صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف




    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۹:۱۸
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۹:۲۳
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۶/۰۳ در ساعت ۱۹:۲۴
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  5. #4
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف



    تفسیر القمى


    مؤلف

    ابوالحسن على بن ابراهیم بن هاشم قمى (زنده در 307 ق).
    زندگینامه و اظهارنظرها


    اگر چه از چگونگى و تاریخ زندگى وى اطلاع زیادى در دست نیست، اما از راویان بزرگ و موثق شیعه به حساب مى آید و علماى رجال همواره وى را تعظیم و تجلیل كرده اند و محمد بن یعقوب كلینى از وى روایت مى كند. قمى، حضرت امام حسن عسکری علیه السلام و علی النقی، امام هادی علیه السلام را درك كرده است. او اولین كسى است كه احادیث كوفیان را در قم رواج داده است.
    على بن ابراهیم در نگارش و تألیف زبردست بوده و آثار بسیارى از خود برجاى گذاشته كه گویا به جز این تفسیر، آثار دیگرش در گذر زمان از بین رفته است. ابن ندیم وى را در زمره عالمان و فقیهان نگاشته و فضل بن حسن طبرسى وى را از بزرگترین عالمان اصحاب تلقى كرده است.

    تألیفات


    اختیار القرآن، الانبیاء التفسیر، التوحید و الشرك، الشرایع فضایل امیرالمؤمنین، قرب الاسناد، المغازى، المناقب، الناسخ والمنسوخ.

    معرفى اجمالى كتاب


    تفسیر قمى از تفاسیر كهن و از معروفترین مصادر تفسیرى امامیه بشمار مى آید كه به روش تفسیر مأثور، روایات تفسیرى را جمع آورى كرده است. كلینى در كافى و دیگران در برخى از مجامع روایى، از این كتاب روایت كرده اند؛ اما طبق تحقیقات جدیدى كه پس از حاج آقا بزرگ تهرانى در الذریعه انجام شد، كتاب موجود نمى تواند تماماً از آن على بن ابراهیم قمى باشد و مانند تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام تألیف دیگرى است؛ با اعتراف به این كه بخش بسیارى از روایات این كتاب از تفسیر على بن ابراهیم گرفته شده است.
    دلایل و شواهد بر این كه این كتاب از على بن ابراهیم نیست، فراوان است؛ از جمله مقدمه این كتاب كه مؤلف به گونه اى مباحث را طرح مى كند كه گویى كسى دیگر سخن مى گوید و گاه حتى از على بن ابراهیم هم نقل قول مى كند.
    خط كلى تفسیر، نقل اخبار تفسیرى از اهل بیت پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله است و احیاناً نكات تفسیرى هم از على بن ابراهیم نقل شده و بخشى از روایات بر اساس تأویل، انطباق، جرح و تطبیق است.
    مؤلف در آغاز تفسیر، مقدمه اى نگاشته كه با طرح عناوین كلى آن مى توان سمت گیرى و چگونگى روش او را شناخت. در این مقدمه مباحث فضیلت قرآن، تمسك به اهل بیت علیهم السلام، اشتمال قرآن بر ناسخ و منسوخ و محكم و متشابه، تحریف، تأویل و رد مذاهب و فرق بحث شده و به مناسبت هر موضوع روایاتى آمده است.

    ساختار


    این كتاب در دو جلد تنظيم شده است. جلد اول حاوى تفسير 16 سوره (از آغاز سوره حمد تا پايان سوره نحل) و جلد دوم مشتمل بر تفسير 98 سوره (از آغاز سوره اسراء تا پايان سوره ناس) است.
    كتاب با ديدگاه حديثى نوشته شده، از اين‏ رو مؤلف از ظاهر آيات با استناد به روايات به آسانى دست كشيده است. همچنين كتاب از تفاسير تأويلى شمرده شده و تأويل‏ هاى دور از ذهن در آن بسيار است. (براى نمونه: ج1، ص35، 203)

    وضعیت نشر


    این كتاب ابتدا با تحقیق سید طیب جزایری در نجف و سپس در دو جلد به زبان عربی به همت مؤسسه الاعلمى للمطبوعات، در بیروت چاپ شده است.

    منابع



    • محمدرضا ضميري، کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، صفحه 494-495.
    • مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم افزار جامع الاحادیث [لوح فشرده]، بخش کتابشناسی.

    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف


    تفسیر فرات الكوفى

    ابوالقاسم فرات بن ابراهیم بن فرات كوفى (متوفى اوایل قرن چهارم).

    زندگینامه و اظهارنظرها

    وى از اعلام عصر غیبت صغری و استاد محدثان زمان خود بود. او در عصر ثقه الاسلام شیخ كلینى و ابن عقده مى زیسته و زادگاه وى كوفه بوده كه در آن عصر مركز دانش و نقل حدیث و ثقل دانشمندان بشمار مى رفته است.

    با نگاهى به زندگى و مشایخ و اسانید حدیثى وى روشن مى گردد كه وى زیدى مذهب بوده است؛ گرچه روایاتى از امام باقر علیه السلام و حضرت امام صادق علیه السلام نقل مى كند؛ همچنان كه بسیارى از روایات صدوق به فرات مى رسد ولذا احتمال داده شده كه وى شیعه اثنی عشرى باشد، اما در آغاز زیدى بوده است. در هر حال، با این كه این كتاب عمدتاً در فضایل اهل بیت علیهم السلام گردآورى شده، اما نكته اى دال بر دوازده امامى بودنش یافت نشده است.


    معرفی اجمالی

    تفسير، با مقدمه‏ى كوتاهى آغاز می ‏شود سپس با جمله‏ى« اما بعد هذا تفسير آيات القرآن مروى عن الأئمة عليهم السلام» به 9 روايت در معرفى قرآن می پردازد. طبق ترقيم مصحح محترم كتاب، تفسير فرات داراى 777 روايت می باشد. كتاب( با اندكى آشفتگى) به ترتيب فعلى سوره‏ها تنظيم شده است، بدون اينكه در تفسير آيات ترتيبى رعايت شده باشد. برخى از سوره‏ها هم تفسير نشده‏اند: الدخان، التغابن، نوح، المزمل، الإنفطار، البروج، الطارق، الاعلى، العلق، القارعة، الهمزة، الفيل، قريش، الماعون و المسد. اكثر روايات نقل شده در تفسير، ناظر به مقام والاى اهلبيت( عليهم السلام) می باشد و در اين ميان،« ولايت حضرت امير المؤمنين( عليه السلام)» بيش از ديگران مورد توجه قرار گرفته است. البته اين اهتمام بيشتر به پنج تن آل عبا منعطف است و با توجه به گرايش احتمالى مولف به زيديه، تا امام سجاد( عليه السّلام) نيز كاملا مشهود است ولى در مورد ساير امامان( عليهم السلام) حجم روايات بسيار اندك می نمايد.

    اين تفسير به علل پيشگفته، كمتر در مجامع روايى و تفسيرى اماميه مطرح بوده است. تا قبل از مرحوم مجلسى در كتاب بحار الانوار، چندان اعتنايى به اين تفسير نبود. ابو القاسم، عبيد اللّه بن عبد اللّه بن احمد حسكانى معروف به حاكم حسكانى و مولف كتاب« شواهد التنزيل» تنها كسى است كه فراوان از تفسير فرات نقل می كند.
    غير از مرحوم مجلسى، شيخ حر عاملى در« وسايل الشيعة»، شيخ صدوق در« علل الشرايع» و« عيون اخبار الرضا» و« فضايل الاشهر الثلاثة» و« كمال الدين( يا اكمال الدين)» و« معانى الاخبار»، سيد عبد الكريم بن طاووس در« فرحة الغرى»، قطب الدين راوندى در« قصص الانبياء» و سيد بن طاووس در« مهج الدعوات» و« اليقين» از ابو القاسم فرات بن ابراهيم بن فرات كوفى و يا تفسيرش نقل می كنند.
    كتاب را ابو الخير، مقداد بن على حجازى مدنى از ابو القاسم، عبد الرحمن بن محمد بن عبد الرحمن حسينى( يا حسنى) از فرات نقل كرده است.( همو، ص 621 و 46) مشكل حذف اسانيد كتاب و ذكر آن در برخى نسخ، از معضلات تصحيح آن به شمار می رود، به حدى كه می بايست دو كتاب به نام تفسير فرات پنداشت، يكى اصل كتاب با اسانيد و راويان و ديگرى گزيده‏اى از تفسير!
    چاپ‏هاى تفسير

    اين تفسير چندين بار با تصحيحات مختلف به طبع رسيده است:

    - با تصحيح محمد كاظم، وزارت ارشاد اسلامى، تهران 1369 ش، در 720 صفحه,
    - با تصحيح محمد على اردوبادى، مطبعه‏ى حيدريه، نجف اشرف 1354 ش، در 224 صفحه,-؟، مكتبه‏ى داورى، قم بى تا, -؟، نشر ضياء القرآن، لاهور پاكستان بى‏تا( شيخ محمد حسين بكائى، ج 6، ص 2393),
    ترجمه ‏هاى تفسير فرات‏

    عليرغم اهميت اين كتاب در تفسير و روايات، كمتر مورد توجه مترجمان قرار گرفته است: - ترجمه‏ى اردو: مولانا ملك محمد شريف( م 1983 م)، مكتبة السجاد، ملتان پاكستان 1398 ق, - ترجمه‏ى اردو: همو، انتشارات منظور پرنتينك، ملتان پاكستان بى تا( شيخ محمد حسين بكائى، ج 6، ص 2393),,


    منابع

    • محمدرضا ضميري، کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، صفحه 495-496.
    • مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم افزار جامع التفاسیر [لوح فشرده]، بخش کتابشناسی.

    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفسیر العیاشى

    مؤلف

    ابوالنصر محمد بن مسعود بن عیاش سمرقندى، معروف به عیاشى (قرن سوم). او از بزرگان فقهاى شيعه در عصر غیبت صغری بوده است. وی مردی جامع بوده و در رشته‏هاى فقه، ادب، حديث و تفسير متبحر بوده است.

    زندگینامه و اظهارنظرها

    وى در قرن سوم مى زیسته و هم عصر با شیخ كلینى بوده است. او در آغاز تابع مذهب اهل سنت بود، اما به تشیع گرایید و از پایه هاى دانش و اعیان شیعه گردید و خانه خود را كانون اجتماعات و مركز دانش شیعه قرار داد. او از بزرگان مذهب اثنی عشرى بشمار مى رفت و كشى، صاحب رجال، نیز از شاگردان وى بود. وى حدود دویست اثر و بنابر قولى، 157 كتاب دارد.

    معرفى اجمالى كتاب

    این تفسیر در اصل دو جلد بوده كه دانشمندان و علماى تفسیر از او روایت مى كرده اند؛ اما متأسفانه در طى قرون و اعصار قسمت دوم این تفسیر مفقود مى شود و لذا كتاب موجود، كه در دو مجلد منتشر شده، فقط تا آخر سوره كهف است.از طرف دیگر، نسخه موجود بدون اسناد راویان آن مى باشد.

    محتوای تفسیر

    در تفسير عيّاشى همچون ديگر آثار اماميه اين دوره، جنبه روايى غالب است، با اين حال به دليل توجه مؤلف به آيات الاحكام، ويژگى فقهى اين تفسير بيشتر از ديگر تفاسير كهن اماميه، همچون تفسير فرات كوفى و تفسير على بن ابراهيم قمى است. (براى نمونه عيّاشى، ج1، ص192، 238، 248)

    وی در چینش تفسیر خویش ابتكاری به خرج داده است كه در كمتر تفسیری دیده می‌شود كه ذیلاً نحوه ورود و خروج تفسیر عیاشی را می‌خوانیم:
    الف: مقدمه‌ای مبسوطی نوشته است كه این مقدمه حاوی مطالب ذیل است:

    • در فضل قرآن 18 حدیث
    • در باب ترك روایت برخلاف كتاب 17 حدیث
    • در باب روایاتی كه در شأن و منزلت قرآن آمده 17 حدیث
    • در باب تفسیر ناسخ و منسوخ، ظاهر و باطن، ‌محكم و متشابه، 11 حدیث
    • در باب ما عنی به الائمه من القرآن 8 حدیث
    • در باب علم ائمه به تأویل 13 حدیث
    • در باب تفسیر برأی 6 حدیث
    • در باب نكوهش جدال در قرآن 4 حدیث

    مجموع 94 حدیث می‌شود.
    ب. جلد اول:

    1. در تفسیر فاتحه الكتاب، 28 حدیث
    2. در تفسیر سوره بقره، 535 حدیث
    3. در تفسیر سوره آل عمران، 185 حدیث
    4. در تفسیر سوره نساء، 314 حدیث
    5. در تفسیر سوره مائده، 230 حدیث
    6. در تفسیر سوره انعام، 147 حدیث
    7. در تفسیر فضل سوره انعام، 353 حدیث

    مجموع 1693 حدیث است.
    ب. جلد دوم:

    1. سوره اعراف، 137 حدیث
    2. سوره انفال، 87 حدیث
    3. سوره برائت، 166 حدیث
    4. سوره یونس، 51 حدیث
    5. سوره هود، 84 حدیث
    6. سوره یوسف، 106 حدیث
    7. سوره رعد، 79 حدیث
    8. سوره ابراهیم، 57 حدیث
    9. سوره حجر، 47 حدیث
    10. سوره نحل، 85 حدیث
    11. سوره بنی اسرائیل، 182 حدیث
    12. سوره کهف، 97 حدیث

    روش تفسير

    عيّاشى نخست در مقدمه‏اى كوتاه به ذكر احاديثى در فضيلت قرآن كريم، ترك روايت احاديث مخالف با قرآن، مطالب مذكور در قرآن و لزوم مراجعه به ائمه اطهار عليهم السلام براى فهم و تفسير قرآن، پرداخته است. سپس آياتى را تفسير كرده كه در آنها رواياتى از ائمه عليهم السلام درباره اعتقادات و آموزه‏هاى شيعى- بويژه در فضائل اهل بيت عليهم السلام و منقصت دشمنان ايشان- رسيده است. بيشتر اين روايات از امام باقر و امام صادق عليهما السلام نقل شده است. رجال شناسان امامى، با وجود ستودن عيّاشى، گفته‏اند كه وى از افراد ضعيف روايت مى‏كرده است[۱] در تفسير عيّاشى، علاوه بر مطالب تفسيرى و فقهى، به مسائل كلامى نيز پرداخته شده است, مثلا عيّاشى در بحث از جبر و تفويض، رواياتى دالّ بر رد هر دو نظريه جبر و تفويض آورده و نظرى موافق با« امر بين أمرين» ارائه كرده است( ج 2، ص 140- 141). عيّاشى رواياتى درباره فرقه‏هاى شيعى و ديگر فرق، از جمله واقفه و خوارج و عِجليّه و قَدَريه، آورده است[۲] متن موجود تفسير عيّاشى نوشته‏اى مرسل است كه در آن اسناد احاديث ذكر نشده است و تفسير قرآن كريم را از ابتدا تا سوره كهف در بر دارد، اما بر اساس مطالبى كه از اين تفسير در آثار دوره‏هاى بعدى آمده، احتمالا در اصل شامل تمامى قرآن بوده است. نوشته موجود ظاهرا اندكى پس از وفات مؤلف تدوين يافته است. تدوين كننده، بنابر گزارش خود وى اسناد را حذف كرده تا در فرصتى مناسب، اين متن را نزد كسى كه آن را به طريق سماع يا اجازه از مؤلف يا احتمالا از شاگردان وى به دست آورده، برخواند([۳]. حاكم حَسكانى در شواهد التنزيل از متن مسنَد تفسير استفاده كرده است و گويا متن مسند تفسير تا زمان ابن طاووس( متوفى 664) در دست بوده است[۴]). از مقايسه روايات دالّ بر وقوع تحريف در قرآن كريم در تفسير عيّاشى با نسخه خطى قِرائات احمد بن محمد سَيارى، بر مى‏آيد كه اين اثر منبع عيّاشى در نقل روايات بوده است[۵]، حال آنكه رجال شناسان امامى روايات منقول از سيارى را بسيار ضعيف دانسته و در مسائل فقهى به آنها بى‏اعتنا بوده‏اند[۶]. براساس مطالب مشابه در تفسير عيّاشى و تفسير على بن ابراهيم قمى، احتمالا اين دو اثر منابع مشتركى داشته‏اند[۷]، از جمله تفسير جابر بن يزيد جُعفى( متوفى 128) كه عيّاشى روايات فراوانى از آن نقل كرده است. تفسير ابو الجارود زياد بن مُنذر نيز از منابع مشترك اين دو بوده است، گو اينكه بخشهاى منقول از تفسير مذكور در دو اثر همانند نيست و هر يك از آنان از بخشهاى مختلف آن استفاده كرده‏اند. نصوص بر جا مانده از تفسير عيّاشى در شواهد التنزيل نيز حاكى از آن است كه عيّاشى از برخى منابع تفسيرى اهل سنّت استفاده كرده است[۸].

    تفسیر عیاشی از منظر علامه طباطبایی

    علامه سید محمدحسین طباطبایی در مقدمه تفسیر عیاشی كه با تحقیق و تصحیح و تعلیق حجت الاسلام سید هاشم رسولی محلاتی در دو جلد به قطع وزیری (جلد اول در 430 صفحه و جلد دوم در 368 صفحه) برای نخستین بار در سال 1380 هـ.ق در چاپخانه علمیه قم چاپ و نشر گردیده است، می‌نویسد: «یكی از بهترین تفسیرهای كه از علمای پیشین ما بر جا مانده، كتاب تفسیر منسوب به شیخ ما عیاشی رحمه الله علیه و آن كتاب ارزشمندی است...».

    در بخش دیگری از این مقدمه آمده است: «تا حال كه یازده قرن از نگارش این تفسیر سپری می‌گردد، احدی از فحول و بزرگان بر این تفسیر خرده نگرفته و همه او را ستوده‌اند».
    وضعیت نشر

    این كتاب، با تحقیق و تصحیح سید هاشم رسول محلاتى و با مقدمه علامه طباطبایى، در تهران، توسط انتشارات مكتبه الاسلامیه چاپ و منتشر شده است. لازم به ذکر است که اخیراً به وسیله بنیاد بعثت، احادیث این کتاب مستند شده است.

    پانویس


    • ↑ ( نجاشى، ص 350, طوسى، ص 317- 320).
    • ↑ ( همان، ج 2، ص 55، 104، 112، 124- 125، 163, براى آگاهى از جنبه‏هاى قصصى همان، ج 1، ص 145- 149، ج 2، ص 154- 155).
    • ↑ همان، ج 1، ص 73, درباره انتقاد محمد باقر مجلسى از اين كار ج 1، ص 28)
    • ↑ ( ابن طاووس، ص 79
    • ↑ ( براى نمونه عسكرى، ج 3، ص 114- 115، 259، 262، 264)
    • ↑ ( خوئى، ج 2، ص 282- 284)
    • ↑ ( براى نمونه عيّاشى، ج 1، ص 109- 113، 145- 149, قمى، ج 1، ص 36- 41، 55- 58)
    • ↑ ( براى نمونه عيّاشى، ج 3، ص 153، 163- 165)



    منابع


    • محمدرضا ضميري، کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي، صفحه 491-492.


    • مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، نرم افزار جامع التفاسیر [لوح فشرده]، بخش کتابشناسی.

    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 13 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف

    عین العبرة فی غبن العترة


    سيد ابوالفضائل، احمد بن طاووس حلى متوفى 673 هجرى.

    موضوع کتاب

    در این تفسیر، آيات وارده در فضائل اهل بيت عليهم السلام و ردّ مخالفين آورده شده است. كتاب «عين العبرة» بنا به شهادت «روضات الجنات» كتابى است در نوع خود كم نظير و فوائد بزرگى در آن نهفته است. موضوع اصلى كتاب به گونه اى طراحى شده كه اگر كسى تزلزلى در اعتقادات خود نسبت به اولويت اميرالمؤمنين على عليه السلام و اولاد طاهرين او داشته باشد، با يك بار مطالعه اين كتاب شريف، نه تنها اعتقادى راسخ نسبت به افضليت حضرت على عليه السلام پيدا خواهد نمود، بلكه به درجه سقوط و رذالت طيف مقابل آن حضرت نيز پى خواهد برد.

    انتساب

    سيد احمد اين كتاب را در اوج خفقان و مظلوميت تشيع براى دفاع از حريم تشيع به رشته تحرير درآورد. شاهد گوياى اين ادعا آن است كه اين عالم جليل القدر شيعه كه در خاندانى بافضيلت و مورد احترام عامه مردم زندگى مى كرد به خاطر تقيه، كتاب را به خود نسبت نداده و در تمام كتاب نامى از خود نبرده است.

    سيد كه نمى خواست شناخته شود در ابتداى كتاب مى گويد: «قال عبداللّه بن اسماعيل الكاتب سامحه الله: الحمدلله...».
    البته در انتساب اين كتاب شريف به مؤلف هيچ شبهه اى وجود ندارد، چرا كه بزرگانى همچون شهيد اول و شهيد ثانى و محدث نورى عليهم الرحمة در حاشيه نسخه هاى كتاب صحت انتساب را تأييد نموده اند و در توجيه اين نوع نام بردنِ مؤلف از خود، كلماتى دارند.
    خلاصه كلام آنان اين است كه: عبدالله يعنى بنده خدا و تمام انسان ها عبد خدا هستند و مقصود از اسماعيل نيز اسماعيل ذبيح، فرزند حضرت ابراهيم است كه همه سادات به او منتسب هستند و بدين ترتيب هيچ مشكلى در اين گونه نام نهادن نيست.
    نظير اين كار را برادر بزرگوار او على بن طاووس عليه الرحمة: در كتاب طرائف انجام داده است و اين اشتراك نيز نشان از شدت خفقان عصر آل طاووس دارد.

    مآخذ كتاب


    ابن طاووس در مقدمه كتاب مى فرمايد: «يكى از بزرگان از علماى گذشته آنچه از فضائل اميرالمؤمنين على عليه السلام در آيات قرآن بدست آورده بود، جمع نموده و كتابى تأليف نمود. من نيز بر آن شدم تا علاوه بر آن مطالب، آيات ديگر و روايات ذيل آنها را جمع آورى نمايم تا بدين وسيله فضل و برترى سادات بر غيرشان بر همگان روشن گردد».

    مؤلف خود را مقيد مى داند تنها از كسانى روايت نقل كند كه نزد فريقين (شيعه و سنى) مورد اتهام نباشند. ايشان اساس كار خود را بر كتاب «كشف البيان» ابواسحاق ثعلبى و «الوسيط في تفسير القرآن» واحدى قرار داده است و بجز مواردى اندك روايات را از همين دو كتاب نقل كرده است.

    روش مؤلف


    روش ابن طاووس بدين صورت است كه ابتدا آيه قرآن را ذكر مى نمايد، سپس روايت ذيل آيه را به نقل از مأخذ آن نقل مى كند. در بسيارى از موارد نيز پس از نقل روايت توضيحى ذكر كرده و در آن معنا و وجه استدلال به آيه و روايت را بيان مى نمايد. در تمام اين موارد، مطلب را با «قال عبدالله بن اسماعيل...» آغاز كرده است.

    سيد بيشترين حجم كتاب را اختصاص به آياتى داده كه رد مخالفين را عهده دار است و با اثبات عدم صلاحيت ديگران براى خلافت، اولويت و تعيّن ائمه عليهم السلام براى امر خطير خلافت روشن و مبرهن مى گردد.

    ترتيب كتاب


    تنها نظم خاصى كه در سراسر كتاب شريف عين العبرة به چشم مى خورد همان ذكر آيات سپس روايات و به دنبال آن بيان مصنف است اما كتاب تبويب نشده است.

    از جهت ترتيب آيات نيز، ترتيب قرآن رعايت نشده است. البته در پايان كتاب فهرست مطالب به صورت كامل آمده كه اين كمك بزرگى به مطالعه كننده آن براى يافتن مطلب مورد نظر مى كند.
    تفاسیر روایی شیعه به ترتیب قرن تالیف
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ساده ترین راه برای شکوفایی کودک
    توسط صدیقه طاهره در انجمن کودک
    پاسخ: 14
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۰/۲۰, ۰۸:۱۳
  2. خمس و زکات هر کدام به چه چیزهایی تعلق می گیرد ؟
    توسط yanoor در انجمن خمس، زکات و صدقه
    پاسخ: 13
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۹/۲۹, ۱۸:۰۷
  3. (**آشنایی با کاندیداهای ریاست جمهوری+تصاویر **)
    توسط شهید هدایت در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 10
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۳/۲۰, ۱۲:۱۲
  4. پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۱۳, ۲۰:۵۹
  5. کشف راز گرم شدن حمام شیخ‌بهایی با یک شمع
    توسط Quantum در انجمن سایر موارد
    پاسخ: 3
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۱/۱۸, ۲۱:۴۲

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود