسميه و راز و رمز اسامي و القاب اين سوره توجه شده است؛ شامل امّ‌الکتاب، فاتحه‌الکتاب، شفاء، اساس‌القرآن، الصلواه، الکافيه، الوافيه، سؤال و مسألت، دعا و شکر.
    در بخش دوم به امور زير رهنمون مي‌شويم: سوره حمد وابسته به عرش الهي و سوره ويژه پيامبر و اسم اعظم الهي و عدل قرآن و شفاست.
    اثر وضعي برآورده شدن حاجات و دفع بلاها، و عمق گسترده معارف سوره حمد بخش پاياني اين مقاله است.
    واژگان کليدي: حمد، امّ‌الکتاب، اساس‌القرآن، شفاء اسم اعظم، حمد، عدل قرآن.
    مقدمه
    سوره حمد که عصاره قرآن است و از اين رو به ام‌الکتاب و ام‌القرآن، ناميده شده؛
    شامل معارف گسترده الهي و تجلي آن است و خداشناسي و معادشناسي و راه و راهنماشناسي و رابط بين مبدأ و معاد را به تصوير مي‌کشد. از اين سوره در لسان روايات به ترتيب به عنوان سوره تحميد و اخلاص و مسألت ياد شده است:
    «السورة اللتي اوّلها تحميد و اوسطها اخلاص و آخرها دعاء»(عياشي، 1367، ص 27).
    شيخ بهايي سوره حمد را واجد انواع ستايش دانسته که عبارت است از:
    1- ستايش عاشقانه که با «الحمدالله» ذات حق را شايسته ستايش دانسته است؛
    2- ستايش شاکرانه در برابر ربوبيت مطلقه و احسان او که «رب العالمين» نشانگر آن است؛
    3- ستايش تاجرانه «الرحمن الرحيم» سمبل ستايش از سر رجا و طمع به ثواب است؛
    4- ستايش بردگانه که بر اساس خوف از عذاب الهي استوار است و «مالک يوم الدين» انگشت اشارت به آن دارد (بهايي،1364، ص 763).
    اين برداشت الهام گرفته از سخن امير بيان علي (ع) است که عبادت را به عبادت بردگان «عبادة العبيد» و مزدوران «عباده الاجراء» و عبادت آزادگان و احرار «عبادة الاحرار» تقسيم نموده است (سيد رضي، 1376، حکمت 237).
    فخر رازي سوره حمد را شامل امور زير دانسته‌است:
    1- الهيات: {الْحَمْدُ لِلَّهِ}؛ 2- معاد: {مالِک يَوْمِ الدِّينِ}؛ 3- نبوت: {إِيَّاک نَعْبُدُ وَ إِيَّاک نَسْتَعِينُ}؛ 4- مراقبات و قضا و قدر: {اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ} تا آخر آيه؛ و در روايات حضرت رضا (ع) از پيامبر (ص) آمده است که سوره حمد در مقام تاديب روش بندگي عبد سالک به دو بخش تقسيم شده است: ستايش و خضوع در برابر رب و درخواست و مسألت عبد سالک (صدوق، 1377، ص 200).
    مقاله پيش رو به بررسي جايگاه و منزلت سوره حمد از منظر روايات و ثقل اصغر پرداخته که بيانگر راز و رمز و باطن قرآن و من‌جمله سوره حمد است.
    ضرورت اين تحقيق و کاربردي بودن آن براي هر مسلمان غير قابل ترديد و انکار است؛ زيرا هر مسلمان متعبد شبانه‌روز به صورت مکرر در نمازهاي واجب و مستحب سوره حمد را بر زبان جاري مي‌کند و با محتواي آن مأنوس است. درک و فهم معارف وسيع و واژه‌هاي سوره در جهت غناي نيايش و عروج نفس و جان در نماز که معراج مؤمن است، غير قابل انکار است


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    شناخت جايگاه و منزلت سوره حمد
    الف- اسامي سوره حمد و راز و رمز آن
    با توجه به عصاره بودن سوره حمد و گستره‌ي معارف آن، اين سوره داراي نام‌ها و القاب گوناگون است که هر کدام از آن‌ها علامت و نشانه‌ي معارف نهفته در آن است؛ لذا وجه تسميه از جايگاه ويژه محتواي آن خبر مي‌دهد که برجسته‌ترين آن در روايات عبارت است از:

    1- ام‌الکتاب، ام‌القرآن
    دو عنوان فوق برگرفته از روايات است. واژه «ام» در لغت عرب به معناي زير استعمال شده است:
    1-1- به معناي اصل. به مکه عنوان ام‌القري اطلاق گرديده؛ زيرا گستره زمين «دحوالارض» از مکه شروع شده است. و مادر هم به منزله سرمنشأ و اصل فرزندان است و گسترش فرزندان از دامن اوست؛ لذا «ام» اطلاق شده است.
    2-1- به معناي مقصد و مرجع «من ام‌الشي اي اقصده»(طبرسي، 1339، ص 17).
    3-1- به معناي امام که تفسير {يَوْمَ نَدْعُوا کلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ}(اسراء، 71). گفته شد «اي بامهاتهم»؛ زيرا بقيه سور قرآن به سوره حمد برمي‌گردند (طوسي، بي‌تا، ص 22).
    4-1- به معناي پرچم و رايت که بالاي سر لشکريان برافراشته شده و چشم لشکريان به آن دوخته مي‌شد. به اين معنا زمين را ام گويند که حيات و ممات انسان به آن بستگي دارد:{مِنْها خَلَقْناکمْ وَ فِيها نُعِيدُکمْ وَ مِنْها نُخْرِجُکمْ تارَةً أُخْري}(طه، 55).
    با توجه به معناي چهارگانه گفته شده، سوره حمد به تمام معنا نسبت به بقيه سوره‌ها به منزله ام و مادر است؛ زيرا معارف اصيل اين سوره به خداشناسي و معادشناسي و رسالت‌شناسي بر مي‌گردد و در روايت نبوي (ص) آمده است:«قرآن جامع جميع کتاب‌هاي آسماني و سوره حمد جامع کل قرآن و ثواب تلاوت سوره حمد هم ثواب تلاوت کل قرآن است»(طوسي، بي تا، ص 22).


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ملاصدرا نسبت سوره حمد با قرآن را همانند نسبت انسان (جهان کوچک) به جهان بزرگ مي‌داند. هيچ سوره از قرآن به جامعيت سوره حمد نمي‌رسد و کسي که نتواند بخش عمده معارف و اسرار علوم و معالم رباني را از سوره حمد استخراج کند، عالم رباني نبوده و به تفسير آن دست نيافته است (صدرا، 1366، ص 164)
    فخر رازي مي‌نويسد: حاصل جميع کتاب‌هاي آسماني امور سه‌گانه ذيل است:
    1- ستايش لساني که {الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ... يَوْمِ الدِّينِ} نشانگر آن است.
    2- اشتغال به خدمت و عبوديت که {إِيَّاک نَعْبُدُ وَ إِيَّاک نَسْتَعِينُ} نمايانگر آن است.
    3- درخواست مکاشفات و مشاهدات که {اهْدِنَا الصِّراطَ... تا آخر آيه} به آن اشارت دارد.

    2- فاتحه‌الکتاب، فاتحه‌القرآن
    در روايات فريقين آمده است:«لا صلوة الا بفاتحة‌الکتاب، لا صلوة لمن لم يقرء بفاتحة‌الکتاب»(حرعاملي، 1367، ص 37 و بخاري، بي‌تا، ص 192)
    از روايات استفاده مي‌شود که سوره حمد در عصر رسول خدا به اين عنوان ياد مي‌شد و علت آن را مفسران و محققان علوم قرآني چنين ياد کرده‌اند: سوره حمد اولين سوره کامله نازله بر پيامبر (ص) بوده و در تنظيم و کتابت قرآن هم، اين سوره سرآغاز بوده است. سيوطي در اتقان (ص 32) و زرکشي در برهان (ص 207) و طبرسي در مجمع البيان (ج 1، ص 17) و زمخشري در کشاف (ص 775) تصريح مي‌کند که بيش‌تر مفسران بر اين باورند که سوره حمد سوره آغازين قرآن است و در تفسير تبيان آمده است که پيامبر (ص) قبل از آغاز رسالت و نزول قرآن هم نماز مي‌خواند و آن چه در شب معراج بر پيامبر (ص) تشريع شد نمازهاي پنجگانه با ويژگي‌ها و هيأت خاص بود نه اصل نماز و بر اساس روايات قوام نماز به فاتحه الکتاب است و نماز بدون آن ناشناخته است (طباطبايي، 1389، ص 325)


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    - سبع مثاني
    قرآن در مقام اظهار امتنان بر پيامبر (ص) فرمود:{وَ لَقَدْ آتَيْناک سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ}؛ ما به تو سوره حمد و قرآن عظيم عطا کرده‌ايم»(حجر، 78). بر اساس روايات وارده سبع مثاني اشاره به سوره حمد است. پيامبر (ص) فرمود:«فافرد الامتان عليّ بفاتحة الکتاب و جعلها بازارء القرآن الکريم؛ خداوند به تنهايي به من منت نهاد که سوره فاتحه‌الکتاب را به من عنايت نمود، و او را عدل قرآن قرار داده است»(عياشي، 1367، ص 8).
    واژه سبع نشانگر آيات هفت‌گانه سوره حمد است و واژه مثاني هم اشاره به امور زير مي‌باشد:
    1-3 انعطاف و گرايش آيات نسبت به هم که آيات قرآن با توجه به يکديگر تفسير مي‌شوند:«القرآن ينطق بعضه بعضا و يشهد بعضه بعضا»(سيد رضي، 1376، خطبه 133 و طباطبايي 1389، ص 191).
    2-3 مثاني جمع مثني معدول از «اثنين اثنين» به معناي دوباره و تکرار است که سوره حمد در نمازهاي واجب و مستحب تکرار مي‌شوند.
    3-3 نشان اينکه نصف سوره ستايش، و نصف ديگر عطا و بخشش پروردگار است.
    4-3 نقطه عطف در کتاب‌هاي آسماني است؛ زيرا مثاني اسم جمع است و مفرد ندارد و به معناي عطف توجه آمده است؛ چون سوره حمد اساس دين است، توجه مردم به آن معطوف است (خميني، 1362، ص 24).
    در روايت نبوي (ص) هم آمده است:«در تورات و انجيل و زبور همانندي براي سوره حمد نيامده است»؛
    «والذي نفسي بيده ما انزل في التوراة و لا في انجيل و لا في الزبور و لا في القرآن مثل هذه السورة و انها السبع المثاني».
    5-3 نشانگر نزول دوباره سوره در مکه و مدينه است.
    6-3 نشانگر الفاظ مکرر و مثني در سوره حمد است، مثل رحمان، رحيم، اياک نعبد، اياک نستعين، صراط، عليهم.


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13




    4- الشفاء الشافيه
    در قرآن از بيماري روح تعبير به مرض شده است:{فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ}(بقره، 10). از قرآن نيز به عنوان شفا ياد شده است:{وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَةٌ}(اسراء، 88) و در روايات از سوره حمد به عنوان عصاره قرآن به عنوان «شفاء کل داء»(طبرسي، 1339، ص 78) ياد شده و گفته شده است: کسي که از سوره حمد شفا نيافت، علاج‌پذير نيست:«من لم يبراه الحمد لم يبراه شيء»(حويزي، 1382، ص 4). مخفي نماند شفابخشي سوره حمد و قرآن، شامل بيماري جسم هم مي‌شود و در اين امر مجرّب هيچ ترديدي نيست؛ ولي نقش اساسي و مهم آن شفاي بيماري روحي است که قرآن و عصاره آن که سوره حمد است، عهده‌دار آن مي‌باشد (جوادي آملي، 1378، ص 264)


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13




    5- اساس
    وجه تسميه سوره حمد بر اساس نظر مفسرين و علوم قرآني عبارت است از:
    1-5 اولين سوره قرآن براساس نزول است، لذا اساس القرآن ناميده شده است؛
    2-5 سوره حمد مشتمل بر معارف اصولي اسلام است؛
    3-5 اشرف عبادات بعد از ايمان، نماز است و اساس نماز سوره حمد است:«لاصلوة الا بفاتحة الکتاب»؛
    4-5 مهم‌ترين عامل وجه تسميه روايت ابن‌عباس مي‌باشد:«براي هر چيزي اساسي است. اساس دنيا مکه، اساس آسمان‌ها، آسمان هفتم و اساس زمين، زمين هفتم و اساس بهشت، بهشت عدن و اساس دوزخ، درک هفتم و اساس خلق، حضرت آدم (ع) و اساس پيامبران، حضرت نوح (ع) و اساس بني‌اسرائيل، حضرت يعقوب (ع) و اساس کتاب‌هاي آسماني قرآن و اساس قرآن، فاتحه‌الکتاب و اساس فاتحه‌الکتاب، {بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ} مي‌باشد»: «لکل شي اساساً... و اساس القرآن الفاتحة و اساس الفاتحة {بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ}»(طبرسي، 1339، ص 17)


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  13. تشکر


  14. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    6- الصلوة
    نامگذاري سوره حمد به صلوات و نماز را برخي وابستگي و قوام نماز به سوره حمد قلمداد کرده‌اند: «لا صلوة الا بفاتحة‌الکتاب».
    ولي علت اساسي نامگذاري اين سوره به صلات، مندرج در حديث قدسي حضرت رضا (ع) به نقل از پيامبر (ص) است که خداوند فرمود: «نماز را بين خود و بندگانم تقسيم نموده، نصف آن از آن من و نصف ديگرش از آن بنده من است؛ چون گفت: {الْحَمْدُ لِلَّهِ}؛ خداوند مي‌فرمايد: بنده من حمد نمود؛ و چون {الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ} گفت؛ مي‌گويد: بنده‌ام ستايش من نمود، و چون {إِيَّاک نَعْبُدُ وَ إِيَّاک نَسْتَعِينُ} گفت، گويد: اين بين من و بنده من است و چون {اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِيمَ} گفت، گويد: اين از آن بنده من است و براي اوست هر آن چه از من مي‌خواهد.»(طبرسي،1339، ص 17؛ صدوق، 1377، ص 200).

    7- الکافيه، الوافيه
    اساس نامگذاري اين سوره به الکافيه و الوافيه روايت نبوي (ص) است که فرمود: ام الکتاب جايگزين سوره ديگر مي‌شود، ولي سوره‌هاي ديگر در نماز جايگزين و عوض سوره حمد نمي‌شوند؛ لذا سوره حمد کافي و وافي براي نماز است:«ام القرآن عوض من غيرها و ليس غيرها منها عوضا»(طبرسي، 1339، ص 17 و رازي 1382، ص 18).

    8- مناجات و تفويض
    مناجات و تفويض امور به خداوند اشاره به دو حالت عبد سالک است که اياک نعبد نمايانگر توحيد در عبادت و اياک نستعين نمايانگر توحيد استعانت و حالت تفويض است (جوادي آملي، 1378، ص 264)


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  15. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    9- نور
    در قرآن از تورات {إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْراةَ فِيها هُدي وَ نُورٌ}(مائده، 44) و از انجيل {وَ آتَيْناهُ الْإِنْجِيلَ فِيهِ هُدي وَ نُورٌ}(مائده، 46) تعبير به نور شده است و هدف از نزول قرآن هم رهانيدن مردم از تاريکي به نور عنوان گرديده است:{کتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْک لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَي النُّورِ}(ابراهيم، 1) با توجه به اينکه سوره حمد عصاره قرآن کريم است، وقتي قرآن نور است سوره حمد نيز که عصاره آن مي‌باشد، نور است (جوادي آملي، 1378، ص 265).

    10- کنز
    نامگذاري به کنز و گنجينه عرش الهي ريشه در روايات فريقين دارد که آمده است:«به امت تو گنجينه‌اي از گنجينه عرش خود عطا کرده‌ام»؛«و اعطيت امتک کنزا من کنوز عرشي»(حويزي، 1382، ص 4) و يا اينکه فاتحه الکتاب شريف‌ترين گنجينه‌هاي عرش الهي است: «و انّ فاتحة الکتاب اشرف ما في کنوز العرش»(حويزي، 1382، ص 6).

    11- السؤال، تعليم المسألة
    وجه تسميه دو وصف مزبور اين است:
    مسألت و گدايي راه و رسمي دارد که عاشقان کوي وصال، ادب حضور را در مسألت از محبوب غفلت نمي‌کنند وآن رابطه ستايش و نيايش است و سوره حمد منشور مسألت به درگاه ربوبي است (طباطبايي، 1389، ص 15) در حديث قدسي آمده است: کسي که درخواست از من را با ذکر و ياد من آغاز کند افضل از درخواست کنندگان به او عطا مي‌کنم: «و من شغله ذکري عن سؤالي اعطيته افضل ما اعطي السائلين».


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  16. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    12- الحمد الاولي
    علت نامگذاري به حمد آغازين و حمد کوچک از آن جهت است که در ميان سوره‌هايي که با حمد آغاز مي‌شوند (حامدات) سوره حمد از همه کوتاه‌تر و از لحاظ نزول هم آغازين است. سور حامدات عبارت است از: سوره حمد، انعام، کهف، سباء و فاطر.

    13- الحمد، الدعا، الشکر
    دليل اختصاص عنوان ستايش و دعا و شکر به اين سوره، در روايات، اشتمال سوره به ترتيب امور سه‌گانه است. در عيون اخبارالرضا (ع) و امالي صدوق، صحيح مسلم، سنن سنايي و بيهقي از پيامبر اکرم (ص) روايت شده است که سوره حمد بين خداوند و عبد سالک نصف شده است. در تفسير عياشي از امام صادق (ع) است که از ابوحنيفه پرسيد:«کدام سوره است که آغاز آن تحميد و وسط آن اخلاص و پايان آن دعاست؟» ابوحنيفه متحير ماند. حضرت فرمود:«آن سوره حمد است»


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13



    ب- فضيلت و جايگاه سوره حمد
    پس از بيان راز و رمز نام‌هاي سوره حمد که جايگاه و منزلت سوره حمد را نشان مي‌دهد، روايات تصريح کننده به اين امر را بررسي خواهيم نمود که عبارت است از:

    1- تعلق سوره حمد به عرش الهي
    روايات امام صادق (ع) از پيامبر (ص) که فرمود:«هنگام نزول حمد و آيه‌الکرسي از عرش، در حاليکه بين آن‌ها و خداوند جايي نبود، گفتند: پروردگارا! ما را به دنياي گناه و معصيت‌کاران هبوط مي‌دهي، در حاليکه وابسته به عرش الهي هستيم؟»؛«و قلن يا رب تهبطنا الي دارالذنوب... و نحن متعلقات بالطهور و العرش»(مجلسي، 1403، ص 261).
    مرحوم مجلسي در شرح روايت فوق نوشته است:«اين سخن کنايه از تقدس و طهارت و دوري از پليدي است که ملائکه موکل وابسته به آن هستند، و يا اينکه ارواح و حروف به آن‌ها وابسته‌اند، آن‌گونه که جماعتي آن را اثبات کرده‌اند. حق آن است که اين امور از اسرار و غوامض است که دسترسي به آن‌ها نداشته و مکلف به تحقيق تفصيلي آن نيستم»(کليني، 1381، ص 26؛ مجلسي، 1403، ص 269؛ ابطحي، 1411، ص 53 و حرعاملي، 1376، ص 1042).

    2- نزول سوره حمد موجب فرياد شيطان شد
    بر اساس روايات، در چهار مورد شيطان فريادش بلند شد: روز ملعون شدنش، روز هبوط از بهشت، روز مبعث پيامبر (ص) و روز نزول سوره حمد: «انّ لابليس اربع انّات اوّلهن يوم لعن و حين اهبط الي الارض و حين بعث محمداً علي حين فترة من الرسل و حين انزلت ام الکتاب»(مجلسي، 1403، ص 137 و صدوق، 1362، ص 263).
    سيوطي در روايتي نقل مي‌کند که شيطان با نزول سوره حمد و نزول آيه {الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ} دچار مشقت شديدي شده است (سيوطي، 1323، ص 5)


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود