جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش ايمان و اعتقادات مذهبي در بهداشت رواني دانش‌آموزان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16

    نقش ايمان و اعتقادات مذهبي در بهداشت رواني دانش‌آموزان




    نقش ايمان و اعتقادات مذهبي در بهداشت رواني دانش‌آموزان



    آغاز پيدايش حس مذهبي

    نوع برخورد والدين و مربيان با كودك در پيدايش تظاهرات مذهبي در كودك نقش دارد. در رابطه با پيدايش حس مذهبي بررسي‌هاي روانكاوان نشان مي‌دهند كه پيدايش حس مذهبي مربوط به ماه‌هاي قبل از چهار سالگي است و حتي در برخي از كودكان از حدود سنين دو – سه سالگي هم ديده شده است. به همراه رشد و افزايش سن، اين احساس علني مي‌شود، آن چنان كه در شش سالگي مي‌توان به عيان، تظاهرات مذهبي و علاقه به انجام دادن رفتار را در كودك ديد.

    مذهب در سنين مختلف براي كودكان معاني مختلف دارد ولي دنياي آن‌ها از حدود شش سالگي دنياي عشق و محبت، احترام به خدا، ستايش و نيايش او، احساس شرمساري در صورت تخلف از دستور خداست و حتي اين امر در قيافه‌ي او هم پيدا است. از حدود هشت سالگي به بعد شوق مذهبي او بيشتر به مسايل مذهبي علاقه‌مندتر و به عبارت ديگر متدين‌تر مي‌شود.

    از شگفتي‌هاي دنياي كودكان دعاهايي است كه در آن توقعات و درخواست‌هاي غير قابل تحقق به چشم مي خورد. مثلاً يكي از آرزوهاي آنان اين است كه خدا را ببينند، در كنار او بنشينند، با او حرف بزنند، دوست او شوند، با او به آسمان‌ها پرواز كنند و....


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    روش هاي پرورش مذهبي

    روش، عبارت است از طريقه‌اي علمي كه براي وصول به هدف انتخاب مي‌شود. يا مجموع فعاليت‌هايي است كه رسيدن ما را به مقصدي ميسر مي‌كند و معمولا از طريق روش مي‌توان زودتر به هدف رسيد.

    افراد به دنيا مي‌آيند در حالي كه ذهني خالي دارند. براي پر كردن ذهن آن‌ها لازم است به ترتيب از راه چشم وگوش و عقل اقدام كنيم و اين ترتيبي است كه قرآن نيز بدان اشاره دارد:

    «وَاللهُ اَخْرَجَكـُمْ مِنْ بـُطُونِ اُمَّهاتِكـُمْ لا تـَعْلـَمُونَ شَيْئًا وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْاَبْصارَ وَ الْاَفْئِدَه»

    و خدا شما را از شكم مادرانتان در حالي كه چيزي نمي‌دانستيد بيرون آورد و براي شما گوش و چشم‌ها و دل‌ها قرار داد.

    بدين سان در پرورش مذهبي همين ترتيب را بايد به شرح زير رعايت كرد:

    1- روش ارائه الگو:
    دراين روش چشم به مسايل احاطه دارد و اهميت گوش در درجه دوم است. اولين باري كه مسأله‌ي آموزش وضو مطرح شد بنا به روايات مذهبي، جبرييل عملا در برابر پيامبر وضو گرفت و پيغمبر نيز آن را ديد، فرا گرفت، و عمل كرد.

    خود پيامبر درباره‌ي نماز فرمود: همان‌گونه كه مي‌بينيد من چگونه نماز مي‌گزارم شما نماز بگزاريد.

    از طريق ارايه الگو، به سرعت مي‌توان مسايل مذهبي را به كودكان ياد داد و آنان را به عمل واداشت؛ مخصوصا از آن بابت كه حس تقليد در كودكان بسيار قوي است .

    مسأله‌ي مهم در اين روش اين است كه الگو بايد كامل و نمونه‌ي اخلاق و آدابي باشد كه مكتبِ مورد قبول بر آن صحه مي‌گذارد. زيرا هرگونه اشتباه و سهل انگاري موجب بدآموزي و انعكاس ناروا در دانش‌آموز مي‌شود.

    زمينه‌ي مثبت ديگر در اين امر اين است كه تقليد كودك هميشه از روي شعور و آگاهي نيست. بدين‌سان بايد در ارايه‌ي الگو و عمل، كمال توجه را مبذول داشت و در اموري چون نماز، آشنايي به مسايل ديني، رعايت عدالت، دفاع از حق، خيرخواهي، احسان، دستگيري از مردم، آزادمنشي و رفتار اجتماعي و اسلامي را آموخت.



    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    2- روش آموزش: اين روش در حقيقت مكمل روش قبلي است و براي دانش‌آموزان بزرگ‌تر حتي مقدمه پرورش است. يعني نخست لازم است چيزي را از راه چشم و گوش بياموزد و آن‌گاه عمل كند. در اين روش هدف، اصلاح عمل و رفتار از طريق تذكر و يادآوري است. يعني عملي كه فرد انجام مي‌دهد، در صورت خطا و اشتباه، به وسيله‌ي مربي اصلاح و رفع عيب گردد.

    3- روش تلقين و القاء: با اين روش مي‌توان در فرد وابستگي به مذهب و خدا ايجاد كرد. از طريق ذكر آيات خدا، مهرباني‌هاي او و نعمت‌هاي او مي‌توان در دانش‌آموز ترس و خوف ايجاد كرد و يا روح اميد را در دل او زنده ساخت. مي‌توان مهر خدا را از اين راه در دل او گنجاند و مفهوم دوست داشتن و دوست نداشتن خدا را به او تفهيم كرد، بدان گونه كه آن چه را خدا دوست دارد انجام دهد و آن چه را خدا دوست ندارد انجام ندهد.

    در اين روش گاهي عمل فرد به صورت مستقيم يا غيرمستقيم مورد ستايش قرار مي‌گيرد و او به مذهب وابسته مي‌شود. به طوري كه شوق وابستگي به خدا در دل او جاي مي‌گيرد و بر اساس آن احساس لذت و شادماني مي‌كند.

    4- روش داستان سرايي: وسيله‌ي خوبي براي تحريك انديشه‌ي دانش‌آموزان جهت تفكر، عبرت‌آموزي، تسلي خاطر، هدايت از گمراهي، حساسيت در برابر امور، تفكر درباره‌ي جهان داخل و خارج و ... است. از راه داستان مي‌توان تا حدود زيادي به صورتي غير مستقيم، ضوابط مذهب را آموخت و بر شئون زندگي حكومت داد.


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    نقش تعالیم مذهبی در آرامش روانی

    جهان‌بینی مذهبی تمامی خصوصیات و زمینه‌های بهداشت روانی اين دانش‌آموزان را تأمین می‌کند چون:

    1) به زندگی آن‌ها معنی می‌بخشد.

    2) بر احساسات پوچی و بیهودگی غلبه می‌کند.

    3) توکل و تکیه بر قدرت لایزال الهی است.

    4) هر حادثه‌ای در زندگی از نظر آنان خیر است.

    5) آرامش دل و سکون خاطر از راه ایمان حقیقی است.


    مکان‌هاي مذهبي

    مكان‌هاي مذهبي نيز داراي ويژگي‌هاي منحصر به فردي است. دانش‌آموزاني که در نمازهاي جماعت، جمعه و يا دعاها و مراسم مختلف مذهبي شرکت مي‌کنند، مي‌توانند اطلاعات تندرستي و سلامتي را دريافت و به ديگران نيز منتقل کنند. اين گروه از افراد نيز چون وقت خود را به نيايش، يادگيري و ملاقات با ديگر همفکران خود اختصاص مي‌دهند، مي‌توانند ابزار مناسبي براي دريافت و رساندن پيام‌هاي تندرستي و سلامتي به خانواده و ديگر همنوعان خود باشند. با توجه به شرايط خاص مراسم مذهبي در ايران، شايد بتوان گفت بهترين محل براي انتقال پيام‌هاي تندرستي و سلامتي، اجتماعات مختلف مذهبي در کشور است. البته، بهتر است پيام‌ها و اطلاعات با همکاري مبلغان مذهبي و روحانيون به مردم منتقل شود تا تأثير بيشتري داشته باشد.

    اسلام، نمازهاي گروهي را براي ايجاد همين هماهنگي و همگامي مقرر كرده است. مي‌خواهد كه از طريق نمازهاي جماعت و جمعه و اعياد و حج، شرايط توحيد و وحدت اجتماعي را ايجاد و موانع آن را برطرف كند. نمازهاي گروهي،گردهمايي‌هايي بر اساس وحدت هدف، عقيده و برنامه است كه تفرقه را مي‌زدايد و وحدت را برقرار مي‌سازد. مشورت كه از عوامل تصحيح و تقويت انديشه‌ها و زمينه‌اي براي اتخاذ تصميم‌هاي استوار در امر اجتماع است. در چنين گردهمايي‌هايي كه اعضاي آن برخوردار از متانت فكر و صفاي روح هستند، ميسور است. شركت در نماز جمعه تقواي نمازگزاران را چنان تقويت مي‌كند و قلب و روح آنان را چنان با صلابت، با صفا و پر معنويت و غني مي‌سازد كه با اتكاي به آن مي‌توانند يك هفته‌ي ديگر را با كوشش در خودسازي و پرهيز از لغزش‌ها و كجروي‌ها سپري كنند و در جمعه‌ي ديگر هم راهي نماز جمعه شوند. انگيزه‌ي اين همه تاكيد و ترغيب به شركت در نماز جماعت؛ اين است كه اسلام، پس از تصفيه و تزكيه‌ي نهاد انسان‌ها به مجتمع ساختن آنان اهتمام مي‌ورزد؛ زيرا تشكيل جماعت‌ها اگر به صورت معني و مفهوم راست و درست آن باشد، يگانگي و اتحاد و يك رنگي و اتفاق را به دنبال خواهد داشت.
    پيام‌هاي تندرستي و سلامتي را مي‌توان از طريق مراکز آموزشي و فرهنگي کشور نيز به اطلاع مردم رساند. براي مثال، دانش‌آموزي که اين پيام‌ها را از طريق معلم خود دريافت کند معمولا به آن‌ها عمل کرده و باعث مي‌شود به صورت مسقيم و غيرمستقيم پيام‌ها را به خانواده و دوستان خود نيز منتقل کند.

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    آرام‌سازي و تخليه هيجاني

    يكي از مواردي كه مي‌توان به عنوان بهترين تمرين براي برنامه‌ي آرام‌سازي و تخليه‌ي هيجاني دانش‌آموزان استثنايي باشد خواندن نماز است. نماز از جمله عباداتی است که در بهداشت روانی دانش‌آموزان حایز اهمیت است. معمولا وقتي آنان كيفيت آرام‌سازي را ياد بگيرند، قادر مي‌شوند كه خود را از تشنجات عصبي ناشي از فشارها و گرفتاري‌هاي زندگي نجات دهند. نماز علاوه بر تأثير درماني كه پس از هجوم استرس‌ها و اضطرابات دارد، داراي نقش پيش‌گيري كننده از آن‌هاست. مخصوصا اين نقش را در نمازهاي نشاط‌بخش جماعت آموزشگاه بيشتر مي‌توان يافت؛ زيرا همبستگي و اتحاد بين دانش‌آموزان در نمازهاي جمعي به نمايش گذاشته مي‌شود. گرمايي كه از عواطف قلبي آنان احساس مي‌گردد، خود بهترين مايه‌ي آرامش‌بخشي و تخليه‌ي هيجاني است. دانش‌آموزي كه پس از نماز به دعا و تعقیبات نماز می‌پردازد بيشتر به آرامش روانی خود کمک می‌کند. طلب یاری از درگاه خداوند در کاهش اضطراب و ناراحتی وي مؤثر است.



    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    اصولي در تربيت ديني

    1- آگاهي و معرفت: ما مدعي نيستيم كه دانش‌‌آموز قادر به درك همه‌ي مسايل و جوانب مربوط به مذهب باشد و يا آن‌چه را كه مي‌گوييم دريابد. ولي اين نكته بايد مورد نظر باشد كه به ميزان توانايي درك مطالب و فهم او مسايل را به او تزريق كنيم و به حساب اين كه او كودك است و هنوز وقت بسياري براي متدين شدن دارد در اين كار تعلـّل نكنيم.

    2- شور و احساس: دانش‌آموزان مي‌بايست كم و بيش با جماعات و اجتماعات مذهبي آشنا شوند. در مراسم مذهبي، دعاهاي دسته جمعي، سرودها و در عبادت‌هاي جمعي مثل نمازهاي جمعه و جماعت شركت كنند و كم و بيش هيجانات، شادي‌ها ، اشك‌ها و آه و ناله‌ها را ببينند. اين امر در برانگيختن عواطف و شور مذهبي آنان مؤثر است. هم‌چنين داستان‌هاي مذهبي نيز در اين امر مفيد است.

    3- رفتار و عمل: نقش عمل و رفتار را چه در كار مربي و چه در كار دانش‌آموز ناديده گرفته نشود كه آن بيش از منطق و گفتار در تربيت مؤثر است. از طريق عمل، دل‌ها متوجه حقيقت‌ها مي‌شوند و عادات مذهبي پديد مي‌آيند و ميل به طاعت وعبادت در فرد شكل مي‌گيرد. اين روش تعليم پيامبر بود كه به مردم مي‌فرمود: ببينيد من چگونه عمل مي‌كنم شما هم همان كار را بكنيد.


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16




    نقش دين در زندگي فردي و اجتماعي

    دين نقش بسيار مهم و مؤثري در زندگي فردي و اجتماعي كودكان استثنايي دارد. تفاوت‌هاي فردي يكي از ويژگي‌‌هايي است كه هر كدام از آنان دارند كه بايد از طريق تعليم و تربيت توجه زيادي به آن شود كه به برخي از آثار سازنده‌ي دين، اشاره‌ي كوتاهي مي‌شود:

    1) آرامش روحي و رواني: از نظر اسلام و قرآن فقط ياد خدا آرام‌بخش دل‌ها و تأمين كننده‌ي بهداشت روان انسان است. چرا كه با ياد و ذكر خدا و راز و نياز به درگاه اوست كه زنگارهاي دل آدمي زدوده مي‌شود و روح متلاطم، پژمرده و مضطرب، التيام و آرامش مي‌گيرد. چنان كه خداي تعالي مي‌فرمايد:

    «اَلَّذِينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ اَلا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[7] آنان كساني هستند كه ايمان آورده‌اند و دل‌هايشان به ياد خدا مطمئن و آرام است. آگاه باشيد! دل‌ها با ياد خدا آرامش و ثَبات مي‌يابد.

    2) خوش‌بيني و اميدواري: دانش‌آموزان دين‌دار و با ايمان، چون به خدا معتقد هستند و او را حكيم، عادل و بخشنده مهربان مي‌دانند و نيز زندگي پس از مرگ را باور دارند، نسبت به جهان هستي خوش‌بين بوده و آينده را روشن مي‌بينند و هرگز در بن‌بست فكري قرار نمي‌گيرند و به يأس، نااميدي و سرخوردگي روحي دچار نمي‌شوند. آنان براساس داده‌هاي ايماني، در صحنه‌هاي دشوار زندگي به عنايات و كمك‌هاي الهي اميدوار بوده، با توكل و اعتماد بر خداوندي كه بر هر كاري تواناست، به فكر راه و چاره مي‌افتند و خود را از بن‌بست‌ها رهايي مي‌بخشند.

    3) عملياتي شدن اخلاق: اخلاق بدون پشتوانه دين و ايمان ديني، يا اصلا به اجرا در نمي‌آيد و يا اگر اجرا شود، از بار ارزشي تهي مي‌گردد و به حد «سود محوري» تنزل مي‌كند. از اين رو، انجام افعال اخلاقي نيازمند پشتوانه قوي معنوي و ايماني است كه تنها دين متكفل آن است. پشتوانه بودن دين براي اخلاق، به اين دليل است كه رعايت اصول و احكام اخلاقي، هزينه دارد و موجب محروميت از بسياري از منافع مادي و لذايذ نفساني و تحمل رنج و رياضت مي‌گردد و تنها كساني حاضر به پرداخت اين هزينه مي‌شوند كه از ايمان قوي به خدا و روز جزا و اميدواري به جبران اين محروميت‌ها در دنيا و آخرت، برخوردار باشند.

    4) بهبود روابط اجتماعي: دين با ايجاد تعهد و حس مسؤوليت در انسان نسبت به همنوعان و افراد اجتماع و افشاندن بذر صلح، صفا، اعتماد و علاقه نسبت به يكديگر، موجب مي‌شود كه اجتماع و زندگي جمعي، سالم و مطلوب شود و روابط عمومي بهبود يابد و كانون خانواده و آموزشگاه به بهشت كوچكي از صفا و صميميت و علاقه مبدل گردد.[8]


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    مواردي از مسايل دانش‌آموزان استثنايي

    در اين بخش به منظور كاستن از مشكلات دانش‌آموزان استثنايي توصيه‌هايى براى والدين، مربيان و معلمان، روحانيان و مسؤولان مملكتى بر مبناى نظام تربيتى اسلام ارايه مى‌گردد كه اميد است سبب حل برخى از مشكلات دانش‌آموزان استثنايي شود.

    1ـ تثبيت اعتقادات مذهبي: والدين و مربيان نقش بسيار با اهميتى در تثبيت اعتقادات مذهبى صحيح، جهت ‌دهى به انديشه‌هاى دانش‌آموزان و پيروى آنان از اصول و مبانى اسلامى دارند. بنابراين بايد با برقرارى روابطى بر اساس انس و الفت، دوستى و محبت، اطلاع و آگاهى و استدلال منطقى سعى كنند علاوه بر پاسخگويى به پرسش‌هاى دانش‌آموزان، آن‌ها را در مسايل گوناگون راهنمايى كنند؛ البته بيان عقايد و آراى مذهبى بايد به گونه‌اى منظم، هدفدار، هماهنگ، هدايت شده، رشد دهنده و قابل اجرا باشد كه خود زمينه را براى طرح شبهات جديد، اختلاف، تضاد و درگيرى فراهم نسازد. ضمنا بايد آنان را با شيوه درست انديشيدن آشنا كرد و اعتقاد به مبانى دينى و جهان‌بينى توحيدى را بر اساس تفكر درست و برهان عقلى به آن‌ها آموخت. همچنين استفاده از كتاب‌هايـى كه مى‌تواننـد جوابگـوى سؤالات و اشكالات دانش‌آمـوزان با استفاده از استـدلال و منطق باشند، مفيد خواهد بود.

    2- بيان مسايل مذهبي: نحوه‌ي بيان مسايل مذهبى و اسلامى براى دانش‌آموزان اهميت بسيار دارد، بايد توجه نمود كه چه مسايلى را مى‌توان در اين دوره براى آن‌ها مطرح نمود كه از دين زده نشوند و چگونه بايد گفت كه در آن‌ها اثر بگذارد. در عين حال بايد آن مسايل با شرايط زندگى آن‌ها تطبيق داده شود. چنين موضوعاتى بايد طورى ارايه شود كه آن‌ها احساس كنند احكام مذهبى امكان تطبيق كامل با شرايط زندگى را دارند. و حتى مى‌توانند احتياجات روانى فرد را نيز برطرف نمايند. بايد دقت نمود كه تنها موعظه از طريق والدين، مربيان يا روحانيان كافى نيست و بايد مسايل دينى را با تجربه و عمل، توام نمود تا دانش‌آموزان زندگى خود را آميخته با دين و دستورات دينى ببينند و اثر اين دستورات در رفتار آن‌ها تثبيت شود. آن‌ها بايد به اين گفته‌ي ارزشمند امام راحل كه فقه، تئورى واقعى و كامل اداره انسان از گهواره تا گور است، يقين حاصل كنند و اثرات دين را در جاى جاى زندگى خود حس نمايند.

    3ـ برابري دين و علم: بايد دين و علم را با هم به دانش‌آموزان آموزش داد، تذكر اين امر براى آن‌ها لازم است كه اين دو از يكديگر جدا نيستند و مانند دو بال براى يك پرنده لازم و ملزوم هم مى‌باشند و بدون وجود هر كدام پرواز و اوج گرفتن ميسر نيست. بايد به آن‌ها آموخت كه دين و علم و عقل با هم هماهنگ هستند و مطالب دينى و اسلامى، عقلى و بعضا علمى هستند.

    4ـ تكيه‌گاه به خداوند: دانش‌آموزان نيازمند به يك تكيه‌گاه نيرومند و قوى مى‌باشند، تكيه‌گاهى كه در همه حوادث بتوانند به آن پناه ببرند و با اتكا به آن آرام و مطمئن زندگى كنند، اگر تكيه‌گاه و پناهگاه آن‌ها والدين، مربيان، دوستان، سياستمداران و حتى بزرگان دينى باشند با از بين رفتن آن‌ها و با سقوط آن‌ها دانش‌آموزان هم سقوط خواهند كرد. بنابراين به وجود آوردن اين اعتقاد عميق كه تنها تكيه‌گاه هميشگى و قوى خداوند قادر است و بايد به او متصل شد، باعث مى‌گردد كه آنان خود را در زندگى نبازند، دچار شكست و تزلزل نشوند و از انحرافات و لغزش‌ها دور بمانند. چنين تكيه‌گاهى باعث مى‌شود دانش‌آموزان شخصيت و معنويت خويش را از دست ندهند و خود راه كمال را در پيش گيرند. رو آوردن بعضى از دانش‌آموزان به اسم‌ها و فرهنگ‌هاى مبتذل غربى و تقليد كوركورانه از آن‌ها به علت عدم اتكا به چنين تكيه‌گاهى مى‌باشد كه نتيجه‌اى جز انحطاط و سقوط در بر ندارد و نه تنها آرامش‌بخش نيست بلكه مخرب روح و روان نيز مى‌باشد.

    5ـ الگوپذيري: كسانى كه در مورد دين و دستورات دينى با دانش‌آموزان صحبت مى‌نمايند خود بايد الگوى واقعى دين باشند و به آن‌چه كه مىگويند عمل نمايند. بايد اين افراد، ايمان و اعتقاد قوى به مذهب داشته باشند و به خصوص مربيان و معلمان دينى بايد از بين شخصيت‌هاى لايق و عالم انتخاب شوند و احاطه كافى به آن‌چه كه مى‌گويند و بايد گفته شود داشته باشند و اعمال خود را با اهداف مذهبى تطبيق دهند. آن‌ها بايد توانايى پاسخ دادن به سؤالات دانش‌آموزان را داشته باشند و بتوانند خرافات را از نظريات صحيح دين جدا كرده و به دانش‌آموزان آموزش دهند. از نظر اخلاقى نيز بايد خود الگوى اخلاق باشند و ملكات اخلاقى چون اخلاص، مهربانى، انسان دوستى و علاقه‌مندى به كار در آن‌ها وجود داشته باشد و با سعه صدر و وسعت نظر و غلبه بر نفس خود از آن‌چه كه مى‌گويند الگوى عينى به نمايش بگذارند تا بتوانند تأثيرگذار باشند.

    6ـ فلسفه عبادات: بايد فلسفه عبادات و اعمال مذهبى را به خوبى و به طور مطلوب و جذاب براى دانش‌آموزان بيان نمود و در مواقع دعا دليل علمى و روانى اين درخواست‌ها را براى آنان تشريح كرد. بايد به آنان تفهيم شود كه دعا عامل سكون، بىتحركى و ايستادن نيست، بلكه برعكس عامل حركت و پويايى مىباشد و انسان را به مقصد راهنمايى مىكند و راه را به او نشان مىدهد. دعا هدف را معين مىكند و به انسان اميد مىدهد. دعا روح و روان انسان را صفا و جلا داده او را به نيكى و سلامت مىكشاند. بايد دانش‌آموزان را به دعا كردن تشويق كرد تا خود آن را عملا تجربه كنند تا تأثير آن را به عينه مشاهده نمايند.

    7ـ مجالس مذهبي:
    شركت دادن دانش‌آموزان در مجالس مذهبى كه مطالب مطرح شده در خور سن و سال و فهم آن‌ها باشد و نيز ديدار و گفت‌وگو با افراد سليم النفس، پاك دل، مؤمن، متقى و عالم باعث مىگردد كه روح دينى و فطرت مذهبى آن‌ها پرورش يابد و به امور مذهبى و دستورات دينى علاقه‌مند گردند.

    8- عدم تعارض مسايل مذهبي: نكته‌ي مهم ديگر عدم تعارض و دوگانگى بين خانه و مدرسه و هم‌چنين بين پدر و مادر در گفتار و رفتار درباره‌ي مسايل دينى و مذهبى مى‌باشد. اگر دانش‌آموز احساس كند پدر يا مادر و يا مربيان در مورد مسايل مذهبى اتفاق نظر ندارند و يا گفتارشان با كردارشان يكى نيست و خود به آن‌چه مى‌گويند عمل نمى‌كنند، هم نسبت به خودِ آن افراد بى‌اعتماد خواهند شد و هم نسبت به مسايل مذهبى و دين بدگمان، و ممكن است تصور كنند كه دستورات دينى كاربردى در زندگى ندارد و فقط جنبه‌ي تئورى و نظرى دارد. چنين تصورى او را نسبت به دين و مذهب بدبين خواهد كرد و اين خطر بزرگى است.


    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود