جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا خداوند در مقابل کارهای خوب وبد ما منفعل میشود؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۷
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    1 پست
    حضور
    1 ساعت 7 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا خداوند در مقابل کارهای خوب وبد ما منفعل میشود؟




    براي خدا وند خوب و بد چه فرقي ميكند.لطفا جواب فلسلفي عقلاني درست بدهيد .خداوند ابزار تشخيص خوب و بد دارد. خداوند در مقابل كار خوب ما واكنش خوب و در مقابل كار بد واكنش بد نشان ميدهد يعني خداوند منفعل است .


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 17 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    آیا خداوند در مقابل کارهای خوب وبد ما منفعل میشود؟




    کارشناس بحث: استاد کریم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا خداوند در مقابل کارهای خوب وبد ما منفعل میشود؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط samandr نمایش پست
    براي خدا وند خوب و بد چه فرقي ميكند.لطفا جواب فلسلفي عقلاني درست بدهيد .خداوند ابزار تشخيص خوب و بد دارد. خداوند در مقابل كار خوب ما واكنش خوب و در مقابل كار بد واكنش بد نشان ميدهد يعني خداوند منفعل است .
    سلام علیکم
    خداوند متعال انسان را مختار آفریده است وبه او توان گزینش خوب بود داده است. البته قبل از آن نیرو وعلم وجدانی لازم برای شناخت وفهم خوب وبد را به او اعطا کرده است. ونفس وما سواها، فألهمها فجورها وتقواها(سوره شمس) خداوند پلیدیها وپرهیزگاری های نفس را به نفس انسانی الهام کرد.
    وقتی انسان مختار آفریده شده وخوب وبد را ی داند وتوان انجام هر دو طرف را دارد پس باید د رمقابل کار بد بدی بیند وکار خوب خوبی، در اصل خداوند منفعل نمی شود بلکه نوع خلقت انسان واختیار او این مساله را اقتضاء می کند.
    خداوند می فرماید: یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا وما عملت من سوء تودّ لو أنّ بینه وبینها أمدا بعیدا( آل عمران/30)، قیامت روزی است که انسان هر آنچه از خوبی انجام داده حاضر می یابد وآنچه بدی انجام داده است آرزو می کند کاش بین او وبدیهایش فاصله طولانی بود.
    تجسم عمل هم که گفته می شود همین است که اعمال انسان بصورت نعمتهای بهشتی ویا عذاب جهنم آشکار خواهد شد.
    خلاصه کلام واکنش خداوند یک امر جداگانه نیست بلکه آنچه خداوند در مقابل خوبی ها وبدیهای ما اعطاء می کند ثمره اعمال وبه معنای دقیق تر حقیقت اعمال خودمان است.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام. در برخی روایات که به احساسات خدا اشاره شده چی؟

    مثلا در مقابل فلان کار خداوند غضب ناک میشود
    یا در برار فلان کار خداوند خوشحال میشود، مباهات میکند، از این قبیل

    پس کارهای ما در حالات خدا نسبت به ما تاثیر داره دیگه؟ در احساساتش؟
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مجنون نمایش پست
    سلام. در برخی روایات که به احساسات خدا اشاره شده چی؟

    مثلا در مقابل فلان کار خداوند غضب ناک میشود
    یا در برار فلان کار خداوند خوشحال میشود، مباهات میکند، از این قبیل

    پس کارهای ما در حالات خدا نسبت به ما تاثیر داره دیگه؟ در احساساتش؟
    البته عنوان عصبانی شدن یا ناراحت شدن خدا را بنده یادم نمی آید که در روایات دیده باشم. اما اینکه خدا به بنده خود مباهات می کند یا اینکه در برابر کا ربد او عذابش می کند اینها به معنای منفعل شدن وتاثیر پذیری نیست. وقتی انسان والامقامی کودکی را بخاطر کارش تشویق می کند وبه او پول می دهد به این معن ینیست که حتما تحت تاثیر او قرار گرفته واین جایزه را داده چون اگر بزرگی همین کرا را انجام می داد چه بسا آفرین هم نمی گفت. چون به اقتضاء سن این کودک این رفتار را می کند.
    خداوند اولا مثل ما جسم نیست تحت تاثیر قرار بگیرد بلکه وجود صرف بسیط است که اصلا این نوع سخنان در آنجا جایگاهی ندارد. واگر این تعابیر هم به کار رفته باشد برای این است که قابل فهم باشد چون ما در حد خدا العیاذ بالله نیستم که وقتی خداوند در آن مقام سخن بگوید ما بفهمیم.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۹
    نوشته
    3,203
    صلوات
    10
    تعداد دلنوشته
    3
    مورد تشکر
    6 پست
    حضور
    96 روز 16 ساعت 16 دقیقه
    دریافت
    15
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    البته عنوان عصبانی شدن یا ناراحت شدن خدا را بنده یادم نمی آید که در روایات دیده باشم. اما اینکه خدا به بنده خود مباهات می کند یا اینکه در برابر کا ربد او عذابش می کند اینها به معنای منفعل شدن وتاثیر پذیری نیست. وقتی انسان والامقامی کودکی را بخاطر کارش تشویق می کند وبه او پول می دهد به این معن ینیست که حتما تحت تاثیر او قرار گرفته واین جایزه را داده چون اگر بزرگی همین کرا را انجام می داد چه بسا آفرین هم نمی گفت. چون به اقتضاء سن این کودک این رفتار را می کند.
    خداوند اولا مثل ما جسم نیست تحت تاثیر قرار بگیرد بلکه وجود صرف بسیط است که اصلا این نوع سخنان در آنجا جایگاهی ندارد. واگر این تعابیر هم به کار رفته باشد برای این است که قابل فهم باشد چون ما در حد خدا العیاذ بالله نیستم که وقتی خداوند در آن مقام سخن بگوید ما بفهمیم.
    ممنون استاد عزیز.
    تعبیر زیبایی بود.
    با هرکس در اندازه ی خودش. پس اینطور نیست که خداوند منفعل بشه و از روی احساس انفعال کاری رو انجام بده.
    شبی مجنون به لیلی گفت کِی معشوق بی همتا
    تو را عاشق شود پیدا ولی......


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,079
    صلوات
    18000
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    28 روز 22 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    80



    بنده درجایی از علامه طباطبایی شنیده ام که می فرمودند:
    خداوند باری تعالی اگر عذاب هم می کند، از روی غضب نیست! بلکه تنها می خواهد بنده ی خود را از پالودگی و کثیفی ها برهاند.
    همانگونه که پزشک ابزار و تیغ جراحی خود را با استفاده از حرارت آتش از بین می برد که این حالت هم حاکی از غضب و عصبانیت و خوف نیست.
    بلکه از رحمت اوست که بنده ی خود را پاک به درگاه خود بخواند!

    امیدوارم جمله ها پس و پیش نشده باشه!
    شر به ماهيت وجودي خود، وجود ندارد.
    بلكه شر تنها تعريفي از نبودن خير است.
    شر زماني است كه عشق، خدا، ايمان، و ... در دل ما نباشد.

    آلبرت اينشتين


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    434
    مورد تشکر
    14 پست
    حضور
    4 روز 4 ساعت 55 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    1
    گالری
    0




    نقل قول نوشته اصلی توسط کریم نمایش پست
    البته عنوان عصبانی شدن یا ناراحت شدن خدا را بنده یادم نمی آید که در روایات دیده باشم.
    روایت منقول از پیامبر(صلى الله علیه وآله): «
    یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ ویَرضى لِرضاکِ» [ اى فاطمه! خدا به سبب غضب تو غضبناک و با رضایت تو راضى مى شود]




  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۲
    نوشته
    538
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    13 روز 11 ساعت 59 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط أسئلونی نمایش پست
    نده درجایی از علامه طباطبایی شنیده ام که می فرمودند:
    خداوند باری تعالی اگر عذاب هم می کند، از روی غضب نیست! بلکه تنها می خواهد بنده ی خود را از پالودگی و کثیفی ها برهاند.
    همانگونه که پزشک ابزار و تیغ جراحی خود را با استفاده از حرارت آتش از بین می برد که این حالت هم حاکی از غضب و عصبانیت و خوف نیست.
    بلکه از رحمت اوست که بنده ی خود را پاک به درگاه خود بخواند!

    امیدوارم جمله ها پس و پیش نشده باشه!
    استاد جوادی آملی هم زیاد دردرس تفسیر خود این نکته را اشاره می کردند که عذاب وجهنم خدا هم رحمت است نه اینکه با بنده اش دشمنی داشته باشد بلکه این ثمره اعمال وحقیقت اعمال این شخص است وخیلی ها در آنجا پاک شده وبه بهشت خواهند برگشت.
    در واقع جهنم هم جلوه ای از رحمت خداست تا بنده با اعمال خوب خود را از آن دور کند وهمین ترس از جهنم موجب دوری خیلی از گناهان می شود در عین حال که قرار دادن مفسد وصالح وگناهکار وبی گناه در مکانی واحد خلاف عدالت بوده وخداوند از آن مبرا است. واین نوع عمل نشانگر رحمت نیست.


    نقل قول نوشته اصلی توسط عبد آبق نمایش پست
    روایت منقول از پیامبر(صلى الله علیه وآله): «یا فاطمةُ إنّ اللهَ یَغضِبُ لِغَضَبِکِ ویَرضى لِرضاکِ» [ اى فاطمه! خدا به سبب غضب تو غضبناک و با رضایت تو راضى مى شود]
    بله درست است این روایات از روایات منقول زا جانب محدثان مورد وثوق در نزد شیعه وسنی است. اما همانطور که عرض کردم غضب خداوند مانند ما نیست که صورت بر افروخته شود وحالت خشم داشته باشیم که انفعال به این می گویند وغضب خداوند مصداقش همان عذابی است که حقیقت عمل شخص می باشد.
    آیت الله جوادی آملی(حفظه الله):
    مشکل ما تحریم نیست، بلکه مشکل ما در توحید است.

  11. تشکرها 2


  12. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    1,079
    صلوات
    18000
    تعداد دلنوشته
    4
    مورد تشکر
    25 پست
    حضور
    28 روز 22 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    26
    آپلود
    0
    گالری
    80



    اساتید گرامی
    با تشکر از پرسش ها و پاسخ های شما عزیزان،
    چنانچه موضوع دیگری باقی نمانده است، جمع بندی نهایی را صورت داده تا موضوع بسته شود.
    با تشکر

    شر به ماهيت وجودي خود، وجود ندارد.
    بلكه شر تنها تعريفي از نبودن خير است.
    شر زماني است كه عشق، خدا، ايمان، و ... در دل ما نباشد.

    آلبرت اينشتين

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود