جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: قران و اسرار افرینش نوشته است الله جعفر سیحانی

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    773
    صلوات
    1214
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 7 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    13

    قران و اسرار افرینش نوشته است الله جعفر سیحانی




    پيش‏گفتار
    بسم الله الرحمن الرحيم

    قرآن و اسرار آفرينش

    قرآن مجيد براي تدريس علوم و فنون زندگي، که بشر به نيروي تفکر مي‏تواند به آنها دست بيابد، نيامده است و هرگز پيامبر براي اين مبعوث نگرديده، که علوم فيزيک و يا شيمي و يا ديگر مسائل رياضي و نجومي و فلکي را به ما بياموزد؛ زيرا قرآن -همان‏طور که خود را معرفي کرده است - کتاب هدايت و تربيت است و هدف از نزول آن، رهبري بشر به سوي خدا و رستاخيز و فضايل اخلاقي و سجاياي انساني است.
    از يک چنين کتابي نبايد انتظار داشت که روش خياطي و معماري به ما بياموزد و درباره انواع بيماري‏ها و داروهاي آن و يا فرمول‏هاي رياضي و معادلات جبري سخن بگويد؛ زيرا همه اينها از هدف يک کتاب تربيتي بيرون است.
    ولي - با اعتراف به اين مطلب - گاهي قرآن در ضمن رهبري بشر به مبدأ و معاد، يا در ميان سخن از قدرت بي‏پايان خدا، پرده از روي اسراري برداشته است که قبل از تحول اخير علمي، هيچ کس از آن آگاه نبود و اسراري از جهان آفرينش را در خود منعکس کرده است که نمي‏توان آن را معلول تصادف و يا نتيجه اطلاعات زمان دانست؛ زيرا نمي‏توان اطلاعات وسيع و گسترده پيامبر درس نخوانده را از عالم خلقت - که فقط دانشمندان عصر حاضر در پرتو آلات و ابزار علمي بر آنها دست يافته‏اند - معلول تصادف دانست و گفت اين حقايق علمي بي‏اختيار بر زبان گوينده قرآن جاري شده است، هم‏چنان‏که نمي‏توان آن را اثر اطلاعات زمان دانست؛ چون در زمان نزول قرآن از اين علوم و اطلاعات اثري نبود؛ بلکه چاره‏اي جز اين نيست که بگوييم آفريننده جهان همه اين اطلاعات را در اختيار او نهاده و از اين طريق، برگي زرين بر برگ‏هاي پرافتخار قرآن و تاريخ پيامبر اکرم افزوده است.
    در تطبيق آيات قرآن بر اکتشافات عصر حاضر دو راه افراط و تفريط وجود دارد که بايد از هر دو پرهيز کرد:
    1. گروهي در تطبيق آيات قرآن بر علوم و دانش‏هاي روز، آن‏چنان افراط مي‏ورزند که تو گويي قرآن جز براي تشريح اسرار آفرينش و بيان روابط موجودات مادي، هدف ديگري ندارد در صورتي که قرآن زندگي دنيوي را زندگي ناچيز و حيات و زندگي حقيقي را از آن سراي ديگر مي‏داند.(1)
    بنابراين دليلي ندارد که قرآن تنها براي آموزش چنين مسائلي آمده باشد و يا توجه آن به اين بخش، ديگر بخش‏ها و اهداف معنوي قرآن را تحت‏الشعاع خود قرار دهد.
    2. گروهي از تشريح آيات مربوط به آفرينش انسان و جهان سخت امتناع ورزيده و هرگز حاضر نيستند آيه‏اي از آيات قرآن را به آن چه تاکنون بشر فهميده است، ناظر بدانند و در اين راه کوچک‏ترين انعطافي از خود نشان نمي‏دهند و از هر نوع اظهار نظر و تفسير مفاد آيات، خودداري مي‏نمايند تو گويي يکي از اهداف قرآن، توجه انسان به اسرار خلقت (آن هم به منظور هدايت به مبدأ و معاد) نيست.
    از اين رو تنها آن گروه مي‏توانند از قرآن بهره کامل ببرند که در تمام اهداف قرآن، حزم و احتياط، اعتدال و ميانه‏روي را از دست ندهند و اين همان راهي است که کوشش شده است در اين کتاب پي گرفته شود و با رعايت دو شرط زير، در تشريح آيات مربوط به سنن آفرينش و تطبيق آن با ديدگاه‏هاي دانشمندان عصر حاضر کوتاهي نشده است:
    الف) دقت شده است که تنها آن دسته از آيات مورد بحث قرار گيرد که دلالت آنها بر نظريه‏هاي علمي روز واضح و روشن باشد.
    ب) نظريه علمي که آيه بر آن تطبيق مي‏گردد، از مسائلي باشد که از دايره تئوري بيرون بوده و جزو حقايق مسلم علمي شود و در پرتو ابزار علمي و وسايل تحقيقي روز به صورت حقيقت ملموس در آمده باشد.
    با توجه به اين دو شرط آيات مربوط به سنن آفرينش و تطبيق آنها با اکتشافات روز بررسي شده است.
    به‏راستي قرآن کتاب نامتناهي و بي‏پاياني است و نسخه دوم طبيعت به‏شمار مي‏رود که هر چه بينش‏ها وسيع‏تر و ديدها عميق‏تر شود و هر چه در باره آن تحقيقات و مطالعات زيادتري انجام گيرد، رموز و اسرار آن رخ مي‏نمايد و حقايق نوي از آن کشف مي‏شود.
    از کتابي که از جانب خداي نامتناهي براي هدايت بشر فرستاده شده است جز اين انتظار نيست. کتاب او بايد به‏سان خود او نامتناهي و ويژگي مقام ربوبي را دارا باشد و در نماياندن انتساب خود به حق و مبدأ عالم، به دليل و برهاني نياز نداشته باشد و به‏سان خورشيد، خويش را بنماياند و محيط را روشن سازد.
    پيامبر عالي‏قدر در سخنان خود به خصيصه «نهايت ناپذيري» قرآن اشاره مي‏کند و مي‏فرمايد:
    «ظاهره أنيق وباطنه عميق لاتحصي عجائبه ولا تبلي غرائبه؛(2)
    قرآن ظاهري زيبا و باطني عميق دارد. شگفتي‏هاي آن پايان نمي‏پذيرد و تازه‏هاي آن کهنه نمي‏شود».
    امير مؤمنان نيز در يکي از خطبه‏ها به اين خصوصيت اشاره مي‏کند و مي‏فرمايد:
    «سراجاً لا تخبو توقّده وبحراً لايدرک قعره؛(3)
    قرآن مشعل فروزاني است که فروغ و تابش آن به خاموشي نمي‏گرايد و درياي عميقي است که فکر بشر به ژرفاي آن نمي‏رسد».
    امروز اين حقيقت، براي دانشمندان کاملاً ملموس است و هر روز از قرآن حقايق تازه‏تري را کشف مي‏کنند و يکي از علل جاوداني بودن قرآن همين است که در هر عصري، دانشمندان جهان به فراخور دانش و اطلاعات خود از آن بهره مي‏برند و نورافشاني آن، به دوره و زماني و گروه و توده خاصي اختصاص ندارد.
    با اين که اين کتاب به صورت تفسيري نارسا براي سوره رعد نگاشته شده و اين سوره علاوه بر اسرار آفرينش، در موضوعات گوناگوني بحث و گفتگو نموده است اما از آن جا که در آغاز اين سوره از اسرار آفرينش به طرز بديعي سخن به ميان آمده، به طوري که در هيچ سوره‏اي اين اندازه عنايت به بيان اسرار خلقت ديده نمي‏شود، نام کتاب با الهام از نخستين فصول کتاب، قرآن و اسرار آفرينش انتخاب شد.
    اين کتاب قبلاً به صورت سلسله مقالاتي در مجله مکتب اسلام در بخش تفسير چاپ شده است و اکنون به صورت کتاب و به نحو کامل‏تري به خوانندگان گرامي تقديم مي‏گردد شايد چراغي فرا راه پيروان قرآن باشد و تمام طبقات، مخصوصاً نسل جوان را با حقايق نوراني قرآن آشنا سازد.
    قم، حوزه علميه - جعفر سبحاني‏
    11 فروردين 1354 / 17 ربيع الاول 1395

    1. «وَ ما هذِهِ الْحَيوةُ الدُّنْيا إِلاَّ لَهْوٌ وَ لَعِبٌ وَ إِنَّ الدَّارَ الآخِرَةَ لَهِي الْحَيَوانُ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ؛ زندگي دنيا بازيچه‏اي بيش نيست و زندگي حقيقي، زندگي سراي ديگر است اگر بدانند» - عنکبوت (29) آيه‏64.
    2. اصول کافي، ص 591.
    3. نهج البلاغه، خ 193.


    قران و اسرار افرینش نوشته است الله جعفر سیحانی


       

    "دست پر مهر پـــــــــدر "
    تنها دستیه که اگه کوتاه از دنیا هم باشه... از تمام دستها بلند تره...


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود