جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ابوشیبه مخترع نماز تراویح

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0

    ابوشیبه مخترع نماز تراویح




    عدد رکعات تراویح و اقوال علماء احناف


    رسول اکرم(ص) به مدت سه روز در مسجد نماز(نماز مستحبی ماه رمضان) را خواندند و بعد از آن به خانه تشریف بردند و آنجا نماز را اداء میکردند.صحابه از وی دلیل این کار را پرسیدند فرمود: این کار را کردم تا بر امت من فرض نشود و بر آنها سنگینی نکند. پس از این حدیث مشخص میشود که نبی اکرم (ص) هدفش آسان گرفتن بر امتش بود و نخواست که صحابه خود را مکلف کنند. اما در دوره خلافت عمر دوباره تراویح در مسجد به صورت جمعی از سر گرفته شد اما چند رکعت؟؟؟؟

    (آیا باید سنت نبی(ص)ملاک قرار گیرد یا سنت عمر خلیفه دوم)

    اما احادیث مذکور در این مقال:

    1- حدیث اول از عائشة:

    عن ابی سلمة بن عبدالرحمن انه سال عائشة رضی الله عنها کیف کانت صلوة رسول الله(ص) فی رمضان؟فقالت ما کان رسول الله (ص) یزید فی رمضان و لا فی غیره علی احدی عشرة رکعة.

    (صحیح بخاری1147)
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  2. تشکر


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از ابی سلمة بن عبدالرحمن نقل شده که از عائشة پرسید:

    نماز رسول الله (ص) در ماه رمضان چگونه بود؟

    عائشة جواب داد:

    رسول الله (ص) در ماه رمضان و غیر از آن بیشتر از یازده رکعت نماز نمیخواند.

    به سوال ابی سلمه دقت کنید که موضوع سوال فقط نماز در ماه رمضان بود و عایشة هم هیچ اشاره ای به بیشتر از یازده رکعت در جواب نکرد.


    2-سراغ حدیث عمر بن خطاب برویم تا ببینیم در کجا وجود دارد بیست یا هشت؟

    عن سائب بن یزید انه قال امر عمر بن خطاب رضی الله عنه ابی بن کعب و تمیما الداری ان یقوما للناس باحدی عشرة رکعة.

    (موطا مالک باب قیام الرمضان مع کشف الغطاء98)

    از سائب بن یزید روایت است که گفت: عمر بن خطاب به ابی بن کعب و تمیم داری دستور داد تا با مردم یازده رکعت نماز بخوانند.

    (خلاف سنت نبوی که به روایت صحیح عایشه رسول الله"ص" در منزل 11 رکعت میخوانند)

    این حدیث در کتاب موطا امام مالک در باب قیام ماه رمضان بیان شده و نشانگر کیفیت نماز در دوران عمر بن خطاب در ماه رمضان است به دلیل اینکه امام محمد که یکی از شاگردان ارشد ابوحنیفه است و اکثر تصنیفهای احناف از همین فرد است و در میان تصانیفش موطا امام محمد امتیاز و جایگاه خاصی دارد که در باب قیام شهر رمضان عبدالحی حنفی حاشیه ای بنام تراویح آورده و برای بیان تعداد رکعات تراویح حدیث عائشه را ذکر کرده(رسول (ص) نه در رمضان و نه در غیر آن بیشتر از هشت رکعت نماز نخوانده است)موطا امام محمد138 و درحاشیه صفحه 139 همین کتاب میگویدو بهذا کله ناخذ ) یعنی به این عمل میکنیم . و اصلا هیچ ذکری از بیست رکعت تراویح نیست.
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  5. تشکر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3-بدر الدین عینی حنفی:

    این عالم منصف از بزرگان و مراجع احناف است و در مورد رکعات تراویح در کتاب خود بنام "عمدة القاری" شرح بخاری جلد7 صفحه 77میگوید( فان قلت لم یبین فی الروایات المذکورة عدد الصلوة التی صلاها رسول الله (ص) فی تلک اللیالی،قلت روی ابن خزیمة و ابن حبان من حدیث جابر رضی الله عنه قال صلی بنا رسول الله(ص) فی رمضان ثمان رکعات ثم اوتر)

    اگر بگویید که در روایتهای موجود تعداد رکعاتی که رسول (ص) شبهای رمضان آنها را خوانده بیان نشده جواب میدهم و میگویم که ابن خزیمة و ابن حبان از حدیث جابر از رسول اکرم(ص) نقل کرده است که نبی (ص) در ماه رمضان هشت رکعت نماز سپس وتر را خواند.

    این هم سومین حدیث از تعداد رکعات تراویح از زبان یکی از علماء منصف احناف به روایت جابر از نبی اکرم(ص) .
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  7. تشکر


  8. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    4-ابن همام حنفی:

    ابن همام حنفی در کتاب "فتح القدیر" شرح الهدایة جلد 1 صفحه334 طبع مصر و طبع نولشکور جلد 1 ص198 و مسالک الختام جلد1ص288 در مورد تعداد رکعات تراویح میگوید:

    (ان قیام رمضان سنة احدی عشرة رکعة بالوتر فی الجماعة فعله علیه السلام)

    قیام رمضان سنتش یازده رکعت است همراه با وتر که رسول (ص) بر آن عمل میکرد.

    همچنین در حاشیه فیض الباری جلد2 ص420 میگوید:

    (و فی فتح القدیر ان ثمانیة منها سنة موکدة و ما بقی فمستحب)

    در فتح قدیر هشت رکعت سنت موکدة و باقی مستحب است.
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  9. تشکر


  10. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5-مولوی محمد احسن نانوتوی:


    مولوی محمد احسن نانوتوی در حاشیه کنز دقائق ص 36 میگوید:

    (لان النبی (ص) لم یصلها عشرین بل ثمانیا)

    چون نبی(ص) بیست رکعت نخوانده بلکه هشت رکعت خوانده است.
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  11. تشکر


  12. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    5-مولوی محمد احسن نانوتوی:

    مولوی محمد احسن نانوتوی در حاشیه کنز دقائق ص 36 میگوید:

    (لان النبی (ص) لم یصلها عشرین بل ثمانیا)

    چون نبی(ص) بیست رکعت نخوانده بلکه هشت رکعت خوانده است.

    6-عبدالحی لکنهوی :

    این عالم از احناف در کتاب عمدة الرعایة جلد1 ص 207 میگوید:

    (و اما العدد فروی ابن حبان و غیره انه صلی بهم فی تلک اللیالی ثمان رکعات و ثلاث رکعات وترا)

    اما تعداد رکعات از حدیث ابن حبان و غیرش ثابت است که رسول (ص) در آن شبها یعنی رمضان هشت رکعت و سه رکعت وتر نماز میخواند.

    7- انورشاه کشمیری دیوبندی:

    این عالم دیوبندی و از مراجع احناف در مورد نماز تراویح در العرف شذی ص 309 میگوید:

    (و لا ناص من تسلیم ان تراویح کانت ثمانیة رکعات و لم یثبت فی روایة من الروایات انه علیه السلام صلی تراویح و التهجد علحدة فی رمضان)

    بجز تسلیم و قبول این قول چاره ای دیگر نیست که نماز نبی(ص) در رمضان هشت رکعت بود و در هیچ روایتی هم ثابت نیست که رسول(ص) در ماه رمضان تراویح و تهجد را جداگانه خوانده است.

    7- رشید احمد گنگوهی حنفی:

    این نیز از دیگر علماء و مراجع احناف است و در مورد تراویح در رساله الحق الصرح ص 22 میگوید:

    یازده رکعت با وتر از نبی(ص) ثابت و موکد میباشد.
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  13. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    495
    صلوات
    15224
    تعداد دلنوشته
    6
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    27 روز 6 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اما:

    حدیث بیست رکعت تراویح که به عبدالله بن عباس رضی الله عنه نسبت داده شده است به اجماع محدثین راوی اصلی آن "ابوشیبه ابراهیم بن عثمان" بوده که بالاتفاق سند آن را ضعیف و غیر معتبر و مجروح مطرج کرده اند.

    1-احمدبن حنبل 2-بخاری 3 -مسلم 4-یحیی بن معین 5-ابوداوود 6-ترمذی 7-نسایی 8-ابی حاتم

    9-وزجانی 10-ذهبی 11-دارقطنی 12-ابن عبدالبر -ابن حجر 13-بن عدی 14-نووی و غیره همه حدیث بیست رکعت را بدلیل وجود "ابی شیبه ابراهیم بن عثمان" ضعیف یا مجروح تلقی کرده اند.



    نتیجه اینکه اساسا حدیث نماز بیست رکعتی تراویح از جعلیات "ابوشیبه ابراهیم بن عثمان"بوده و ثابت نیست ثانیا پیامبر(ص)هیچگاه غیر از نمازهای فرض و واجب را به جماعت نمی خواند.مسئولیت بدعتگذاری و به پا داشتن آن به جماعت هم متوجه خلیفه دوم است.
    زندگی به خون وابسته است
    و پیکر تاریخ بی خون خدا مرده ای بیش نیست
    و سر مبارک امام شهید بر فراز نی رمزی است میان خدا و عشاق ؛
    یعنی که این است بهای دیندار


  14. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود