صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: حجاب اجباری{هدف دین از حجاب چیست؟}

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    حجاب اجباری{هدف دین از حجاب چیست؟}




    هدف دین طبق قرآن و حدیث از حجاب چیست؟ ایا با اجبار در حجاب میشود به این هدف رسید؟
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۷/۱۰ در ساعت ۱۱:۲۰ دلیل: غلط املائی


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,642
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    826 پست
    حضور
    119 روز 8 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله
    حجاب اجباری{هدف دین  از حجاب چیست؟}



    کارشناس بحث: استاد مسلم

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    حجاب اجباری{هدف دین  از حجاب چیست؟}


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    هدف دین طبق قرآن و حدیث از حجاب چیست؟ ایا با اجبار در حجاب میشود به این هدف رسید؟

    با سلام و احترام

    ببینید فرهنگ یک جامعه از دو حال بیشتر نیست:

    1-روابط جنسی آزاد
    در چنین جامعه ای روابط جنسی آزاد بوده و تنها رضایت طرفین مهم است، طبیعتا در چنین فرهنگی محدودیت در پوشش و نگاه لزومی ندارد، چرا که غریزه ای که با نگاه تحریک شده امکان ارضاء شدن را نیز بدون محدودیت دارد.

    2-روابط جنسی محدود و در چارچوب خانواده
    در چنین جامعه ای باید نگاه هم محدود باشد، چرا که وقتی فرهنگ یک جامعه با مقولاتی چون غیرت نسبت به نوامیس آشنا بوده، و آزادی روابط را نپسندید، از هر چه که انسان ها را به سمت روابط نامشروع سوق می دهد پرهیز خواهد کرد.

    غیر از این دو نسخه را اصلا نمی شود پیچید، یا باید نگاه و روابط، هر دو آزاد باشد، یا هر دو محدود؛ یعنی هیچ عقل سلیمی نمی‌گوید که روابط در جامعه محدود باشد، اما نگاه‌ها و پوشش آزاد، همان‌طور که معقول نیست کسی بگوید: روابط آزاد باشد و نگاه ها محدود.
    چرا که بدیهی است نمی توان انتظار داشت که نگاه ها و پوشش آزادانه باشد و بعد بتوان روابط را محدود کرده و کنترل کرد، به قول بابا طاهر:

    ز دست دیده و دل هر دو فریاد ____________________ که هر چه دیده بیند دل کند یاد
    بسازم خنجری نیشش ز فولاد______________________ زنم بر دیده تا دل گردد آزاد

    اما نسخه اول علاوه بر این که موجب کمونیسم جنسی و زندگی حیوانی می‌شود، بدون شک موجب آثار مخربی چون فروپاشی خانواده و... نیز می‌شود، بنده به گوشه ای از آثار این سبک زندگی اشاره می کنم:

    در آمریکا در هر ساعت 78 زن و در هر روز 1872 زن و در هر سال بيش از 638 هزار زن مورد تجاوز به عنف قرار مي‌گيرند! (پایگاه http://classes.dma.ucla.edu)
    براساس گزارشي که «شبکة ملي بررسي تجاوز، آزار و زناي با محارم» در چند سال گذشته ارائه داد، قريب به 60 درصد از تجاوزات جنسي هرگز به پليس گزارش نمي‌شود.

    سالانه حدود 20 هزار نفر براي بردگي جنسي به آمريکا قاچاق مي‌شوند. افزون بر اينها، تعداد زيادي نيز با مليت آمريکايي به بردگي جنسي گرفته مي‌شوند. از اين برده‌ها در تجاوزات دسته‌جمعي و رفتارهاي ساديسم‌گونة جنسي استفاده مي‌شود.
    (پایگاه www.lemondrop.com)

    بر اساس آمار
    مؤسسه پيو دربارة ايالات متحده امريکا:
    در سال 2012، 53 درصد از زايمان‌هاي زنان زير 30 سال حاصل ازدواج نبوده است؛
    41 درصد کل زايمان‌هاي صورت گرفته در آمريکا محصول روابط زناشويي نبوده است!
    بررسي‌هاي آماري‌اي که پايگاه اطلاع‌رساني www.nationmaster.com دربارة آمار تجاوزات جنسي در دنيا انجام داده است در ميان بيست کشور اول در اين زمينه، هيچ کشور اسلامي‌اي ديده نمي‌شود. همگي کشورهاي اروپايي و آمريکايي‌اند. (کلیه آمارها به نقل از: جنگ نرم از دريچة نظرية برخورد تمدن‌ها، دکتر احمد حسین شریفی)

    اما نسخه دوم، که راهکار اسلام است، انسان های بیمار دل را تطمیع و تحریک نمی‌کند:

    «فَلَا تخَضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(احزاب-32)
    به گونه‏اى هوس‏انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند.


    و موجب مصونیت دیگران می‌شود:

    «ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْن‏»
    اين كار(استفاده از جلباب، یا روسری های بزرگ) براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏.


    و در نتیجه همه انسان ها را از پلیدی ها باز داشته و پاک نگه می‌دارد:

    «قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّواْ مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يحَفَظُواْ فُرُوجَهُمْ ذَالِكَ أَزْكىَ‏ لهَم‏»
    به مؤمنان بگو چشمهاى خود را فروگيرند، و عفاف خود را حفظ كنند اين براى آنان پاكيزه ‏تر است‏.


    اجبار به حجاب
    با نگاه به آنچه که در ضرورت و هدف حجاب بیان کردیم، جواب سوال دوم هم روشن می‌شود، یعنی اسلام اصلا حجاب را از جمله حقوق شخصی نمی داند تا قائل به آزادی باشد، بلکه آن را حق تمامی اجتماع می داند، و کسی که پوشش لازم را در جامعه رعایت نکرده از نگاه اسلام، حقوق دیگران را زیر پا نهاده، بنیان خانواده ها را متزلزل نموده، آمار نارضایتی از همسر، و طلاق را افزایش داده، آمار تجاوز به عنف را فزونی بخشیده، آمار فرزندان نامشروع، و فرزندان طلاق را بالا برده است.
    آیا جوانی که امروز به جرم تجاوز به عنف اعدام می‌شود، و گنهکار بوده و اعدام هم برای او لازم بوده است، اما آیا فقط او گنهکار است؟ آن خانمی که با پوشش نامناسب چه در شبکه ماهواره، چه در فیلم، چه در جامعه و ... موجب تحریک این جوان شده است تقصیری ندارد؟ اگرچه در عرف حقوق مدنی و حقوق بین الملل مجرم شناخته نمی شود، اما در دادگاه عدل الهی هر کسی که ذره ای در ارتکاب گناه این جوان نقش داشته باشد باید پاسخگو باشد.
    امام باقر(ع) در روایتی از این دقت سخن گفته‌اند:

    «يُحْشَرُ الْعَبْدُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ مَا نَدِيَ دَماً فَيُدْفَعُ‏ إِلَيْهِ‏ شِبْهُ‏ الْمِحْجَمَةِ أَوْ فَوْقَ ذَلِكَ فَيُقَالُ لَهُ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِ فُلَانٍ فَيَقُولُ يَا رَبِّ إِنَّكَ لَتَعْلَمُ أَنَّكَ قَبَضْتَنِي وَ مَا سَفَكْتُ دَماً فَيَقُولُ بَلَى سَمِعْتَ مِنْ فُلَانٍ رِوَايَةَ كَذَا وَ كَذَا فَرَوَيْتَهَا عَلَيْهِ فَنُقِلَتْ حَتَّى صَارَتْ إِلَى فُلَانٍ الْجَبَّارِ فَقَتَلَهُ عَلَيْهَا وَ هَذَا سَهْمُكَ مِنْ دَمِه‏»
    روز قيامت، مردى مى‏آيد و با او به اندازه خون حجامت یا بیشتر داده خواهد بود، پس به او گفته می‌شود تو به این مقدار در ریخته شدن خون فلانی گنهکار هستی. پس مى‏گويد پروردگارا تو جان مرا قبض کردی و میدانی من کسی را نکشته ام. پس خداى تعالى مى‏فرمايد كه آری سخن در باب فلان بنده من گفتى و آن سخن، ترقّى كرد و به جايى رسيد كه باعث كشته شدن آن بنده شد و اين سهم تو از خون اوست.


    یعنی حتی گفتاری که نه مستقیما، بلکه با واسطه هایی در کشته شدن شخصی نقش داشته باشد، روز قیامت محاسبه خواهد شد، چه برسد به رفتار و پوشش و تحریک به گناه و امثال آن.
    البته طبیعتا اجبار راهکار نهایی است، یعنی باید در کنار فرهنگ سازی و آشنا ساختن مردم با فلسفه حجاب، آن را به کار گرقت، مانند هر ممنوعیت دیگری مثل شرب خمر و دزدی و... اولویت با فرهنگ سازی است و قانون هم برای متعدیانی که فرهنگ و قانون را نادیده گرفته‌اند ضروری است.

    موفق باشید

    ویرایش توسط مسلم : ۱۳۹۳/۰۷/۱۱ در ساعت ۲۲:۲۰


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    اجبار به حجاب
    با نگاه به آنچه که در ضرورت و هدف حجاب بیان کردیم، جواب سوال دوم هم روشن می‌شود، یعنی اسلام اصلا حجاب را از جمله حقوق شخصی نمی داند تا قائل به آزادی باشد، بلکه آن را حق تمامی اجتماع می داند، و کسی که پوشش لازم را در جامعه رعایت نکرده از نگاه اسلام، حقوق دیگران را زیر پا نهاده،

    موفق باشید
    با دورد بر شما
    لطفا میشود بفرماید از کدام ایات یا حدیث شما به این نتیجه رسیده که اسلام اصلا حجاب را از جمله حقوق شخصی نمی داند تا قائل به آزادی باشد، بلکه آن را حق تمامی اجتماع می داند البته اگر میخواهید از استدالهای اقای سید محمد موسوی مبلغ اینجا مطرح کنید لطفا زحمت نکشید در حقیقت شما ایه و حدیثی که در بر کیرنده مستقیم در رابطه با جامعه باشد را نخواهید یافت نظر علما مثل اقای آيت الله جوادي آملي در اين خصوص مي فرمايد: «حجاب زن تنها مربوط به خود او نيست تا بگويد من از حق خودم صرف نظر كردم، مربوط به مرد هم نيست تا مرد بگويد راضيم ... حجاب زن حقي است الهي؛ حرمت و حيثيت زن به عنوان «حق الله» مطرح است که البته قابل احترام است ول به یک مسئله توجه کنید همانطور که خود نوشتید حجاب نشانه شناخت است یعنی تفاوت مومن از بی ایمان برای همین خدیث داریم که امام باقر حجاب از سر کنیز بیرون کشید فقط برای اینکه در جامعه فرق مومن و با ایمان تمیز داده شود در اصل حجاب حرمت دارد و زن بی ایمان نمیتواند از نشانه ایمان زن مومن سو استفاده نماید اگر صرف حجاب مشکل اجتماعی درست میشد امام چنین کاری را نمیکرد یا اینکه بی حجابی کنیز ازاد نبود چون زن هر چه باشد زن است و ممکن است باعث تحریک مردان شود چه کنیز چه ازاد به این نکته ضروریست که اجبار در حجاب غیر از وجوب حجاب است البته در اینده بحث را باز تر میکنیم
    ویرایش توسط مچگیر : ۱۳۹۳/۰۷/۱۳ در ساعت ۰۶:۲۳


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    2
    تشکر:
    1
    حضور
    2 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    salam

    اقای مسلم
    به زبان ساده مختصر میپرسم لطفا همین طوری جواب بده
    در اینکه اصل وجوب حجاب ثابت شده شکی نیست وضروری دین ومذهبه ولی سوال اساسی در این که در چه منبعی ما الزام واجبار بر حجاب داریم؟
    در صدر اسلام که پیامبر ویا حضرت علی ع حکومت تشکیل دادن قانونی با عنوان الزام واجبار به حجاب داشتن؟
    اصلا در فتوی مراجع تقلید ما اجبار به حجاب داریم یا ضروری بودن حجاب ووجوب آن مطرح است؟


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    با دورد بر شما
    لطفا میشود بفرماید از کدام ایات یا حدیث شما به این نتیجه رسیده که اسلام اصلا حجاب را از جمله حقوق شخصی نمی داند تا قائل به آزادی باشد، بلکه آن را حق تمامی اجتماع می داند البته اگر میخواهید از استدالهای اقای سید محمد موسوی مبلغ اینجا مطرح کنید لطفا زحمت نکشید در حقیقت شما ایه و حدیثی که در بر کیرنده مستقیم در رابطه با جامعه باشد را نخواهید یافت نظر علما مثل اقای آيت الله جوادي آملي در اين خصوص مي فرمايد: «حجاب زن تنها مربوط به خود او نيست تا بگويد من از حق خودم صرف نظر كردم، مربوط به مرد هم نيست تا مرد بگويد راضيم ... حجاب زن حقي است الهي؛ حرمت و حيثيت زن به عنوان «حق الله» مطرح است که البته قابل احترام است ول به یک مسئله توجه کنید همانطور که خود نوشتید حجاب نشانه شناخت است یعنی تفاوت مومن از بی ایمان برای همین خدیث داریم که امام باقر حجاب از سر کنیز بیرون کشید فقط برای اینکه در جامعه فرق مومن و با ایمان تمیز داده شود در اصل حجاب حرمت دارد و زن بی ایمان نمیتواند از نشانه ایمان زن مومن سو استفاده نماید اگر صرف حجاب مشکل اجتماعی درست میشد امام چنین کاری را نمیکرد یا اینکه بی حجابی کنیز ازاد نبود چون زن هر چه باشد زن است و ممکن است باعث تحریک مردان شود چه کنیز چه ازاد به این نکته ضروریست که اجبار در حجاب غیر از وجوب حجاب است البته در اینده بحث را باز تر میکنیم
    ببینید ملاک شخصی یا اجتماعی بودن یک فعل را شما چه می دانید؟ اولا آیا عقل در این وادی اصلا توان تشخیص دارد، یا ندارد؟ ثانیا توقع شما از روایات برای بیان اجتماعی بودن یک حق چیست؟ توقع دارید تصریح شود که فلان عمل از حقوق مردم و اجتماع است؟ مثلا این که امام(ع) در آن زمان بفرمایند: حجاب از حقوق اجتماعی است؟!
    طبیعی است هم عقل تا حدودی توانایی تشخیص فردی یا اجتماعی بودن حقوق را دارد، و هم روایات با تعابیر مختلف به این امر اشاره نموده‌اند.
    اول از نظر عقلی اگر کسی یک فیلم مبتذل در خیابان بگذارد از نظر شما تعرض به حقوق اجتماعی کرده یا خیر؟ اگر نه، چطور؟ و اگر آری، این مورد چه فرقی می کند که یک شخص به جای فیلم خودش را به نمایش بگذارد؟
    به عنوان مثال هرگاه روایات در مورد یک گناهی، شما را از آن نسبت به دیگران نهی کرده اند می شود گناه اجتماعی، غیر از این است؟ مثلا گفته اند به فلانی تهمت نزنید، یا پشت سر فلانی غیبت نکنید. خب شما برداشت نمی کنید که این موارد حقوق اجتماعی است؟ چون امام پای شخص سومی را به میان آورده است.
    اما در مورد روایات، من به چند مورد اشاره میکنم:

    گمراه کردن در امور اخروی بالاتر از گمراه کردن در امر دنیوی

    شما قبول دارید که اگر کسی در امور دنیوی دیگران را منحرف کند که به اشتباه و خطا روند و آنان را تشویق کند، به حقوق آنها تعارض کرده؟ چطور تحریک و منحرف کردن در امور اخروی را حق الناس و حقوق اجتماعی نمی‌دانید، در حالی که شدت بیشتری دارد:
    «مَنْ‏ أَخْرَجَهَا مِنْ‏ هُدًى‏ إِلَى‏ ضَلَالٍ‏ فَقَدْ قَتَلَهَا» (الکافی، ج2، ص210)
    کسی که شخصی را از هدایت به سمت گمراهی خارج کرده، به تحقیق او را کشته و هلاک کرده است.
    و در روایات مختلف برخی زنان ابزار شیطان برای انحراف مردم دانسته شده‌اند، مانند:
    «النِّسَاءُ حِبَالَةُ الشَّيْطَان‏» (من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص376)
    زنان دام های شیطان هستند.
    روشن است زنی که حریم نگه داشته است، نمی تواند دامی برای انحراف باشد، پس مراد، آن زنی است که با رفتار، گفتار، یا پوشش خود دام شیطان برای انحراف دیگران شده است، آیا چنین شخصی، حقوق منحرف شدگان را پایمال نکرده است؟!
    «فقال له: وَ أَيُّ الْأَشْيَاءِ أَقَرُّ لِعَيْنِك‏؟ قال: النِّسَاءُ، هُنَّ فُخُوخِي وَ مَصَايِدِي، فَإِنِّي إِذَا اجْتَمَعَتْ عَلَيَّ دَعَوَاتُ الصَّالِحِينَ وَ لَعَنَاتُهُمْ صِرْتُ إِلَى النِّسَاءِ فَطَابَتْ نَفْسِي بِهِنَّ» (امالی، شیخ طوسی، ص340)
    حضرت یحیی(ع) از شیطان پرسید: چه چيز بيشتر موجب خوش حالى و روشنى چشم تو مى گردد؟ شیطان گفت: زنان (بى ايمان ) كه ايشان تله ها و دام هاى من اند. وقتى لعنت و نفرين هاى صالحان بر من جمع مى شود، نزد زن ها مى روم و از ايشان دل خوش مى گردم

    آثار التزامی عمل و گفتار

    طبق برخی روایات اگر عمل یا گفتار شما آثاری را در پی داشته باشد، شما نسبت به آن مسئول خواهید بود، مثلا همان روایت امام باقر(ع) که در پست اول عرض کردم گویای این مسئله هست، چرا که وقتی یک سخن در کشته شدن شخصی نقش داشته باشد موجب اشتراک در قتل می‌شود، چگونه یک رفتار که موجب قتل شده است نمی تواند در اشتراک گناه نقش داشته باشد؟ چند سال پیش در روزنامه حوادث مشهد آمده بود که مردی با کشتن دو بچه یک زن به او تجاوز کرده و سپس خود آن زن را نیز کشته است، و بعد از دستگیری در اعترافاتش گفته بود، شب عروسی این خانم در تهران یا آبادان( تردید از بنده است) او را در لباس عروس و آرایش کرده دیدم و آتشی در درونم شعله ور شد. چهار سال از این ماجرا گذشت، تا این که روزی در مشهد در ساختمانی کار داشتم، ناگهان همان خانم را دیدم و آن آتش پس از چهار سال در درونم دوباره زبانه کشید...
    وادی محکمه الهی، و اساسا هر محکمه ای نباید وادی احساسات باشد، بدون تردید نوع پوشش آن خانم موجب قتل خودش و دو فرزندش، و بعد هم موجب اعدام این جوان شده است، اگرچه او خودش قربانی رفتارش شد، اما آیا خداوند روز قیامت در مورد علت و عوامل گناه، و زمینه سازان آن سوال نخواهد کرد؟

    تغییر و تبدل در حقوق فردی و اجتماعی

    گاهی ممکن است یک فعلی هم جنبه فردی داشته باشد، و هم جنبه اجتماعی، یا حتی گاهی جنبه فردی داشته باشد، و گاهی جنبه اجتماعی، به عنوان مثال، به نظر شما آیا خوردن و آشامیدن از حقوق فردی است یا اجتماعی؟ خواهید گفت: فردی و درست هم هست، اما این خوردن و آشامیدن در ماه رمضان، به خاطر محدودیت هایی که برای عامه جامعه وجود دارد از نگاه اسلام دیگر فردی نیست، بلکه اجتماعی است.
    اگر کسی در خلوت و خانه روزه اش را بدون عذر بخورد وظیفه اش قضا کردن روزه، و تحقق کفاره است، اما اگر همین فرد در جامعه روزه اش را بخورد، علاوه بر قضا و کفاره باید تازیانه بخورد. (العروة الوثقى، سيد محمد کاظم يزدي، ج‏2، ص 167)

    در مورد روایتی هم که فرمودید ابراز نظری نمی کنم تا متن عربی روایت رو ببینم، چون اگرچه ائمه(ع) نگاه بدون شهوت به زنانی که مسلمان نبوده و حجاب را رعایت نمی کنند جایز می دانسته اند، اما این که خودشان حجاب از سر کنیز غیر مسلمان بردارند جای بسی تأمل دارد، خصوصا اینکه از نظر ما حجاب در همه ادیان الهی غیر از اسلام هم وجود داشته است و ائمه(ع) معتقدان سایر ادیان را هم به تعالیم واقعی خود فرا می خوانند، نه تعالیم تحریف یافته و...؛

    موفق باشید.



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط Bee نمایش پست
    به زبان ساده مختصر میپرسم لطفا همین طوری جواب بده
    در اینکه اصل وجوب حجاب ثابت شده شکی نیست وضروری دین ومذهبه ولی سوال اساسی در این که در چه منبعی ما الزام واجبار بر حجاب داریم؟
    در صدر اسلام که پیامبر ویا حضرت علی ع حکومت تشکیل دادن قانونی با عنوان الزام واجبار به حجاب داشتن؟
    اصلا در فتوی مراجع تقلید ما اجبار به حجاب داریم یا ضروری بودن حجاب ووجوب آن مطرح است؟
    با سلام جناب bee عزیز
    از شرکت در گفتگو و ابراز نظرتون ممنونم
    ببینید اولا این بحث برخورد ائمه(ع) با مظاهر بد حجابی، یک بحث تاریخی هست که باید از کارشناسان تاریخ سوال بفرماید، بنده در این مورد جستجو وتحقیقی نداشته ام.
    اما آنچه به نظر حقیر میرسد این است که اگر هم در تاریخ موردی در این زمینه نیامده باشد، نمی‌شود حکم کرد که پس ائمه(ع) قائل به اجبار رعایت حجاب در جامعه نبوده اند، چرا که قانون خدا برای ائمه(ع) فرقی نمیکرده، جایی نداریم که در نزد ائمه گناهی مرتکب شده باشند و نهی نشده باشند، پس شما که وجوب آن را قبول دارید واکنش ائمه را هم باید قبول داشته باشید، و اگر بر فرض خبری به دست ما نرسیده ممکن است به این خاطر باشد که:

    اولا:
    در آن روزگار با توجه به مردسالاری شدیدی که وجود داشته بعد از ورود اسلام مورد بی حجابی آنچنان رخ نمی نمود، تا این اجبار از ناحیه پیامبر(ص)، و ائمه(ع) به منصه ظهور برسد، عرف جوامع عربی امروز نیز همین را تأیید می‌کند، تا زمانی که ابزار اطلاع رسانی جمعی نیامده بود، جوامع عرب مسلمان خیلی با این معضل مواجه نبوده اند، بلکه مثل این است که نقاب و پوشیه با فرهنگشان عجین شده، و این ادامه فرهنگ عرب در زمان صدر اسلام است. اگر چه در برخی تعالیم اسلام مثل ولایت ائمه(ع) به خاطر اغراض سیاسی سستی شد اما حکام و قدرتمندان برای جبران این امر و اقناع افکار عمومی در سایر تعالیم سختگیری می کردند، تفکرات امروزه طالبان در مورد زن هم گویای ذره ای از نگرش مردم تازه مسلمان شده آن روز هست.

    ثانیا:
    عامل دیگری که می‌توان آن را در این موضوع دخیل دانست، این است که عمدتا قدرت و حکومت دست اهل بیت ع نبود تا مواضعشان در باب حکومت داری شفاف به ما برسد، و در این مدت کوتاه زمامداری نیز بیشتر درگیر جنگ با مخالفین بوده اند، لذا احکام اجتماعی حکومت اهل بیت(ع) خیلی به ما نرسیده است، مثلا من اگر از شما تحرکات نظامی حکومت امام علی(ع) را بخواهم خیلی راحت تر جواب می دهید تا این که بپرسم سیاست های فرهنگی حکومت ایشان چه بوده است.
    پس این که انسان صرفا از دریچه تاریخی بخواهد نظر کند، نفیا و اثباتا به نتیجه گیری قطعی نمی رسد، چون زوایای بحث تاریک و مبهم است.

    موفق باشید.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    ببینید ملاک شخصی یا اجتماعی بودن یک فعل را شما چه می دانید؟
    قانون روشن خداوند و قران وسنت و عمل کرد امامان دین
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    اولا آیا عقل در این وادی اصلا توان تشخیص دارد، یا ندارد؟
    ندارد چون ملاک عقلی ناشی از درک است ودرک انسانها بسبت به هم متفاوت است پس امکان دارد درک شما از یک موصوع با درک من از همان موصوع متفاوت باشد
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    ثانیا توقع شما از روایات برای بیان اجتماعی بودن یک حق چیست؟
    توقع من این است که مثل حدیثی که از طرف امام صادق نقل شده مبنی بر اینکه پدرم یعنی امام باقر حجاب از سر کنیز بیرون گشید و ان را با تازیانه زد مطلب روشن باشد چون اگر بیحجابی یک معظل اجتماعی بود امام هرگز این کار را نمیکردند چون ایه قران روشن است حجاب نشانه مومن از بی ایمان است و خحاب حرمت دارد هر کسی نمیتواند داشته باشد پس اگر حجاب یک مسئله اجتماعی بود
    کنیز و اهل کتاب در نداشتن حجاب ازاد نبودند و باید زمان پیامبر هم حجاب اجباری میشد
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    اول از نظر عقلی اگر کسی یک فیلم مبتذل در خیابان بگذارد از نظر شما تعرض به حقوق اجتماعی کرده یا خیر؟ اگر نه، چطور؟ و اگر آری، این مورد چه فرقی می کند که یک شخص به جای فیلم خودش را به نمایش بگذارد؟
    اگر منظور شما فیلمی هست که نشان دهنده زن بی حجاب باشه خیر چون هر روز از تلویزیون اسلامی پخش میشه و ظاهران تبعات اجتماعی هم نداره ولی اگر فیلم مبتذل منظور شما هست این مثال زمانی ارزش داره که ما هم بگویم زنان ما مانند ان فیلمها بیرون بیایند
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    به عنوان مثال هرگاه روایات در مورد یک گناهی، شما را از آن نسبت به دیگران نهی کرده اند می شود گناه اجتماعی، غیر از این است؟ مثلا گفته اند به فلانی تهمت نزنید، یا پشت سر فلانی غیبت نکنید. خب شما برداشت نمی کنید که این موارد حقوق اجتماعی است؟ چون امام پای شخص سومی را به میان آورده است.
    مثلا گفته شده نماز واجب است حال اگر کسی نماز نخواند چه حقوق اجتماعی چه کسی را پای مال کرده اگر بی حجابی حقوق دیگران را نابود میکرد پیامبر ار ما مسلمان تر بود ازادی حجاب کنیز و اقلیتها را میپزیرفت یا امام حجاب از سر کنیز بر نمیداشت یا قران فرقی مابین کنیز و زن ازاد نمیگذاشت چون اخر رن جنس مونث است چه ازاد چه کنیز
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    گمراه کردن در امور اخروی بالاتر از گمراه کردن در امر دنیوی

    شما قبول دارید که اگر کسی در امور دنیوی دیگران را منحرف کند که به اشتباه و خطا روند و آنان را تشویق کند، به حقوق آنها تعارض کرده؟ چطور تحریک و منحرف کردن در امور اخروی را حق الناس و حقوق اجتماعی نمی‌دانید، در حالی که شدت بیشتری دارد:
    «مَنْ‏ أَخْرَجَهَا مِنْ‏ هُدًى‏ إِلَى‏ ضَلَالٍ‏ فَقَدْ قَتَلَهَا» (الکافی، ج2، ص210)
    کسی که شخصی را از هدایت به سمت گمراهی خارج کرده، به تحقیق او را کشته و هلاک کرده است.
    و در روایات مختلف برخی زنان ابزار شیطان برای انحراف مردم دانسته شده‌اند، مانند:
    «النِّسَاءُ حِبَالَةُ الشَّيْطَان‏» (من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج4، ص376)
    زنان دام های شیطان هستند.
    روشن است زنی که حریم نگه داشته است، نمی تواند دامی برای انحراف باشد، پس مراد، آن زنی است که با رفتار، گفتار، یا پوشش خود دام شیطان برای انحراف دیگران شده است، آیا چنین شخصی، حقوق منحرف شدگان را پایمال نکرده است؟!
    «فقال له: وَ أَيُّ الْأَشْيَاءِ أَقَرُّ لِعَيْنِك‏؟ قال: النِّسَاءُ، هُنَّ فُخُوخِي وَ مَصَايِدِي، فَإِنِّي إِذَا اجْتَمَعَتْ عَلَيَّ دَعَوَاتُ الصَّالِحِينَ وَ لَعَنَاتُهُمْ صِرْتُ إِلَى النِّسَاءِ فَطَابَتْ نَفْسِي بِهِنَّ» (امالی، شیخ طوسی، ص340)
    حضرت یحیی(ع) از شیطان پرسید: چه چيز بيشتر موجب خوش حالى و روشنى چشم تو مى گردد؟ شیطان گفت: زنان (بى ايمان ) كه ايشان تله ها و دام هاى من اند. وقتى لعنت و نفرين هاى صالحان بر من جمع مى شود، نزد زن ها مى روم و از ايشان دل خوش مى گردم
    شما میفرماید زنانی که حریم نکه نداشتن این چه حرفی هست زن امام حسن حریم نکه داشت ولی امام را شهید کرد در مورد این موضوع یعنی میخواهید بفرماید که اسلام دین ستمکاری است و حجاب را برای این اورده که مردان در دام زنان نیقتند اگر حجاب برای این امده و برای این شما ان را اجتماعی میدانید که این ظلم واضع به زنان است حجاب برای این امده که شناخته شود رن مومن از ناپاک

  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۳
    نوشته
    458
    مورد تشکر
    162 پست
    حضور
    21 روز 20 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    توقع من این است که مثل حدیثی که از طرف امام صادق نقل شده مبنی بر اینکه پدرم یعنی امام باقر حجاب از سر کنیز بیرون گشید و ان را با تازیانه زد مطلب روشن باشد چون اگر بیحجابی یک معظل اجتماعی بود امام هرگز این کار را نمیکردند چون ایه قران روشن است حجاب نشانه مومن از بی ایمان است و خحاب حرمت دارد هر کسی نمیتواند داشته باشد پس اگر حجاب یک مسئله اجتماعی بود
    کنیز و اهل کتاب در نداشتن حجاب ازاد نبودند و باید زمان پیامبر هم حجاب اجباری میشد
    همان طور که عرض کردم متن عربی این روایت رو بذارید، با توجه به ایت که این روایت با ظاهر برخی آیات و روایات دیگر تعارض دارد باید بررسی سندی و دلالتی شود. قبلا هم عرض کردم، اما شما دائما استدلالتان را بر این روایت بنا می سازید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    اگر منظور شما فیلمی هست که نشان دهنده زن بی حجاب باشه خیر چون هر روز از تلویزیون اسلامی پخش میشه و ظاهران تبعات اجتماعی هم نداره ولی اگر فیلم مبتذل منظور شما هست این مثال زمانی ارزش داره که ما هم بگویم زنان ما مانند ان فیلمها بیرون بیایند
    شما چطور معتقد هستید که اگر فیلم مستهجن و مبتذل بگذارند، باید جلوی آنها را گرفت؟ ما که در این مورد آیه و روا خاصی نداریم؟ با توجه به این که شما تنها وجود آیه و روایت خاص آن موضوع را ملاک جلوگیری از رفتار مردم می دانید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط مچگیر نمایش پست
    شما میفرماید زنانی که حریم نکه نداشتن این چه حرفی هست زن امام حسن حریم نکه داشت ولی امام را شهید کرد در مورد این موضوع یعنی میخواهید بفرماید که اسلام دین ستمکاری است و حجاب را برای این اورده که مردان در دام زنان نیقتند اگر حجاب برای این امده و برای این شما ان را اجتماعی میدانید که این ظلم واضع به زنان است حجاب برای این امده که شناخته شود رن مومن از ناپاک
    منظور من از حریم، صرفا حجاب نیست، بلکه زنی که از نظر رفتار فردی، و اجتماعی رهرو شیطان نباشد، نمی توان ابزار شیطان باشد، می ماند آن زنهایی که یا با خود نمایی، یا با مکر و حیله یا هر ابزار دیگری وسیله شیطان برای انحراف دیگران شده اند.
    اگرچه حجاب موجب کرامت شخص می شود، و این یکی از اهداف الهی برای وجوب آن بوده است، اما این طور نیست که هدف از وجوب حجاب فقط همین باشد، بلکه حجاب برای عدم تطمیع دیگران و مصونیت زن نیز هست، والا این آیات را چگونه توجیه می کنید:

    «فَلَا تخَضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(احزاب-32)
    به گونه‏اى هوس‏ انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند.

    «ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْن‏»
    اين كار(استفاده از جلباب، یا روسری های بزرگ) براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏.



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    66
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 2 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست


    همان طور که عرض کردم متن عربی این روایت رو بذارید، با توجه به ایت که این روایت با ظاهر برخی آیات و روایات دیگر تعارض دارد باید بررسی سندی و دلالتی شود. قبلا هم عرض کردم، اما شما دائما استدلالتان را بر این روایت بنا می سازید.
    دورود
    جواز عدم پوشش سركنیزان محمد بن مسلم از امام باقر (ع) می پرسد آیا كنیز در نماز سرش را بپوشاند؟ فرمود: لیس علی الامه قناع. (كافی 3 / 394 حدیث 2، وسایل 4 / 409 باب 29 ابواب لباس مصلی) بر كنیز مقنعه و روسری لازمنیست. حماد لحام از امام صادق (ع) می پرسد آیا كنیز می باید در نماز سرش رابپوشاند؟ می فرماید: نه. پدرم (امام باقر علیه السلام) زمانی كه می دید كنیزان در نماز مقنعه پوشیده اند، آنها را می زد تا زن آزاد از كنیز تمایز داده شود. لا، قد كان ابی اذا رأی الخادم تصلی و هی مقنعه ضربها، لتعرف الحره منالمملوكه. (علل الشرایع 346، محاسن 318 حدیث 45، وسایل 4 / 411 حدیث 5562
    در برخی روایات، کنیزان از به کار بردن روسری و پوشش سر، باز داشته شده اند و توصیه شده است که آنان را حتی با کتک زدن، از این کار باز دارید تا از زنان آزاده متمایز گردند، چنان که در روایتی این رفتار به حضرت امام باقر(ع) نیز نسبت داده شده است
    وسائل الشیعه، ج3، ص299 ـ 298. حمّاد اللّحام، قال: سألت اباعبداللّه (ع) عن المملوکة تقنّع رأسها اذا صلّت؟ قال: لا. قد کان أبی اذا رأی الخادم تصلّی و هی مقنعة ضربها لتعرف الحرّة من المملوکة.»
    بر کنیزان، بر خلاف زنان آزاد، واجب نیست موی خود را از نگاه نامحرم بپوشانند کما اینکه در نماز نیز به اجماع فقهای شیعه و سنی و به استناد روایات بسیار، همانند دختر بچه می توانند بدون پوشش سر، نماز بخوانند.
    شرایع الاسلام، ج1، ص70، و جواهر الکلام، ج8، ص221
    همانطور که خدمت شما گفتم اگر مشکل اجتماعی داشت کنیز هم باید حجاب داشته باشد
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    شما چطور معتقد هستید که اگر فیلم مستهجن و مبتذل بگذارند، باید جلوی آنها را گرفت؟ ما که در این مورد آیه و روا خاصی نداریم؟ با توجه به این که شما تنها وجود آیه و روایت خاص آن موضوع را ملاک جلوگیری از رفتار مردم می دانید.

    بر عکس داریم شما که بهتر میدانید سوره نور سوره احزاب کسی در مورو وجوب حجاب حرفی ندارد حرف بر سر قانون اجتماعی و اجباری ان است همانطور که در زمان پیامیر عمل میشد باید عمل شود
    نقل قول نوشته اصلی توسط مسلم نمایش پست

    منظور من از حریم، صرفا حجاب نیست، بلکه زنی که از نظر رفتار فردی، و اجتماعی رهرو شیطان نباشد، نمی توان ابزار شیطان باشد، می ماند آن زنهایی که یا با خود نمایی، یا با مکر و حیله یا هر ابزار دیگری وسیله شیطان برای انحراف دیگران شده اند.
    اگرچه حجاب موجب کرامت شخص می شود، و این یکی از اهداف الهی برای وجوب آن بوده است، اما این طور نیست که هدف از وجوب حجاب فقط همین باشد، بلکه حجاب برای عدم تطمیع دیگران و مصونیت زن نیز هست، والا این آیات را چگونه توجیه می کنید:

    «فَلَا تخَضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ»(احزاب-32)
    به گونه‏اى هوس‏ انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند.

    «ذَالِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْن‏»
    اين كار(استفاده از جلباب، یا روسری های بزرگ) براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است‏.

    حالا رسیدید به حرف ما بله صرف حجاب نیست که زنی خوب است یا بد و همانطور که خود ایه اوردید حجاب نشانه شناخت است پس باید یک فرق تمایزی مابین زن مومن با بی ایمان باشد که وقتی من بی ایمان میخواهم مزاحم زنی بشوم بدانم کدام با ایمان است که جرعت نکنم و کدام بی ایمان اگر همه زنان مثل هم باشند که باز هم کلمه شناخت معنی نمیدهد خودتان در این مورد تفکر کنید کلمه شناخت برای چه امده اگر همه بی حجاب باشند این کلمه معنی ندارد اگر همه حجاب دار باشند این کلمه معنی ندارد در یک صورت داری معنی است که خود زنان از روی میل حجاب داشته باشند تا شناخته شوند که مومن هستند ان زمان میشود تشخیص داد ولی اگر همه به اجبار داری حجاب شوند چگونه میشود تشخیص داد

    ویرایش توسط مچگیر : ۱۳۹۳/۰۷/۱۶ در ساعت ۱۴:۲۱

صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود