صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه به امام زمان نزدیک شویم

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چگونه به امام زمان نزدیک شویم




    چگونه به امام زمان نزدیک شویم؟!

    اگر ما کارهائی که خوشایند امام زمان (ع) است انجام دهیم، علاوه بر اینکه به آنچه که می خواستیم،که کسب رضایت ایشان است،ممکن است مورد لطف ایشان قرار گرفته و دیداری که در انتظارش بودیم حاصل شود

    خوب است بدانیم که امام زمان(عج) شدیداً به شیعیان خود عشق مى‏ورزد؛ بلکه علاقه آن حضرت به شیعیان و دوستانشان خیلى بیشتر از علاقه‏اى است که ما نسبت به آن حضرت داریم.
    ایشان همواره براى شیعیان خود دعا مى‏کنند. از آن حضرت نقل شده است: «اِنّا غَیرُ مُهَمِلینَ لِمُراعاتِکُمْ وَلاناسینَ ِذِکْرِکُمْ» )بحارالانوار: ج 53، ص 174 ( ما هرگز در رعایت احوال شما کوتاهى نمى‏کنیم و شما را از یاد نمى‏بریم».
    آنچه بر ما بایسته است، جلب رضایت آن بزرگوار است. پیوستگى با او، یعنى، مطیع او بودن. در واقع ما باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داریم.
    منبع:تبیان
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    حضرت داود (ع) در حال عبور از بیابانی مورچه ای را دید که مرتب کارش این است که از تپه ای خاک برمی دارد ویه جای دیگری میریزد ، از خداوند خواست تا از راز این کار آگاه شود …، مورچه به سخن آمد که : معشوقی دارم که شرط وصل خود را آوردن تمام خاکهای آن تپه در این محل قرار داده است !
    حضرت فرمود : با این جثه کوچک ، تو تا کی می توانی خاکهای این تل بزرگ را به محل مورد نظر منتقل کنی ، و آیا عمر تو کفایت خواهد کرد ؟!
    درست است که وظیفه ما تلاش براى ملاقات با امام زمان(عج) نیست، ولی بحث ملاقات، نباید با بحث ارتباط اشتباه شود؛ زیرا وظیفه ما ایجاد ارتباط با امام عصر(عج) است. منتظر امام زمان(عج) وقتى موفق به زیارت آن حضرت نمى‏شود، از طریق خواندن دعاى ندبه، زیارت آل یاسین، دعاى عهد، نماز امام زمان و نیز از طریق رفتن به مسجد جمکران، ارتباط خود را با آن حضرت حفظ مى‏نماید

    مورچه گفت : همه اینها را می دانم ولی خوشم اگر در راه این کار بمیرم به عشق محبوبم مرده ام !
    در اینجا حضرت داود(ع) منقلب شد و فهمید این جریان درسی است برای او ( محمد، محمدی ری شهری، کیمیای محبت ، ص58.)
    این حکایت درسی عبرت‌آموز است برای کسانی که ادعای عشق به مولا را دارند تا بنگرند که آیا به این میزان از همت و تلاش برای رسیدن به آن سرور عزیز رسید‌ه‌اند یا نه؟! البته ناگفته نماند که دشواری‌ها و پایداری و پایمردی است که عشق و محبت را سهل و آسان می‌سازد.

    منبع:تبیان

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ثانیا: اگر ما کارهائی که خوشایند امام زمان (ع) است انجام دهیم، علاوه بر اینکه به آنچه که می خواستیم،که کسب رضایت ایشان است،ممکن است مورد لطف ایشان قرار گرفته و دیداری که در انتظارش بودیم حاصل شود ،در حالات (مرحوم آیت الله سید محمد باقر مجتهد سیستانی پدر آیت الله العظمی حاج سید سیستانی آمده است که فرمودند: در مشهد مقدس برای آنکه به محضر امام زمان (علیه السلام ) شرفیاب شوم ختم زیارت عاشورا را چهل جمعه هر هفته در مسجدی از مساجد شهر آغاز می کند .

    او می گفت در یکی از جمعه های آخر ناگهان شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه های آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم می تابید ، حال عجیبی به من دست داد ، از جای برخاستم و به دنبال آن نور به درب آن خانه رفتم ، خانه ای کوچک و فقیرانه ای بود ، از درون خانه نور عجیبی می تابید . در زدم وقتی در را باز کردند مشاهده کردم حضرت ولی عصر امام زمان (عجل الله فرجهم ) در یکی از اتاقهای آن خانه تشریف دارند ؛ و در آن خانه جنازه ای را مشاهده کردم که پارچه سفیدی به روی آن کشیده بودند . وقتی من وارد شدم و اشک ریزان سلام کردم حضرت به من فرمودند : چرا این گونه دنبال من می گردی ؟ و رنجها را متحمل می شوی ؟ مثل این باشید ( اشاره به جنازه کردند ) تا من دنبال شما بیایم . بعد فرمودند این بانویی است که در دوره بی حجابی ( رضا خان پهلوی ) هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند .)
    این داستان واقعی این واقعیت را نشان می دهد که اگر اعمال ما مورد رضایت امام زمان(ع) قرارگیرد،امکان دیدار حاصل خواهد شد،هر چند هدف رضایت اوست نه دیدار،

    منبع : تبیان

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    گریه برحسین(ع) رمز تقرّب به حضرت ولی عصر(عج):

    علت اصلی دوری ما با امام زمان(ع)، دوری از خداست و گرفتار شدن در منجلاب گناه است،در واقع تنها مانع ارتباط با خدا و محبوبان او، گناه است. گاهی قلب انسان با گفتن یک «یا الله» یا خواندن یک دعا و تلاوت یک سوره از قرآن و دادن صدقات، نورانی و سبک می شود. اما گاهی حجاب و ظلمت گناهان غلیظ است و به سادگی قابل رفع نیست.گریستن بر امام حسین(ع) همانند تیزاب لکّه گناه را محو و نابود می کند. «سفینه الحسین اَسرَعُ و اَوسَعُ و اَنفَذ»؛ کشتی امام حسین(ع) سریع ترین، وسیع ترین و نیرومندترین وسیله ها برای رسیدن است. هر کس وارد این کشتی شد، ره صد ساله را یک شبه پیمود. گریستن بر امام حسین(ع) دل را پاک و نورانی ساخته و انسان را مستعد ارتباط با حضرت ولی عصر می سازد.
    گریستن بر امام حسین(ع) تا بدانجا فضیلت و اهمیت دارد که حضرت صادق(ع) فرمود: «فَمَن بَکی علی الحسین(ع) فَقَد اَدّی حقّنا… هر کس بر امام حسین(ع) بگرید، حق ما را ادا کرده است».[بحارالانوار؛ 45.]از سید عبدالکریم پینه دوز(ره) که هر هفته به محضر امام عصر(عج) شرفیاب می گردید سؤال کردند: چگونه موفق به دیدار آن حضرت شدید؟ پاسخ داد: یک شب پیامبر ختمی مرتبت(ص) را در عالم رؤیا زیارت کردم. گفتم: یا جدّاه، یا رسول الله، بسیار علاقه دارم به محضر فرزند شما برسم و هر چه می کنم میسّر نمی شود. این امر چگونه امکان پذیر است؟ فرمود: سید عبدالکریم، فرزندم، اگر می خواهی خدمت امام زمان برسی، روزی دوبار؛ اول صبح و اول شب بنشین و بر حسینم گریه کن. می گوید: از خواب بیدار شدم و یک سال این برنامه را ادامه دادم. صبح ها می نشستم و روضه کربلا را می خواندم، غروب هم می نشستم مقتل می خواندم و گریه می کردم. پس از یکسال دیدم که راه باز شد.(با استفاده از کتاب «چهارده گفتار پیرامون ارتباط معنوی با حضرت مهدی(عج)»؛ حسین گنجی)


    منبع : تبیان

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    راه نزديك شدن به امام زمان(عج) را بيشتر توضيح دهيد؟
    ارتباط با امام زمان(عج) و ديگر اولياى الهى و نزديك شدن به آنان نياز به سنخيت با آنان دارد. به دست آوردن سنخيت با اولياى الهى نياز به تحقّق دو بُعد؛ يعنى، معرفت و عمل دارد. اگر كسى خود را به اولياى الهى شبيه نمود، به لقاى آنان نيز واصل خواهد شد.
    نوريان مرنوريان را طالبند ناريان مرناريان را جاذبند
    آنچه وظيفه ماست تشبه به آن حضرات و پيمودن راه آنان است . ما بايد در همه حال سرباز آماده آن حضرت بوده و همواره در خدمت ايشان باشيم. اين مسأله را آيه 200 سوره آل عمران بيان فرموده: «يا ايها الذين امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقواللّه‏ لعلّكم تفلحون؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، صبر كنيد و يكديگر را به صبر واداريد و مرابطه نماييد و تقوا و خداترسى را پيشه سازيد، باشد كه رستگار شويد». امام باقر(ع) در تفسير اين آيه شريفه مى‏فرمايند: «صبر كنيد بر اداى فرايض (يعنى در انجام تكاليف الهى استقامت داشته باشيد) و در برابر دشمنان پايدارى كنيد و با امامتان (كه انتظارش را مى‏كشيد) مرابطه نماييد»، (كتاب الغنية، شيخ مفيد، ص 105). قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ايشان مى‏فرمايد: «الذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوه وآتوا الزكاه و امروا بالمعروف و نهو عن المنكر؛ كسانى كه اگر در زمين به آنان توانايى دهيم نماز را بپا داشته و زكات (به مستحق) بخشيده و به معروف امر نموده و از منكر نهى كنند»، (حج، آيه 41). امام باقر(ع) در تفسير اين آيه مى‏فرمايند: «اين آيه براى آل محمد(ع) است؛ يعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (تفسير قمّى، ج 2، ص 87). در نتيجه اگر ما هم مى‏خواهيم از اصحاب و ياران آن حضرت باشيم، بايد به اين امور اهتمام ورزيم.. ارتباط با امام زمان يعنى خود را به رشته ولايت او بستن و بر خدمت و پيروى و يارى او گردن نهادن و اين يكى از اركان ايمان است كه آدمى خود را به امام خويش مربوط سازد و از او جدا نشود. پيوستگى با او يعنى مطيع او بودن. آنچه در روايات زياد سفارش شده است انتظار فرج است ما بايد ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستورات آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داري مو آن را در دل و ظاهر جلوه‏گر كنيم. در روايات متعدد داريم كه در زمان غييبت امام زمان(ع) بهترين اعمال انتظار فرج است.انتظار فرج يعنى: الف) معرفت امام معصوم و عادل و پيشواى فضيلت. ب) ايمان به امامت و قيادت رهبرى الهى و عدالت پيشه. ج) عشق به عدالت و ارزش‏هاى انسانى. ه) اميد به آينده‏اى روشن و نويد بخش. ك) تلاش براى برقرارى حكومتى عدل پيشه و عدل گستر. ح) رعايت موازين و قوانين دينى و اخلاقى. خ) داشتن روحيه تعهد و مسؤوليت‏پذيرى. اين انتظار فرج است كه بهترين عمل و عبادت است و چنين منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غيبت از دنيا برود به منزله كسانى است كه پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏كنند، (بحارالانوار ج 52 ص 125 ).

    پس «سنخيت» نخستين و مهمترين شرط براي رسيدن به امام است . سنخيت، علت انضمام است؛ و دو شي تنها به اين شرط مي توانند به هم منضم شوند و پيوستگي يابند كه از سنخيت نسبت به يكديگر بهره مند باشند. حال اگر كسي سنخيت با عالم ماده و ماديات داشته باشد، نمي تواند همسنخ عالم مجردات باشد و با فرشتگان و برتر از آنان، حضرت ولي عصر(عج) از تباط برقرار كند.
    تخليه نفس از رذائل اخلاقي و تحليه آن به صفات پسنديده، تنها راه ايجاد سنخيت و نزديكي به آن حضرت است؛ چه، مادام كه نفس انسان از صفات رذيله تخليه نشود و به صفات حميده آزين نبندد، حجابهاي نفساني مانع از ديدن خورشيد وجود آن حضرت است.
    به عنوان مثال، مي توان اشاره كرد كه اگر چه خورشيد در تمامي ساعات در حال افروختن و نورافشاني است، اما مادام كه ديوارهاي ضخيم خانه در ميان باشد ساكنان خانه نمي توانند از آن نورافروزنده استفاده كنند. حال اگر بجاي اين ديوارها ، شيشه هائي لطيف به كار برده شود، كساني كه در پشت اين شيشه ها قرار دارند مي توانند از آن نور استفاده كنند؛ و اگر فرض كنيم كه شيشه اي نيز در ميان نباشد، در آن صورت اينان مي توانند از گرماي خورشيد نيز بهره برند.
    تخليه و تحليه نيز همين نقش را برعهده دارند؛ چه، برداشتن حجابهاي ضخيم ظلماني و جانشين كردن حجابهاي نوراني به جاي آن، و زان پس خلاصي يافتن از همين حجابهاي نوراني نيز تنها با همين دو بدست مي آيد .تاكيد ائمه هدي بر اينكه «اگر دو روز از عمر يك انسان مساوي هم باشد و در اين روز او حركتي كمالي در پيش نداشته باشد،‌زيانكار است» نيز، از همين باب بوده است. چه،‌ آدمي تنها در صورتي در مسير تكامل گام نهاده و هر روزش بهتر از روز قبل مي باشدكه در هر لحظه در پي ستردن صفتي رذيله و آذين بستن نفس به صفتي حميده باشد. در اين صورت است كه به تدريج نفس به چنان مرتبه اي از شفافيت و نورانيت مي رسد كه مي تواند از خورشيد وجود مبارك حضرت حجت (عج) ـ كه شمس عالم هستي هستند ـ بهره برده و به ملاقات ايشان نائل شود. بزرگان بر اين مطلب اتفاق دارند كه اگر شرائط تشرف حاصل شود، خود حضرت عنايت مي كنند و فرد لائق را به محضر خود مي پذيرند.

    در هر حال راه هاي نزديك شدن ود ارتباط با امام زمان (عج) به طور خلاصه عبارت است از :

    1 ـ طهارت نفس:
    اولين طريق عالي براي ارتباط با حضرت مهدي (عج) انجام دادن واجبات و ترك معاصي و گناهان است. ما اگر در كلاس پاكي به اين مرتبه برسيم: 1 ـ اعضا و جوارح ما پاك از گناه بشود. 2 ـ ذهن و افكار ما از خيالات و اوهام پاك بشود. 3 ـ قلب ما از رذايل اخلاقي پاك شود و در اين سه بعد طهارت، پاك بشويم، آن گاه است كه راه به سوي امام زمان (عج) مانند اتوبان و شاهراه باز است.يكى از عوامل دورى انسان از امام زمان(عج) و قطع ارتباط روحى و معنوى و ناخشنودى آن حضرت، ارتكاب محرّمات الهى و گناهان است.
    آن حضرت در توقيع شريف به شيخ مفيد)ره( مى‏فرمايد: «شما مكلّف هستيد كه اوامر و دستورات ما را به دوستانمان برسانيد، با اينكه ما بر اساس فرمان خداوند بزرگ و صلاح واقعى خود و شيعيانمان - تا زمانى كه حكومت بر دنيا در اختيار ستمگران است - در نقطه‏اى دور و پنهان از ديده‏ها به سر مى‏بريم ؛ ولى از تمام حوادث و ماجراهايى كه بر شما مى‏گذرد، كاملاً مطّلع هستيم و هيچ‏چيز از اخبار شما بر ما پوشيده نيست. از خطاها و گناهانى كه بندگان صالح خداوند، از آنها دورى مى‏كنند ؛ اما شما آنها را مرتكب مى‏شويد نيز با خبريم. از عهدشكنى‏ها و پشت سر گذاشتن عهد و پيمان‏ها با اطلاعيم... پس از خداوند بترسيد و تقوا پيشه كنيد و ما خاندان رسالت را مدد رسانيد... سعى كنيد اعمالتان به گونه‏اى باشد كه شما را به ما نزديك سازد و از گناهانى كه موجبات نارضايتى ما را فراهم مى‏نمايد، بترسيد و دورى كنيد...»(1)
    بر اساس اين توقيع شريف، همه شيعيان و دوستداران حضرت، توصيه به تقوا و ورع شده‏اند و اين بهترين راه دوستى و جلب خشنودى امام زمان(عج) است ؛ همان طورى كه گناهان و معاصى، باعث نارضايتى آن حضرت و قطع پيوند و ارتباط با او است. حتّى در توقيع ديگر، علّت طولانى شدن غيبت و عدم مشاهده و ديدار آن حضرت، گناهان و انحرافات شيعيان و دوستان اهل بيت»ع« ذكر شده است: «... ما عهد مى‏كنيم با شمااى دوست مخلص (شيخ مفيد( كه در راه ما با ظالمان مجاهده مى‏كنى ؛ هر كس از برادران دينى شما - كه تقوا را سرمايه خويش قرار دهد - از فتنه‏هاى گمراه كننده و ظلمت خيز، در امان خواهد بود... آنچه كه موجب جدايى ما و دوستانمان گرديده و آنان را از ديدار ما محروم كرده است، گناهان و خطاهاى آنان و تخلّف از فرمان‏هاى خداوند است».(2)
    جالب آنكه در آغاز قيام جهانى حضرت مهدى(عج) ياران و اصحاب نزديك ايشان، پيمان و بيعت سختى با آن حضرت مى‏بندند و تعهّد مى‏كنند كه از گناهان و انحرافات دورى جويند و از ظلم و فسادگرى بپرهيزند. اميرمؤمنان على»ع«، در ضمن يك حديث طولانى، در وصف بيعت ياران امام زمان(عج) چنين مى‏فرمايد:
    با او بيعت مى‏كنند كه هرگز:
    دزدى نكنند « يبايعون على اَن يَسرَقوا«
    زنا نكنند « ولا يَزنوا«
    مسلمانى را دشنام ندهند « و لا يَسُبّوا مسلماً«
    خون كسى را به ناحقّ نريزند « و لا يقتلوا مُحرماً«
    به آبروى كسى لطمه نزنند « و لا يهتك حريماً مُحرّماً«
    به خانه كسى هجوم نبرند « و لا يهجموا منزلاً«
    كسى را به ناحق نزنند « و لا يضربوا احداً الاّ بالحقّ«
    طلا، نقره، گندم و جو ذخيره نكنند « و لا يكنزوا ذهباً و لا فضّة و لا بُرّاً و لا شعيراً«
    مال يتيم را نخورند « ولا يأكلوا مالَ اليتيم«
    در مورد چيزى كه يقين ندارند، گواهى ندهند « و لا يشهدوا بما لا يَعلمون«
    مسجدى را خراب نكنند « ولا يُخرِبوا مسجداً«
    مشروب نخورند « و لا يَشربوا مسكراً«
    حرير و خز نپوشند « و لا يلبَسوا الخزّ و لا الحرير«
    در برابر سيم و زر سر فرود نياورند « و لا يتمنطقوا بالذّهب«
    راه را بر كسى نبندند « و لا يقطعوا طريقاً«
    راه را نا امن نكنند « و لا يخيفوا سبيلاً«
    گرد همجنس بازى نگرايند « و لا يَفسقوا بغُلام«
    خوراكى را از گندم و جو انبار نكنند « ولا يحبسوا طعاماً مِن بُرّ و لا شعير«
    به كم قناعت كنند « و يرضَونَ بالقليلِ«
    طرفدار پاكى باشند « و يَشَتّمونَ على الطيّب«
    از پليدى گريزان باشند « و يكرهون النجاسة و...»(3)
    پس گناهان و رذايل اخلاقى، عامل مهمى در محروميت انسان از عنايات امام زمان(عج) است. با اين حال بايد دانست كه امام هر زمان، مظهر رحمت و رأفت الهى و واسطه فيض بين خالق و مخلوق است. تمام نعمت‏ها به بركت وجود امام و حجّت هر زمان به مردم مى‏رسد و تمام بلاها نيز به بركت وجود او رفع مى‏شود و با اندكى اشتباه و خطايى، اين الطاف و بركات از انسان دريغ نمى‏گردد. او مظهر رحمت الهى است و هيچ سود و منفعتى را از ديگران توقّع ندارد و جز در راه منافع آنان قدم بر نمى‏دارد. در عنايت و لطف او، هيچ بخل و كاستى راه ندارد.به همين جهت امام زمان دست گناه كاران را مى‏گيرد و آنان را از غرقاب گناه نجات مى دهد وبا هدايت‏هاى باطنى و خدايى خود،آنها را به خدا نزديك مى‏كندو
    آن حضرت در سخنان خيرخواهانه‏اى مى‏فرمايد: «پس بايد هر يك از شما (شيعيان(، كارهايى را كه موجب جلبِ محبّت مى‏گردد، انجام دهيد و بايد از كارهاى ناپسندى كه خشم و غضب ما را در پى دارد، اجتناب كنيد. پس (آگاه باشيد كه( مرگ آدمى ناگهان مى‏رسد كه در آن، ديگر توبه سودى نمى‏رساند و ندامت، نمى‏تواند او را از عذاب برهاند».(4)
    در پايان توصيه مى‏شود، ارتباط خود را با خواندن دعا و انجام اعمال نيك، با امام زمان(عج) پررنگ‏تر كنيد و خود را هميشه مديون و بدهكار او بدانيد. اگر دعاها و خواسته‏ها، همراه با گريه، پشيمانى و اشك شوق باشد، احتمال استجابت آن بيشتر است ؛ پس سوز و ندبه خود را با خواندن دعاى عهد و ندبه، اعلام داريد و در عين حال استغفار و توبه را فراموش نكنيد. بهترين شفيع در بارگاه الهى براى آمرزش گناهان، امام معصوم است و دعاى او در حق شيعيانش به يقين اجابت مى‏شود.(5)


    2 ـ ايثار و از خودگذشتگي:
    دومين راه براي رسيدن به محضر مبارك و نوراني آقا امام زمان (عج) ايثار است؛يعني انسان يك خواهش هاي نفساني دارد، يك محبت هاي مجازي به دنيا دارد كه اگر موفق شد و از شهوت گذشت، از غضب گذشت و از دنيا گذشت و عبور كرد، به بركت ايثار و از خودگذشتگي و پا روي نفس اماره گذاشتن، به خدا مي رسد به امام زمان (عج) مي رسد، به حقايق و معارف مي رسد. شرط اساسي ايثار و از خودگذشتگي است.

    3 ـ گريستن بر اباعبدالله (ع)
    سومين وسيله ارتباطي، گريه براي ابي عبدالله الحسين(ع) و خواندن زيارت عاشورا و توسل به حضرت خامس آل عباست.
    چگونه گريه بر امام حسين (ع) انسان را به امام زمان (عج) پيوند مي دهد؟ عاملي كه باعث شده است من از امامم بريده ام، پرده ضخيم گناه و رذايل است كه آمده است و جلو قلب من و چشم دلم پرده كشيده است و من نمي توانم آقايم را با شناخت زيارت كنم. عامل بريدگي، گناه است و گريه بر امام حسين (ع) به منزله از بين برنده گناه است. لباس وقتي چرك شود اگر چرك و آلودگي كم است، با شستنش با آب، پاك مي شود. گاهي چرك و آلودگي كم نيست، احتياج به صابون و پودر رختشويي دارد، اما گاهي با آب و صابون و پودر كار درست نمي شود، بايد از مواد پاك كننده قوي تر استفاده كرد تا آلودگي و لك لباس از بين برود.

    4 ـ برخورداري از ويژگي هاي مرتبطين با حضرت:
    يك طريق بس اصيل و اساسي براي ارتباط با امام زمان (عج) اين است كه به حالات و جريانات مشرفين به محضر مبارك امام زمان (عج) مراجعه كنيم و ببينيم، سيد ابن طاووس ها، سيد بحر العلوم ها، علامه حلي ها و امثال اين شخصيت هاي عظيم الشان از چه ويژگي هايي برخوردار بوده اند، ما نيز آن ويژگي ها را در زندگي كشف بكنيم. اگر ما تبعيت كرديم و آن ويژگي ها را به دست آورديم، براي ما نيز راه به سوي امام زمان (عج) باز مي شود.

    5.همساني با امام
    منتظران واقعى، وضعيت فكرى، روحى و عملى خود را به گونه‏اى سامان مى‏بخشند كه همساني زيادي با امام زمان(عج) داشته باشد. به طور كلى هر انسانى داراى سه مرتبه وجودى (افكار، صفات و اعمال) است و هيچ انسانى از اين قاعده مستثنا نيست. اگر كسى بخواهد به انسان ديگرى نزديك شود، چاره‏اى ندارد جز اينكه بكوشد نوع اعتقاد، باورها، صفات و رفتار خود را به ايشان نزديك سازد تا از اين طريق شيعه و پيرو واقعى او باشند.

    6.كسب فضايل اخلاقي
    يكى ديگر از راه هاي ارتباط معنوي با امام ,آراستن درون با فضايل انسانى و چنگ زدن به مكارم اخلاقى است ؛ يعنى، همان طور كه قرآن مى‏فرمايد: «اگر مى‏خواهيد محبوب خدا باشيد، تقوا پيشگى كنيد» ؛ اين قانون در مورد حضرت مهدى(عج) نيز هست.
    بسى گفتند از عيسى و مهدى‏ مجرّد شو، تو هم عيساى عهدى‏

    ز مهدى گر چه روزى چند پيشى‏ بكش دجّال خود، مهدىّ خويشى‏

    چو تو در معرفت، چون طفل مهدى‏ چه دانى، قدر علم و فضل مهدى؟!

    به نور علم مى‏كن ديده روشن‏ كه تا بتوانيش هر لحظه ديدن

    ر.ك: كنزالحقايق، شيخ محمود شبسترى.
    از امام صادق«ع» نقل شده است: «براى صاحب الامر، غيبتى طولانى است ؛ در اين دوران هر كس بايد تقوا پيشه سازد و به دين خود چنگ زند» الغيبة النعمانى، ص 250، باب 14، ح 5..

    7.ذكر هميشگي امام
    كسي كه خواهان ارتباط قلبي با امام عصر است ,از ياد و نام محبوب خود غافل نمى‏شود و پيوسته در فكر و انديشه او است. شخص مؤمن، در هيچ حالى از حالات و هيچ وقتى از اوقات و هيچ مكانى از مكان‏ها، از ياد امامش و انتظار قدوم مبارك او، خالى و فارغ نيست.
    روايت شده است: وقتى امام موسى بن جعفر«ع» از امام غايب و نعمت باطنى خدا ياد كرد، فردى پرسيد: آيا از امامان كسى غايب مى‏شود؟ فرمود: «نعم يغيبُ عن اَبصارِ النّاس شخصُهُ و لا يَغيبُ عن قُلوبِ المؤمنين ذِكرُهُ و هو الثّانى عَشر منّا»؛ علامه مجلسى، بحارالانوار، ج 51، ص 150. ؛ «بلى، شخص او از ديدگاه‏هاى مردم غايب مى‏شود ؛ ولى ياد او از دل‏هاى مؤمنان نهان نمى‏شود و او دوازدهمين نفر از ما است».

    8. عشق سرشار
    يكي ديگر از راههاي ارتباط روحي با امام زمان(عج)، مهرورزى و محبّت سرشار به آن حضرت است. البته اين محبت و مهرورزى دو طرفه است ؛ زيرا امام معصوم نيز شيعيان و ياران خود را دوست دارد و شفيق و دلسوز آنها است: «(الامام‏) الانيسُ الرفيق و الوالدِ الشفيقُ و الاخُ الشفيق...»؛كافى، ج 1، ص 191، ح 1. ؛ «امام همدم و رفيق، پدر مهربان و برادر دلسوز است».
    پيامبر اكرم«ص» درباره لزوم دوستى حضرت مهدى(عج) مى‏فرمايد:
    «مَن اَحَبّ اَن يَلقى اللّه و قَد كَمل ايمانُهُ و حَسُنَ اِسلامُهُ فَليَتَوَلَّ الحُجّة صاحب الزمان المنتظر»؛ بحارالانوار، ج 36، ص 296، ح 125. ؛ «هر كس دوست دارد خدا را ملاقات كند ؛ در حالى كه ايمانش كامل و اسلامش نيكو باشد، پس بايد دوستدار حضرت حجّت، صاحب الزمان منتظر باشد».
    خود امام مهدى(عج) نيز مردم را به كارهايى سفارش فرموده كه موجب ازدياد محبّت و مودّت مى‏شود: «هر يك از شما بايد به امورى بپردازد كه او را به محبّت ما نزديك كند و از كارهايى كه ناخوشايند ما است، دورى جويد ؛ زيرا ظهور ما به صورت ناگهانى فرا مى‏رسد» همان، ج 53، ص 176..
    دوستى و عشق امام زمان(عج) داراى بركات وآثارى است كه بايددر پاسداشت و تعميق آنها كوشيد و هر روز اين عشق خدايى، را عميق‏تر كرد. براى اين كار توصيه مى‏شود: امام زمان خود را بيشتر بشناسيد و با اوصاف، كمالات، ايده‏ها و اهداف و زندگى آن حضرت آشنا شويد. وجود مقدس ولى عصر و معرفت ايشان، همان دينى است كه خداى متعال از بندگان خواسته و بر پيامبرش نازل فرموده و در قيامت در مورد آن سوال خواهد فرمود. امام رضاعليه السلام مى‏فرمايد: «بر خداوند است كه دوستان ما را كه به حق به مقام ولايت و معرفت ما پيشوايان نائل شده‏اند همدم و رفيق پيامبران، راستگويان، شهيدان و شايستگان قرار دهد و آنان نيكو رفقايى هستند«. (بحار الانوار، ج 23، ص 307، ح 4)


    9. حزن و اندوه و ندبه‏
    محزون بودن در فراق امام مهدى(عج)، ندبه و اظهار شوق به لقاى او ,باعث نزديكي انسان به امام خود مي شود.
    امام حسن عسكرى«ع» فرمود: «لا تزالُ شيعتنا فى حُزنٍ حتّى يظهَر وَلَدى الّذى بشّر به النبى«ص»»؛ يوم الخلاص، ج 1، ص 392، ح 445. ؛ «شيعيان ما در يك اندوه دائم به سر مى‏برند تا فرزندم - كه پيامبر«ص» نويد ظهورش را داده است - ظاهر شود».

    10. اظهار اشتياق و چشم به راه بودن‏
    شور طلب و علاقه ديدار يار و اظهار شيدايى و اشتياق به محبوب، از ويژگى‏هاى بارز منتظران است ؛ چنان كه در دعاى ندبه آمده است: «ليتَ شِعرى اَينَ استَقرّت بِكَ النّوى بَل اَىُّ ارض تُقِلُّك اَو ثَرى ابرضوى ام غيرها ام ذى طوى...»؛ اقبال الاعمال، ص 298. ؛ «اى كاش مى‏دانستم در چه جايى منزل گرفته‏اى و چه سرزمين و مكان تو را در بر گرفته است! آيا در كوه رضوى هستى و يا در جاى ديگر و يا در ذى‏طوى هستى...».
    امام على«ع» وقتى از امام مهدى(عج) و صفات آن حضرت مى‏گويد ؛ ناگاه از درون سينه آهى مى‏كشد و شوق ديدار آن بزرگوار را ابراز مى‏دارد.


    11. خواندن دعا وزيارت
    در رابطه با امام زمان(عج)، دعاها و زيارت‏هاى فراوانى نقل شده كه در كتب ادعيه موجود است و در كتابى به نام صحيفه مهديه نيز گردآمده است. به بعضى از اين دعاها و زيارت‏ها اشاره مى‏شود.
    الف . دعاى ندبه ؛ مهم‏ترين دعاها در عصر غيبت، دعاى ندبه است كه سفارش فراوانى به خواندن آن شده است.
    صدرالاسلام همدانى در كتاب تكاليف الأنام مى‏گويد: از خواص دعاى ندبه اين است كه اگر در جايى با حضور قلب و اخلاص تمام و توجه به مضامين عالى آن خوانده شود، عنايت و توجه امام زمان(عج) را به آن مكان جلب مى‏كند، بلكه آن حضرت در آنجا حضور مى‏يابد، چنان كه در بعضى جاها اتفاق افتاده است تكاليف الأنام فى غيبة الامام، ص 197..
    علامه مجلسى نيز در كتاب زاد المعاد با سند معتبر از امام صادق«ع» نقل مى‏كند: «قرائت دعاى ندبه در اعياد چهارگانه: روز جمعه، عيد فطر، عيد قربان و عيد غدير» مستحب است» زاد المعاد، ص 491..
    ب. دعا براى ظهور امام زمان(عج) در روز جمعه ؛ شيخ طوسى آن را در مصباح المتهجد نقل كرده است: «اللهم اجعل صلاتك و صلواتِ ملائكتكَ و رُسُلِكَ على محمد و آل محمد وعجِّل فَرَجهم»؛ يا بگويد: «اللهم صل على محمد و آل محمد و عجّل فرجهم»؛ مصباح المتهجد، ص 284..
    ج. صلوات ضرّاب اصفهانى ؛ «اللهم صل على محمد سيد المرسلين و خاتم النبيين... اللهم و صل على وليّكَ المُحيى سنّتك القائم بامرك...»؛. اين دعا در چند كتاب از كتاب‏هاى معتبر و با سندهاى معتبر روايت شده است و هميشه مى‏توان آن را خواند همان، ص 406 ؛ البلد الامين، ص 120 ؛ دلائل الامامة، ص 549..
    د. صلوات بر امام زمان(عج) ؛ «اللهم صل على وليك و ابن اوليائك الّذين فرضت طاعتهم... الهم انتصر به لدينك وانصر به اوليائك و اولياءه...»؛ مصباح المتهجد، ص 405..
    ه. دعاى فرج «الهى عظم البلاء» ؛ مرحوم كفعمى در كتاب البلد الامين دعايى را بر حضرت‏امام زمان(عج) نقل‏مى‏كند كه آن‏حضرت اين دعا را به مردى زندانى ياد داد و بعد از خواندن، او از زندان آزاد شد: «الهى عظم البلاءُ و بَرِحَ الخفاءُ وَانكَشَفَ الغطاءُ وانقطع الرّجاء...»؛ البلد الامين، ص 607 ؛ مزار شهيد، ص 231.

    منبع:نشرمعارف، رحیم کارگر
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    امیرالمومنین علی علیه‏السلام از پیامبر گرامی اسلام صلی‏الله علیه وآله‏وسلم چنین نقل فرموده است: «انتظار فرجحضرت بقیة‏الله علیه‏السلام برترین عبادت است.» امام چهارم حضرت زین‏العابدین علیه‏السلام نیز فرمود: «غیبت امام دوازدهم، طولانی می‏شود و مردم زمان غیبت او که معتقد به امامت و منتظر ظهور او باشند، برتر از مردم همه زمان‏ها خواهند بود؛ زیرا خدای متعال از عقل و فهم و معرفت، به حدّی به آنان عطا کرده که زمان غیبت نزد آنان مانند زمان حضور امام (عج) است...»
    ظهور
    حضرت مهدی (عج) در پایان دوره غیبت طولانی، به فرمان خدای بزرگ ظهور می‏کند. روایاتی از یازده امام درباره ظهور امام زمان (عج) باقی مانده است و از این روایات معلوم می‏شود که حضرت به دستور خدا در مکه کنار کعبه ظهور می‏کند. پرچم، عمامه و پیراهن پیغمبر صلی‏الله علیه و‏آله وسلم را با خود دارد و فرشتگان او را یاری می‏کنند. آن حضرت، شمشیر به دست و سوار بر اسب تیز‏رو، با قاطعیت و اقتدار قیام می‏کند و از ستمگران انتقام می‏گیرد.
    یاران مخصوص امام زمان (عج) 313 نفر هستند که در مکه با ایشان بیعت می‏کنند و پس از مدتی، همراه امام از مکه به مدینه می‏روند. آنها مردانی جنگجو، شجاع و با ایمان هستند. امام پس از جنگ در مدینه، به عراق و کوفه می‏رود. عیسی مسیح علیه‏السلام از آسمان به زمین می‏آید و پشت سرامام نماز می‏خواند.
    حکومت
    امام زمان (عج) شهر کوفه را مرکز حکومت خود قرار خواهد داد و شرق و غرب عالم را فتح کرده و پرچم پرافتخار اسلام را بر سراسر جهان حکم‏فرما خواهد ساخت. مومنان به عشق امامشان به کوفه می‏روند و در آنجا زندگی می‏کنند و تعدادشان به قدری زیاد است که برای کسانی که می‏خواهند پشت سر امام نماز بخوانند، مسجد بزرگی ساخته می‏شود که هزار در دارد. در آن شهر، امام زمان (عج) با شخصی به نام «سید حسنی» ملاقات می‏کند و سیدحسنی و سپاهیانش با امام بیعت می‏کنند.
    امام زمان (عج) همانند حضرت علی علیه‏السلام غذای ساده می‏خورد و لباس زبر و خشن می‏پوشد. در زمان حکومتشفقر و تنگدستی از بین می‏رود و همه در آسایش و راحتی زندگی می‏کنند؛ به‏طوری که هیچ فقیر و نیازمندی یافت نمی‏شود تا خمس و زکات را به او بدهند. در زمان حکومت امام زمان (عج)، عدل و امنیت چنان در همه جا گسترده می‏شود که اگر پیرزنی ظرفی از طلا بر روی سرش بگذارد و تنها و پیاده از شهری به شهر دیگر برود، کسی مزاحم او نمی‏شود و به ثروت او طمع نمی‏ورزد. زمین همه گنجینه‏هایی را که در خود پنهان دارد، به آن حضرت نشان می‏دهد و امام، همه خانه‏های ویران ستمدیدگان و محرومان را آباد می‏سازد و به لطف خداوند عقل انسان‏ها کامل می‏شود.
    حضرت مهدی (عج) به روش حضرت داوود علیه‏السلام و حضرت محمد صلی‏الله علیه و‏آله وسلم میان مردم داوری می‏کند. هر کاری را که رسول خدا‏ صلی‏الله علیه و‏آله وسلم انجام می‏داد، او هم انجام می‏دهد. همانند جدّش، کارهای زشت و سنّت‏های غلط و جاهلی را از بین می‏برد و با آمدن آن حضرت، اسلام دوباره زنده می‏شود.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چگونه به امام زمان نزدیک شویم
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    آیت‌الله خوشوقت در درس اخلاق خود در خصوص اینکه از چه راهي مي‌توان به امام زمان (عج) نزديك شد، صحبت کرد.
    خبرگزاری دانشجو: آیت‌الله خوشوقت در ادامه جلسه درس اخلاق خود که پنجشنبه، 22 دي ماه در مسجد اعظم قم برگزار شد، به سوالات حضار پاسخ داد.

    سوال: از کدام آیه برداشت می شود که جهنم و بهشت در این دنیا است؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: روز قیامت می گویند از قبرها خارج شوید. از قبرها بیرون می‌آیند و در صحرای محشر جمع می‌شوند. در قیامت کوه ها صاف می‌شوند و جا کم نیست البته دیوانگان، محجورین و کسانی که دین به آنها نرسیده محشور نمی‌شوند.

    سوال: خواندن نماز غفیله را توصیه می کنید یا نافله مغرب را؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: نافله مغرب واجب تر است.

    سوال: شغلم آزاد است، آیا می توان اجناس را به قیمت هایی که صنف اعلام می‌کند، فروخت؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: منفعت حدی دارد و بالاتر از آن اجحاف است. بر حاکم شرع است تا جلوی آن را بگیرد.

    سوال: آیا جایز است جوانی خود را به خواندن فقه بگذرانیم؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: به اندازه ای باید فقه بخوانیم که امور زندگی را مطابق فقه انجام دهیم. 10- 15 سال کافیست.

    سوال: چند راه برای نزدیک شدن به امام زمان (عج) بفرمایید.

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: همان طور که به خدا نزدیک می شویم به امام زمان هم نزدیک می شویم. بايد تقوا رعایت شود؛ چرا كه همه این حضرات تقوا را دوست دارند.

    سوال: چند راهکار برای امر به معروف و نهی از منکر بفرمایید.

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: پای امربه معروف لنگ است. دو تا کار کردند: یکی اشاعره که گفتند که جبر است و یکی معتزله که گفتند اختیار است. این نسل در بستر تاریخ نتوانست حرف بزند.امروز ما وارث این جریان هستیم و مردم نمی توانند حرف بزنند. راهش این است که مقامات پشت این کار را بگیرند. امروز گرفتار رأی مردم هم هستیم چون می گویند امروز بدی ها بیشتر از خوبی هاست.

    سوال: آیا درست است که می گویند امام زمان (عج) هرسال در مراسم حج هستند؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: بله هستند؛ چون مسلمانان آنجا جمعند، خود حضرت و اعوان ایشان هستند.

    سوال: درست است که مردم کوفه روی خوش نمی بینند؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: مورد نفرین امام علی و امام حسین هستند و معلوم نیست چه زماني این نفرین پایان می‌یابد.

    سوال: گاهی در زمان گفتن ذکر تهلیل خوابمان می گیرد،اشکال ندارد راه برویم؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: وضو با آب سرد خواب را می پراند.

    سوال: آیا امام زمان (عج) به مسجد جمکران می آیند؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: ایشان آزاد هستند ما مشکل داریم اما ایشان هرجا صلاح بدانند می روند.

    سوال: چرا ائمه با کنیزان ازدواج می‌کردند؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: کنیزان زن هایی بودند که در جنگ با بلاد کفار اسیر می‌شدند. اینها را می‌خریدند و مسلمان می‌کردند و می‌گفتند این کار بهتر از کشتن است و می‌شدند مادر ائمه.

    سوال: تا چه اندازه برای فهم آیات و روایات باید ادبیات عرب خواند؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: به اندازه ای که درست بفهمیم. اسم و فعل را تشخیص دهیم و لغت و صرف را متوجه شویم.

    سوال: آیا رد غیبت واجب است؟ وقتی نمی دانیم چه وظيفه اي داريم؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: یکی از حقوق مومن بر مومن این است که در جایی که راجع به ديگري صحبت می کنند از او دفاع کند البته برخی غیبت ها واجب است، اما اگر فهمیدی حرام است باید از او دفاع کنی وقتی که نمی دانیم نه.

    سوال: نهی از منکر در چه صورتی واجب می شود؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: در صورتی که احتمال اثر دارد، اما اگر صددرصد مأیوس باشی نه. بعضی گناهان ترک آن سخت است مثل بی حجابی که او به نگاه مردان نامحرم عادت کرده و باید جور دیگر درستش کرد.

    سوال:سوء ظن چه موقع گناه کبیره است؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: سوء ظن همیشه گناه است.تصور سوءظن ایراد ندارد، اما تصدیق آن حرام است.

    سوال:چرا گاهی فعل برای تقوا مضارع آمده است، ولی گاهی هم به صورت ماضی آمده است همراه با ذکر نتیجه آن؟

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: شما یک روز گناه نکنی کافی نیست باید مستمر باشد. معانی ماضی برای افراد گذشته است که اگر انسان های قبل آن کار را می کردند خدا هم آن کار را می کرد.

    سوال: چند مورد از گناهان کبیره باطنی را نام ببرید.

    آیت‌ا‌لله خوشوقت: سوءظن، تکبر، نقشه کشیدن برای مسلمان و ...از گناهان کبیره اند؛ چرا که بعد از ظن، گناه است.

    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,308
    مورد تشکر
    747 پست
    حضور
    45 روز 21 ساعت 3 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ارتباط با امام زمان(عج) و دیگر اولیاى الهى نیاز به همگونی با آنان دارد. به دست آوردن سنخیت با اولیاى الهى نیاز به تحقّق دو بُعد؛ یعنى، معرفت و عمل دارد. اگر کسى خود را به اولیاى الهى شبیه نمود، به لقاى آنان نیز واصل خواهد شد.
    آنچه وظیفه ماست ،همانندی به حضرت مهدی و پیمودن راه آن حضر ت است . باید در همه حال سرباز آن حضرت و همواره در خدمت ایشان باشیم.قرآن مجید می گوید:
    «یا ایها الذین آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتقوااللّه‏ لعلّکم تفلحون؛(1)
    اى کسانى که ایمان آورده‏اید، صبر کنید و یکدیگر را به صبر وا دارید و مرابطه نمایید و تقوا و خداترسى را پیشه سازید، باشد که رستگار شوید».
    امام باقر(ع) در تفسیر این آیه مى‏فرماید: «صبر کنید بر اداى فرایض (یعنى در انجام تکالیف الهى استقامت داشته باشید) و در برابر دشمنان پایدارى کنید و با امامتان (که انتظارش را مى‏کشید) مرابطه نمایید»، (2)
    مرابطه با امام زمان(عج) یعنى خود را به رشته ولایت او بستن ؛ بر خدمت و پیروى و یارى او گردن نهادن و این یکى از ارکان ایمان است که آدمى خود را به امام خویش مربوط سازد و از او جدا نشود. هم‏چنین باید کارهایى انجام دهیم که آن حضرت و اصحابشان انجام مى‏دهند.
    قرآن راجع به حضرت مهدى و اصحاب ایشان مى‏فرماید: «الذین ان مکنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة وآتوا الزکاة و امروا بالمعروف و نَهَوْ عن المنکر؛ (3)کسانى که اگر در زمین به آنان توانایى دهیم ،نماز را به پا داشته و زکات (به مستحق) بخشیده و به معروف امر نموده و از منکر نهى کنند» .
    امام باقر(ع) در تفسیر این آیه مى‏فرماید: «این آیه براى آل محمد است؛ یعنى، مهدى(عج) و اصحاب او»، (4). در نتیجه اگر ما هم مى‏خواهیم از اصحاب و یاران آن حضرت باشیم، باید به این امور اهتمام ورزیم.
    امام زمان شدیدا به شیعیان خود عشق مى‏ورزند. علاقه آن حضرت به شیعیان و دوستانشان خیلى بیشتر از علاقه‏اى است که ما نسبت به حضرت داریم. حضرت همواره برای شیعیان خود دعا مى‏کنند. از ایشان نقل شده است: «انا غیر مهملین لمراعاتکم ولاناسین لذکرکم؛ ما هرگز در رعایت احوال شما کوتاهى نمى‏کنیم و شما را از یاد نمى‏بریم». (5)
    مکلف به ارتباط به معناى ملاقات با امام زمان(عج) نیستیم .آنچه بر ماست ،جلب رضایت آن بزرگوار مى‏باشد. آنچه در روایات زیاد سفارش شده ، انتظار فرج است . باید ارتباط معنوى خود را با امام زمان(عج) با عمل به دستور آن حضرت و انتظار فرج به معناى واقعى ثابت و مستدام نگه داریم. از این رو بسیار به جاست که خصوصیات منتظر واقعى حضرت مهدى(عج) را بدانیم و سپس آن را در خود عملى کنیم. پس بحث زیر ضرورى به نظر مى‏رسد.
    منتظر واقعى مهدى(عج) باید چندین خصوصیت داشته باشد:
    1- عمل به تکالیف دینى :منتظر واقعى باید تمام وظایف دینى و احکام الهى را انجام دهد. حتی اگر این وظیفه نماز نخواندن یا روزه نگرفتن باشد (همان گونه که برای خانم ها در اوقات خصوصی چنین قرار داده شده).
    2- محزون بودن به علت محروم بودن از زیارت آن وجود مبارک: «عزیز على ان ارى الخلق و لاترى و لا اسمع لک حسیسا و لا نجوى...؛بر من گران است که خلق را ببینم و تو دیده نشوى و سخن آشکار و پنهان تو را نشنوم»، (دعاى ندبه).
    3- براى تقویت ارتباط هر روز صبح «دعاى عهد» را بخوانیم.
    4- انتظار فرج آن حضرت را در دل و ظاهر جلوه‏گر کنیم. در روایات متعدد داریم که در زمان غییبت امام زمان(ع) بهترین اعمال انتظار فرج است .چرا بهترین اعمال انتظار فرج است؟
    فرج؛ یعنى، نصرت و پیروزى و گشایش . مقصود نصرت و پیروزى حکومت عدل علوى بر حکومت‏هاى کفر و شرک و بى داد است .
    پیروزى عدل گسترى که به رهبرى امام عصر(عج) تشکیل مى‏گردد. بنابراین انتظار فرج یعنى انتظار تحقق‏ یافتن این آرمان بزرگ و جهانى . منتظر حقیقى کسى است که خواهان تشکیل چنین حکومتى باشد و این خواسته آن گاه جدى و راست است که شخص منتظر عامل به عدل و گریزان از ستم و تباهى باشد و گرنه انتظار فرج در حد یک ادعا و شعار بى محتوا باقى خواهد ماند. ازاین‏رو در روایات آمده که انتظار فرج خود فرج است زیرا کسى که منتظر فرج و ظهور حجت خدا و تاسیس حکومت عدل گستر اوست ،زندگى خود را بر پایه عدل و داد استوار مى‏سازد.
    او انسانى است که حضور و غیبت امام در نحوه رفتار و سیر و سلوکش تفاوتى ندارد و قبل از تشکیل حکومت عدل او چنین حکومتى را در زندگى خود پایدار ساخته است، بنابراین انتظار فرج ، ریشه در معرفت به حق و عدل و ایمان و عشق به آن دارد و آثار آن نیز در عمل نمایان مى‏گردد .چنین حقیقت اصیل و عمیقى با لفظ و شعار به دست نمى‏آید و با بى اعتنایى نسبت به مقدمات دینى و رسالت‏هاى انسانى در تعارض و ناهمگون است.
    از این جا نادرستى یک تفسیر از انتظار فرج روشن مى‏شود زیرا بعضى بر این تصور خام هستند که انتظار فرج یعنى بى تفاوتى نسبت به آنچه در جوامع بشر مى‏گذرد و دست روى دست گذاشتن به امید اینکه امام زمان ظهور کند و آنهارا اصلاح نماید. انتظار فرج ،تعهدآفرین و مسؤولیت‏ساز است و با بى‏اعتنایى به سرنوشت بشر و حقیقت و فضلیت منافات دارد. انتظار فرج یعنى:
    * معرفت امام معصوم و عادل و پیشواى فضیلت.
    * ایمان به امامت و قیادت رهبرى الهى و عدالت پیشه.
    * عشق به عدالت و ارزش‏هاى انسانى.
    * امید به آینده‏اى روشن و نوید بخش.
    * تلاش براى برقرارى حکومتى عدل پیشه و عدل گستر.
    * رعایت موازین و قوانین دینى و اخلاقى.
    * داشتن روحیه تعهد و مسؤولیت‏پذیرى.
    این انتظار فرج است که بهترین اعمال و بهترین عبادت است و چنین منتظرى، مقامى عالى دارد و هر گاه در زمان غیبت از دنیا برود ،مانند کسانى است که پس از ظهور حضرت حجت(عج) زنده و تحت فرمان او در راه خدا جهاد مى‏کنند. (6)
    5- داستان‏هاى واقعى بزرگانى را که با امام زمان(عج) در ارتباط بودند بخوانیم.
    امام زمان(عج) به عنوان «حجت خدا» و «ولى‏عصر» بر اعمال و رفتار ما آگاهى دارد . باید خود را در محضر ایشان ببینیم و براى گره‏گشایى‏هاى مادى و معنوى از ایشان به عنوان واسطه فیض الهى درخواست داشته باشیم.
    بهترین دعاها در زمان غیبت: دعاى عهد، زیارت آل یس و دعاى ندبه است که در زمان‏هاى خاص در طول شبانه‏روز و هفته خوانده مى‏شود.
    بی تر دید امام زمان (ع) ناظر براعمال ما است و اعمال ما بر آن وجود مقدس عرضه می شود زیرا. نماز، روزه، زکات، حج و دیگر عبادات هر کدام نوعى صعود و تقرب به سوى خدا دارند: «إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ»(7) این صعود، حرکتى به نحو صیرورت است و مسلماً به محرک و رهبر نیاز دارد؛ یعنى باید انسان کاملى باشد که عمل صالح‏اش اعمال بندگان را بالا ببرد و رهبرى کند تا به درگاه قبول حضرت حق برسد.
    انسان کامل همان امام معصوم است که نمازش نماز هر متقى را امامت مى‏کند و حج و زکات و تمام اعمالش، اعمال بندگان صالح را تا وصول به بارگاه حضرت حق رهنمون مى‏شود. بر این اساس، هر که اول وقت نماز به پا دارد، به امام زمان خویش اقتدا کرده است. چون امام زمان - علیه السلام - هماره اول وقت نماز مى‏گزارد و هر کس در هر اقلیمى که باشد، اگر اول وقت نماز بخواند، در این عمل با فضیلت به امام خود اقتدا کرده است؛ یعنى نماز او به کاروان نمازهایى پیوسته که با امامت نماز ولىّ خدا، به سوى خدا در حال صعود است.
    وجود مقدس حضرت مهدى - علیه السلام - رهبرى ملکوتى تمام انسان‏ها را و هر چه داراى دگرگونی و تحول است، به عهده دارد. او به اذن خدا، مدبر امور است و خلقت و هدایت و تدبیر و درمان و حیات و مرگ به واسطه او تحقق مى‏یابد. به همین سبب امامان معصوم را وسائط فیض حق و مجارى روزى خلایق مى‏دانیم.(8)
    وجود آن‏ها همچون دو دستى است که با یکى ارزاق و مقدرات خلایق از درگاه ربوبى دریافت و در عالم هستى توزیع مى‏شود و با دیگرى اعمال صالح بندگان تا عرش الاهى رهبرى و هدایت مى‏گردد. اگر ولى اللّه عملى را امضا کند، قطعاً مورد قبول خداوند است وگرنه هیچ یک از اعمال انسان پذیرفته نمى‏شود. بدین سبب، در زیارت جامعه کبیره مى‏خوانیم:
    خدا به وسیله شما آغاز کرد و به شما ختم مى‏کند . به خاطر شما باران را فرو مى‏فرستد و به وسیله شما آسمان را از این‏که بر زمین افتد نگه داشته است. مگر به اجازه او و به خاطر شما اندوه را بیرون برد و سختى را برطرف کند. ؛(9)
    اِنْ ذُکِرَ الخْیَرُ کُنْتُمْ اَوَّلَهُ، وَ اَصْلَهُ وَ فَرْعَهُ، وَ مَعْدِنَهُ وَ مَأْویهُ وَمُنْتَهاهُ؛(10) هر گاه خیر و خوبى‏ها یاد شود، شما اول و اصل و فرع‏ها و معدن و جایگاه و سر حدّ نهایى‏اش هستید.
    مى‏رساند.(10)
    - به ماندن او است که دنیا باقى مانده است و به خیر و برکت او تمام مخلوقات روزى داده مى‏شوند.(11)


    پی نوشت ها:
    1- آل عمران (3) آیه 200.
    2- شیخ مفید، کتاب الغیبه، ص 105.
    3- حج، آیه 41.
    4- تفسیر قمّى، ج 2، ص 87
    5- بحارالانوار، ج 53، ص 174
    6- همان، ج 52 ،ص 125
    7- سوره فاطر، آیه 10.
    8- تفسیر موضوعى قرآن کریم، آیت اللّه جوادى آملى، ج 14، ص 120 - 97، با تصرف و تلخیص.
    9- مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.
    10 لَوْبَقیَتِ الْاَرْضُ بِغَیْرِ اِمامٍ لَساخَتْ.اصول کافى، ج 1، ص 179.
    11- اَیْنَ السَّبَبُ الْمَتَّصِلُ بَیْنَ الْاَرْضِ وَ السَّماء.مفاتیح‏الجنان، دعاى ندبه.


  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    2,069
    صلوات
    12514
    تعداد دلنوشته
    10
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    18 روز 14 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    اجتناب از محرمات و عمل به واجبات، مهمترين عامل ارتباط با حضرت امام زمان(عَجَلَ‌اللّه‌تَعالي‌فَر َجَهُ‌الشَريف) :
    اعمال انسان در روز جمعه به پيشگاه مقدّس حضرت امام زمان(عَجَلَ‌اللّه‌تَعالي فَرَجَهُ‌الشَريف) عرضه مي­شود. گناهان متراکم شدة چندين ساله، با يک توبة آگاهانه و حقيقي، مي­تواند مشمول عفو و آمرزش پروردگار قرار گيرد و پروندة اعمال انسان پاک شود و آنگاه اين پروندة پاک به حضور امام(عَلَيْهِ‌السَّلام) برسد. در عصر روز جمعه دعا مستجاب است. روز جمعه متعلّق به حضرت امام زمان(عَجَلَ‌اللّه‌تَعالي فَرَجَهُ‌الشَريف) است و لذا شايسته است که اين فرصت را مغتنم شماريم و ارتباط خود را با آن حضرت مستحکم­تر سازيم. امّا راه تحکيم ارتباط را از خود آن حضرت بياموزيم که مي­فرمايند: «... فَلْيَعْمَلْ کُلُّ امْرِئٍ مِنْکُمْ مٰا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنٰا وَ يَتَجَنَّبْ مٰا يُدْنيهِ مِنْ کَرٰاهَتِنٰا وَ سَخَطِنٰا ...»[1] بايد از شما عمل کند به آنچه که نزديک مي­کند شما را به محبّت ما و دوري کند از آنچه نزديک مي­کند به ناخشنودي و غضب ما.
    پس در صورتي مي توانيم وارد خيمة اهل بيت(عَلَيْهِمُ­‌السَّلام) و کشتي نجات آن بزرگواران گرديم و با امام زمانمان ارتباط برقرار نمائيم که از محرمات و نواهي پروردگار اجتناب کنيم و عامل به واجبات گرديم « اِعْمَلْ بِمٰا اَمَرْتُکَ وَانْتَهِ عَمّٰا نَهَيْتُکَ»[2]. و به طور کلي اعمال خود را به قرآن کريم عرضه کنيم تا آن مواردي را که با فرامين قرآن کريم ناهماهنگ است، هر چه سريع­تر اصلاح نمائيم. راه ارتباط با قرآن ناطق، عمل به قرآن کريم است.
    امام صادق عليه السلام :

    عمل براى آخرت

    « إِعْمَلِ الْيَوْمَ فِى الدُّنْيا بِما تَرْجُوا بِهِ الْفَوْزَ فِى الاْخِرَةِ ».

    امروز در دنيا كارى كن كه به وسيله آن اميدِ كاميابى در آخرت را دارى.


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود