جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید







موضوع: ۱۰ سال بار داری بیشتر زنان سیده .
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۸, ۰۰:۵۱ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 77
- مورد تشکر
- 81 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
۱۰ سال بار داری بیشتر زنان سیده .
با یاد او
سلام علیکم
در مورد اینکه گفته میشه زنان سیده ۱۰ سال بیشتر از غیره باردار میشوند ؛
ممنون میشم راهنمایی بفرمائید ،آیا این موضوع صحت داره و تائید شده هست .
اگر بله ،دلایل یا فلسفه ی اون رو بیان کنید .
تشکر التماس دعا
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۳۰, ۲۲:۰۷ #2
با سلام خدمت شما
اصل يائسگي، يك امر تكويني است كه در اثر كهولت، قواي تخمك سازي زنان از كار افتاده و نو سانات هرموني و واكنش هاي رحم از بين مي رود و در نيتجه براي هميشه حيض نمي شوند. بنابراين يائسگي از موضوعاتي نيست كه مبتني بر استنباط از شرع باشد، بلكه از موضوعات و واقعيات خارجي بوده كه شارع مقدس، احكامي را براي آن مقرر نموده است.
تعيين شرايط و احكام يائسگي، متوقف بر علل پيدايش اين واقعيت خارجي است به عبارت ديگر چه عواملي در موضوع يائسگي مؤثر است.
واقعيت آن است كه براي يائسگي نمي توان زمان دقيقي را براي همه زن ها معين نمود. عوامل متعددي در پيدايش يائسگي مؤثر است، كه در درجه اول وضعيت ژنتيكي و وراثتي فرد است و در درجه دوم شرايط اقليمي و نيز شرايط ظاهري فرد نظير قدرت جسمي، نوع تغذيه و سوابق پزشكي دارد. 1
بنابراين اگر حيض و يائسگي از امور اعتباري يا تكويني صددرصد ثابت و بي تأثير از شرايط بود، همه زن ها به يك نحو حايض يا يائسه مي شوند ولي چنين نيست، از اين رو به لحاظ مسأله ژنتيك و عامل وراثت كه زنان سيده با زنان غير سيده تفاوت دارند، زمان يائسه شدن آنان نيز متفاوت است. از اين روي زنان سيده از شصت سالگي به بعد يائسه ميشوند و غير سيده از پنجاه سالگي به بعد.(2)
البته توجه داريد كه شرايط شخص و ويژگي هاي جسمي و روحي هر يك از بانوان خواه سيده يا غير سيده باشند با يكديگر متفاوت است، از اين رو سن پنجاه يا شصت سال يكي از مشخصات است، اما امكان دارد قبل از اين سن نيز افراد يائسه شوند لذا تأثير شرايط اقليمي و جسمي و روحي هر يك از اشخاص، در اين حكم لحاظ شده است.
پي نوشت ها
1. بيماري هاي زنان، نو واك، ترجمه دكتر بهرام قاضي جهاني، ص 728
2. توضيح المسائل مراجع،، ج 1، مسئله 435.
-
-
۱۳۸۷/۰۵/۳۱, ۲۰:۰۴ #3
مرسی ازبابت پاسخ
پس نتیجه کلی اینکه کاری به زن سیده و غیر سیده نداره
من این نظر رو کاملا قبول دارم این پاسخ منطقی هست
با تشکر
-
-
۱۳۹۳/۰۶/۲۲, ۱۱:۵۹ #4
- تاریخ عضویت
شهريور ۱۳۹۳
- نوشته
- 37
- مورد تشکر
- 87 پست
- حضور
- 7 ساعت 35 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
-
تشکر
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۴, ۱۴:۴۳ #5
مرسی از پاسخ خوب و کاملتون دوست عزیز
-
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۶, ۰۶:۱۹ #6
- تاریخ عضویت
آذر ۱۳۹۰
- نوشته
- 5,295
- مورد تشکر
- 10,863 پست
- حضور
- 173 روز 2 ساعت 56 دقیقه
- دریافت
- 12
- آپلود
- 1
- گالری
-
18
با نام و یاد دوست
کارشناس بحث: استاد مسلم
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۷, ۱۷:۱۱ #7
- تاریخ عضویت
تير ۱۳۹۳
- نوشته
- 790
- مورد تشکر
- 2,023 پست
- حضور
- 32 روز 8 ساعت 24 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
با سلام و احترام
اولا این مسئله از مسلّمات فقه اسلامی نیست، بلکه در برخی روایات مطلقا سن یائسگی زنان 50 سال، و در برخی روایات 60 سال آمده است(وسائل الشیعه، ج2، ص335، باب 31) در بین مراجع نیز اتفاق نظری وجود ندارد، مثلا آیت الله مکارم سن یائسگی همه زنان سیده و غیر سیده را 50 سالگی(توضیح المسائل، مسئله 428) و آیت الله سیستانی سن یائسگی آنها را 60 سالگی می داند(توضیح المسائل، مسئله 433) این اختلاف در گذشته نیز بوده است.
حتی بر فرض پذیرش تفصیل مذکور بین زنان سیده و غیر سیده، نیز باید دقت کرد که این تفاوت مربوط به احکام است، یعنی در خصوص حکم خونی است که خانمها بعد از 50 سالگی ممکن است ببینند، بدین صورت که در مورد خانمی که سیده باشد بعد از 50 سالگی باز هم احکام حیض بار می شود اما در مورد زنان غیر سیده حکم استحاضه را خواهد داشت، نه این که قاطعانه بتوان گفت این حکم ناظر به توان بارداری یا غیر بارداری باشد، همان طور که زمان آغاز عادت ماهیانه در دختران نیز با توجه به توان و بنیه جسمی آنها متفاوت است اما اسلام آغاز تکلیف پذیری آنان را 9 سالگی می داند ولو عادت ماهیانه نشوند.
بر فرض پذیرش تفاوت مذکور، ممکن است این تأخیر در یائسگی به خاطر گرم مزاجی این دسته از زنان باشد(شرح فروع کافی، ملاصالح مازندرانی، ج2، ص88)
به هر حال برای اظهار نظر قطعی در این خصوص باید یک تحقیق جامع علمی صورت بگیرد. اما به نظر می رسد این امر متناسب با توان جسمانی زنان بوده و نمی توان به طور کلی برای همه افراد یک نژاد سن یائسگی به معنای ناتوانی در بارداری تعیین نمود، شاید به همین خاطر در روایتی که شیخ مفید نقل نموده زنان نبطی که در عراق سکونت داشته اند را نیز در یائسگی همتای زنان سیده دانسته شده است:
«قَدْ رُوِيَ أَنَّ الْقُرَشِيَّةَ مِنَ النِّسَاءِ وَ النَّبَطِيَّةَ تَرَيَانِ الدَّمَ إِلَى سِتِّينَ سَنَةً» (المقنعه، ص532)
البته برخی نیز احتمال داده اند که مراد برخی روایات که یائسگی زنان قریشی یا نبطی را دیرتر دانسته اند مرادشان این است که یائسگی در آنها غالبا دیرتر اتفاق می افتد نه این که ضرورتا اینچنین باشد.(شرح فروع کافی، ج2، ص88)
ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۴/۰۳/۰۸ در ساعت ۰۹:۳۸
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۷, ۱۹:۵۲ #8
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۹۳
- نوشته
- 74
- مورد تشکر
- 181 پست
- حضور
- 6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلام....بنده در یک مطلبی می خواندم...البته درست خاطرم نیست...که حضرت خدیجه حضرت فاطمه را در شصت سالگی بدنیا آورده اند...که خوب این معمولا امری غیر طبیعی است....که یک زن در شصت سالگی باردار شود و این 10 سال بارداری بیشتر زنان سیده به این ماجرای حضرت خدیجه باز می گردد...البته همانطور که عرض کردم بنده دقیق مطالب خاطرم نیست....حالا گوشه چشمی به آنچه در حاشیه ذهنم بود داشتم، جناب کارشناس در این مورد حرق و حدیثی در میان علما آمده یا خیر؟
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۷, ۲۰:۲۵ #9
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۹۳
- نوشته
- 264
- مورد تشکر
- 1,212 پست
- حضور
- 4 روز 11 ساعت 22 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
12
اگر حضرت زهرا(سلام الله عليها) در سال پنجم بعثت به دنیا آمده است، و حضرت خدیجه هم در چهل سالگی با پیامبر(صلي الله عليه و آله) که 25 ساله بوده اند ازدواج کرده باشد، باید پذیرفت که جناب خدیجه در سن 59 سالگی حضرت فاطمه(سلام الله عليها) را به دنیا آورده است در حالی که حدّ اکثر سن بارداری زنان 50 سالگی است و این یک امر بعید به نظر می رسد.
در جواب از این اشکال باید گفت:
اولا: این امر محالی نیست، چرا که زنان قریش در سن 60 سالگی یائسه می شوند.
ثانیا: اگر نخواهیم حضرت خدیجه(سلام الله عليها) را به عنوان فردی استثنایی ذکر کنیم برای رفع استبعاد بارداری در چنین سنینی، یادآور می شویم که قرآن کریم بعد از اینکه به سارا همسر ابراهیم(عليه السلام) بشارت ولادت اسحاق(عليه السلام) و یعقوب(عليه السلام) را می دهد، از زبان وی که از روی تعجب سخن می گفت، نقل می کند که: «قالت یا وَیْلَتی أ ألِد و أنا عجوز و هذا بعلی شیخا»؛(گفت: ای وای! آیا من دارای فرزند می شوم در حالی که پیرم و این شوهرم نیز مسنّ است!)
بنابراین، این اشکال باتوجه به آیات قرآن و روایات وارد نیست.
منبع این مطلب
http://makarem.ir/squestions/?typein...=1&PageIndex=0
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۴/۰۳/۰۷, ۲۱:۰۵ #10
- تاریخ عضویت
بهمن ۱۳۹۳
- نوشته
- 74
- مورد تشکر
- 181 پست
- حضور
- 6 روز 19 ساعت 45 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
ممنون از حضورتان...البته بنده دقیق پی به ارتباط بین پاسخ شما با بیان خودم نبردم....ولی به هر روی سوال بنده این بود که آیا این 60 ساله بودن سن زنان سیده آیا ربطی به ماجرای حضرت خدیجه دارد یا نه؟؟
و سوال بعدی اینکه واقعا زنان قریشی اینگونه بودند و زنان سیده اینگونه هستند...یعنی قریشی ها تفاوتی در این حد با دیگر زنان داشتند(10 سال) که دوره بارداریشان تا 60 سالگی ادامه دارد....این به نظر من تا آنجا که به یک پدیده طبیعی و علمی شباهت داشته باشد...به یک پدیده اعجاز گونه شباهت دارد و گو معجزه ای و یا به عبارتی امر غیر طبیعی مطرح بوده...حتی در آن آیه هم که اشاره فرمودید...ما با یک معجزه الهی طرفیم و تعجب زن را می بینیم...آیا می خواهید بگویید که این امر 60 ساله بودن بارداری قریشیی ها و زنان سیده امری معجزه است؟.و آیا از زنان سیده حال حاظر در این یک دهه ی اخیر آیا خبری آمده که مثلا یکیشان در 60 سالگی باردار شده باشد....؟؟
ویرایش توسط پاریس : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ در ساعت ۲۱:۱۱
-
تشکرها 2
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری