جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: انسان و قران نوشته استاد حسن زاده املی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13

    انسان و قران نوشته استاد حسن زاده املی





    مقدمه
    حمد خداي ذوالمعارج را که قرآن فرقان را معراج عروج انسان به سوي خود فرستاد، و شرائف صلوات و نوامي برکاتش بر بعيث به حق و رسول به خلق خاتم‌النبيين، که سوادش افضل ليالي قدر شهودي است و مثال برزخ جامع منفصل، خيال مجمع غيب و شهادتش را نمودي است و فؤاد تقي نقي احدي جمعيش اوسع اوعية حقائق مراتب قرآن و اعظم ايام الله صعودي است؛ و بر عترت او که هر يک لسان صدق ترجمان قرآن و احسن منازل آن است و بر پيروانشان که شاگردان قرآن و عبادالرحمن‌اند.
    و بعد اين رساله حامل مطالبي چند حول آيات قرآن و درجات انسان به قلم اين کم‌ترين، حسن حسن زاده‌ي آملي است که اصل آن را به چند سال پيش از اين تدوين و در بلد طيب آمل به عزيزاني تلقين نموده است و اينک آن را تنظيم و به نام قرآن و انسان به محضر مبارک ارباب همم عاليه تقديم داشته است.
    مرجو از فياض علي الاطلاق اينکه آن را مأدبه‌اي با عائده و مائده‌اي با فائده براي نفوس مستعده به اعتلاي فهم خطاب محمدي قرار دهد.
    {و هو الذي ينزل الغيث من بعد ما قنطوا و ينشر رحمته و هو الولي الحميد}.
    به مناسبت روي آوردن بحث، در اثناي اين رساله از فواتح سوُرِ قرآني اثري مؤثر و وجيزه‌اي نفيس، در بيان حروف فواتِح سور، از جناب شيخ رئيس که با چند رساله‌ي ديگر گرد آمده، در يک سفينه‌ي خطي، در تصرف راقم است و در حدّ آگاهي خود آن را چاپ نشده مي‌انگارد، در اين رساله نقل و درج شده است.
    و نيز وجيزه‌اي در تفسير سوره‌ي مبارکه‌ي عصر، به قلم محقّق جناب خواجه نصيرالدين طوسي که خطي آن در تصرف راقم است، نقل شده است.
    و نيز اين رساله حاوي دو مقاله‌ي موجز و مفيد به قلم رفيع حضرت استادم، حکيم متالّه و فقيه جامع، مرحوم آيت‌الله علامه حاج سيد ابوالحسن رفيعي قزويني است، يکي مقاله در تحقيق ليلة القدر و ديگر در تفسير کريمه‌ي الرتلک آيات الکتاب الحکيم ان للناس عجباً (الآيه)، که از نسخه‌ي دست خط مبارک آن جناب استنساخ کرده‌ايم، به تفصيلي که در جايش وصف نموده‌ايم.
    بسم الله مجريها و مرسيها
    قرآن چون خداوند سبحان بي‌پايان و نور و تبيان کل شيء است
    هر اثري نمودار دارائي مؤثّر خود است، لذا همان طور که - حق سبحانه - صمد حقيقي، اعني وجود مطلق غيرمتناهي است، کتاب او نيز حافِل جوامع کلم نوريه‌ي خارج از حد و عد و احصاء است: {قل لوکان البحر مدادا لکلمات ربي لنفد البحر قبل ان تنفد کلمات ربي ولو جئنا بمثله مدداولو ان ما في الارض من شجرة اقلام و البحر يمدّه من بعده سبعة ابحر ما نفدت کلمات الله ان الله عزيز حکيم}. و چنان که الله تعالي نور کل شيء است و هر چيز بدو شناخته مي‌شود، که: {الله نور السموات و الارض و عرفت الأشياء بالله کتاب} او نيز نور و تبيان کل شيء است: {فامنوا بالله و رسوله و النور الذي انزلناو نزلنا عليک الکتاب تبيانا لکل شيء و هدي و رحمة و بشري للمسلمين، و کل شيء احصيناه في امام مبين}.
    کلمه‌ي مبارکه‌ي کل شيء که انکر نکرات است، چيزي را فروگذار نکرده است؛ پس چيزي نيست که قرآن تبيان آن نباشد. ولي قرآن، در دست انسان زبان فهم، تبيان کل شيء و زبان کلمات اللهِ بي‌انتها است. اين انسان زبان فهم، راسخ در علم است: {والراسخون في العلم يقولون آمنّا به لکن الرّاسخون في العلم منهم و المؤمنون يؤمنون بما انزل اليک}.



       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  2. تشکرها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود