صفحه 1 از 5 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: نقش خانواده در تربيت جنسي فرزندان

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304

    نقش خانواده در تربيت جنسي فرزندان




    نقش خانواده در تربيت جنسي فرزندان


    خانواده نقش تعیین کننده در تربيت جنسي فرزندان دارد.چاره انديشي هاي پدران و مادران در تربيت جنسي نو جوانان بسيار مؤثّر است .خانواده مهم ترين عاملي است كه مي تواند نوجوان را در بحران رسش جنسي همراهي و همياري كند. نقش خانواده در تربيت جنسي فرزندان به گونه اي است كه تأثير گذاري ، عوامل برون خا نواده اي در مهار و هدات گرايش هاي جنسي نيز به چگونگي تربيت جنسي خانواده بستگي دارد. کانون خانواده به عنوان مهم ترین محل پرورش کودکان و نوجوانان در شکل گیری شخصیت ، باورها و اخلاق آن ها ، نقش اساسي و زير بنايي دارد. به ویژه پدر و مادر به عنوان دو رکن اصلی خانواده می¬توانند، با رفتار، گفتار و سایر اقدامات خودشان در این رابطه، نقش مهمی را ایفا نمایند







  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مقدمه


    ازآن جا که انسان موجود چند بعدی بوده وشخصیت او ازجنبه‏ ها وابعاد گوناگون جسمی، عاطفی، اخلاقی ،عقلانی و جنسی تشکیل شده است وتربیت هم به معنای پرورش ابعاد وجودی، او می ‎باشد، لازم است متولّیان امر تربیت، نسبت به همه‎ی آن ابعاد آگاهی و اشراف کامل داشته باشد ومتناسب با آن ابعاد، زمینه‎های لازم رافراهم سازد، تا در پرتو آن تمام ابعاد وساحت‎های وجود متربی به رشد مطلوب و دست یابد.یکی از ابعاد وجودی مهم در زن و مرد ،«بُعد»جنسی است که به صورت غریزه بسیار نیرومند در وجود آدمی قرار داده شده است. نظام تربیتی جامع ،آن نظامی است که به همه ای ابعاد وجودی انسان، توجه نموده و زمینه رشد متعادل همه استعداد ها وابعاد وجودی او را به شکل متوازن فراهم سازد.

    بدون شک مهم ترین هدف تربییت اسلام تربیت انسان کامل است وتحقق این هدف جز درسایه ارضای متعادل نیازهای روحی،جسمی وسایرغرایز انسان ، امکان پذیر نمی باشد.



  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    مفاهیم

    پیش از واردشدن به مباحث اصلی، ضرورت دارد به بیان مفهوم چند واژه پر داخته شود.

    الف:خانواده

    در تعریف خانواده گفته شده، خانواده از گروهی از اشخاص تشکیل می¬شود که روابط شان با یک دیگر بر پایه خویشاوندی و هم خونی است.

    براساس تعالیم اسلامی نیز خانواده مجموعه ای از افرادی است که با رابطه های سببی و نسبی (والدین، فرزندی، خواهری و برادری) شکل می¬گیرد.

    ب: تربیت
    تربیت درلغت

    واژه‏ی تربیت در زبان فارسی به معنای پروردن، آداب واخلاق را به کسی آموختن وپروردن کودک تا هنگام بالغ شدن، به کار رفته است. واژه‏ی ترکیبی تعلیم وتربیت نیز به معنای آموزش وپرورش آمده است.

    درزبان عربی واژه‏ی تربیت مصدر باب تفعیل است. درمورد ریشه این واژه گفته شده که با یکی از دو ریشه «ربب» و«ربو» در ارتباط است.

    درکتاب‏ التحقیق ‏فی‏ کلمات القرآن چنین معنا شده است:«والتحقیق انَّ الاصل الواحدفی هذه المادّه ‏سوق الشیئی الی‏جهه الکمال ورفع النقائص بالتخلیۀ والتحلیۀ»؛ تحقیق این است که این مادّه معنای واحدی دارد و آن عبارت است ازسوق دادن شئ به سوی کمال و رفع کمبودها بواسطه‎ی پاک سازی ‏وجود متربی از صفات و عادات بد و آراستن به خصلت‏های پسندیده.»



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    تربیت دراصطلاح

    علماء برای تربیت معانی مختلفی ذکرکرده‏ا ند وهرکدام ازیک زاویه به تربیت نگاه کرده ‏اند وآن را

    تعریف نموده‏ اند. و در این تحقیق به یک اکتفا می ‏شودآیت الله امینی: تربیت راچنین تعریف کرده ‏است:«تربیت عبارت است ازانتخاب رفتار، گفتارمناسب، ایجاد شرایط وعوامل لازم وکمک به شخص موردتربیت تابتواند استعدادهای نهفته‏ اش رادرتمام ابعادوجودوبه طورهماهنگ پرورش داده شکوفاسازد وبه تدریج به‏ سوی‏ کمال حرکت کند.»

    طبق این حرکت باید مربّی با استفاده ازروش‏های مناسب زمینه را آماده کند تا متربّی راه خویش را بیابد و استعدادهای‏ نهفته‏ ای خود را شکوفا ساخته و به فعلیّت ‏برساند وفاعل اصلی‏ تربیت در این‏ تعریف خود متربّی است‏و مربّی تنها به اوکمک می‏کند وشرایط لازم را برای اوآماده می‏ کند تا متربّی خود تلاش کند واستعدادهای ‏خود را شکوفا سازد.



  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    ج:جنس
    مراد از «واژه‮ي جنس» ويژگي هاي زيست شناختي متفاوت مرد وزن است. انسان ها ما نند بیش تر موجودات از دو جنس مخالف تشکیل شده اند . این دو جنس با تفا وت های آشکار در سطح مسایل زیستی وفیز یولو ژیک وروان شناختی به وجود آمده اند .همین تفاوت ها ست که آن دو را مکمل یک دیگر قرارداده می دهد. بدون شک هر کدام از آن ها بدون دیگری در تداوم نسل و زندگی اجتماعی با شکست رو به رو خواهد شد. ‬‬‬

    د:جنسيت

    واژه‮ي«جنسيت»براي اشاره به ويژگي هايي به كار مي رود كه در نتيجه تأثيرعوامل اجتماعي وفر هنگي به گونه اي متفاوت در هريك از جنس مرد وزن بروز مي كند. ‬‬‬

    مفهوم جنس

    1_ گاهی از جنس معنای عام اراده می شود به طوری که به تفاوت های جسمی و روانی دو مخالف جنس اشاره دارد. از باب مثال گفته شود که هوش کدام یک از پسر و دختر است؟ در این موارد مطلق جنسیت مورد نظر است.

    2_گاهی معنای خاصی از واژه جنس اراده می شود. که به غریزه جنسی ، کار کردجمسی،بلوغ جنسی،آموزش جنسی و رشد جنسی اشا ره دارد. در این تحقیق نیز همین معنا ی دوم مورد نظر است.



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    ه: تربیت جنسی

    تعریف های متعددی از تربیت جنسی شده که به برخی ازآن ها اشاره می شود.یکی از آن تعاریف این است: «تربیت جنسی عبارت است از فراهم آوردن زمینه رشد غریزه جنسی به گو نه ای که ضمن استفا ده لازم از این غریزه از انحرافات و لغزش های جنسی پیش گیری شود»

    درتعریف دیگری چنین آمده است: «تربیت جنسی عبارت است از این که فر د در دوره های رشد کودکی ،نوجوانی و جوانی ،به گو نه ای پر ورش یابد که با جنسیت خود آشنا شود و آن را بپذیرد . نقش زن ومرد بودن از لحاظ اجتماعی را یاد بگیرد ،احکام وآداب دینی در ارتباط بامسایل جنسی مربوط به خود ،روابط با همجنس وجنس مخالف ر ا فرا بگیرد.آمادگی روانی برای ازدواج وتشکیل خانواده را پیدا کند. با مسایل مربوط به زندگی خانوادگی وروابط با همسر آشناگردد. به گونه ای توان مند شود که عواطف و فعالیت های خویش را در جهت قرب به خدا وند وجلب خو شنودی او به کارگیرد»

    بر اساس این تعریف تربیت جنسی حوزه وسیعی را در بر می گیرد وشامل فعالیت های تربیتی ای است که از آغاز زندگی متربی ،مرحله به مرحله برای رشد متعادل و متناسب غریزه جنسی او صورت می گیرد،تا فرد با وظایف ورفتار های جنسی خودآشنا شود.

    مبنا ی این تحقیق تعریف اول می باشد. هرچند تعریف دوم جامع تر است



  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    و:آموزش جنسی

    منظور از آموزش جنسی ارائه اطلا عات کلی و صحیح در وقایع تغییرات جسمی وروانی وراهنمایی جوانان دررفتار وکردار آن ها در این مقطع از سن، نسبت به خود، دیگران و شیوه ای ابراز علاقه و دو ستی های معقول وجلو گیری از انحرافات است.

    درتعریف دیگری آمده است: منظور از آموزش جنسی ، آموزش رفتارها و مسایل توالد وتناسل ، آماده سازی فرد برای فهمیدن و کنترل تحریکات و رفتار های جنسی خود ،آموزش اصول و مسایل فردی و گروهی مربوط به دو جنس مرد وزن است.

    آموزش مسایل جنسی به صورت صحیح و کا مل در هر دوره ی از رشد ، فرا گیری ارزش ها و هنجار های دینی، افراد را به سوی صلاح و پرهیز از فساد سوق می دهد



  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    تفاوت تربیت جنسی وآموزش جنسی

    تعاریفی که برای تربیت جنسی و آموزش جنسی بیان گردید ، می تواند تمایز این دو از هم دیگر را تا حدودی روشن سازد. به این صورت که تربیت جنسی دایره ای وسیع تر از آموزش جنسی دارد. به گونه ای که آموزش جنسی بخشی از تربیت جنسی به حساب می آید، زیرا آموزش ،مقدمه تربیت محسوب می شود. هرچند تربیت صد در صد متوقف بر آموزش نیست ولی در برخی موارد تربیت بدون آموزش امکان پذیر نمی باشد و این جا از همان موارد است، زیرا آموزش عهده دار، رشد دادن به «بُعد شناختی» متربی است ، تا از این طریق به استعداد های خویش در باره امور جنسی آگاه شود و در راه رسیدن به سعادت خود از آن امکانات بهره ببرد. از طرفی دیگر به لغزش ها و پیا مد های زیان باری که ممکن است از نا حیه مسایل جنسی دامن گیر اوشود، شناخت پیدا کرده و از آن ها اجتناب نماید.

    باتوجه به آن چه در تعریف تربیت وآموزش جنسی بیان گردید می توان گفت که منظور از تربیت جنسی این است که زمینه ها و عوامل مربوط به مسایل جنسی طوری فراهم شود که، متربی در پرتوآن، به آگاهی های لازم در زمینه مسایل جنسي، دست یابد، عادات وآدابی صحیح در باره چگونگی إعمال‮ و ارضای غریزه جنسی را فرا بگیرد، ازتحريك ‮غريزه‮ي جنسي او پرهيزشود. از این رو ضرورت دارد که خود فرد و نهاد های مختلف جامعه مانند خانواده ،مدرسه ،حکومت و... در این جهت بر نامه ریزی وتلاش نمایند. در این تحقیق نقش خانواد ه به خصوص پدر و مادر در رابطه مورد بر رسی قرار می گیرد. دراسلام والدین و ظیفه دارند که ازهمان آغاز تولد فرزندشان زمینه رشد طبیعی او را در همه ابعاد وجودی اش_ از جمله بُعد جنسی_ فراهم سازد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ ‬‬‬‬‬‬‬

    شیوه هایی که خانواده ها می تواند ،برای تربیت جنسی فرزندان خود در پیش گیرند به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم قابل تقسیم می باشد:



  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    اوّل: روش های مستقیم

    تربیت مستقیم ،شامل مسایل و اموری است که به طور مستقیم به نقش جنسیتی دخترو پسر،وظائف ،تمایلات ورفتار های جنسی آن ها مربوط می شود.مانندهویت پذیری جنسی ،آشنایی با وظایف هرجنس ،آمادگی برای ایفای نقش مادری و پدری و پر هیز از تحریکات جنسی و اموری مانند آن. استفاده از روش های مستقیم برای تربیت جنسی فر زندان باید متناسب با مقطع سنی آنان باشد. زیرا روش های مناسب برای دوران کودکی باروش هایی که برای دوران جوانی تناسب دارد متفاوت است. با توجه به این نکته روش ها ی مستقیم برای تربیت جنسی فرزندان در دوقسمت بررسی می شود:

    الف : روش های مستقیم برای تربیت جنسی کودکان

    برخي از روش ها، مناسب كودكان است و درتربيت جنسي كودكان با يد از اين روش ها بهره گرفته شود.

    يك:_پرورش هویت جنسی و آموزش نقش آن

    منظور ازهویت جنسی،پذیرش ویژ گی های ،شناختی ،عاطفی واجتماعی هریک از پسرو دختراست که به صورت متفاوت ، دردو جنس پدیدار می گردد.از آن جا که نگرش والدین ،گرایش های فر هنگی و نوع تربیت وبرخورد آن ها با پسرودختر درشکل دهی هویت جنسی فرزندان نقش اساسی دارد ، ضرورت دارد که پدر و مادر به چند امر در تربیت فرزندان خودشان توجه داشته وآن ر ا رعایت کنند:



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,604
    صلوات
    1250
    تعداد دلنوشته
    18
    مورد تشکر
    501 پست
    حضور
    98 روز 4 ساعت 4 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    304



    1_ نگرش مثبت به پسر و دختر


    بینش و عمل والدین باید از امر حکایت کند هیج جنسیتی بر‮دیگری بر تری ندارد ،هردوی آن ها ارزش مند بوده و هر یک از آنان در تکامل وپیش رفت خود به دیگری نیاز مند است.پدر و مادر باید احساس ارزش مندی جنسی را به فرزندان شان منتقل کنند،تا کودکان بتوانند به راحتی و بدون آرزو ی داشتن جنسیت مخالف ، به هویت جنسی خودشان دست یابندو بتوانند درآینده زنان و مردان کامل و با اعتماد به نفس بوده و نقش پدری ومادری خودرا نیز به خوبی ایفا نمایند. ‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬



صفحه 1 از 5 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود