جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: خطابهای خداوند به پیامبر(ص)<<پژوهشی در قرآن>>

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27

    خطابهای خداوند به پیامبر(ص)<<پژوهشی در قرآن>>




    پیامبر عظیم الشأن(ص) توسط عبدالمطلب جد بزرگوارش «محمد» نام گرفت. صاحب «مجمع البیان» می گوید: «محمد از تحمید گرفته شده و تحمید بالاتر از حمد است. محمد یعنی فرورفته در تمامی خوبیها».(1) اما پیامبر(ص) از جانب خداوند هیچ گاه با اسم مورد خطاب واقع نشده است، بلکه با القاب و اوصاف خاصی چون «یا ایها الرسول»، «یا ایها النبی»، «یا ایها المزمل»، «یا ایها المدثر» از آن حضرت یاد کرده است و نیز با القابی همچون «طه» و «یس» مورد ستایش واقع شده است. این در حالی است که در مورد دیگر پیامبران، آنان را با اسم مورد خطاب قرار داده است: «یا نوح»، «یا عیسی»، «یا موسی» و ... تنها در چهار مورد در جمله های خبری نام «محمد» آورده شده، (سوره های آل عمران/144، احزاب/40، محمد/2 و فتح/29) و یک مورد هم با عنوان «احمد»( سوره صف/6) از ایشان یاد کرده است. البته این که حضرتش را به نام نخوانده، بلکه با اوصاف و القاب بسیار خطاب قرار داده؛ به این دلیل است که زیادتی اسماء و القاب دلیل بر علو شرف و عظمت مسمی خواهد بود و همچنین تا مقام و منزلت و علو مرتبه او را بر باقی پیامبران ظاهر بفرماید.(2)
    خطابهای خداوند به پیامبر(ص)
    الف) خطاب پیامبر با رسول: رسول به پیامبری می گویند که کتابی همراه داشته باشد، در مقابل نبی که پیامبری را می گویند که از جانب خدا خبر می دهد، هر چند کتابی با او نباشد. این نوع خطاب به پیامبر(ص) با عنوان «ایها الرسول» تنها دو بار در قرآن آمده است که برای شرافت و بزرگداشت پیامبر(ص) است. این معنی در آیات 41 و 67 مائده منظور شده و این شرافت و بزرگداشت تعلیم و تأدیبی برای مؤمنان است و متضمن نهی از خطاب آن حضرت با نام است و با این که امر شده او را با وصفش خطاب کنید، بعضی از اعراب این ادب را نگاه نمی داشتند و می گفتند: «یا محمد» لذا آیه «لا تجعلوا دعاء الرسول بینکم کدعاء بعضکم...» نازل شد. پس از این، دیگر هیچ کس او را با نام صدا نمی زد.
    همچنین در خطاب «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک...» گفته شده این خطاب خاصی است به پیامبر و می خواهد حس مسؤولیت را در پیامبر بیشتر تحریک و اراده او را تقویت کند.(3) صاحب «منهج الصادقین» نیز می گوید: چرا انبیای دیگر را با نام مخاطب می ساخت امام چون نوبت به پیامبر(ص) رسید او را به صفات کمال خطاب کرد؛ چون «یا ایها الرسول» پس این گونه خطاب کردن نشانه تشریف است(4).



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27




    علامه طباطبایی نیز می گوید: چون در این آیه سخن از تبلیغ است و مناسب ترین القاب پیامبر(ص) در این مقام عنوان رسالت است با این عنوان مورد خطاب قرار گرفته است.
    ب) خطاب پیامبر(ص) با «نبی»: نبی صفت مشبهه از «نبأ» است به معنی خبری که دارای فایده بزرگی باشد که از آن علم حاصل شود. صاحب مجمع البیان «نبی» و «رسول» را یکی می داند با این تفاوت که «رسول» به فرشتگان و بشر هر دو گفته می شود، ولی «نبی» فقط به بشر اختصاص دارد.(5) نبی 43 بار در قرآن آمده است که خداوند پیامبرش را 13بار با عنوان «یا ایها النبی» مورد مخاطب قرار داده است که این نوع خطاب، برای آن است تا به مؤمنان روش خطاب کردن ایشان را یاد دهد.(6)
    اما بسیاری از خطابهای قرآن به پیامبر(ص) با این عنوان مراد و مقصود شخص پیامبر(ص) نیست، بلکه دیگرانند؛ چه مردم زمان پیامبر و چه آیندگان. به عنوان مثال، در آیه اول سوره احزاب: «یا ایها النبی اتق ا... ولا تطع الکافرین ...» اگر چه خطاب به پیامبر(ص) است، ولی مقصود امت آن جناب و دستوری عام است ؛ چون اولاً «یا ایها» مخصوص مواردی است که هدف جلب توجه عموم به مطلبی است و ثانیاً تقوا سرلوحه زندگی آن حضرت بوده است و حاشا که اطاعت از کفار کرده باشد، بنابراین مفهوم این دستورات به پیامبر(ص) این نیست که او در مسأله تقوا و ترک اطاعت کافران و منافقان کوتاهی داشته، بلکه با این بیانات از یک سو جنبه تأکید در مورد وظایف پیامبری است و از سوی دیگر، درسی برای مؤمنان. از این قبیل آیات که پیامبر(ص) با افعال مخاطب و یا ضمایر به صورت عتاب آمیز مورد خطاب قرار گرفته، بسیار است که می توان آنها را بیانگر مراقبت شدید خداوند از آن حضرت دانست.(7)
    البته نباید نادیده انگاشت که نخستین مخاطب قرآن و ابلاغ کننده آیات بر مردم (در همه جا) پیامبر(ص) است و برخی از این توبیخات صرفاً برای ابلاغ و تبیین، بر پیامبر خطاب گردیده است. آیه «ولقد اوحی الیک والی الذین من قبلک...» از جمله آیاتی است که خطاب عتاب آمیز به پیامبر(ص) شده و مفسران نظرات مختلفی بیان کرده اند . برخی معتقدند، مراد از آن تهییج پیامبر، مأیوس ساختن کافران و آگاه کردن امت به این حکم است. و یا آیه «واما ینزغنک من الشیطان نزغُ فاستعذ بالله ...» که غالب مفسران این آیه را خطابی به پیامبر(ص) در مقابله با غضب و وسوسه شیطانی دانسته اند، اما صاحب «المیزان» در تفسیر آیه می گوید: با این که خطاب به رسول خدا است، اما مراد امت پیامبر است، زیرا پیامبر معصوم است.(8)
    از این نوع خطابها در قرآن فراوان دیده می شود. اما پیامبر(ص) با خطابهایی همچون «یا ایها المزمل» ، «یا ایها المدثر» هم مورد خطاب واقع شدند که خداوند می خواسته با این خطابها، پیامبرش دوستی خدا را حس کند و سنگینی بار رسالت را احساس نکند.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27




    با وجود این موارد، خطابهای خدا به پیامبر(ص) تنها با اوصاف و عناوین پروردگار همراه نبوده است؛ گاهی پیامبر با صیغه های مختلف افعال و انواع خطابها از جانب خداوند مورد خطاب واقع شده است که عبارتند از: الف) استعمال صیغه امر که بنابر آن چه گفته شد، یا منظور بیان مطلبی کلی بوده مثل آیه: «واخفض لهما جناح الذل ...» که خطاب به پیامبر در مورد احسان به والدین است؛ در حالی که پیامبر پدر خود را ندیده و مادرش را هم در کودکی از دست داده و یا حضرت تنها مأمور رساندن مطالب به مکلفین بوده است مثل خطاب با واژه «قل» که 332 بار در قرآن تکرار شده است.
    ب) استعمال صیغه های مختلف فعل «رأی»(دیدن) است که هر کدام از آنها جای بحث و بررسی فراوان دارد و جمعاً 90 مرتبه پیامبر در قرآن با فعل «رأی» و مشتقات و افعال آن(36 بار با کلمه «تری»، «لوتری» 36 مرتبه، «ألم تر» 15 بار، با «رأی» و «أرأیت» 4 بار، «نرینک» و، «نریک»20 بار و یک مرتبه «أریناک» و «لیریکم ا...») مورد خطاب واقع شده اند.
    ج) استعمال صیغه های مخاطب که نمونه هایی از آن بیان شد.
    د)خطاب فرد با لفظ جمع، که مخاطب اصلی آن پیامبر(ص) است؛ هر چند جمع آورده شده: «یا ایها الرسل کلوا من الطیبت... فذرهم فی غمرتهم» در این آیه پیامبر(ص) مورد خطاب است؛ زیرا نه هیچ پیامبری معاصر و نه بعد از آن حضرت بوده است.
    همچنین به لحاظ زمانی، خطابهای خداوند به پیامبر(ص) را می توان در سه دوره از لحاظ زمان تقسیم بندی کرد که خطابهایی همچون «یا ایها المزمل»، «یا ایها المدثر» به آغاز وحی مربوط است و دوره بعد ابتدای ابلاغ رسالت در مکه است که با القابی همچون نذیر، منذر، بشیر، مبشر مورد خطاب قرار می گیرد، تا ذهن و قلب مشرکان و منکرین پیامبر(ص) را آماده کند و سپس با «رسول کریم»، «رسول ا...»، «رسول مبین» و «نبی» مورد خطاب قرار می گیرد و مرحله نهایی خطابهای خداوند بر پیامبر(ص) در مدینه می باشد که در این مرحله، خداوند پیامبرش را با القاب و صفات پسندیده مورد خطاب قرار داده است.



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27



    پی نوشت:
    1- جعفر سبحانی، «فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام»، ص
    59 2- فتح ا... الکاشانی، «منهج الصادقین»، ج 7، ص
    246 3-ناصر مکارم شیرازی، «تفسیر نمونه»، ج 4، ص
    383 4- «منهج الصادقین»، ج 3، ص 238 -
    239 5- «مجمع البیان»، ج 7، ص
    145 6- جلال الدین سیوطی، «الاتقان فی علوم القرآن»، ج 2، ص
    113 7- محمد حسین فضل ا....، «من وحی القرآن»، ج 11، ص
    124 8- محمدحسین طباطبایی، «تفسیر المیزان»، ج 8، ص 498



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۵
    نوشته
    5,435
    تشکر:
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    27



    طیبه پوراوند



    دست به دست من بده
    پا به پای من بیا
    نگو امروز مال ما
    بگو فردا رو میخوام


    به لطف الهی فردا از آن ماست....




اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود