صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: احادیث تربیتی از معصومین علیه السلام

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    احادیث تربیتی از معصومین علیه السلام




    قال علیٌ علیه السلام:

    اِنَّ لِلقُلُوبِ شهوَةً وَ کِراهةً وَ اِقبالاً وَ اِدباراً فَأتوُها مِن اقبالِها وَ شَهوَتِها، فَاِنَّ القَلبَ اِذا اُکرِهَ عَمِیَ.

    دل ها را حالت خواستن و ناخواستن و روی آوردن و پشت کردن است. از راه خواسته­ ها و تمایلات، سراغ قلب­ ها بروید، چرا که اگر دل را به کاری مجبور کنند، کور می ­شود.
    غرر الحکم 6/206 . نهج البلاغه، صبحی صالح، حکمت 193

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام علی (علیه السلام) :همانا خدای تعالی خطاب به فرزند آدم می فرماید :ای پسر آدم هرگاه چشمان تو با تو در دیدن حرام منازعه کند برای رفع آن دو پلک قرار دادم که آنها را در هنگام مشاهده حرام در هم کنی و حرام را مشاهده نکنی و اگر زبانت با تو در مورد صحبت از محرمات منازعه کرد دو لب برایت قرار دادم آنها را روی هم ببند و سخن حرام مگو.
    وسائل الشیعه جلد 15صفحه 90

  4. تشکرها 3


  5. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام علی (ع) : انسان عاقل بوسیله پندیات و اخلاقیات الهی اصلاح میشود و این حیوانات هستند که جز از راه کتک و ضرب و شتم مطیع و فرمانبر نمی شوند.

    اخلاق فلسفی جلد 1 صفحه 131
    ویرایش توسط محب رهبر : ۱۳۹۳/۰۷/۲۴ در ساعت ۱۱:۳۰

  6. تشکرها 3


  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    اَلنّاسُ مَعادِنُ و َالعِرقُ دَسّاسٌ و َأَدَبُ السّوءِ كَعِرقِ السّوءِ؛

    مردم همانند معدن ها مختلف اند و اصل و نسب در انسان مؤثر است و تربيت بد همانند اصل و نسب بد است.

    نهج الفصاحه ص788، ح 3146
    حدیث (2) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    أَكْرِمُوا أَوْلَادَكُمْ وَ أَحْسِنُوا أَدَبَهُمْ يُغْفَرْ لَكُم‏

    فرزندان خود را گرامى بداريد و خوب تربيتشان كنيد تا گناهان شما آمرزيده شود.

    مكارم الأخلاق ص 222
    حدیث (3) امام سجاد عليه السلام :

    اَللّهُمَّ... أَعِنّى عَلى تَربيَتِهِم وَ تَأديبِهِم وَ بِرِّهِم؛

    خدايا مرا بر تربيت، ادب آموزى و نيكى كردن به فرزندانم يارى فرما.

    صحيفه سجاديه دعاى 25 ، ص120
    حدیث (4) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    ادّبوا اولادكم على ثلث خصال حبّ نبيّكم و حبّ اهل بيته و تلاوة القرآن‏

    فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت قرآن.

    قاموس قرآن مقدمه ص2
    حدیث (5) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    اَلوَلَدُ سَيِّدٌ سَبعَ سِنينَ وَ عَبدٌ سَبعَ سِنينَ و َوَزيرٌ سَبعَ سِنينَ؛

    فرزند هفت سال سروَر، هفت سال فرمانبردار و هفت سال وزير است.

    مكارم الأخلاق ص 222
    حدیث (6) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    قالَ رَجُلٌ: يا رَسولَ اللّه ! ما حَقُّ ابنى هذا؟ قالَ: تُحسِنُ اسمَهُ وَ اَدَبَهُ وَ تَضَعُهُ مَوضِعا حَسَنا؛

    مردى به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد: حق اين فرزند بر من چيست؟ پيامبر فرمودند: اسم خوب برايش انتخاب كنى، به خوبى او را تربيت نمايى و به كارى مناسب و پسنديده بگمارى.
    وسائل الشيعة ج‏21، ص 390 ، ح27380
    حدیث (7) امام صادق عليه السلام :

    إِنَّا نَأْمُرُ صِبْيَانَنَا بِالصَّلَاةِ وَ الصِّيَامِ مَا أَطَاقُوا مِنْهُ إِذَا كَانُوا أَبْنَاءَ سَبْعِ سِنِين


    ما هنگامى كه كودكانمان هفت ساله مى شوند به اندازه اى كه طاقت دارند آنان را به انجام نماز و روزه فرمان مى دهيم.

    بحار الانوار(ط-بیروت) ج85 ، ص134
    حدیث (8) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    عَرامَةُ الصَّبِىِّ فى صِغَرِهِ زيادَةٌ فى عَقلِهِ فى كِبَرِهِ؛

    بازى گوشى كودك در خردسالى اش مايه فزونى عقل در بزرگسالى اوست.

    دعائم الاسلام، ج1، ص194
    حدیث (9) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

    يا عَلىُّ رَحِمَ اللّه والِدَينَ حَمَلا وَلَدَهُما عَلى بِرِّهِما

    اى على خداوند رحمت كند پدر و مادرى را كه فرزند خويش را بر نيكى كردن به خودشان يارى كنند.

    من لایحضر الفقیه ج4 ، ص

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    رسول خدا - صلي الله عليه و آله - فرمود: كودكان خود را دوست بداريد و با آنان مهربان باشيد، وقتي به آن‌ها وعده‌اي مي‌دهيد حتماً وفا كنيد زيرا كودكان، شما را رازق خود مي‌پندارند.«وسائل الشيعه، ج 5، ص 126»


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام باقر - عليه السلام - فرمود: هنگامي که کودک به سه سالگي رسيد به او بگويند هفت مرتبه بگويد لا اله الّا الله (تا بياموزد)، در چهار سالگي به او بگويند که هفت مرتبه بگويد محمد رسول الله (تا ياد بگيرد)، در پنج سالگي رويش را به قبله متوجه كنند و به او بگويند كه سر به سجده بگذارد، در پايان شش سالگي ركوع و سجده صحيح را به او بياموزند و در هفت سالگي به طفل گفته شود: دست و رويت را بشوي و پس از آن به او گفته شود: نماز بخوان.«مكارم الاخلاق، ص 115»


  10. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    پيغمبر اكرم - صلي الله عليه و آله - فرمود: كسي كه به كودكان مسلمين رحمت و محبت نكند و بزرگسالان را احترام ننمايد، از ما نيست.«مجموعة ورام، ج 1، ص34»


  11. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    490
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امام علي - عليه السلام - فرمود: در خُردسالي علم بياموزيد تا در بزرگسالي به برتري و سيادت نائل آييد.«شرح ابن ابي الحديد، ج 20، ص 267»


  12. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    2
    امام صادق عليه السلام: اَلْبَناتُ حَسَناتٌ وَ الْبَنُونَ نِعْمَةٌ. فَالـْحَسَناتُ يُثابُ عَلَيْها وَ النِّعْمَةُ يُسْأَلُ عَنْها. احادیث تربیتی از معصومین علیه السلام

    امام صادق عليه السلام: دختران نيكيهايى هستند كه در برابر آن پاداش داده مى شود. و پسران همچون نعمتى هستند كه از آن بازخواست مى شود.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  13. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0




    بشر، با همه پيشرفت ها در زمينه علوم و تكنولوژى، به علت انحرافات اخلاقى و تربيتى -كه حاكى از عدم وجود يك نظام صحيح تعليم و تربيت مى باشد- گرفتار بحران و نابسامانيهاى فراوانى شده است.نداشتن يك جهان بينى صحيح و فقدان يك ديدگاه درست در باره خدا و جهان و انسان و تعليم و تربيت و همچنين عدم آشنايى با ساختار وجودى انسان از ديدگاه وحى، سبب بروز بحران شديدى در ارزش ها و ناهماهنگى فراوان در فرايند نظام آموزش و پرورش در جهان گرديده است.قرآن كتابى است الهى كه براى انسانها نازل شده و در طول قرنهاى متمادى انسانهايى تربيت كرده است كه هر يك همچون ستاره اى پر فروغ در ميان جوامع درخشيده و به زندگى انسانها معنا بخشيده و زمينه ساز حركتهاى آزادى بخش در ميان ملتها بوده است.نفوذ شگفت انگيز آيات قرآن در دل و جان انسانها، تحولى عظيم در ابعاد گوناگون زندگى بشر ايجاد كرده و هميشه الهام بخش تفكرات سازنده و ارزشهاى والا بوده است. اغلب متفكران و رهبران راستين بشر از سرچشمه زلال اين كتاب سيراب گشته اند. قرآن كتابى نيست كه انسانها را تنها پند و اندرز دهد و مسائل زندگى را به صورت ذهنى و تئورى بيان كند، بلكه در هر زمان كه خواسته است ارزشى را بيان كند، با ارائه نمونه هاى عينى در جامعه، صداقت و صراحت و واقع گرايى خود را به اثبات رسانيده و همواره فضيلتها و نيكيها را همراه با مطرح ساختن شخصيت نيكان معرفى كرده است.در عصر كنونى كه اسلام تجديد حياتى دوباره يافته و مسلمانان رو به سوى قرآن مى آورند و احساس نياز مى كنند كه با ژرفاى آن آشنا شوند و تعليمات حياتبخش آن را بكار گيرند، ضرورت شناخت فرهنگ عميق اسلامى و آشنايى با مبانى تعليم و تربيت آن بيش از هر زمان ديگر براى افراد جامعه و نظام آموزشى و ارشادى و همچنين دستگاههاى تبليغاتى و ارتباط جمعى كشور اهميت پيدا مى كند. زيرا قرآن رسالتى جهانى داشته و انسانها تنها با شناخت و به كار بستن تعليمات ويژه آن مى توانند به سعادت و خوشبختى ابدى دست يابند.قرآن بر اساس فطرت و طبيعت انسان، برنامه اى واقع گرايانه و كامل را ارائه مى دهد و در همه مسائل اساسى و مبتلابه زندگى انسان اظهار نظر مى كند. چرا كه تبيان كل شى ء (1) است. با توجه به آشفتگى فكرى و فرهنگى جهان و افول پياپى مكتبها و ايدئولوژيهاى مختلف و سرگردانى انديشمندان جهان نسبت به شناخت انسان و قوانين جامعه و ارزشهاى مطلوب آن از يك طرف و كلى و مبهم بودن برنامه هاى ارائه شده توسط بعضى از نظريه پردازان و روشنفكران جهان -كه نظام سلطه ماترياليسى و ليبراليستى بر بينش آنان حاكم است- رسالت جامعه اسلامى و رهبران فكرى آن، بيش از پيش سنگين تر گشته است، و بهترين پشتوانه اداى اين رسالت، عبارت است از الهام گرفتن از سخنان دُرربار پيامبر(ص) و چنگ زدن به دامن قرآن كريم، چنان كه آن حضرت، خود فرموده است:«إذاالْتُبِسَتْ عَلَيْكُمْ الْفِتَنُ كَقِطَع اللَيْلِ الْمُظْلِم فَعَليْكُمْ بِالْقُرآنِ... (2) ؛ هر زمان كه پرده هاى فتنه همانند پاره هاى تاريك شب بر شما سايه افكند، به قرآن روى آوريد و بدان تمسك جوييد و از راهنماييهاى آن بهره مند شويد.»در حال حاضر، مبانى نظامهاى اخلاقى و فلسفه هاى اجتماعى و تربيتى در شرق و غرب، رو به سستى و انحطاط گذارده است و بشر، منتظر جايگزينى تمدنى جديد است كه بتواند او را از اسارت ماده گرايى و ماشينيزم و غوطه ورى در كام تمايلات نفسانى و دنياپرستى نجات بخشد.براى شناخت مبانى تعليم و تربيت در قرآن، بايد قبل از هر چيز، انديشه ها را از يافته ها و بافته هاى ذهنى مكتبهاى مختلف فلسفى و تربيتى غير الهى و عادتهاى جاهليت جديد و قديم خالى كنيم و در جست و جوى اصولى برآييم كه آيات قرآنى، ما را بر اساس فطرت پاك انسانى مان، رهنمون مى سازد.راه و روشى كه قرآن براى انسانها ترسيم مى كند، بر اساس قوانين آفرينش و نظام احسن بنا شده و مخاطب آن، انسانهايى است كه به آن گرايش، ايمان و يقين پيدا كرده اند (3) . براى چنين كسانى، پيامهاى قرآن، روشن و قابل درك است.قرآن به صورتى موزون و دل انگيز، قوا و استعدادهاى انسان را به سوى رشد و بالندگى سوق مى دهد و همواره بر آن است كه بين جسم و روح، عاطفه و عقل، دين و دنيا، فكر و عمل، كار و عبادت و در نهايت، بين انسان و خدا، ارتباطى منسجم و پيوندى ناگسستنى و پايدار ايجاد كند.قرآن كريم، انسان را به صورت واحدى غير قابل تجزيه و برخوردار از پيوندى حقيقى با نظام آفرينش در نظر مى گيرد و در عين حال به تك تك قوا و استعدادها و نيازهاى جسمى و روحى وى توجهى خاص مبذول مى نمايد.قرآن كريم، بر مكتبهايى كه انسان را صرفاً موجودى مادى مى انگارند و تنها به غرايز مادى او مجال ظهور مى دهند و ابعاد معنوى روح او را ناديده مى گيرند، و همچنين بر فلسفه هايى كه انسان را تنها به زندگى زاهدانه آكنده از بى خبرى و بى دردى دعوت مى كنند و ساير ابعاد وجودى او را از نظر دور مى دارند، مهر بطلان مى نهد، چرا كه، هر دو بينش، منكر رشد و شكوفايى متعادل قوا و استعدادها و همچنين بهره ورى طبيعى از نعمتها، براى رشد و بروز خلاقيت ها در حيات طيّبه انسانى است.مكاتب روان شناسى، به طور كلى، انسان را تنها از ديدگاه انگيزه ها و علاقه ها و نيازهاى مادى و اجتماعى و يا واكنش هاى انعكاسى رفتار مى نگرند و غالباً، بر يك يا چند ويژگى انسان تكيه كرده و از بقيه ابعاد وجودى و ژرفاى ضمير باطنى وى و ارتباط آن با مبدأ نظام آفرينش غفلت ورزيده و آن را از نظر دور مى دارند و طرحها و برنامه هايى را كه ارائه مى دهند، معمولاً نارسا بوده و انسان را به صورت موجودى تك ساحتى و يك بُعدى پرورش مى دهد.با بررسى مكتبهاى تربيتى و روشهاى گوناگون آنها، يك بار ديگر با تضاد اصولى ارزشهايى كه درشناخت انسان، به عنوان مبانى كار خود قرار مى دهند، روبه رو مى شويم.از ديدگاه قرآن، انسان شگفت انگيزترين موجودات عالمِ خلقت است. و خود عالَمى است با امكانات بى شمار و داراى شايستگى مقام خليفة اللهى در روى زمين و مسجود فرشتگان.قرآن در معرفى انسان، همه ابعاد وجودى او را در نظر مى گيرد و خطوط كلى برنامه اى كه ارائه مى دهد، او را هماهنگ با طبيعت و فطرت و همسو با نظام آفرينش در جهت كمال (4) دعوت مى كند.قرآن، همواره انسان را از افراط و يا تفريط در ارضاى نيازهاى طبيعى برحذر مى دارد و او را به سوى رشدى متعادل و متناسب سوق مى دهد. در تعاليم اسلام، محور همه تلاشها و كوششهاى پيامبران، آگاه كردن انسانها به سرمايه هاى درونى و ارزش هاى وجودى و عزّت نفس است. به كارگيرى اين سرمايه ها، پس از تزكيه نفس و زدودن تمام قيد و بندها و عادات و رسوم غلط جاهليت -در شكل و فرم جديد و قديم آن- در جهت تبلور و شكوفايى تام و تمام استعدادهاى فطرى است.در همه برنامه هاى تربيتى، توجه به مبدأ هستى، كاملاً محسوس است؛ چرا كه انسان، مظهر جميع اسما و صفات الهى است و تنها، رشد و پرورش انسان در ارتباط مستمر با مبدأ آفرينش است كه معنا و جهت پيدا مى كند و به انسان ارزش مى دهد و او را براى حركت به سوى كمال نهايى و قرب الهى، آماده مى سازد.ارزشهايى كه قرآن براى زندگى انسان معرفى مى كند، داراى اصولى ثابت و مطلق است و فضيلت هايى كه مطرح مى سازد، امرى قراردادى و اعتبارى نيست.سعادت و رستگارى جاويد، حقيقتى است كه انسان تنها در سايه سعى و تلاش خالصانه و آگاهانه خود، مى تواند بدان دست يابد.از ديدگاه قرآن، انسان قدرت خودسازى و تأثيرگذارى در خود و ديگران را دارد. همچنانكه از ديگران نيز متأثر مى شود. از اين رو، موجودى است قابل تعليم و تربيت پذير و نيازمند بدان و اساساً خود موضوع تعليم و تربيت است.شناخت حقيقت انسان و آشنايى با شؤون وجودى وى و ارزشهايى كه او بايد به دست آورد و همچنين آشنايى با اسوه ها و شخصيتهاى برجسته اى كه قرآن ترسيم مى كند و عملكردها و موضع گيرى هاى پيامبران در موقعيت هاى مختلف اجتماعى در مقابل طاغوتها و ستمگران و قدرت طلبان و پيامها و رسالت آنان در ارتباط با مردم و حمايت از مستضعفين، همه و همه، اساس تعليم و تربيت قرآنى را تشكيل مى دهند.براى شناخت انسان، ابتدا از آياتى كه به طور مستقيم و يا غير مستقيم، به حقيقت وجودى وى اشاره مى كند، بهره مى گيريم، آن گاه بر اساس ارزشهاى بنيادين اسلام و شخصيتهاى نمونه اى كه به عنوان «اسوه» معرفى مى كند، ديدگاه خود را درباره «انسان متعالى» و دست يابى به نظام تعليم و تربيت اسلامى، ارائه مى دهيم.آيات قرآن، راه و روش زندگى و دست يابى به حيات طيبه را براى هر انسانى و با هر ظرفيتى، ايمان و عمل صالح مى داند.مبانى تعليم و تربيت در قرآن، بر اساس تكيه گاهها و نگرشهاى اين كتاب الهى، نسبت به حقيقت انسان و شؤون وجودى وى و هدف و كيفيت رشد و حركت او به سوى كمال ترسيم مى شود.هدف از تعليم و تربيت قرآنى، هدايت انسانها به سوى كمال مطلق است و روشى را كه ارائه مى دهد، براى هر چه بيشتر فراهم نمودن زمينه هاى رشد و خلاقيّت در جهت تكامل است، به طورى كه محتوا و روشهاى كاربردى در تربيت انسان، همگى در اين راستا قرار مى گيرد.انسان صالح كه ميوه نظام تعليم و تربيت قرآنى است، داراى شخصيتى موزون و هماهنگ است كه در مسير زندگى تكاملى از عزمى راسخ (5) برخوردار مى باشد، به نحوى كه در فرآيند عملى و دربرخوردهاى زندگى، روشى صادقانه داشته و همواره بر اساس راستى و صداقت زندگى مى كند. چنين شخصيتى، مقرَّب درگاه الهى و سرشار از ايمان است، به طورى كه مى تواند رهبرى و هدايت خود و ديگران را به عهده بگيرد (6) .
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.

  14. تشکر


صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود