صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آداب و وظایف شخصی معلم و شاگرد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    آداب و وظایف شخصی معلم و شاگرد




    آداب و وظایف شخصی معلم و شاگرد


    آداب و وظایف شخصی معلم و شاگرد[1]

    نخستین آداب و آیین های مربوط به معلم و شاگرد که باید در امر تعلیم و تعلّم بعنوان یک امر ضروری و قطعی مورد توجه قرار گیرد این است که در پویایی از علم و یا بذل و اعطاء آن به دیگران، دارای خلوص نیت باشند یعنی باید معلم و شاگرد در مسیر تعلیم و تعلّم در جهت هدفی الهی و انسانی گام بردارند و هیچگونه شوائب انتفاعی و مادی را با این هدف الهی نیامیزند زیرا محور و کانون ارزش عمل و رفتار هر کسی بر قصد و نیت و طرز جهت گیری او مبتنی است. بر اساس همین قصد و نیت است که اعمال و رفتار انسان، گاهی همچون کوزۀ شکسته ای، فاقد ارزش و اعتبار می شود. و گاهی نیز همین اعمال و رفتار در ظلّ نیت و جهت یابی درست و الهی همانند گوهری گران بها آن چنان دارای ارزش و اعتبار می گردد که نمی توان آن را به علّت گرانمایگی، ارزیابی کرد. و گاهی نیز همین اعمال و رفتار، به خاطر هدف گیری های نادرست و غیر انسانی به صورت وِزر وبالی بر دوش انسان سنگینی خواهد کرد و برگه های جرم و گناه فزون تری بر صفحاتِ پروندۀ اعمالِ سیاه او اضافه می کند.

    اگر عمل انسان به عنوان واجبات دینی و تکالیف حتمی الاجرا مذهبی باشد، قطعاً لازم است که معلّم و شاگرد در اداء آن صرفاً خدا و اطاعت از فرمان و پیراستن خویش از رذائل و ارشاد بندگان خدا به حقایق دین را منظور نهایی خود قرار دهند. آنها نباید در انجام این اعمال، هدف دیگری را در قصد و نیت خود راه دهند. یعنی نباید اغراض و هدفهای نادرست و کم ارزشی را – که موجب ذلّت و خواری و فرومایگی آنها نزد خدا، و باعث خشم او، و از دست دادن سعادت و نیک بختی جاوید و محرومیت از اجر و پاداش دائمی می گردد – در مد نظر گیرند.



    ویرایش توسط صدیقه طاهره : ۱۳۹۳/۰۷/۰۲ در ساعت ۰۶:۱۷


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    اینگونه اهداف و اغراضِ نادرست و کم ارزش عبارتند از:

    حب مال، جاه طلبی، نام جویی و تشخص، نمود یابی در میان اقران و همگنان، برتری جویی نسبت به برادران ایمانی و امثال آنها از هدفهای نادرست که همّت انسانی را دستخوش ابتذال ساخته و انسان را به فرومایگی شخصیّت سوق می دهد که مآلاً به صورت زیان کارترین افرادی در می آیند که مساعی و کوششهای آنان در زندگی، فاقد جهت یابی و آمیخته با گمراهی و سرگشتگی است، چنین افرادی می پندارند که رفتار درستی را در پیش گرفته اند.

    [اقتباسی است از آیۀ 104 سورۀ کهف «اَلَّذِینَ ضَلَّ سَعیُهُم فِی اَلحَیوة الدُّنیا وَ هُم یَحسَبُونَ اَنَّهُم یُحسِنُونَ صُنعا»]

    الف: رهنمودهای قرآن کریم برای ایجاداخلاص نیت:

    عامل و علت کلی و اساسی- که می تواند اخلاص در نیت را در رفتار انسان به ثمر رساند، تصفیه و پالایش درون و باطن از هر گونه آلایش ها است به این معنی که باید انسان سِرّ و باطن خویش را از ملاحظه و توجه به غیر خدا از طریق عبادت و بندگی او پاکسازی کند، خداوند متعال در این باره می گوید:

    فَا عبُدِ اللهَ مُخلِصا لَهُ الدِّینَ اَلا لِلّهِ الدِّینُ الخَالِصُ «سورۀ زمر آیۀ 3،2»

    پس خدای را با خلوص نیت در آیین داری بندگی کن، هان ای انسان دین و آیین خالص و پاکیزه از آنِ خدای متعال است. و یا اینکه می فرماید:



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    - شاخصه های ( ویژگی های ) معلم بزرگ چیست؟

    باید چه شرایطی در معلم فراهم باشد تا معلم خوب و بزرگی شود ؟

    1- مقام و منزلت معلم
    2- والاترین عبادت (خدمت به خلق)
    3- امانتداری
    4- رآفت و مهربانی
    5- مراعات آداب و رسوم اجتماعی
    6- نشاط و شادابی
    7- سعه صدر
    8- اخلاص
    9- مراعات شخصیت دیگران
    10- تخصص و تعهد
    11- معلومات عمومی
    12- تقوا
    13- وجدان اخلاقی
    14- قانون مندی
    15- امر به معروف و نهی از منکر
    16- ایمان


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    وَ مَا اُمِرُوا اِلّا لِیَعبُدُاللهَ مُخلِصِینَ لَهُ الدِّینَ.... وَ ذلِکَ دِینُ القَیِّمَة «سورۀ بینه آیۀ4»

    انسانها- صرفاً- مأمور و موظفند که خدای را با آمیزۀ اخلاص در دینداری و درونی پالایش یافته پرستش نمایند.... و این است دین و آیین پایدار و راه راست زندگیِ انسانی.

    خداوند متعال وصول به مقام سعادت و نیل به لطف و رحمت خویش را برپایۀ توحید در عبادت و بندگی و تصفیۀ باطن استوار ساخته، آنجا که می گوید:

    فَمَن کَانَ یَرجُوا لِقاءَ رَبِّه فَلیَعمَلُ عَمَلَ صَالِحاً وَلا یُشرِک بِعِبادَةِ رَبّهِ اَحَدا

    آنکه به لطف و رحمت خدا امید دارد و به لقاء رحمت او چشم امید دوخته است باید رفتار شایسته ای را در پیش گیرد. و هیچ کس و هیچ چیز را در مسیر بندگی خویش ، شریک و انباز خداوند متعال قرار ندهد.

    گویند این آیه دربارۀ افرادی نازل شده است که در اعمال و رفتار خود، جویای رضای غیر خدا بودند.

    خداوند دربارۀ محرومیت و ناکامی دنیا پرستان از لذات و نعمای اخروی می گوید:

    مَن کَانَ یُرِیدُ حَرثَ الاخِرَةِ نِزدَلَهُ في حَرثِهِ وَ مَن کَانَ یُرِیدُ حَرثَ الدُّنیا نُوتِهِ مِنها وَ ما لَهُ فِی الآخِرَةِ مِن نَصِیب سورۀ شوری آیۀ
    19


    اگر کسی کوشش خویش را در تحصیل فرآورده های اخروی مصروف دارد ما بر این فرآورده ها می افزاییم. و چنانچه همّ و عنایت خود را در تحصیل فرآورده های دنیوی محدود سازد، این هدف را برای او تأمین می کنیم ولی او از بهره های آخرت نصیبی نخواهد داشت. و نیزمی گوید:



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مَن کَانَ یُرِیدُ العاجِلَةِ عَجَّلنا لَهُ فِیها ماتَشاءُ لِمَن نُرِید، لَم جَعَلنا لَهُ جَهَنَّمَ یَصلیها مَدموماً مَدحُورا «سورۀ اسرا آیۀ
    اگر کسی دنیای شتابنده و زود گذر را هدف زندگی خود قرار دهد ما بر حسب اراده و مشیّت خویش خواسته های او را با شتاب و سرعت بر آورده می سازیم ولی در باز پس، آتش دوزخ را برای او آماده می نماییم تا با وضعی نکوهیده و حالتی سر افکنده به آن در آید.

    ب: سخنان پیامبر گرامی اسلام(ص) در اهمیّت اخلاص نیت:

    اِنَّما الاَعمَالُ بالنیّات، وَ اِنَّما لِکُلِّ امرِی ما نَوی، فَمَن کَانَ هِجرَتَهُ الی الله وَ رَسُولِهِ فَهِجرَتَهُ الی اللهِ وَ رَسُولِه وَ مَن کَانَ هِجرَتَهُ الی دُنیا یضیبُها فَهِجرَتَهُ الی مَا هَاجَرَ اِلَیهِ (منیة المرید ص 27)

    ارزش و اعتبار عمل و رفتار هر فردی مطابق نیت و قصد و هدف اوست. و کاربردِ سود و عوائد اعمال هر انسان به نیت او وابسته است و کاربرد سود و عوائد اعمال هر انسان به نیت او وابسته است. اگر کسی از هر گونه هدفهایِ انتفاعیِ مادی بگریزد و از وادی هدف های نفسانی هجرت کند، راه وصول به رضای خدا و رسولش را پیش گیرد در حقیقت به سوی مقصدی الهی و هدفی انسانی، کوچ و هجرت کرده است. ولی اگر هجرت و گریز او به سوی دنیا انجام گیرد، به دنیایی که می خواهد از منافع آن بهره مند گردد به آن دست یابد، و یا می خواهد از رهگذر هجرت و کوچیدن خود، به تمایلات جنسی خویش دامن زند و از وجود جنس زن بهره کشی کند، هجرت و کوچیدن او به همان هدفهای مبتذل و کم ارزش تنزل خواهد یافت.

    این حدیث شریف از اصول بنیادی اسلام، و یکی از پایه ها و بلکه نخستین استوانه های تعالیم مقدس اسلام است.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,310
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یک معلم خوب باید چه ویژگی داشته باشد؟

    جهت آگاهی از "ویژگی های معلم خوب "توصیه می­کنیم کتاب ارزشمند«آداب تعلیم و تعلّم در اسلام» تألیف شهید ثانی ترجمه دکتر سید محمد باقر حجتی را مطالعه کنید. این کتاب محتوی مطالب ارزشمند بسیاری است. به چند موضوعی که در این مورد بحث قرار گرفته اشاره می­کنیم.
    - آداب و وظایف معلم و شاگرد. با شش دستور عمل
    - آداب و وظایف ویژه معلم نسبت به خود با هشت دستور عمل
    - آداب و وظایف ویژه معلم نسبت دانش آموزان و دانشجویان با بیست دستورعمل
    - آداب و وظایف ویژه معلم در امر تدریس، شیوه تدریس، جلسه درس و حرمت کلاس با سی دستور عمل.
    . البته کتاب­های مفید دیگری دراین موضوع نوشته شده است از جمله :
    1- ویژگی های معلم خوب : تألیف اسماعیل نوری
    2- معلم است که می تواند حرمت معلم را حفظ کند :اثر آقای محمد مشایخی
    ویژگی های معلم: اثر آقای مجید رشید پور
    در ذیل به چند نکته مهم در این خصوص اشاره می کنیم.
    اول: نکات مربوط به معلم :
    1- برخوردار از آراستگی ظاهر باشد.
    2- خود ساخته و مهذب باشد.
    3- وقار و ادب در وجودش نمودار باشد.
    4- زهد و ساده زیستی را رعایت نماید.
    5- بهره کافی از حکمت و معارف داشته باشد.
    6- به آنچه می گوید، باور داشته و عمل نماید.
    دوم: نکات مربوط به محتوای سخن معلم:
    1- آموزنده و مفید باشد؛
    2- در انتخاب و گزینش خوش‏ذوق باشد؛
    3- نظم و تناسب در کلام را رعایت کند؛
    4- عباراتش بلیغ و رسا باشد؛
    5- تعبیراتش خوش آهنگ، نرم و دلنشین باشد؛
    6- استوار و توجیه‏پذیر باشد؛
    7- در مجموع جذّاب و گیرا باشد؛
    8- در انسان انگیزه ایجاد کند.
    خواسته اسلام و نظام تربیتى آن از مصلحان جامعه آن است که براى هدایت و تربیت مردم، به تبلیغ و ارشاد گفتارى بسنده نکنند. پیش از همه، خود را به لحاظ اخلاقى و رفتارى، به ‏گونه‏اى بر اساس تعلیمات و معارف قرآنى بسازند، که با کردار شایسته و فضایل اخلاقى خویش، دعوت کننده امت به سوى صلاح بوده و الگوى حسنه‏اى، براى سایر مردم باشند.
    امام صادق(ع) مى‏فرمایند: «اِنَّ الْعالِمَ اِذا لَمْ یَعْمَلْ بِعِلْمِهِ زَلَّتْ مَوْعِظَتُهُ عَنِ الْقُلُوبِ کَما یَزِلُّ الْمَطَرُ عَنِ الصَّفا؛
    هر گاه عالم به مقتضاى علم خویش عمل نکند، اثر موعظه‏اش همچون آب باران روى سنگ صاف از قلب هاى مردم محو خواهد شد». (1)
    باز در حدیث دیگرى حضرت فرمود:
    «کُونُوا دُعاةَ النَّاسِ بِأَعْمالِکُمْ وَ لا تَکُونُوا دُعاةً بِأَلْسِنَتِکُمْ؛
    به وسیله کردار شایسته و اعمال نیک خود راهنما و راهبر مردم به سوى فضیلت ها شوید و تنها دعوت‏گر زبانى نباشید». (2)
    کسی می تواند مبلّغ پیام خدا باشد که سخنش نصح باشد، یعنی هیچ انگیزه ای جز خیر و مصلحت مردم نداشته باشد. سخنش از سوز دل برخیزد : «اِنَّ الْکَلامَ اِذا خَرَجَ مِنَ الْقَلْبِ دَخَلَ فِی الْقَلْبِ وَ اِذا خَرَجَ مِنَ اللِّسانِ لَمْ یَتَجاوَرِ
    الاَذانَ؛
    سخنی که از جان برون آید، لاجرم بر دل می نشیند. سخنی که فقط از زبان بیرون بیاید و دل از آن بی خبر باشد، از گوش های مردم تجاوز نمی کند».

    پی نوشت ها:
    1. اصول کافى، ج‏1، انتشارات دارالکتب الاسلامیه تهران، ص‏44، باب استعمال العلم، ح‏3.
    2. سفینة البحار، چاپ قدیم، ج‏2، ص‏278.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    یکی از دانشمندان دربارۀ ارزش و اهمیّت این حدیث می گوید:این حدیث با محتوایِ جالبِ آن، یک سوم علم و معرفتی است که باید شاگرد یا معلّم، آن را ضمیمۀ اندوخته های علمیِ خود ساخته و بدینوسیله معارف خویش را تکمیل نماید.

    علما و دانشمندان سَلَف و بسیاری از رهروان و پیروان آنها با علاقه و دلبستگی شدیدی، طلیعۀ کتاب خود را با این احادیث آغاز می کردند تا بدینوسیله به خوانندگان آثار خود هشدار دهند که باید درتمام امور از حس نیت و درستی عقیدت، برخوردار بوده و نسبت به آن اهتمام ورزیده و عنایت خویش را در شروع به کارها در پاکسازی نیّت و اخلاص در اراده معطوف سازند.

    رسول گرامی اسلام(ص) فرمودند:

    نیّت و جنبشِ درونیِ مؤمن از رفتار و تحرک اندام و زبانش بهتر و پر ارزش تر است. نِیَّةُ المُؤمِنُ خَیرٌ مِن عَمَلِهِ.

    مردم بر حسب ارزشها و اعتبار نیّت و ارادۀ خود، در روز قیامت محشور می شوند. اِنَّما یَبعَثُ النّاسَ عَلی نِیّاتِهِم.

    رسول گرامی اسلام(ص) با روایت از جبرائیل و او از خدای متعال چنین آورد که خداوند فرموده است:

    اَلاِخلاصُ سِرٌّ مِن اَسرارِ استَودَعتُه قَلبَ مَن اَحبَبتُ مِن عِبادِی(منیة المرید ص27)



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    اخلاص و پالایش قصد و نیت یکی از اسرار من می باشد که در دلِ بندگانِ محبوبِ خویش به ودیعت نهادم اگر کسی علم و دانش را از آن جهت فرا گیرد که رضای پروردگار را به دست آورد، اگر در این مسیر جویای هدفی دیگر باشد و بخواهد از طریق علم و دانش به اغراض دنیوی دست یابد، نمی تواند به هیچ وجه جایگاه و پناهگاهی در بهشت دسترسی پیدا کند و در هیچ منزلی مأوا نگیرد.

    مَن تَعَلَّمَ عِلماً مِمّا یَبتَغِی بِه وَجهَ اللهِ عَزَّوَجَلّ لا یَتَعَلَّمَهَ الا لِیَصِیبَ بِه غَرَضاً مِنَ الدُّنیا کم یَجِد غُرَفَ الجَنَّة

    اگر کسی علم ودانش را از آن جهت فراهم آورد که بخواهد با دانشمندان دیگر بستیزد و یا بر سفیهان و سبک مغزان فخرفروشی کند، و یا آن را وسیلۀ جلب نظر مردم به خویشتن قرار دهد، جایگاه او از آتش دوزخ آکنده خواهد گشت.(منیة المرید ص28)

    اگر کسی چهار چیز را هدف دانش آموختن خود قرار دهد، موجبات ورود به آتش دوزخ را برای خویش فراهم می نماید:



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    1- بر دانشمندان مباهات ورزد. 2- با سفیهان و نابخردان بستیزد.
    3- توجه و انظار دیگران را به خود جلب نماید.
    4- از اُمرا و دولتمردان مال و ثروتی اخذ کند.

    مَن طَلَبَ العِلمَ لِاَربَع، دَخَلَ النّار، لِیُباهِی بِهِ العُلَماءَ، او یُمارِی بِهِ السُّفَهاء، او لِیَصرِفَ وُجوهَ النّاسَ اِلَیهِ، او یأخذَ بِهِ مِنَ الاُمَراء.

    حدیثی است که آمده است: مَثَلُ الَّذِی یُعَلِّمُ النّاسَ الخَیرَ وَ یَنسِی نَفسَهُ مثلُ الفتِیلَةِ یُضِئُ لِلنّاسِ وَ یَحرُقُ نَفسَه

    چنین دانشمندان مثل چراغی است که خود می سوزد و تباه میگردد ولی به دیگران بهره و روشنایی می رساند.
    اگر کسی علم و آگاهی خویش را کتمان نماید و از نشر و تعلیم آن به دیگران دریغ ورزد، خداوند متعال بر چهرۀ او لگامی آتشین افکند. و بدینسان او را معذب و ذلیل می سازد.



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    علم و دانش به دو گونه است:

    1- علمی که به قلب و درون انسان راه یافته و روح انسان را سامان می دهد چنین علمی می تواند نافع و سودمند افتد.
    2- علمی که بر سر زبان متوقف مانده و به دل و درون انسان رسوخ نکرده است اینگونه علم و دانش ، به صورت حجت و دلیل کوبندۀ خدا نسبت به افراد بشر، در می آید که در روز قیامت، نکبت و مقهوریت را برای صاحب آن به ارمغان می آورد.

    اَلعِلمُ عِلمَانِ : عِلم في القَلب، فَذلکَ عِلمٌ نافِعُ. وَ عِلمٌ عَلَ الّلِسانِ، قَذاکَ حُجَّةُ اللهِ عَلی بنِ آدَمُ

    من نسبت به امت مسلمان و پیروان خودم از مؤمن و مشرک، بیم و هراسی ندارم، زیرا ایمان و اعتقاد مؤمن از او نگاهبانی می کند و کفر و ناسپاسی مشرک موجبات قلع و قمع او را فراهم می آورد. من از منافق و افراد دورو سخت بیمناک هستم که زبانش گویا و آشنا و به اصطلاح زبان دان است. مطالبی بر زبان جاری می سازد که شما آن را به عنوان کار خوب می شناسید، ولی از لحاظ عمل ، دست به کارهایی می زند که شما آنها را زشت تلقی می کنید.

    اِنّی لا اتَخَوَّفُ عَلی اُمَّتِی مُؤمِناً وَ لا مُشرِکا. فَاَمّاالمؤمِنُ فیحُجُزُهُ اِیمَانُهُ وَ اِمّا اَلمُشرِکُ فَیَقمَعَهُ کُفرِهِ وَ لکِن اتَخَوَّفَ عَلَیکُم مُنَافِقاً عَلِیمَ اللِّسان، یَقُولُ مَا تَعرِفُونَ وَیَعمَلُ مَا تُنکِرُون.

    یعنی خوب حرف می زند و حرف خوب می گوید ولی عملاً زشت کردار است و من بر امت خود از چنین عالم منافق و گرفتارِ دو گونگیِ شخصیّت سخت هراس دارم.



صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود