صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شناخت توحید{ایا خداوند مغرور است؟}

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    شناخت توحید{ایا خداوند مغرور است؟}




    دورود
    ایا خداوند مغرور است و نمیخواهد کسی دیکری مثل خودش باشد اگر خیر پس مخلوقی را به مانند خود خلق کرده یا نه اگر که کرده ان مخلوق چیست یا کیست


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,614
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    794 پست
    حضور
    118 روز 6 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام و یاد دوست



    شناخت توحید{ایا خداوند مغرور است؟}






    کارشناس بحث: استاد صدیق

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    شناخت توحید{ایا خداوند مغرور است؟}


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    باسلام
    این مسئله بازگشت به قدرت خداوند دارد.
    قدرت خداوند بر اساس ادله عقلی و نقلی، محدود نیست بلکه مطلق است.
    اما این مسئله به آن معنا نیست که خداوند هر کاری را انجام بدهد ولو آن چیز محال ذاتی باشد. قدرت خداوند محدود نیست اما برخی از چیزها قابلیت تحقق ندارد زیرا به معنای اجتماع نقیضین است و اجتماع نقیضین محال ذاتی است و قابلیت ایجاد ندارد نه اینکه قابلیت دارد ولی خداوند توانایی ایجاد آنرا ندارد.(1)
    اینکه خداوند بتواند شبیه خودش را بیافریند، یعنی موجودی بیافریندکه واجب الوجود است. درحالیکه واجب الوجود، موجودی است که وجوبش ضروری است و وجود ضروری با مخلوق بودن ناسازگار است. زیرا وجودی ضروری است که نیازی به غیر نداشته باشد ولی موجود مخلوق وجودش را از غیر خودش گرفته است پس وجودش ضروری نیست.(2)
    بنابراین،این مسئله ربطی به غرور و تکبر ندارد و موجودی که شبیه خداوند باشد، اصلا قابل تحقق و ایجاد نیست.

    ــــــــــــــــ
    1. اموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، ج2، درس66؛ آموزش عقائد، مصباح یزدی، درس9
    2.ر.ک: نهایه الحکمه، مرحله چهارم، فصل1-3؛ آموزش عقائد، درس7



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط صدیق نمایش پست
    باسلام
    این مسئله بازگشت به قدرت خداوند دارد.
    قدرت خداوند بر اساس ادله عقلی و نقلی، محدود نیست بلکه مطلق است.
    اما این مسئله به آن معنا نیست که خداوند هر کاری را انجام بدهد ولو آن چیز محال ذاتی باشد. قدرت خداوند محدود نیست اما برخی از چیزها قابلیت تحقق ندارد زیرا به معنای اجتماع نقیضین است و اجتماع نقیضین محال ذاتی است و قابلیت ایجاد ندارد نه اینکه قابلیت دارد ولی خداوند توانایی ایجاد آنرا ندارد.(1)
    اینکه خداوند بتواند شبیه خودش را بیافریند، یعنی موجودی بیافریندکه واجب الوجود است. درحالیکه واجب الوجود، موجودی است که وجوبش ضروری است و وجود ضروری با مخلوق بودن ناسازگار است. زیرا وجودی ضروری است که نیازی به غیر نداشته باشد ولی موجود مخلوق وجودش را از غیر خودش گرفته است پس وجودش ضروری نیست.(2)
    بنابراین،این مسئله ربطی به غرور و تکبر ندارد و موجودی که شبیه خداوند باشد، اصلا قابل تحقق و ایجاد نیست.

    ــــــــــــــــ
    1. اموزش فلسفه، محمد تقی مصباح یزدی، ج2، درس66؛ آموزش عقائد، مصباح یزدی، درس9
    2.ر.ک: نهایه الحکمه، مرحله چهارم، فصل1-3؛ آموزش عقائد، درس7
    دورود
    اولا این جواب من نیست چون خداوند توانای هر کاری را دارد حتی خلق موجودی به مانند خودش را وقتی موجود به معنای خلق شده است پس ان چیزی که خلق شده دیگر واجب الوجود نیست هر چیزی خارج از ذات خدا قابل خلق برای خدا هست ان موجودی که عین خداوند است و متکی به ذات او صفات اوست که با بروز ان خلقی صورت کرفته به مانند خدا ولی متکی به دات خدا
    حال اگر این موضوع را قبول دارید بفرماید تا سوالها مو شروع کنم

  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    دورود
    اولا این جواب من نیست چون خداوند توانای هر کاری را دارد حتی خلق موجودی به مانند خودش را وقتی موجود به معنای خلق شده است پس ان چیزی که خلق شده دیگر واجب الوجود نیست هر چیزی خارج از ذات خدا قابل خلق برای خدا هست ان موجودی که عین خداوند است و متکی به ذات او صفات اوست که با بروز ان خلقی صورت کرفته به مانند خدا ولی متکی به دات خدا
    حال اگر این موضوع را قبول دارید بفرماید تا سوالها مو شروع کنم
    دورود بر خودم
    حالا که کسی جواب ما را نمیده خودم میگم خودم سوال میکنم
    خوب اگر قبول داشته باشیم که صفات خداوندی عین ذات اوست و اولین موجود خلق شده صفات اوست میتوانیم نتیجه بگیریم که زمانی که صفتی بروز میکند یعنی عملی انجام شده که نشانگر بروز صفت است و باز اگر این موضوع را قبول کنیم پس خلقت هر موجود برحسب بروز صفتی است پس ان چیز که در موجودات از جانب خداوند است صفت اوست چون صفت عام است و قابل اشتراک پس میشود تصور کرد روح هر موجود همان صفت خدایی اوست لطفا اگر اشتباهی دادم بفرماید در غیر اینصورت ادامه بدهم

  7. تشکرها 2


  8. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    دورود بر خودم
    حالا که کسی جواب ما را نمیده خودم میگم خودم سوال میکنم
    خوب اگر قبول داشته باشیم که صفات خداوندی عین ذات اوست و اولین موجود خلق شده صفات اوست میتوانیم نتیجه بگیریم که زمانی که صفتی بروز میکند یعنی عملی انجام شده که نشانگر بروز صفت است و باز اگر این موضوع را قبول کنیم پس خلقت هر موجود برحسب بروز صفتی است پس ان چیز که در موجودات از جانب خداوند است صفت اوست چون صفت عام است و قابل اشتراک پس میشود تصور کرد روح هر موجود همان صفت خدایی اوست لطفا اگر اشتباهی دادم بفرماید در غیر اینصورت ادامه بدهم
    باز دورود بر.....
    به این ترتیب روحی که خداوند بر ما دمیده همان صفات کریمه اوست که در فطرت ماست جال اگر ما بتوانیم تمام ان صفات کریمه را کسب کنیم میشویم خدا و چون ذات هم داریم داری اختیار هم میشویم پس خدا بخل نکرده و این امکان را به موجود خود داده اینها پیش ن.یسهای بود برای انجام سوالهای که در اینده دارم اگر ایرادی در این مطلب میبینید لطفا بیان کنید جناب پاسخگو یا هر مطلعه دینی دیگر

  9. تشکر


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    نوشته
    2,634
    صلوات
    1749
    تعداد دلنوشته
    22
    مورد تشکر
    318 پست
    حضور
    214 روز 4 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    47
    آپلود
    6
    گالری
    53



    سلام
    راستش من از همون پله اول متوجه نشدم که چرا صفات رو مخلوق خدا میدونید
    حلال کنید...

  11. تشکر


  12. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    این جواب من نیست چون خداوند توانای هر کاری را دارد حتی خلق موجودی به مانند خودش
    اين صرف ادعاست و نیاز به دلیل دارد.
    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    پس ان چیزی که خلق شده دیگر واجب الوجود نیست
    موجودی که شبیه خداوند است، واجب الوجود باید باشد وگرنه شبیه او نخواهد بود. چون مهمترین ویژگی خداوند، وجوب وجود است و وجوب وجود با خلق شدن ناسازگار است.


  13. تشکرها 2


  14. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    ان موجودی که عین خداوند است و متکی به ذات او صفات اوست که با بروز ان خلقی صورت کرفته به مانند خدا ولی متکی به دات خدا
    صفات خداوند بر دو دسته اند: صفات ثبوتی وصفات سلبی.
    صفات ثبوتی نیز بر دو دسته اند: صفات ذات و صفات فعل
    صفات ذات عین ذات خداوند هستند و زائد بر او نیستند، بنابراین فرض مخلوق بودن در آنها راه ندارد.
    صفات فعل نیز گرچه زائد بر ذات خداوند هستند، اما این زائد بودن به جهت این است که این صفات، ویژگی هایی هستند که از ارتباط خداوند با مخلوقاتش گرفته میشود و چون یک طرف این ارتباط، خارج از ذات خداوند است، ارتباطی که بین این دو هست نیز قطعا خارج از ذات و زائد بر او خواهد بود. (1)
    اما با این حال، این صفات، مخلوق نیستند، زیرا خلقت در مورد این صفات فرض ندارد. چون اگر مخلوق غیر خداوند باشند، لازمه اش این است که خداوند در بخشی از صفات خود، وابسته به غیر است و این با وجوب وجودش نمیسازد.
    مخلوق خود خداوند نیز نمیتواننند باشند زیرا مستلزم این است که یک یک معلول، علت خودش باشد و این تناقض و اجتماع نقیضین است و محال است.

    بنابراین صفات خداوند مخلوق نیستند. این ادعا به این جهت است که صفات خداوند را با صفات خودمان مقایسه میکنیم و چون صفات ما در طول زمان خلق میشوند، تصور میکنیم که صفات خداوند نیز خلق میشوند.
    ـــــــــــــــــــــــــ ــ
    1. ر.ک: نهایه الحکمه، علامه طباطبایی، مرحله دوازدهم، فصل 7-10

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۹۳/۰۷/۱۰ در ساعت ۰۶:۳۶


  15. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    237
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    4 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    خوب اگر قبول داشته باشیم که صفات خداوندی عین ذات اوست و اولین موجود خلق شده صفات اوست
    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    و اولین موجود خلق شده صفات اوست
    باز هم سلام
    بنیان این بخش از سوال شما، این است که صفات خداوند مخلوق اوست. درحالیکه این کلام درست نیست وصفات خداوند مخلوق او نیستند.
    اگر شما استدلال بیاورید، میتوانید ادامه بحث را داشته باشیم.

    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    زمانی که صفتی بروز میکند یعنی عملی انجام شده که نشانگر بروز صفت است
    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    باز اگر این موضوع را قبول کنیم پس خلقت هر موجود برحسب بروز صفتی است
    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    پس ان چیز که در موجودات از جانب خداوند است صفت اوست چون صفت عام است
    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    قابل اشتراک پس میشود تصور کرد روح هر موجود همان صفت خدایی اوست
    شما برای هیچ کدام از ادعاهایتان دلیل نیاوردید و صرفا یک سری ادعا را مطرح کرده اید. بنابراین برای اینکه بحث به ثمر برسد، لازم است که هر کدام برای ادعایی که مطرح میکنیم، استدلال بیاوریم.


  16. تشکرها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود