جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تبارک الله احسن الخالقین! صفت نهفته در این آیه چیست؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۲
    نوشته
    28
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    18 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تعجب تبارک الله احسن الخالقین! صفت نهفته در این آیه چیست؟




    سلام بر همه دوستان خوب هستید شکر خدا!؟

    امروز با دوستان بحثی پیرامون ماهیت خدا داشتیم که چی هست و از کجا اومده... که الحمد لله به نتیجه ای نرسید

    بحث رسید به اینجا که لازمه شناخت دیگری شناخت خودمون هست! سئوالی که مطرح کردم اینه :

    زمانی که خداوند بلند مرتبه بر خودش احسنت گفت چه صفتی رو برای خودش بیان کرد!؟ ( چون ما یه چیزی باید داشته باشیم که اینطوری بر خودش احسنت گفته دیگه ؛ حال اون چی هست الله اعلم :دی )

    زمانی ، منی که یک نجار هستم برای میزی ، صندلی ، چیزی که ساختم بر خودم احسنت میگم این نشانه ضعف و محدودیت من هستش! یعنی در زمان حال این ته قدرت من هستش... شاید دفعه بد یه چیز بهتر بسازم شایدم بدتر!!!!

    در حالی که ضعف و محدودیت در خدا راهی نداره ؛ پس تکلیف این آیه چی میشه :/

    آیا پس از ما موجودات دیگه ای هم خلق شدن که بهتر از ما باشن؟ نشدن؟ چرا اصلا خدا حال کرد چنین چیزی رو خلق کنه؟ چرا قبلا خلق نکرد؟ چرا قبلی ها یه مشکلاتی داشتن که بهشون نگفت احسنت بر من :/

    منتظر پاسخ های خوبتون هستم

    امیر شعبانی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,635
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    119 روز 2 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله
    تبارک الله احسن الخالقین! صفت نهفته در این آیه چیست؟



    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تبارک الله احسن الخالقین! صفت نهفته در این آیه چیست؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط AMiSH13 نمایش پست
    زمانی که خداوند بلند مرتبه بر خودش احسنت گفت چه صفتی رو برای خودش بیان کرد!؟ ( چون ما یه چیزی باید داشته باشیم که اینطوری بر خودش احسنت گفته دیگه ؛ حال اون چی هست الله اعلم :دی )

    زمانی ، منی که یک نجار هستم برای میزی ، صندلی ، چیزی که ساختم بر خودم احسنت میگم این نشانه ضعف و محدودیت من هستش! یعنی در زمان حال این ته قدرت من هستش... شاید دفعه بد یه چیز بهتر بسازم شایدم بدتر!!!!
    در حالی که ضعف و محدودیت در خدا راهی نداره ؛ پس تکلیف این آیه چی میشه :/

    آیا پس از ما موجودات دیگه ای هم خلق شدن که بهتر از ما باشن؟ نشدن؟ چرا اصلا خدا حال کرد چنین چیزی رو خلق کنه؟ چرا قبلا خلق نکرد؟ چرا قبلی ها یه مشکلاتی داشتن که بهشون نگفت احسنت بر من :/
    «احسن الخالقین» به معنای آفرین گفتنی که مردم به خود می‌گویند نیست، بلکه یک صفت برای خداوند است، صفتی مطلق، که هیچ تلازمی هم با خلقت انسان ندارد، یعنی خداوند، مطلقا و در خلقت هر چیزی (انسان یا غیر انسان) بهترین خالق است، چون تنها اوست که خالق مستقل است و بقیه، خلقتشان وابسته به اوست، تنها اوست که علم به بهترین خلقت، و قدرت بر آن را دارد. اما ذکر این وصف برای خداوند در آیه 14 مومنون، بعد از بیان مراحل خلقت انسان، حکمتی دارد که برای بیان، و تفصیل بیشتر به این چند نکته توجه بفرمایید:

    نکته اول:
    أحسنی که خداوند خود را به آن وصف می‌نماید، به معنای «بهترین» است و این غیر از أحسنتی است که یک نجار یا آهنگر هنگام ساختن چیزی به خود می‌گوید، که به معنای «نیکو انجام دادی» است. اولی صفت مبالغه است و دومی فعل است؛ این از حیث لغت؛ اما از حیث اصطلاح نیز اولا: أحسن در مورد فعل خداوند حقیقتا به معنای بهترین فعل ممکن هست، اما أحسنت در مورد فعل نجار به معنای بهترین فعل تا آن زمان است، به عبارت دیگر به معنای آفرین و بارک الله است، و ثانیا: فعل و خلقت موجودات محدود با توجه به نواقص علمی، توانایی، و مهارتی لاجرم محدود خواهد بود که با توجه به تجربیاتی که در آینده کسب خواهند کرد یقینا بهتر خواهد شد و رشد خواهد کرد، و این بر خلاف خداوند است که همه کمالات را بدون محدودیت، و بالفعل دارد، علم به بهترین جهان ممکن، قدرت بر خلق بهترین جهان ممکن و رحمت و فیاضیت نسبت به ایجاد آنچه خیر و مصلحت است.

    نکته دوم:
    اصلا «احسن الخالقین» بودن خداوند هیچ نسبت و رابطه انحصاری با خلقت انسان ندارد، و این که خداوند در ضمن بیان مراحل خلقت انسان، برای خود تعبیر «احسن الخالقین» را به کار برده است، به این خاطر است که مخاطب او، انسان‌ها هستند، وگرنه، باید دقت کرد که به کار رفتن تعبیر «احسن الخالقین» درآیه 14 مومنون، مربوط به خلقت جسم انسان است، و خلقت جسم انسان، در برابر خلقت آسمان‌ها و زمین و... ناچیز است، همان‌طور که خود قرآن می‌فرماید:
    « لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ» (غافر-57)
    همانا آفرينش آسمان‏ها و زمين از آفرينش انسان بزرگ‌تر است.‏

    و در جای دیگر می‌فرماید:
    «أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِب‏»(صافات-11)
    آيا آفرينش آنان سخت‏تر و دشوارتر است يا آنچه [مانند فرشتگان، آسمان‏ها، زمين، كوه‏ها و...] آفريده‏ايم؟ [به يقين آفرينش آنان كارى ناچيز است چون‏] ما آنان را از گِلى چسبنده آفريده‏ايم‏.

    پس همان‌طور که اشاره شد، علت اشاره به خلقت انسان، اولا به خاطر این است که چون مخاطب، خود انسان‌ها هستند، به خلقت خودشان اشاره فرموده است، و ثانیا: برای دور ساختن آنها از شرک است، همان‌طور که برای نهی بت پرستان از شریک قرار دادن بتی به نام «بعل»، خداوند را با همین وصف «احسن الخالقین» با ناتوانی «بعل» در خلقت مقایسه نموده است:
    «أَ تَدْعُونَ بَعْلاً وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقينَ»(صافات-125)
    آيا بت «بعل» را مى‏پرستيد و بهترين آفرينندگان را رها مى‏كنيد؟

    و در آیات مشابه دیگری نیز این مقایسه را به کار برده است:
    «إِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَه‏» (حج-73)
    يقيناً كسانى كه به جاى خدا مى‏پرستيد، هرگز نمى‏توانند مگسى بيافرينند اگر چه براى آفريدن آن متحد شوند.


    موفق باشید



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    160 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    انسان ها گاهی با ساختن چیزی به خود «أحسنت» می گویند و این به خاطر ضعف و محدودیتشان است، در حقیقت به خودشان می گویند: در این زمان چیز خوبی ساختم که در گذشته توان آن را نداشتم و شاید در آینده بهتر از آن را بسازم؛ پس چرا خداوند با تعبیر «فتبارک الله أحسن الخالقین» به خودش «احسنت» گفت؟


    پاسخ:
    خداوند در دو آیه، تعبیر «أحسن الخالقین» را برای خودش به کار برده است، یکی در آیه 14 مومنون، بعد از بیان مراحل خلقت جسمانی انسان، و یکی در آیه 125 سوره صافات، که از زبان حضرت الیاس (علیه السلام)، برای پرهیز از شرک، خطاب به قومش بیان شده است. برای فهم دقیق معنای آن، و قایسه این وصف، با «أحسنت»ی که مردم به خود می‌گویند بیان 3 نکته لازم است:

    _ نکته اول:
    احسنتی که خداوند خود را به آن وصف می‌نماید، به معنای «بهترین» است و این غیر از احسنتی است که یک نجار یا آهنگر هنگام ساختن چیزی به خود می‌گوید، که به معنای «نیکو انجام دادی»، یا همان «آفرین» خودمان است. اولی صفت مبالغه است و دومی فعل است؛ این از حیث لغت؛ اما از حیث اصطلاح نیز اولا: أحسن در مورد فعل خداوند حقیقتا به معنای بهترین فعل ممکن هست، اما أحسنت در مورد فعل نجار به معنای بهترین فعل تا آن زمان است، و ثانیا: فعل و خلقت موجودات محدود با توجه به نواقص علمی، توانایی، و مهارتی لاجرم محدود خواهد بود که با توجه به تجربیاتی که در آینده کسب خواهند کرد یقینا بهتر خواهد شد و رشد خواهد کرد، و این بر خلاف خداوند است که همه کمالات را بدون محدودیت، و بالفعل دارد، علم به بهترین جهان ممکن، قدرت بر خلق بهترین جهان ممکن و رحمت و فیاضیت نسبت به ایجاد آنچه خیر و مصلحت است.

    _ نکته دوم:
    اصلا «احسن الخالقین» بودن خداوند هیچ نسبت و رابطه انحصاری با خلقت انسان ندارد، خداوند در خلقت هر چیزی، بهترین را خلق می‌کند: «الَّذي أَحْسَنَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ خَلَقَه‏»؛ او همان كسى است كه هر چه را آفريد نيكو آفريد.(1)
    باید دقت کرد که به کار رفتن تعبیر «احسن الخالقین» درآیه 14 مومنون، مربوط به خلقت جسم انسان است، و خلقت جسم انسان، در برابر خلقت آسمان‌ها و زمین و... ناچیز است، همان‌طور که خود قرآن می‌فرماید: « لَخَلْقُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ»؛ همانا آفرينش آسمان‏ ها و زمين از آفرينش انسان بزرگ‌تر است.‏(2)

    و در جای دیگر می‌فرماید: «أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِب‏»؛ آيا آفرينش آنان سخت ‏تر و دشوارتر است يا آنچه [مانند فرشتگان، آسمان‏ ها، زمين، كوه‏ ها و...] آفريده ‏ايم؟ [به يقين آفرينش آنان كارى ناچيز است چون‏] ما آنان را از گِلى چسبنده آفريده‏ ايم‏.(3)

    _ نکته سوم:
    یکی از حکمت‌های این که وصف «أحسن الخالقین» بعد از اشاره به خلقت انسان آمده، اولا به خاطر این است که مخاطب، خود انسان‌ها هستند، لذا در مقام خطاب، به خلقت خودشان اشاره فرموده است، و ثانیا: برای دور ساختن آن ها از شرک است، همان‌طور که برای نهی بت پرستان از شریک قرار دادن بتی به نام «بعل»، خداوند را با همین وصف «احسن الخالقین» با ناتوانی «بعل» در خلقت مقایسه نموده است: «أَ تَدْعُونَ بَعْلاً وَ تَذَرُونَ أَحْسَنَ الْخالِقينَ»؛ آيا بت «بعل» را مى ‏پرستيد و بهترين آفرينندگان را رها مى‏ كنيد؟(4)
    و در آیات مشابه دیگری نیز این مقایسه را به کار برده است: «إِنَّ الَّذينَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ يَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَه‏»؛ يقيناً كسانى كه به جاى خدا مى‏پرستيد، هرگز نمى‏توانند مگسى بيافرينند اگر چه براى آفريدن آن متحد شوند.(5)

    پس خداوند در حقیقت به خاطر همه مخلوقاتش برای خود تعبیر «أحسن الخالقین» را به کار برده است، چه بابت موجوداتی که در مراتب پایین تر از انسان بوده و هستند، و چه بابت خلقت انسان که اشرف مخلوقات است.

    ______
    (1) سجده/7.
    (2) غافر/57.
    (3) صافات/11.
    (4) صافات/125.
    (5) حج/73.


    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۲/۱۵ در ساعت ۰۱:۲۱ دلیل: همکار ویراستار تدوین


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود