جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: عذاب دردناک

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    عذاب دردناک






    پرسش:
    منظور از «فَبَشِّرْهُمْ بِعَذابٍ أَليمٍ» چیست؟ مگر در قیامت عذاب غیر دردناک هم هست؟

    پاسخ:
    صفاتی كه در قرآن براي عذاب بيان شده اند، مختلف و گوناگون است، از قبيل: اليم، عظيم، مهين، شديد و امثال اين ها، كه هر كدام اشاره به شدت و سختی عذاب است و هم چنين وابسته به حالات گنه كاران است كه بعضی از كارها مستحق عذاب اليم، و بعضی ديگر مستحق عذاب شديد و ... است.
    اصل عذاب: اسم مصدر بر وزن "نكال" به معنی كيفر است، و اليم: صفت مشبهه توصيف ذاتی كيفر، و كنايه از دوام آن است، زيرا اجراء كيفر بر اهل جهنم نشانه قهر آفريدگار است، و كمال قهر به دوام و سختی آن می باشد. يا اين كه صيغه مبالغه به معنی مبالغه در عذاب است.(1)
    به عبارت ديگر: (اليم) به معنای مولِم است، مانند نذير به معنای منذر، و بديع به معنای مبدع. و الم به معنای درد است كه در اثر مرض و بيماری به انسان عارض می شود، و مقابل لذت است. و لذت حالتی است كه موافق ميل و خواسته انسان باشد، چنان چه الم حالتی است كه مخالف آن باشد.(2) و مجموعاً 80 بار لفظ اليم در قرآن آمده (برخی می گویند كلمه اليم 72 بار در قرآن آمده است‏).
    به طور كلی می توان گفت مجازات گاهی دردناک است (عذاب اليم)، مانند شلاق زدن و آزار بدنی؛ و گاهی توهين آميز است (عذاب مهين)، مانند پاشيدن لجن بر لباس كسی و مانند آن؛ و گاهی پر سر و صدا است (عذاب عظيم)، مانند مجازات در حضور جمعيت؛ و نيز گاهی اثر آن در وجود انسان عميق است و تا مدتی باقی می ماند (عذاب شديد)، مانند زندان های بلند مدّت با اعمال شاقه و امثال آن.
    توجه به اين نكته لازم است كه توصيف عذاب به يكی از صفات، تناسبی با نوع گناه دارد. و لذا در بسياری از آيات قرآن، مجازات ظالمان به عنوان عذاب اليم آمده است، زيرا متناسب با دردناک بودن ظلم نسبت به بندگان خدا است، و آن ها كه گناهشان توهين آميز است و هم چنين آن ها كه دست به گناهان شديد و يا پر سر و صدا می زنند، كيفری همانند آن دارند.
    منظور از ذكر مثال های فوق نزديک ساختن مطلب به ذهن است و گرنه مجازات های آن جهان قابل مقايسه با مجازات های اين عالم نيست.

    ــــــــــــــــــــــــ
    (1) حسينی همدانی، سيد محمد، تفسير انوار درخشان، تهران، ناشر: كتاب فروشی لطفی، سال 1380هـ ، ج 1، ص 45.
    (2) سيد عبد الحسين طيب، اطيب البيان، تهران، ناشر: انتشارات اسلام، چاپ سوم، سال 1366ش، ج 1، ص 369.


    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۰۸/۱۱ در ساعت ۲۳:۵۵

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود