صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خدا عادل و دانا و قادر و رحمان است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    خدا عادل و دانا و قادر و رحمان است؟




    سلام بر همگان

    خدا قادر و متعال و عادل است.بخشنده و مهربان...ظالم نیست.

    خدا عادل و دانا و قادر و رحمان است؟

    خدا عادل، دانا و رحمان استــــــــــــــــــــــ ــــ

    خدا عادل و دانا و قادر و رحمان است؟

    __________________________________________________ ____________________________
    آیا واقعا خدا عادل و قادر متعال و روزی دهنده و بینا و آگاه استـــــــ نظرتون چیه؟
    ...


    متولــــــــد شــــــــهریور...

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,634
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    810 پست
    حضور
    118 روز 21 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست



    خدا عادل و دانا و قادر و رحمان است؟






    کارشناس بحث: استاد صدیق


  5. تشکرها 3


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    این بحث دو جنبه دارد.
    یک جنبه دلایل اثبات کننده عدالت خداوند.
    یک جنبه بررسی اموری که در ظاهر با این عدالت ناسازگار است.
    در مورد جنبه اول:
    عدالت خداوند در وهله اول با دلیل عقلی اثبات میشود و در وهله بعد به کمک ادله نقلی تایید میشود.
    اما دلیل عقلی بر عدالت خداوند به دو صورت قابل بیان است.
    دلیل اول:
    * ظلم، قبیح است
    * از نظر عقلی انجام کار قبیح از شخص حکیم محال است.(بر اساس قاعده حسن و قبح عقلی)
    ::: نتیجه اینکه انجام ظلم از سوی شخص حکیم محال است.

    دلیل دوم:
    * علت انجام کار ظالمانه منحصر در چند چیز است.: نیازمندی، جهل، خودخواهی، ضعف، انتقامجویی، حسد
    * هیچ یک از این امور در خداوند راه ندارد.
    زیرا: هر کدام از اینها، ناشی از نوعی نقص و ضعف در وجود فرد است و چون خداوند کامل مطلق است، پس این امور ضعیف نیز در او راه ندارد)
    ::: پس در نتیجه، خداوند ظلم نمیکند.(1)


    در کنار این دو دلیل عقلی، ادله نقلی زیادی وجود دارد که ثابت میکند خداوند به هیچ کس ظلم نمیکند. مانند این آیه شریفه :
    «ان الله لیس بظلام للعبید»(2)

    جنبه دوم این بحث، مربوط به سوال در مورد مواردی میشود که در ظاهر با عدالت خداوند ناسازگار است.
    مثلا بلایای طبیعی و مرض ها و گرفتاری های اجتماعی مانند جنگها و فقر و ...
    پاسخ این سوال در این است که
    حوادث ناگوار طبیعی، لازمه کنش و واکنش طبیعت و تزاحم عوامل مادی است و چون خیر آنها بیشتر از شرشان است، مخالف حکمت نیز نیست.
    پدید آمدن فسادهای اجتماعی نیز لازمه مختار بودن انسان است که خودش مقتضای حکمت خداوند است. البته در عین حال ،مصالح زندگی اجتماعی، بیش از مفاسد آن است. خداوند انسان را مختار افریده است و به او راه درست و غلط را نشان داده و از او خواسته که به راه راست برود. خب قطعا عده ای از این اختیار خود سوء استفاده میکنند و با سوء استفاده خود، هم به خود و هم به دیگران آسیب می رسانند. که هم خود آن فرد تقاص این کار خود را خواهد کشید و هم به این فردی که مظلوم واقع شده، در صورتی که خودش در این آسیب دیدن تقصیری نداشته باشد، در این دنیا یا سرای آخرت، به نحو کامل و خوبی جبران خواهد شد.(3)






    ــــــــــــــــــــــــ
    1. فرهنگ شیعه، ص341
    2. سوره آل عمران، آیه182
    3. آموزش عقائد، مصباح یزدی، درس بیستم.

    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۲:۲۵ دلیل: غلط املائی


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    یک جنبه دلایل اثبات کننده عدالت خداوند. یک جنبه بررسی اموری که در ظاهر با این عدالت ناسازگار است. در مورد جنبه اول: عدالت خداوند در وهله اول با دلیل عقلی اثبات میشود و در وهله بعد به کمک ادله نقلی تایید میشود. اما دلیل عقلی بر عدالت خداوند به دو صورت قابل بیان است. دلیل اول: * ظلم، قبیح است * از نظر عقلی انجام کار قبیح از شخص حکیم محال است.(بر اساس قاعده حسن و قبح عقلی) ::: نتیجه اینکه انجام ظلم از سوی شخص حکیم محال است. دلیل دوم: * علت انجام کار ظالمانه منحصر در چند چیز است.: نیازمندی، جهل، خودخواهی، ضعف، انتقامجویی، حسد * هیچ یک از این امور در خداوند راه ندارد. زیرا: هر کدام از اینها، ناشی از نوعی نقص و ضعف در وجود فرد است و چون خداوند کامل مطلق است، پس این امور ضعیف نیز در او راه ندارد) ::: پس در نتیجه، خداوند ظلم نمیکند.
    اگر الله یا خدا وجود دارد پس ظلم نمی کند و عادل و.... استــــــــــ، پس نباید مواردی یافت که با عدالت خدا ناسازگار باشد

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    مثلا بلایای طبیعی و مرض ها و گرفتاری های اجتماعی مانند جنگها و فقر و ... پاسخ این سوال در این است که حوادث ناگوار طبیعی، لازمه کنش و واکنش طبیعت و تزاحم عوامل مادی است و چون خیر آنها بیشتر از شرشان است، مخالف حکمت نیز نیست. پدید آمدن فسادهای اجتماعی نیز لازمه مختار بودن انسان است که خودش مقتضای حمت خداوند است. البته در عین حال ،مصالح زندگی اجتماعی، بیش از مفاسد آن است. خداوند انسان را مختار افریده است و به او راه درست و غلط را نشان داده و از او خواسته که به راه راست برود. خب قطعا عده ای از این اختیار خود سوء استفاده میکنند و با سوء استفاده خود، هم به خود و هم به دیگران آسیب می رسانند. که هم خود آن فرد تقاص این کار خود را خواهد کشید و هم به این فردی که مظلوم واقع شده، در صورتی که خودش در این آسیب دیدن تقصیری نداشته باشد، در این دنیا یا سرای آخرت، به نحو کامل و خوبی جبران خواهد شد.
    از نوشته شما اینگونه می توان برداشت کرد که شما مواردی را که فکر می کنم عین بی عدالتیست را می خواهید خیلی منطقی جلوه دهید و آن ها را توجیه کنید ولی من راستش قانع نشدم و دلیل هم می آورم و به نظر من:

    در دنیا بی عدالتی وجود دارد، یا بهتر است بگویم که عالم ناعادلانه است که این امر با صفات خدا ناسازگار استـــــــــــــ


    از
    و نتیجه گرفته می شود که پس الله نمی تواند باشد.


    ادامه دارد...

    ویرایش توسط |الهه| : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۲:۰۶
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  8. تشکر


  9. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    اگر الله یا خدا وجود دارد پس ظلم نمی کند و عادل و دانا و.... استــــــــــ، پس نباید مواردی یافت که با عدالت خدا ناسازگار باشد
    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    در دنیا بی عدالتی وجود دارد، یا بهتر است بگویم که عالم ناعادلانه است که این امر با صفات خدا ناسازگار استـــــــــــــ
    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    از و نتیجه گرفته می شود که پس الله نمی تواند باشد.
    استدلالی که شما مطرح کردید به نام دلیل و قرینه ای بر ضد خدا مطرح است. اما این استدلال از چند جهت ایراد دارد.
    اولا: وجود خدا با صفات او فرق دارد. هیچ کس در ابتدا برای اثبات خدا، سراغ صفات او نمیرود، حتی وحدانیت او.
    ثانیا: برفرض اصرار داشته باشید که خدایی را میتوانید قبول کنید که این صفات را داشته باشد و خدایی که این صفات را ندارد، خدا نیست، اشکال در نوع استدلال شماست؛ زیرا استدلالی که در مقدمه دوم ذکر شد، از نوع قیاس استثنایی است. برای اثبات یک مطلب به کمک قیاس استثنایی، لازم است هم ملازمه میان دو طرف(مقدم و تالی) اثبات شود و هم بخش دوم(تالی) باطل شود.
    در استدلال مقدمه دوم شما بیان شده است:
    اگر خدا باشد، بی عدالتی نباید باشد. بی عدالتی هست. پس خدا نیست.
    در این استدلال که در مقدمه دوم ذکر شده، بین وجودخدا و عدم وجود بی عدالتی در جهان ملازمه برقرار شده است. و با قبول بی عدالتی در جهان، "عدم وجود بی عدالتی" باطل شده و در نتیجه بخش اول استدلال(وجود خدا: مقدم) باطل شده است.
    اما نه ملازمه درست است و نه تالی باطل.
    ملازمه درست نیست زیرا حتی اگر بگوییم خدایی خداست که صفات کمال را داشته باشد و مثلا ظالم نباشد، عالم باشد و ...، باز هم این ملازمه که ذکر شد درست نیست. بی عدالتی اگر از جانب خداوند بود، درست بود اما در دنیا چیزی به نام شری که منشأ آن خداوند باشد نداریم. توضیح اینکه
    اموری که به عنوان ظلم در جان وجود دارد و در فلسفه و کلام به نام شرور معروفند، بر دو دسته اند.
    برخی شرور اخلاقی اند و برخی طبیعی.
    شرور اخلاقی، اموری هستند که به صورت مستقیم مربوط به اعمال و افعال اختیاری انسان است.
    شرور طبیعی، اموری هستند که به صورت مستقیم ربطی به افعال اختیاری انسان ندارد مثل زلزله، سیل و ...
    در استدلالی که شما ذکر کردید، شرور اخلاقی هیچ ربطی به عدالت خداوند ندارد، چون مربوط به عملکرد خدا نیست. خداوند انسان را بر اساس حکمتش مختار افریده و به او اختیار داده کاری را انجام دهد یا ندهد، هرچند از او خواسته کارهای خوب را انجام و کارهای بد را ترک کند. حال اگر این انسان با اختیار خود کار ناپسندی انجام دهد و در حق دیگران ظلم کند، خدا مقصر است؟ اگر کسی به انسانی پولی هدیه بدهد و او برود با این پولش بمب بخرد و دیگران را بکشد، شخص هدیه دهنده مقصر است؟ ایا او نیز مجرم است؟
    شرور طبیعی نیز ربطی به عدالت خداوند ندارد. زیرا عدالت به معنای "قرار دادن هر چیزی در جا و موضع خودش" است. خداوند با علم و حکمتی که دارد، سیل و زلزله را ایجاد میکند. این سیل و زلزله چند علت و حکمت دارد.
    هم به خاطر تزاحمات عالم ماده است یعنی عالم ماده بیش از این کشش نداردو نمیتواند بدون تعارض باشد. گازی که درون زمین تولید میشود، خواه ناخواه باید خارج شود و این خارج شدن مستلزم خرابی قسمتی از سطح زمین است که موجب زلزله میشود. اما خداوند این خسارتها را در سرای دیگر جبران میکند. با توجه به اینکه دنیا، سرای ابدی ما نیست و انسان برای اخرت افریده شده است، پس ضرر چند روزه دنیا اگر با محبت ابدی پروردگار جبران شود، نه تنها ظلم نیست، بلکه عین محبت است.
    البته در عین اینکه به واسطه تزاحمات مادی است، خودش مایه کمال و قرب صابرین نیز هست. یعنی اگر کسی که در زلزله مصیبت می بیند، در برابر مصبیت صبر کند و بی تابی نکند، خداوند نیز به او پاداش زیادی داده و این صبرش باعث کمال وسعادتمندی اش میشود.
    البته عامل برخی از حوادث طبیعی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، انسان است. مثلا با ازمایش اتمی درون زمین، باعث برهم خوردن تعادل و ایجاد گاز درون زمین میشود یا باعث ایجاد تکانهای شدید میشود. این صورت نیز به شرور اخلاقی ملحق میشود و ربطی به خداوند ندارد.
    بطلان تالی نیز نادرست است؛
    زیرا بی عدالتی ربطی به خداوند ندارد پس بی عدالتی وجود ندارد.
    بنابراین این استدلال شما از چند جهت نادرست است.
    موفق باشید.




  10. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    (ببخشید من هنوز پست بالا را نخوانده این پست را می زنم)
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    حوادث ناگوار طبیعی، لازمه کنش و واکنش طبیعت و تزاحم عوامل مادی است و چون خیر آنها بیشتر از شرشان است، مخالف حکمت نیز نیست.
    حتی اگر یک شر از ناحیه بلایای طبیعی بر یک کودک بیگناه و معصوم وارد شود یک شر است که خالق آن خداست و نه هیچکس دیگر.اینکه حوادث ناگوار طبیعی لازمه کنش و واکنش طبیعیت باشد یک ضرورت نیست.خدا می توانست طبیعت را به گونه ای خلق کند بسیار منطقی و به شکل احسن ولی در عین حال بلایای طبیعی شر و صدمه ای به ناحق بر کودکی وارد نسازند.من واقعا منظور و مقصود شما را دقیق نفهمیدم.کودکی زیر بار یک بلایای طبیعی زجر کش می شود و شما می فرمایید که بلایای طبیعی لازمه کنش و واکنش طبیعت است???!!! هدف وسیله را توجیه نمی کند.گویا از نظر شما خدا به هدف اینکه هوای طبیعت را داشته باشد زیر سیل و زلزله و... یک کودکی را هم زجر کش می کند!!!

    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    خداوند انسان را مختار افریده است و به او راه درست و غلط را نشان داده و از او خواسته که به راه راست برود. خب قطعا عده ای از این اختیار خود سوء استفاده میکنند و با سوء استفاده خود، هم به خود و هم به دیگران آسیب می رسانند. که هم خود آن فرد تقاص این کار خود را خواهد کشید و هم به این فردی که مظلوم واقع شده، در صورتی که خودش در این آسیب دیدن تقصیری نداشته باشد، در این دنیا یا سرای آخرت، به نحو کامل و خوبی جبران خواهد شد
    اولا کجا خدا راه درست و غلط را به انسان آموخته.انسانی که سالها در پی تکامل و آموزه های حکما خود تکامل کرده را شما می گذارید پای هدایت خدا؟اینجا بیشتر بحث برون دینی است و نه درون دینی که ما بخواهیم به آیات و احادیث رجوع کنیم...از طرفی خدا انسان را مختار آفریده.خیلی خوب آن کودک که زیر اختیار یک پدر و مادر و یک شهر زجر می کشد و درد می کشد و تحقیر می شود چه گناهی کرده؟گویا شما برای این امر توجیه آوردید که مثلا بهشت و جهنمی است و اینها...ولی این توجیه فکر نمی کنم منطقی باشد.این توجیه شما مثل این است که من کودکی را زجر بدهم و بعد بگویم من ظلم نمی کنم چرا که فردا روز به تلافی زجرهایی که به کودک دادم به او مثلا پاداش و خوبی می دهم.از طرفی چرا باید یک کودک در این دنیا زجر بکشد و خدا در دنیای دیگر عدالت را به او نشان دهد ولی کودکی دیگر در این دنیا هم خوبی و خوشی و ناز و نعمت ببیند و هم در آن دنیا دوبار عدالت ببیند!!؟؟ اینجا تبعیض و تفاوت دیده میشود و این بی عدالتیست.من در پست اول عکسی قرار دادم که نشان می داد که کودکی استخوانی بیمار که در حال مرگ است که عامل اصلی اش خداست.و در کنارش کودکیست که در ناز و نعمت در آغوش پدر و مادرش نشسته آمده پیست اسکی تفریح.عامل اصلی اینجا کیست؟این نظام را که بنیاد نهاده؟خدا!
    ویرایش توسط |الهه| : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۹:۲۹
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  11. تشکرها 2


  12. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    708 پست
    حضور
    155 روز 12 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    نقل قول نوشته اصلی توسط |الهه| نمایش پست
    (ببخشید من هنوز پست بالا را نخوانده این پست را می زنم)

    حتی اگر یک شر از ناحیه بلایای طبیعی بر یک کودک بیگناه و معصوم وارد شود یک شر است که خالق آن خداست و نه هیچکس دیگر.اینکه حوادث ناگوار طبیعی لازمه کنش و واکنش طبیعیت باشد یک ضرورت نیست.خدا می توانست طبیعت را به گونه ای خلق کند بسیار منطقی و به شکل احسن ولی در عین حال بلایای طبیعی شر و صدمه ای به ناحق بر کودکی وارد نسازند.من واقعا منظور و مقصود شما را دقیق نفهمیدم.کودکی زیر بار یک بلایای طبیعی زجر کش می شود و شما می فرمایید که بلایای طبیعی لازمه کنش و واکنش طبیعت است.هدف وسیله را توجیه نمی کند.گویا از نظر شما خدا به هدف اینکه هوای طبیعت را داشته باشد زیر سیل و زلزله و... کودکی را هم زجر می کند.


    اولا کجا خدا راه درست و غلط را به انسان آموخته.انسانی که سالها در پی تکامل و آموزه های حکما خود تکامل کرده را شما می گذارید پای هدایت خدا؟اینجا بیشتر بحث برون دینی است و نه درون دینی که ما بخواهیم به آیات و احادیث رجوع کنیم...از طرفی خدا انسان را مختار آفریده.خیلی خوب آن کودک که زیر اختیار یک پدر و مادر و یک شهر زجر می کشد و درد می کشد و تحقیر می شود چه گناهی کرده؟گویا شما برای این امر توجیه آوردید که مثلا بهشت و جهنمی است و اینها...ولی این توجیه فکر نمی کنم منطقی باشد.این توجیه شما مثل این است که من کودکی را زجر بدهم و بعد بگویم من ظلم نمی کنم چرا که فردا روز به تلافی زجرهایی که به کودک دادم به او مثلا پاداش و خوبی می دهم.از طرفی چرا باید یک کودک در این دنیا زجر بکشد و خدا در دنیای دیگر عدالت را به او نشان دهد ولی کودکی دیگر در این دنیا هم خوبی و خوشی و ناز و نعمت ببیند و هم در آن دنیا دوبار عدالت ببیند.اینجا تبعیض و تفاوت دیده میشود و این بی عدالتیست.من در پست اول عکسی قرار دادم که نشان می داد که کودکی استخوانی بیمار که در حال مرگ است که عامل اصلی اش خداست.و در کنارش کودکیست که در ناز و نعمت در آغوش پدر و مادرش نشسته آمده پیست اسکی تفریح.عامل اصلی اینجا کیست؟خدا!



       

    اولا کجا خدا راه درست و غلط را به انسان آموخته.


    در قرآن و سایر کتب دینی در راه وروش زندگی اهل بیت(ع) در پیامبر درونی هر انسان که عقل است وتمیز دهنده حق و باطل

    انسانی که سالها در پی تکامل و آموزه های حکما خود تکامل کرده را شما می گذارید پای هدایت خدا؟ا

    منظور از حکما چه کسانی هستند؟


    من در پست اول عکسی قرار دادم که نشان می داد که کودکی استخوانی بیمار که در حال مرگ است که عامل اصلی اش خداست.و در کنارش کودکیست که در ناز و نعمت در آغوش پدر و مادرش نشسته آمده پیست اسکی تفریح.عامل اصلی اینجا کیست؟خدا!



    «إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً ــ پروردگار تو روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد گسترده مى‏كند، و براى هر كس بخواهد محدود مى‏سازد؛ همانا خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بصیر است.» (اسراء: 30)

    ایا شما از خداوند دانا تر و بصیر تر و دلسوز ترید؟




    خدا عادل و دانا و قادر و رحمان است؟
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    باز هم این ملازمه که ذکر شد درست نیست. بی عدالتی اگر از جانب خداوند بود، درست بود اما در دنیا چیزی به نام شری که منشأ آن خداوند باشد نداریم. توضیح اینکه
    اموری که به عنوان ظلم در جان وجود دارد و در فلسفه و کلام به نام شرور معروفند، بر دو دسته اند....
    برخی شرور اخلاقی اند و برخی طبیعی. شرور اخلاقی، اموری هستند که به صورت مستقیم مربوط به اعمال و افعال اختیاری انسان است. شرور طبیعی، اموری هستند که به صورت مستقیم ربطی به افعال اختیاری انسان ندارد مثل زلزله، سیل و ...
    در استدلالی که شما ذکر کردید، شرور اخلاقی هیچ ربطی به عدالت خداوند ندارد، چون مربوط به عملکرد خدا نیست. خداوند انسان را بر اساس حکمتش مختار افریده و به او اختیار داده کاری را انجام دهد یا ندهد، هرچند از او خواسته کارهای خوب را انجام و کارهای بد را ترک کند. حال اگر این انسان با اختیار خود کار ناپسندی انجام دهد و در حق دیگران ظلم کند، خدا مقصر است؟ اگر کسی به انسانی پولی هدیه بدهد و او برود با این پولش بمب بخرد و دیگران را بکشد، شخص هدیه دهنده مقصر است؟ ایا او نیز مجرم است؟
    شرور طبیعی نیز ربطی به عدالت خداوند ندارد. زیرا عدالت به معنای "قرار دادن هر چیزی در جا و موضع خودش" است. خداوند با علم و حکمتی که دارد، سیل و زلزله را ایجاد میکند. این سیل و زلزله چند علت و حکمت دارد.
    ببخشید به نظرم پست بالایی که دادم جوابی به این مطلب شما باشد ولی باز اضافه می کنم جناب کارشناس این جا به نظرم تنها با کلمات بازی کرده ایم و خود را فریب داده ایم.جناب کارشناس اگر من یک رباتی بسازم که می دانم این ربات اختیار دارد و می تواند کودکی را زجر بدهد و در پی علم به این قضیه کودکی را نیز خلق کنم و در داخل یک قفس کنار این ربات قرار دهم و ربات کودک را زجر کش کند شما می فرمایی که من سازنده ربات و کسی که کودک بی پناه را در کنار ربات قرار دادم گناهی ندارم و ظالم نیستم؟؟دیگر ظلم از این آشکار تر!
    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    اولا: وجود خدا با صفات او فرق دارد. هیچ کس در ابتدا برای اثبات خدا، سراغ صفات او نمیرود، حتی وحدانیت او.
    جناب کارشناس.وجود خدا چیست؟می شود کمی توضیح دهید.وجود خدا جدا از صفاتش به نظرم بیشتر شبیه به یک ظرف خالی و بی مقدار است که معنی و مفهومی ندارد و با قوانین طبیعت تفاوت چندانی ندارد.چیزی مثل قانون طبیعت یا یک نیرو جاذبه یا...خدا جدا از صفاتش هیچ چیز معنا داری نیست به نظرم.سود و زیانی ندارد.می شود توضیح دهید , و بفرمایید بگویید که وجود خدا جدا از صفاتش چیست و چه تعریفی دارد و چه اعتباری دارد
    ادامه دارد...
    ویرایش توسط |الهه| : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۴:۰۶
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  14. تشکرها 2


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    هم به خاطر تزاحمات عالم ماده است یعنی عالم ماده بیش از این کشش نداردو نمیتواند بدون تعارض باشد. گازی که درون زمین تولید میشود، خواه ناخواه باید خارج شود و این خارج شدن مستلزم خرابی قسمتی از سطح زمین است که موجب زلزله میشود. اما خداوند این خسارتها را در سرای دیگر جبران میکند. با توجه به اینکه دنیا، سرای ابدی ما نیست و انسان برای اخرت افریده شده است، پس ضرر چند روزه دنیا اگر با محبت ابدی پروردگار جبران شود، نه تنها ظلم نیست، بلکه عین محبت است.
    البته در عین اینکه به واسطه تزاحمات مادی است، خودش مایه کمال و قرب صابرین نیز هست. یعنی اگر کسی که در زلزله مصیبت می بیند، در برابر مصبیت صبر کند و بی تابی نکند، خداوند نیز به او پاداش زیادی داده و این صبرش باعث کمال وسعادتمندی اش میشود.
    البته عامل برخی از حوادث طبیعی، به صورت مستقیم و غیر مستقیم، انسان است. مثلا با ازمایش اتمی درون زمین، باعث برهم خوردن تعادل و ایجاد گاز درون زمین میشود یا باعث ایجاد تکانهای شدید میشود. این صورت نیز به شرور اخلاقی ملحق میشود و ربطی به خداوند ندارد. بطلان تالی نیز نادرست است؛ زیرا بی عدالتی ربطی به خداوند ندارد پس بی عدالتی وجود ندارد.
    من واقعا تعجب می کنم.ببخشید.جناب کارشناس یعنی شما می فرمایید که اگر مثلا گازی که درون زمین تولید می شود و از نظر شما باید که از زمین خارج شود اگر به ناحق و به شکلی ظالمانه کودکانی را زجر بدهد اینجا نمی توان به خدا خورده گرفت که خدا شما چرا دنیا را به این شکل آفریدی که مثلا گازهای درون زمین بیرون بریزد و شری به پا کند؟؟گو خدا را مجبور میدانید که دنیا را اینگونه بیافریند.گو خدا ناچار بوده که دنیا را اینگونه بیافریند.از طرفی همانطور که عرض کردم از نظر شما ظلمی شود و بعد بخواهد جبران شود در سرای آخرت این در شان خداست؟این توجیه شما علاوه بر آنکه شر خدا را توجیه نکره و نا عدالتی ها را توجیه نمی کند همچنین خدا را از قادر و دانای کل بودن و توانا بودن هم می اندازد.چرا که گو خدا توانا و قادر نبوده که عدالت را به شکل نیکو برقرار سازد،قادر نبوده که طبیعتی نیکو خلق کند...آیا استدلال های شما قانع کننده است؟
    ویرایش توسط |الهه| : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۱۷:۴۵
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    58
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    4 روز 18 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جناب یوسف تشکر از پاسخ شما...
    شما فرمودید:
    در قرآن و سایر کتب دینی در راه وروش زندگی اهل بیت(ع) در پیامبر درونی هر انسان که عقل است وتمیز دهنده حق و باطل

    جناب یوسف شما به نکته خوبی اشاره فرمودید.بله هر انسانی دارای عقل است و من هم منظورم از اینکه عرض کردم انسان در طول تکامل خود علم و آگاهی خود را بالا برده این بوده که انسان خود عقل داشته و اینگونه نبوده که خدا خودش مستقیم مثلا بیاید به تک تک افراد وحی بفرستد یا فرشته ای بفرستد که مثلا این کار را بکن و این کار را نکن.الان مثلا ما میبینیم هنوز که هنوزه درقرن 21 قبایلی هستند که در دور افتاده ترن نقاط در یک تمدن ابتدایی در حال تکامل عقلی خود هستند و خدا برای آنها نه فرشته ای می فرستد و نه خودش به حرف آمده با آنها سخن می گوید.

    شما فرمودید:
    «إِنَّ رَبَّكَ يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ وَ يَقْدِرُ إِنَّهُ كانَ بِعِبادِهِ خَبِيراً بَصِيراً ــ پروردگار تو روزى را براى هر كس از بندگانش بخواهد گسترده مى‏كند، و براى هر كس بخواهد محدود مى‏سازد؛ همانا خداوند نسبت به بندگانش خبیر و بصیر است.» (اسراء: 30)
    ایا شما از خداوند دانا تر و بصیر تر و دلسوز ترید؟

    جناب یوسف من از خدا داناتر نیستم.ولی حداقل عقلی دارم و انتظار دارم که با این عقلم بتوانم که برای خودم ثابت کنم که خدا عادل و دانا و رحمان است و ظلم نمی کند.من باید که با عقلم بتوانم برای خود این امور ررا ثابت کنم که اگر نتوانم ثابت کنم پس چگونه پی ببرم که خدا دارای آن صفات نیکو است؟؟من وقتی بی عدالتی های موجود را می بینم و نمی توانم آنها را توجیه کنم نمی توانم که با خود بگویم که من دانا نیستم و من نمی فهمم و اینها.اگر من نمی فهمم پس از کجا بدانم که خدا هست و خدایی که هست ظلم نمی کند.امیدوارم منظورم را درست رسانده باشم.
    البته من بیشتر روی سخنان شما فکر می کنم...ممنون از توجهتان

    ویرایش توسط |الهه| : ۱۳۹۳/۰۶/۰۶ در ساعت ۲۱:۵۷
    متولــــــــد شــــــــهریور...

  18. تشکرها 2


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود