جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونگی تشخیص سندداشتن حدیث

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۷
    نوشته
    77
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونگی تشخیص سندداشتن حدیث




    با یاد او
    سلام علیکم

    ممنون میشم توضیح مفصل در صورت امکان بفرمائيد
    اولاً عناصر اربعه کدامند ؟
    دوماً از کجا میشه فهمید باز حدیثی مثلا در اصول کافی سند داره یا خیر و میشه استناد کرد به آن یا نه .
    در مورد استناد و احدایث متواتر توضیح بفرمائيد.

    تشکر التماس دعا

  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۷
    نوشته
    102
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط beginner نمایش پست
    با یاد او
    نقل قول نوشته اصلی توسط beginner نمایش پست
    سلام علیکم

    ممنون میشم توضیح مفصل در صورت امکان بفرمائيد
    اولاً عناصر اربعه کدامند ؟
    دوماً از کجا میشه فهمید باز حدیثی مثلا در اصول کافی سند داره یا خیر و میشه استناد کرد به آن یا نه .
    در مورد استناد و احدایث متواتر توضیح بفرمائيد.

    تشکر التماس دعا


    وعلیکم السلام ،

    منظورتان را از عناصر اربعه متوجه نشدم . ولی اگر منظورتان کتب اربعه است ، این کتب چهار کتاب معتبر و مشهور شیعه هستند و عبارت اند از :

    1. الکافی : تألیف ثقة الاسلام شیخ اجل محمد بن یعقوب کلینی ( ره )
    2. من لا يحضره الفقيه : تألیف شیخ صدوق أبو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی ( ره )
    3. تهذيب الأحكام : تألیف شیخ الطائفة عماد الشیعة محمد بن حسن طوسی ( ره )
    4. الإستبصار : تألیف شیخ الطائفة عماد الشیعة محمد بن حسن طوسی ( ره )

    اما بررسی سند و صحت حدیث کاری بسیار تخصصی و پیچیده است که در حیطه ی علم الحدیث و رجال قرار می گیرد . اما برای آگاهی سریع در مورد صحیح و یا ضعیف بودن یک حدیث در کتاب کافی ( شامل اصول و فروع و روضة ) می توانید به کتاب « مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول » تألیف ارجدار شیخ علامه مجلسی ( ره ) مراجعه بفرمایید . البته درک برخی اصطلاحات آن نیازمند پیش مطالعه در زمینه ی رجال و حدیث می باشد .

    اما حدیث متواتر :

    حدیث متواتر به چند نوع است . از جمله لفظی و معنوی . متواتر لفظی حدیثی است که در روایات کثیره به الفاظ یکسان نقل شود و بر آن یقین حاصل شود . اما متواتر معنوی همانگونه که از معنایش بر می آید ، معنایی است که در احادیث بسیار وارد شده است . احادیث متواتر انواع دیگری نیز دارند .

    دو حدیثی که در تواتر آن هیچ شکی وجود ندارد احادیث زیر می باشد :

    1. « من كذب علي متعمدا فليتبوأ مقعده من النار : هر کس از روی عمد به من دروغی را نسبت دهد ، جایگاه او آتش دوزخ باد » که آنگونه که سیوطی در تدریب جلد دومآورده است ، طبق قول برخی بیش از 100 نفر و طبق قول برخی حدود 200 نفر و طبق قول برخی دیگر حدود 90 نفر از صحابه آن را نقل کرده اند . شهید ثانی تنها این حدیث را ممکن التواتر می شمارد .
    2. حدیث غدیر

    بنده با توجه به علم ناقص و دانش قلیلم ، تا این حد توانستم خدمتتان پاسخ دهم . اگر جزئیات بیشتری مد نظرتان است و یا سؤالات دیگری دارید ، اگر دانشم یاری کرد پاسخگو خواهم بود .

    موفق و پیروز باشید .

    ویرایش توسط hessam.dev : ۱۳۸۷/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۲:۱۶

  4. تشکرها 2


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    2,082
    مورد تشکر
    84 پست
    حضور
    14 روز 16 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط beginner نمایش پست
    با یاد او
    سلام علیکم
    در مورد احدایث متواتر توضیح بفرمائيد.

    تشکر التماس دعا

    با سلام
    خبر متواتر يا روايت متواتر؛ در اصطلاح علم اصول خبري را گويند كه جماعت بسياري آن را نقل كرده باشند، به نحوي كه مفيد علم باشد؛ يعني علم قطعي به صدور اين روايت از معصوم داشته باشيم.
    حديث متواتر به دو دسته لفظي و معنوي تقسيم مي شود:
    متواتر لفظي، هرگاه راويان حديث متواتر در تمام طبقات آن را با لفظ واحد نقل كنند متواتر لفظي خواهد بود مانند روايت «من كنت مولاه فعلي مولاه ...» و روايت «اني تارك فيكم الثقلين ...» كه همگان آن را از نظر لفظ به يك شكل روايت كرده اند.
    متواتر معنوي، در بسياري موارد احاديث متواتر از نظر لفظ يكسان نيست و به صورت هاي مختلف نقل شده است. اما وقتي معني و مفهوم آن توجه مي شود همه حاكي يك يا چند مفهوم مشترك است. در حقيقت معنا و مفاد آن به صورت متواتر نقل شده نه لفظ آن. احاديث مربوط به ظهور امام زمان، قيامت از اين قبيل هستند. صدها روايت از پيامبر و اهل بيت عليهم السلام درباره اصل ظهور و رخدادهاي قبل، همزمان يا پس از ظهور ايشان رسيده است كه با استفاده از مفاهيم و مفاد مشترك آنها مي توان به اين نتيجه رسيد كه اصل ظهور امام زمان، ظهور برخي حوادث كيهاني و اجتماعي از اموري است كه به صورت متواتر معنوي در اين روايت تبيين شده است.




  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط beginner نمایش پست
    از کجا میشه فهمید باز حدیثی مثلا در اصول کافی سند داره یا خیر و میشه استناد کرد به آن یا نه .
    در مورد استناد و احدایث متواتر توضیح بفرمائيد.

    گرچه این سؤال مدتها قبل مطرح شده اما چون ممکن است برای دیگر دوستان هم سؤال باشد، عرض می کنم که :

    برای آشنایی با مؤلف کتاب شریف کافی، این پست را ملاحظه فرمایید:
    5

    و برای آشنایی با کتاب شریف کافی، این پست را ملاحظه فرمایید: 6

    خواندن این مقاله مفصل هم که مرتبط با این موضوع است ( و به قلم بنده می باشد) ، خالی از لطف نیست:

    در این لینک هم درباره اقسام خبر و چگونگی بررسی سندی و متنی احادیث (مخصوصا احادیث موضوعه (= جعلی) ) بحثهای خوبی مطرح شده (از پست 13 به بعد که به قلم بنده می باشد):


    ویرایش توسط صدیقین : ۱۳۸۹/۰۷/۲۰ در ساعت ۰۰:۴۶
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود