-
۱۳۸۷/۰۵/۲۸, ۰۹:۴۹ #1
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۸۷
- نوشته
- 77
- مورد تشکر
- 81 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
چرا قرآن به روز نیست ؟
با یاد او
سلام علیکم
ممنون میشم توضیح بفرمائید دلایل و فلسفه ی اینکه قرآن شامل همه ی احکام نیست .
و عملاً همه ی احکام در اون نیست .
و کلاً چرا بعد از ۱۱ امام معصوم باید مراجع تقلید احکام روز رو فتوا دهند ؟
چرا نمیشد مثلا در قرآن حکم فلان مسئله در اینترنت رو بیان نموند ؟
تشکر التماس دعا
ویرایش توسط beginner : ۱۳۸۷/۰۵/۲۸ در ساعت ۱۰:۱۶
-
تشکر
-
۱۳۸۷/۰۵/۲۹, ۰۰:۱۲ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 1,251
- مورد تشکر
- 2,255 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
-
10
باسلام خدمت شما دوست عزیز----من فعلا برای پاسخ قسمت اول سوالتون یک جوابی را تقدیم می کنم......
در آیات قرآن، فروع دین و احکام آن به صورت کلی بیان شده، اما در بخش اصول عقاید مانند توحید و معاد، آیات بسیاری وارد شده اگر چه بر برخی فروع تأکید بیشتر شده یا برخی از جزئیات آن نیز بیان شده است.
به نظر میرسد طرح احکام الهی به صورت کلی در قرآن مبتنی بر عوامل زیر باشد:
1) بسیار بودن احکام جزئی و محدود بودن آیات قرآن.
2) وجود پیامبر به عنوان بیانگر آیات قرآن.
3) نیاز به پیامبر و ائمه معصومین و رجوع به آنان.
4) دعوت به تفکر.
معمولاً قوانین به صورت کلی تدوین میگردد و پس به وسیله کارشناسان جزئیات آن بیان میشود، این رویکرد جهت پاسخگوی به نیازها با توجه به شرایط زمان و صورت میگیرد؛ از این رو قوانین کشورها کلی است و سیاست کلان و بلند مدت آنها، به صورت کد و رمز تدوین میشود تا با شرایط زمان همخوان باشد.
بیتردید قرآن کتاب قانون است که برای همه انسانها آمده است؛ از این رو باید پاسخگوی نیازهای همگان باشد. این مهم با بیان مسایل کل امکان پذیر است.
قرآن جهت بیان کلیات و همخوانی آن با شرایط زمان، خبرگانی قرآنی پیشبینی کرده است که پیامبر(ص) و ائمه(ع) بوده و از آنها به عنوان "راسخان در علم" یاد شده است.(1) ما باور داریم که روایات معصومان(ع) بازگو کننده آموزههای قرآن هستند.
افزون بر آن اگر همه جزئیات در قرآن بیان میشد، لازم میآمد چندین جلد قرآن داشته باشیم. این مسئله حفظ قرآن را به صورت طبیعی و روند عادی دچار مشکل میکرد و احتمال تحریف در آن بیشتر میشد، به خصوص اگر به مسایل جزئی و چالش برانگیز اشاره میشد. در عین حال قرآن با وجود پیامبر تکمیل میشود. خداوند در قرآن میفرماید: ما آیات را بر تو نازل کردیم، تا تو آنچه را که نازل کردیم برای مردم تبیین نمایی"(2)؛ بنابر این با وجود پیامبر به عنوان تبیین کننده آیات قرآن، نیازی به تفصیل نبوده است.
همچنین خداوند با طرح مسایل کلی، زمینه رجوع مردم به پیامبر(ص) و ائمه(ع) را فراهم نموده است؛ بدین معنا که مردم جهت تغییر و یادگیری معارف قرآن، به اهل بیت رجوع کنند، آنان مفسران قرآن و وارثان علوم انبیا و نگهبانان علم الهی و به تعبیر پیامبر(ص) برابر قرآن و"ثِقْل اصغرند". این حقیقت در روایات بسیاری مطرح شده است. از مجموع آنها بر میآید که خواسته خدا و رسولش آن بوده که مردم در امور دینی و آموختن قرآن به ائمه مراجعه نمایند. در قرآن آمده است: "فاسْئلوا أهل الذّکر إنْ کنتم لا تعلمون(3)؛ اگر نمیدانید، از دانایان و آگاهان بپرسید". علامه طباطبایی مینویسد: آیه به یک اصل عمومی عقلانی اشاره دارد و آن این که جاهل به اهل خبره مراجعه کند اما اینکه در امور دین، اهل ذکر و آگاهی کیست، در روایات به "اهل بیت" تطبیق داده شده است(4). حضرت علی(ع) میفرماید: "نحن اهل الذکر(5)؛ اهل ذکر ما خاندانیم". امام باقر(ع) در ذیل آیه فوق فرمود: "هم الائمة مِنْ عِترة رسول اللّه(6)؛ اهل ذکر، امامان از خاندان پیامبر خدایند". امام صادق(ع) فرمود: "هرگاه در پی دانش صحیح بودید، آن را از اهل بیت فرا گیرید".(7)
زمانی میتوانیم این مسئله را به خوبی دریابیم که زمان آخر زندگی پیامبر و بعد از رحلت او نظر کنیم که گروه بسیاری با شعار "کتاب خدا ما را بس است" به طرد و خانهنشینی حضرت علی(ع) و ائمه اقدام نمودند، در حالی که کتاب خداوند احکام و فروع را به صورت کلی بیان کرده بود و آیات نیازمند مفسران واقعی بود.
آگاهان و عالمان در معانی آیات، تفکر و دقت کنند و به ابتکار و استخراج مسایل جزئی بپردازند از این طریق خداوند زمینه پرورش عالمان دینی را پس از امامان معصوم(ع) فراهم میآورد که با تدبر در آیات و سنت پیشوایان دینی، با توجه به شرایط زمان و مکان و نیازهای متغیر انسانها به اجتهاد در احکام دین بپردازند و پاسخگویی نیاز دینی انسانها در هر عصر باشند. اگر چه احکام و شرایط نماز و روزه و برخی از عبادات ثابت است، اما همه احکام جزئی منحصر در عبادات مانند نماز و روزه نمیشود؛ پس نیاز به عالمان دینی در هر عصری برای برآورده کردن نیازهای دینی لازم و ضروری است.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
پینوشتها:
1. آل عمران (3) آیه 7.
2. نحل (16) آیه 44.
3. همان، آیه 43.
4. المیزان، ج 12، ص 275.
5. ابن آشوب، مناقب، ج 3، ص 337.
6. ریشهری، اهل البیت فی الکتاب والسنة، ص 154.
7. بحار الانوار، ج 26، ص 158.
ویرایش توسط شهيدان : ۱۳۸۷/۰۵/۲۹ در ساعت ۰۰:۱۵
زخون هر شهيدي لاله اي رست** مبادا روي لاله پا گذاريم
-
تشکرها 7
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۵, ۱۲:۴۳ #3
به نام خدا
قرآن كريم مي فرمايد: "و نزّلنا عليك الكتاب تبياناً لكلّ شيء؛ ما اين كتاب آسماني (قرآن) را بر تو نازل كرديم كه بيان همه چيز در آن است" (1)
از تعبير "تبيان" كه به معني بيان كردن است و با توجه به وسعت مفهوم "كلّ شيء" معلوم مي شود كه در قرآن، بيان همه چيز هست، ولي با توجه به اين نكته كه قرآن يك كتاب تربيتي و انسان ساز و يك كتاب هدايت براي عموم مردم است، كه براي تكامل فرد و جامعه در همه جنبه هاي معنوي و مادي نازل شده است. روشن مي شود كه منظور از "همه چيز" تمام اموري است كه براي پيمودن اين راه لازم است،نه اين كه قرآن يك دائرة المعارف بزرگ باشد كه تمام جزئيات علوم رياضي و جغرافيايي و شيمي و فيزيك و گياه شناسي، و پزشكي در آن آمده است. .هر چند قرآن يك دعوت كلي به كسب همه علوم و معارف و دانشها كرده كه تمام دانش هاي ياد شده و غير آن ، در اين دعوت كلي جمع است. (2)
البته در قرآن آياتي كه مربوط به علوم و دانش هاي مختلف باشد ،وجود دارد و گاه گاهي از برخي از اسرار و رموز آفرينش به مناسبت بحث هاي توحيدي پرده بر مي دارد.
قرآن به عنوان قانون اساسي اسلام دربر گيرنده مجموعه اي از اصول و ضوابط هماهنگ با خطرات انساني است كه همواره بر تارك انديشه ها چون خورشيدي مي درخشد، و سعادت و عظمت را در گرو آشنايي وعمل به قوانين خود مي داند. اصل عدالت و امانت،(3) اصل كلي امر به معروف و نهي از منكر،(4) اصل مقابله به مثل در برابر متجاوزان،(5) اصل مساوات مردم و تعيين معيار امتياز از قبيل: تقوا، علم و جهاد،(6) اصل نفي استبداد،(7) اصل عدم سلطه كافران بر مؤمنان،(8) اصل صلح و اخوت،(9) اصل بهره برداري از نعمت هاي الهي،(10) اصل وفاي به عقود،(11) اصل توحيد به وحدت،(12) اصل عدم حرج،(13) و اصل پذيرش اختياري دين،(14) از جمله اصول كلي است كه قرآن بيان فرموده است.
هم چنين مقصود از اين كه قرآن كتابي براي همه زمانها و همه دورها است ، اين است كه قواعد و قوانين و احكام و ارزش هاي اخلاقي و معارفي كه در آن بيان شده ، اختصاص به زمان و مكان و دوره خاصي از زندگي بشريت ندارد ، بلكه آنها جاودانه بوده و براي ملتي خاص يا دوره و زماني به خصوص نمي باشد.نه آنكه در قرآن بيان شود كه انسان ها در يك زمان با باد بزن خود را خنك كنند و در دوره ديگر با پنكه بعد با كولر و بعد با .... يا اين كه از ابزارهاي ارتباط جمعي انسان ها سخن به ميان آمده باشد كه در يك زماني اين وسايل اينترنت و ماهواره خواهد شد. اما اين كه چگونه از اين ابزارها مورد استفاده قرار گيرد و حق و حقوق و ارزش ها و به كمال رساندن انسان ها در آنها مورد لحاظ قرار گيرد ، در راستاي همان اصول كلي موجود در آيات قرآن قرار دارد.
البته با توجه به اين كه قرآن داراي بطن بلكه بطوني است، ممكن است در اين كتاب الهي اشارات و اموري باشد كه از اسرار و نهفته هايي كشف كند كه فهم عادي و متعارف نتواند آن را درك كند و علم اين گونه مسائل براي امامان معصوم(ع) و راسخون درعلم است.
1 . نحل (16)آيه89.
2 . تفسير الميزان (ترجمه)، ج 12، ص 495؛ تفسير نمونه، ج 11، ص 361.
3 . نساء (4) آيه 58.
4 . نحل (16) آيه9.
5 . بقره (2) آيه 194.
6 . حجرات (49) آيه 13.
-
تشکرها 6
-
۱۳۸۷/۰۶/۲۵, ۱۳:۲۶ #4
داداشی شوخی که نمی کنی؟؟؟!!!اگه چنین حکمی در قرآن میومد که می دونی چی میشد؟اوه نه اصلاً فکرشو نمی تونم بکنم.آخه:
مردم می پرسیدند اینترنت چیه. اول باید حضرت محمد(ص) می گفت اینترنت چیه،بعد میگفت IT چیه،بعد می گفت کامپیوتر چیه،بعد می گفت نرم افزار چیه بعد می گفت سخت افزار چیه.اون وقت مردم می گفتن ما اینترنت می خوایم،ما اینترنت می خوایم،ما پنتیوم فایو می خوایم.حالا یکی اگه این وسط می پرسید:پنتیوم چیه که فایوش باشه اون وقت دیگه واویلا.
خوب حالا که اینها مشخص شد و مردم باید کامپیوتر داشته باشند تا بدونند اون حکمی که آمده در مورد چیه باید کامپیوتر ها یوهو قلپی از آسمون می افتادند زمین.چرا؟چون اون موقع نه نرم افزار کاری بود و نه سخت افزار کار که کامپیوتر بسازند.بیل گیتس هم هزاران سال دیگه میامد تا ویندوز بسازه.خوب کامپیوتره افتاد زمین.گیریم برق و نت هم وجود داشت.
خوب کامپیوتره دیگه خراب میشه باید یه طوری درستش کرد.حالا این وسط کی باید کامپیوتر رو درست کنه؟کی باگ زدایی کنه؟کی ویندوز بریزه؟کی ...بازم بگم
ای بابا بخوای بری تو بحرش خیلی حرف هست.آدم دیوونه میشه،بحثش گسترده تر از کیهان و وجود کیهان هست.:biggrin:
امان از دست...
ویرایش توسط احسان زمانی : ۱۳۸۷/۰۶/۲۵ در ساعت ۱۳:۳۲
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۷/۰۷/۲۶, ۰۸:۲۳ #5
سلام اخه کی گفته که قران به روز نیست
اتفاقا قران به روز هست
چون تمام این دانشمندای خارج از کشور هنوز که هنوز از قران استفاده میکنن وا زاطلاعات اون واسه کارهایی که میکنن اطلاعات میگیرن
پس باید معنای اوئن رو باز کرد و از اون استفاده کرد
با تشکر از شما
خانه مان سوز بود اتش اهی گاهی
-
تشکرها 3
-
۱۳۸۹/۰۱/۱۵, ۱۶:۳۱ #6
- تاریخ عضویت
دي ۱۳۸۸
- نوشته
- 3,458
- مورد تشکر
- 8,723 پست
- حضور
- 56 روز 19 ساعت 8 دقیقه
- دریافت
- 131
- آپلود
- 0
- گالری
-
13
در پاسخ به سوال استارتر تاپيك علاوه بر نكاتي كه دوستان فرمودند موارد ديگري نيز قابل توجه است :
1- احكام با توجه به نيازمنديهاي زمان معنا و مفهوم پيدا مي كنند لذا بايد زمان پيش برود ، نياز بوجود آيد تا حكمي جهت رفع آن نياز تخصيص يابد .
2- بيان احكام ريز و درشتي كه از آغاز بعثت رسول اكرم (ص) براي مردم مورد نياز بود تا روز قيامت در قران كريم با توجه به عدم فهم احكام مثلا دو هزار سال ديگر توسط مردم عصر نزول ، نه تنها مايه هدايت نبود كه موجبات تكذيب اين كتاب آسماني و آورنده آن را فراهم مينمود ؛ احكامي كه در خصوص چت در اينترنت يا ساير اكتشافاتي است كه تنها براي مردم عصر خود قابل فهم و درك است و با پيشرفت علم و گذشت زمان منسوخ ميگردد و براي مردم اعصار ديگر و ايندگان مصرفي ندارد صرفا موجب تكذيب و تشكيك در هادي بودن اين كتاب شريف، توسط مردمي خواهد شد كه در اعصار گذشته زندگي ميكنند و راهي براي كشف مفاهيم ،مطالب ، و احكام مربوط به آنها -كه هزاران سال ديگر قرار است كشف شود - ندارند .
3- قران كريم ذو وجوه و ذو بطون است و استخراج احكام از بطون و وجوه متعدد آن تنها از عهده كساني بر مي آيد كه به وجوه و بطون تمامي آيات احاطه دارند كه همانا حضرات معصومين (ع) هستند . همانگونه كه در روايتي وارد شده است كه از هر حكمي بپرسيد آيه مربوط به آن را در قران كريم برايتان مي گويم ، لذا به نحوي مي توان ادعا نمود كه تمامي احكام در قران كريم وجوددارد - حال چه بصورت كلي و چه با استخراج معصوم (ع) از بطون آيات - اما بايد توسط معصوم (ع) و در زمان خويش بيان شود .
4- علامه طباطبايي مي گويند :
«اگر كسی در سخنان ائمه(ع) پیرامون عموم و خصوص و مطلق و مقید آیات قرآن تأمل كند، مشاهده می كند چه بسا از جنبه عام آیه حكمی را استنباط می كنند و از جنبه خاص آن حكم دیگری را، گاه از جنبه عام آیه استحباب و از جهت خاص آن وجوب حكمی را به دست می آورند، و نیز حرمت و كراهت را از دو جنبه یك آیه. بر اساس این مقیاس، اصولی به دست می آید كه كلید حل بسیاری از دشواری های فهم آیات است و اینها تنها در سخنان ائمه(ع) یافت می شود.
ازاین مطلب این نكته به دست می آید كه هر جمله ای از جمله های قرآن به تنهایی دارای یك معنی و راهنمای حكمی از احكام شریعت است و سپس همان جمله در تركیب با جمله بعدی، حكم دیگری را ارائه می دهد، و با ملاحظه جمله سوم حكم سومی را، و همین طور با انضمام به جملات قبل و بعد خویش»1
____________________
1- طباطبایی، محمدحسین، المیزان، 1/262
-
تشکرها 2
-
۱۳۹۰/۱۰/۰۳, ۱۷:۳۸ #7
- تاریخ عضویت
مرداد ۱۳۹۰
- نوشته
- 31
- مورد تشکر
- 50 پست
- حضور
- 2 ساعت 12 دقیقه
- دریافت
- 0
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
بسم الله.مگه خداوند نفرمودند اسمانها وکرات را در اختیارتان گذاشتیم بروید تفحص کنید؟ ایا تفحص وجستجوئیکه در حال حاضر برای تسخیر کرات و شناسائی دیگر کرات انجام میشود رامیتوان تکذیب کرد وغیر از این هست که در قران به ان اشاره شده؟ ثابت کرده اند که خورشید های دیگری هم در ان دور دستها فعال هستند ایا غیر از این است که یافتن اینها همان تفحصی است که از ان یاد شد برای یافتن نرم افزار اولیه در قران میبایست به متخصص ان رجوع کرد که خوشحالم شما انرا از زبان پاسخگو های علوم قرانی دریافت مینمائید واز این رهگذر اینجانب هم از نظراتشان بهره مند میشوم موفق باشید
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری