جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: در مکتب سیدالشهدا امام حسین علیه السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    در مکتب سیدالشهدا امام حسین علیه السلام




    بسم الله الرحمن الرحیم

    انس با مکتب امام حسین علیه السلام به انسان قوه تشخیص حق از باطل می دهد .

    درس اول

    علامه طباطبایی (ره) فرمودند : هیچکس به مقامات معنوی نرسید مگر با توسل به امام حسین علیه السلام . شناخت بیشتر ما از حوادث مختلف قبل ،حین و بعد از قیام امام حسین علیه السلام زمینه ساز ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه است. حضرت در مکه قبل از عزیمت به عراق به یاران خویش فرمودند بروید بزرگان اسلام را جمع کنید . ایشان خطبه ای درجمع بزرگان اسلام در منا ایراد فرمودند که حقیقتا راه سعادت و شقاوت را برای ما به روشنی ترسیم میکند خلاصه ای از خطبه ایشان را تقدیم می کنم ان شاءالله مورد استفاده قرار گیرد : مجار الامور بایدی العلماء باالله . قدرت باید در اختیار خداشناسان باشد...سلطهم علی ذلک فرارکم من الموت. شما از مرگ می ترسید واین ترس از مرگ ،آنها را بر شما مسلط کرده است....به زندگی چسبیده اید مثل کرمی در لجن دنیا ، آنان که شهید نشوند بالاخره خواهند مرد. اما شما نه از مالتان در راه خدا گذشتید نه از جانی که خدا به شما داده برای خدا میگذرید. شما ثروت و دنیا را تنگ در آغوش گرفته اید اما چه کسی قبل از شما در این دنیا مانده که شما بدبختها بمانید؟ برای یاری خدا حتی حاضر نیستید باکسی درافتید اما برای منافعتان باهمه در می افتید. بنای شما بر سازش کاری و توجیه و پشت هم اندازیست . شما حلال و حرام نمی فهمید شکمهایتان از مال خدا و مردم پرشده است. حق حاکمیت دینی را در اختیار بی دینان گذاشته اید. زیرا از شکنجه شدن،رنج بردن و کشته شدن برای خدا می ترسید.لو صبرتم علی الاذی اگر مقاومت میکردید بر اذیتها و تحملتم المعونة فی ذات الله اگر اهل تحمل رنج برای خدا و بخاطر خدا بودید اوضاع برمیگشت . دین خدا پایمال شده و شما تنها بر سر منافع خود حساسیت نشان میدهید . در جای دیگر فرمود: شما نه جهاد میکنید نه مجاهدین در راه خدا را یاری می رسانید. شما منتظر بهشت هستید و من منتظر عذاب خدا برایتان هستم . دنیای چربی درست کردید و منتظر بهشت چربتری هستید .

    و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین


    در مکتب سیدالشهدا امام حسین علیه السلام


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    15
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    8 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم


    ریشه یابی شکل گیری واقعه جانسوز عاشورا

    درس دومِ مکتب عاشورا

    نطفه از بین رفتن قبح اهانت به اهل بیت رسول الله (ص) قبل از یزید شکل گرفت زمانیکه در مورد شکستن ارزش مقام نبوی ضمن نسبت دادن احادیث جعلی به پیامبر(ص) که شخصیت پیامبر (ص) را پایین می آورد سعی در بالا بردن ارزش مقام خلیفه مسلمین داشتند شبهه ای هم مطرح کردند که آیا وقتی شما در سفر هستید کسی که از سوی شما جانشین شما در خانواده تعیین شده مقامش بالاتر است یا آن کسی که از سوی شما به سوی خانواده فرستاده می شود ؟!! ( نتیجه اینکه پیامبر (ص) تنها فرستاده خداست و خلیفه جانشین و نماینده خداست بنابراین مقام خلیفه بالاتر است ... با این سیاستها مردم سست ایمان را فریفتند )


    در زمان فلانی نقل احادیث پیامبر (ص) ممنوع شد و شعار فقط قرآن کافیست در همه بلاد و در منابر سر داده می شد ( سؤال اینجاست که اگر قرار بود فقط قرآن کافی باشد پس چرا رسول خدا (ص) این همه حدیث فرمودند ؟! )
    آیات قرآن جوری تفسیر می شد که با رأی خلیف موافقت و متابعت داشته باشد حتی طوری که تکمیل کننده رأی و نظر خلیفه باشد . تا جاییکه مشارکت در نزول وحی هم به خلیفه نسبت داده شد . طیالسی در مسند خود آورده است : فلانی می گوید : من و پروردگار موافقت داریم ؛ زمانیکه آیه ولقد خلقنا الانسان من سلالة من طین ... نازل شد من گفتم : تبارک الله احسن الخالقین . پس از آن این آیه نازل شد که فتبارک الله احسن الخالقین . (مسند طیالسی ج9 ص42)

    و یا اینکه من به پیامبر (ص) گفتم : یا رسول الله (ص) چه می شد ما مقام ابراهیم را جایگاه نماز (مصلّی) قرار می دادیم ؟ به دنبال پیشنهاد من ، آیه واتخذوا من مقام ابراهیم مصلّی ... نازل شد .

    یک سیاست عجیبی هم داشتند که وقتی اشتباهات فراوانی از سوی خلفاء صورت می گرفت می گفتند : خلیفه به جرم فسق و ظلم و زیرپا گذاشتن حقوق مردم از خلافت عزل نمی شود و جایز نیست به خاطر اینگونه اعمال علیه او قیام کنند بلکه لازم است به وی پند و اندرز بدهند و او را از عذاب خدا بیم دهند زیرا احادیث در این مورد چنین دستور می دهد . (شرح نووی امام علمای حدیث بر صحیح مسلم ج12 ص229)

    و اینطور عمل شد که کشتن فرزند پیامبر (ص) چون به دستور خلیفه وقت ( یزید ملعون ) شکل گرفت حتی امری ثواب جلوه کرد و حتی امثال شبث بن ربعی به شکرانه قتل مولایمان حسین علیه السلام مسجدی در کوفه بنا نمودند .

    شیعه و محب امیرالمؤمنین و امام حسین علیه السلام باید همواره تاریخ اسلام را مطالعه کند تا بداند چه حرکت همه جانبه ی عظیمی بعد از پیامبر (ص) برای رسیدن به قدرت شکل گرفت و چه ظلمی به خاندان رسالت وارد شد شیعه باید ریشه ها را بررسی کند . فأسأل الله الذی اکرمنی بمعرفتکم که در زیارت عاشورا می خوانیم اینگونه حاصل می شود . اشکها و عزاداریها اینگونه آگاهانه می شود وگرنه معلوم نیست با ظهور امام عصر ارواحنافداه در لشکر یزید می ایستیم یا در سپاه امام حسین علیه السلام و یا از ترس جان در پستوی خانه هایمان پنهان می شویم همانطور که برخی بزرگان و علمای دین در کوفه اینطور شدند .

    از مظلومیت مولایمان حسین علیه السلام چه بگویم که وقتی ارباب من و شما خطاب به لشکر ابن زیاد می فرماید : یا قوم قد قتلتم شیعتی و اهل بیتی و قد بقی هذا الطفل ... ان لم ترحمونی فارحموا هذا الطفل ... ای مردم !! پیروان و اهل بیت مرا کشتید تنها این کودک باقی مانده که از تشنگی لبانش را بر هم می زند او را جرعه ای آب دهید ... هنوز جملات امام علیه السلام تمام نشده تیر به گلوی شش ماهه می زنند ..

    جناب مختار سقفی رحمت الله علیه دستور داد سنگدل ترین افراد سپاه یزید را حاضر کنند ؛ از او پرسید در کربلا صحنه ای بود که دلت به درد آید ؟ جواب داد : من کسی بودم که در تمام مصائبی که به حسین (ع) وارد می شد دست می زدم و هلهله می کردم اما یکجا دلم به درد آمد ؛ آن لحظه ای که حسین (ع) طفل شش ماهه اش را که کشته شده بود زیر عبا مخفی کرده بود یک قدم به سمت خیمه می رفت و یک قدم بر می گشت ... گویا روی برگشتن به خیمه ها را نداشت تا جواب مادر طفل را بدهد ... لاحول ولا قوة الا بالله



    ویرایش توسط تبارک : ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ در ساعت ۱۹:۴۶


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    753 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نماز جماعت در ظهر عاشورا ؟

    در ابتدا باید اشاره شود : پایة دین بر نماز استوار است. جهادهای پیامبر و نبردهای علی(ع) و نهضت حسینی، همه برای اقامه نماز و ایجاد تقویت رابطة بندگی میان خالق و مخلوق است.
    در روایات به نماز بسیار سفارش شده است. یکی از مسایل بسیار مهم و سنت حسنه، نماز جماعت خواندن است. معصومان علیهم السلام هم خود به نماز و نماز جماعت اهمیت می‌دادند و هم دیگران را به این مسأله سفارش می‌نمودند. به گونه‌ای که پیامبر اسلام(ص) در برخی جنگ‌ها نماز را به جماعت می‌خواند. اصل اولیه آن است که این فریضه الهی به جماعت خوانده شود.
    در نهضت عاشورا نیز هم اصل نماز و هم نماز جماعت جایگاه مهمی دارد. در برخورد کاروان حسینی با سپاه حرّ در مسیر کوفه ،وقت نماز که می‌رسد ،اذان گفته می شود و نماز جماعت برگزار می‌گردد و سپاه حرّ نیز به سیدالشهدا اقتدا می‌کنند.(1)این امر نشان از آن دارد که نهضتش بر اساس تعالیم اسلامی است.در این مکتب نماز ستون دین است و مورد توجه امام است. از این رو است که در زیارت نامه آن حضرت می‌خوانیم:
    «أشهد أنّک قد أقمت الصلوة وآتیت الزکاة وأمرت بالمعروف و نهیت عن المنکر؛(2) گواهی می‌دهم که نماز را برپا داشتی و زکات دادی و امر به معروف و نهی از منکر کردی». نماز را بر پا داشتن ، تنها به خواندن آن نیست ، بلکه تبلیغ برای آن و نمایاندن آن است که از راه های موثر آن ، خواندن به جماعت است.
    حضرت در عاشورا بدان جهت نماز را به جماعت خواند تا اعلام نماید که جماعت خواندن نماز بسیار اهمیت دارد. به گونه‌ای که در شرایط جنگی نیز این فریضه الهی باید با جماعت خوانده شود. امام با خواندن نماز جماعت در روز عاشورا اعلام نمود که سنت حسنه نماز جماعت را حفظ نمایید و در شرایط سخت نیز سعی کنید نماز تان را به جما عت بخوانید ،همان گونه که من در روز عاشورا - در آن شرایط سخت -نماز را به جما عت خواندم.
    ضمن آنکه حجت را بر دشمنان خود تمام می کردند و به آنان می فهماند که به جنگ و قتل یک مسلمان مومن و معتقد به خدا برخاستند و دیگر هیچ عذری در پیشگاه الهی ندارند.
    برخی از آنان از روی جهل و نادانی تصور می کردند که چون امام (ع) علیه دستگاه خلافت قیام کرده ، پس از دین اسلام خارج شده و کشتن حضرت جایز است ، اما نماز علنی امام به صورت جماعت ، این حربه از دشمنان گرفت و حجت را بر آنان تمام کرد.
    مورخان نوشته‌اند ظهر عاشورا، ابو ثمامه صائدی وقت نماز را به یاد حضرت آورد،امام او را دعا کرد که: «خداوند تو را از نمازگزاران ذاکر قرار دهد». آن گاه به اتفاق جماعتی به نماز ایستادند و نماز خوف خواندند.(3)

    پی‌نوشت‌ها:
    1. فرهنگ عاشورا، ص 451.
    2. مجموعه آثار شهید مطهری، ج 17، ص 587.
    3. فرهنگ عاشور، ص 452.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود