جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چرا حادثه عاشورا جاودانه ماند؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    چرا حادثه عاشورا جاودانه ماند؟




    چرا حادثه عاشورا جاودانه ماند؟
    پاسخ:
    قيام امام حسين(ع) گرچه در زمان محدود و مكان معيّن به وجود آمد، ولى شعاع آن جهان را فرا گرفت . آزادى خواهان جهان امام حسين(ع) را نمودِ آزادى خواهى خواندند . قيام و عزّت حسينى جاويدانه شد.
    بى ترديد عوامل متعدد در ماندگاری قیام امام تأثير گذار می باشند، كه به برخى از آن ها اشاره مى شود:‌
    1ـ مشيت الهى
    اراده تخلّف ناپذير پروردگار بر اين تعلق گرفته كه براى هميشه، نهضت عاشوراى حسينى از دستبرد شيادان محفوظ بماند: " كافران مى خواهند تا نور خدا را به گفتار باطل خاموش كنند و البته خدا نور خود را كامل و محفوظ خواهد داشت، هر چند كافران را خوش نيايد . "(1)حضرت زینب (س) نیز بر این امر تاکید نمود که دین و اهل بیت همیشه ماندگار است و دشمنان نمی توانند آن را از بین ببرند ، حضرت با صراحت و شهامت در مجلس یزید نیز فرمود: " اكنون هر ترفندى دارى به كار گير . هر كوششى از تو ساخته است بكن . هر نيرويى مى توانى برانگيز، ليكن به خدا سوگند كه هرگز نخواهى توانست خاندان وحى را نابود سازى و قرآن را از صفحه روزگار براندازى ؟"(2)
    2-آزادى خواهى و عزّتمندي
    آزادى زيباترين واژه اى است كه همگان آن را دوست دارند. از اين رو آزادىخواهان و انبيا با ستمگران مبارزه نمودند تا مظلومان آزاد باشند و عدالت بر قرار گردد. امام حسين(ع) به عنوان رهبر آزادى خواه ، بر ضد آزادى ستيزان قيام نمود. قيام در زمانى شكل گرفت كه خفقان و ستم جامعه اسلامى را فرا گرفته بود . يزيد و يزيديان به دين زدايى پرداخته و از هيچ ستمى عليه حق و حق گرايان دريغ نمى كردند؛ از اين رو امام مرگ در راه خدا را زينت دانسته(3) تسليم نشدن در برابر ستم و اسير ذلت نشدن را عزت و افتخار دانست:
    «موت فى عزٍّ من حياه فى ذلّ؛(4) مرگ با عزّت بهتر از زندگى با ذلّت است».
    هموفرمود: «ناپاكِ ناپاك زاده مرا بين دو چيز: شمشير و ذلّت مخيّر قرار داده، اما ذلّت از ما بسيار دور است».(5)
    آزادى خواهى و ستم ستيزى و حق گرايى امام حسين(ع) موجب شد كه غير مسلمانان از قيام او درس گرفته و او را دوست بدارند، زيرا او به همگان درس آزادى داد. همچنان که مهماتما گاندى - رهبر فقيد هندوستان - از قيام كربلا به عنوان الگو ياد نمود.(6)
    3- معنویت
    يكى از علل رمز جاويدانگى قیام امام حسین (ع) معنویت است . در صحنة كربلا معنویت امام و یاران او به اوج رسيد. قیام امام رنگ و بوی خدای به خود گرفت . آنچه که در این قیام محوریت داشت خداوند بود .هر چیزی که رنگ خدای به خود بگیرد، ماندگار است . امام حسين(ع) پيش از خروج از مدينه هر گونه شائبه دنياگرايي، رياست طلبى و جنگ قدرت را رد نمود . انگيزه قيام را اصلاح امت اسلامي ، امر به معروف و نهی از منکر دانست(7). از سوى ديگر حضرت بارها از تسليم شدن در برابر خواست خدا و جلب رضايت او سخن گفت. امام در آخرين لحظات زندگى عرضه داشت:" بار خدايا ! من در برابر حكم تو شكيبايم، جز تو معبودى نيست" (8)
    4- سفارش و سيرة معصومان در پاسدارى از قیام امام حسین (ع)
    یكى از علل جاويدانگى قیام ‌سفارش و سيره عملى معصومان(ع) در پاسدارى از قيام امام حسين است. پيشوايان دين هم خود به پاسدارى از حماسه حسينى مى پرداختند و هم ديگران به پاسدارى از نهضت حسينى فرا مى خواند؛ از اين رو ائمه عزادارى مى كردند و دیگران را به این امر سفارش می نودند، تا یاد و خاطره قیام و فداکاری حماسه سازان کربلا جاويدانه بماند. امام سجاد(ع) سال های زیادی براى امام حسين گريه مى كرد.(9) همین طور بقیه امامان در قالب های مختلف برای امام حسین عزاداری می نمودند.این امر در جاویدانگی قیام کربلا نقش اساسی داشت
    4_ پاسدارى از دين و ارزش ها:
    يكى از علل مهم ماندگاری حادثه عاشورا، پاسدارى از دين و ارزش هاى آن است. امام حسين در شرايطى قيام نمود كه يزيد به دين زدايى و شعار:« لعبت هاشم بالملك فلا خبرٌ جاء ولا وحيٌ نزل »(10). سر داد ، از اين رو امام حسين يكى از اهداف قيام خويش را حفظ دين خواند.(11) همگان را به قيام عليه رهبران دين ستيز و قانون شكن دعوت كرد.(12)
    بى ترديد قيام امام نقش اساسى در حفظ دين داشت. از اين رو مى توان گفت: بین اظهار محبت پيامبر به امام حسين و حفظ دين توسط امام رابطه وجود دارد:
    «حسين منى و أنا من حسين».(13) همچنين پيامبر فرمود:
    « إنّ لقتل الحسين حرارهٌ فى قلوب المؤمنين لا تبرد أبداً ».(14)
    تا دین و ارزشهای آن هست، یاد و خاطره امام حسین نیز بر تارک جهان اسلام می درخشد.
    5ـ برگزارى مجالس عزادارى
    شيعيان به تأسى از رهبران خود هر ساله با ذكر نام و مصائب سيدالشهدا(ع)و تشكيل جلسات عزادارى، عاشقانه در سوگ سيد مظلومان به عزا مى نشينند . با ريختن اشك در حماسه جاودان حسينى شركت جسته و مانع فراموش شدن نهضت حسينى مى گردند. برگزارى مجالس در حقيقت زنده نگه داشتن ياد و خاطره عاشورائيان است. چنان كه امام صادق(ع)مى فرمايد:
    «ان تلك المجالسَ اُحِبُّها فَأَحيوا أمرنا رحم الله من احيا أمرنا;
    مجلس گرفتن شما را دوست دارم. در مجالس خود امر ما را زنده بداريد. خداوند رحمت كند كسى كه امر ما را زنده بدارد».(15)
    امام خمينى(ره) مى گويد: "سيدالشهدا را اين گريه ها حفظ كرده است. مكتبش را... اين سينه زنى ها و اين دسته جات حفظ كرده... هر مكتبى تاپايش سينه زن نباشد، تا پايش گريه كن نباشد، تا پايش سر و سينه زن نباشد حفظ نمى شود. اين گريه ها زنده نگه داشته مكتب سيدالشهداء را!"(16)
    6ـ برجستگى پيشواى نهضت
    آوازه تاريخى و جاودانگى نهضت كربلا معلول آوازه ى پيشوا و رهبرى آن است. در رأس قيام بزرگ كربلا شخصيتى بى بديل، مانند حسين بن على (ع)قرار دارد كه در دامان عصمت و طهارت پرورش يافته است. بدون ترديد حكومت و سيره چنين انسانى الگوى جهانيان است، به گونه اى كه امام باقر (ع)مى فرمايد: «يكون لى بالحسين بن على اسوة;
    حسين بن على الگوى من است».(17)
    استاد مطهرى مى فرمايد: هر كس ديگرى و هر شخصيت تاريخى در شرايطى قرار بگيرد كه حسين بن على (ع)در شب عاشورا قرار گرفت، يعنى در شرايطى كه تمام راه هاى قوت و غلبه ظاهرى بر دشمن بر او بسته باشد و قطعاً بداند كه خود و اصحابش به دست دشمن كشته مى شوند، در چنين شرايطى زبان به شكايت باز مى كند...، اما حسين بن على (ع) اصحابش را جمع مى كند، چنان كه گويى روحش از هر شخص موفقى بيش تر موج مى زند(18) و مى فرمايد:" خدا را به بهترين وجه ستايش كرده و در شدائد و آسايش در مقابل نعمت هايش سپاسگذارم. خدايا تو را مى ستايم كه بر ما خاندان نبوت كرامت بخشيدى و قرآن را به من آموختى و به دين آشنا ساختى"(19)
    تحمل وصف ناپذير و قهرمانانه حسين بن على (ع) در مقابل شديدترين آزمايش روزگار براى آن حضرت چهره اى ماندگار و هميشگى ساخت تا جايى كه در زيارت حضرت آمده است:
    " از شكيبايى تو در برابر رخدادهاى عظيم، فرشتگان آسمان ها شگفت زده شدند".(20) هلال ابن نافع مى گويد: به خدا سوگند !هرگز كشته آغشته به خونى را زيباتر و نورانى تر از او نديدم . چنان فريفته نور چهره اش بودم كه متوجه نشدم او را چگونه مى كشند».(21)
    7ـ پيام رسانى اهل بيت
    يك از مؤثرترين عوامل و علل جاودانگى نهضت حسينى كه جزء شاهكارها و معجزات امام حسين محسوب مى شود، پيام رسانى اهل بيت امام و در رأس آن ها حضرت امام سجاد (ع)و زينب كبرى(ع) است.
    امام حسین (ع) در پاسخ به اين سؤال كه چرا اهل بيت را با خود مى برى؟ فرمود: «ان الله شاء ان يريهن سبايا; خداوند مى خواهد آنان را اسير ببيند.»(22)
    از اين سخن بر مى آيد كه حضرت رسالتى به دوش داشته كه در انجام آن، حضور زنان و فرزندان ضرورى بوده است. اين رسالت پس از شهادت حضرت براى همگان معلوم گرديد. به راستى اگر افشاگرى امام سجاد (ع) و حضرت زينب (ع) در قالب سخنرانى نبود، حكومت استبدادى يزيد به آسانى اين حادثه بزرگ را تحريف مى كرد . براى هميشه آن حركت عظيم را به فراموشى مى سپرد، اما اسيران پيروز با عزاداری و خطبه هاى آتشين خود، نظام طاغوتى يزيد را در برابر اجتماع مردم به محاكمه كشيدند . ماهيت كربلا را از دستبرد و تحريف دشمنان حفظ كرده و چهره حقيقى عاشورا را براى نسل هاى آينده ترسيم نمودند.(23)
    استاد مطهرى مى گويد:" اباعبدالله(ع)اهل بيت خودش را حركت مى دهد براى اين كه در اين تاريخ عظيم رسالتى را انجام دهند و براى اين كه نقش مستقيمى در ساختن اين تاريخ عظيم داشته باشند با قافله سالارى زينب، بدون آن كه از مدار خودشان خارج شوند".(24)
    انبيا محو تماشا و ملائك مبهوت شمر سرشار تمنا و تو سرگرم حضور

    پی نوشت ها :
    1. صف(61) آيه 8.
    2. مثیر الاحزان، ابن نما حلی، ص101،مدرسه امام مهدى‏.
    3. فرهنگ عاشورا، جواد محدثی، ص162، نشر معروف ، قم.
    4. همان ،ص26، به نقل از مناقب ابن شر آشوب، ج4، ص68.
    5 همان.
    6. همان، ص279.
    7. تحف العقول عن آل الرسول ، ابن شعبه حرانى ، ص 239‏ ،چ جامعه مدرسين‏.
    8. مقتل الحسين، مقرّم ص 283،
    9. لهوف، ص 209 ، سيد ابن طاوس ،چ جهان.
    10. مقرم،‌مقتل الحسين، ص 357.
    11. تاريخ طبري، محمد بن جریر طبری ، ج 4، ص 266، قاهره ،مطبعه الاستقامه بالقاهره، 1358 .
    12. فرهنگ عاشورا ، ص63 .
    13. بحارالأنوار،‌ج 43، ص 261؛ احقاق الحق، ج 11، ص 265؛
    14. عاشورا ، سعید داودی و مهدی رستمی ، ص56، مدرسه الامام علی بن ابی طالب ، قم ، 1384.
    15. همان ،ص66 ، به نقل از وسائل الشيعه، ج 10، ص 392.
    16. صحيفه امام ، ج 8، ص 69 ـ 72، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، قم .
    17. بحارالانوار، ج 44، ص 227.
    18. استاد شهيد مرتضى مطهرى، حماسه حسينى، ج 1، ص 154.
    19. سيد بن طاووس، اللهوف، ص 79.
    20. بحارالانوار، ج 101، ص 240.
    21. همان، ج 45، ص 57.
    22. بحارالانوار، ج 44، ص 364.
    23. بررسى تاريخ عاشورا، محمد ابراهیم آیتی، ص 132 و 131.
    24 . حماسه حسينى، ج 1 ص، 332.


  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    3,314
    مورد تشکر
    760 پست
    حضور
    45 روز 22 ساعت 28 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    چه عبرت هایی را می توان از روز عاشورا گرفت؟

    یکی از منابع مهم عبرت پذیرى، سرگذشت دیگران است . در قرآن نیزتاریخ امت هاى گذشته براى عبرت پذیرى مطرح شده است .
    در سرگذشت فرعون آمده : «.. انّ فى ذالک لعبرةً لمن یخشى ;(1) در این سرگذشت عبرتى است براى کسانى که خدا ترسند».
    امام على (ع)فرمود: «پیش از آن که عبرت آیندگان شوید، از گذشتگان پند گیرید».(2)
    یکى از حوادث مهم در واقعه کربلا، پیام ها و عبرت هاى نهفته آن است . از جمله پیام هاى این حادثه ، دین مدارى ، خدامحورى ، شجاعت ، عرفان ، ایثار، عدالت گرایى و آزادى خواهى است .
    قیام امام حسین (ع)به همه مسلمانان ، به ویژه جوانان این درس را داد که پاسدار دین و معنویت و ایثار و غیرت دینى باشند.
    غیرت دینى ، یعنى اجازه تجاوز به حریم دین ندادن و خشم مقدس در برابر دین ستیزان .
    تاریخ زمان رسول اکرم (ص)نشان مى دهد مسلمانان چگونه از اسلام وارزش هاى آن دفاع کردند، اما در زمان امام حسین (ع)بر اثر سیاست حاکمان ستمگر، مسلمانان غیرت دینى خود را از دست دادند.
    یکى از عوامل مهم زمینه ساز کربلا دنیا گرایى است .
    بى تردید یکى از علل شهادت امام و یارانش ، حُب جاه و دنیا بود. وعده هاى ثروت و ریاست به مسلمانان ، توسط دستگاه حکومت ، سبب شد انگیزه قتل امام در مردم به وجود آید. عمر بن سعد براى رسیدن به حکومت رى ، دستورقتل امام را صادر کرد. امام فرمود: مردم بندگان دنیایند و دین لقلقه زبانى بیش نیست .
    در زمان رسول اکرم (ص)دین اسلام به عنوان دینى پویا و جامع ، اساسى ترین نقش را در تمدن و معنویت مسلمانان داشت . متأسفانه مسلمانان بعد از پیامبر، ازمعارف اسلام فاصله گرفتند و همین سبب شد دچار ناهنجارى هاى سیاسى واجتماعى شوند. از این رو جامعه اسلامى نیاز به اصلاح داشت .
    امام یکى از علل قیام را، اصلاح امت دانست . مقام معظم رهبرى درخصوص عبرت پذیرى عاشورا مى نویسد: اولین عبرت این است که ببینیم چه شدپنجاه سال بعد از درگذشت پیغمبر جامعه اسلامى به آن حد رسید که امام حسین (ع)ناچار شد براى نجات جامعه ، فداکارى کند! چه وضعى بود که حسین بن على (ع)احساس کرد اسلام فقط با فداکارى او زنده مى ماند و گرنه از دست مى رود؟!
    پیامبر(ص)براى هدایت مردم ، قرآن و عترت را باقى گذاشت ، تا مسلمانان باپیروى از این دو امانت گران سنگ ، سعادت دنیا و آخرت را تأمین کنند. متأسفانه بعد از رحلت رسول کسانى بر مسند قدرت نشستند که لیاقت رهبرى جهان اسلام را نداشتند. از این رو جریان غدیر فراموش شد و خلافت از مسیر اصلى منحرف و نتیجه آن شد که در زمان امام (ع)یزید به عنوان جانشین پیامبر(ص)برمسند قرار گرفت !
    یکى از علل شکست امام جهل مردم و بى وفایى آنان بود. هر انقلابى نیاز به دو عنصر عمده رهبرى و مردم دارد. در حادثه طف ، امام لایق ترین وشایسته ترین فرد براى رهبرى بود، ولى جهل مردم و بى وفایى مسلمانان سبب شدامام (ع)شکست بخورد.
    با توجه به مطالب گذشته باید گفت : افول غیرت دینى ، دنیا گرایى ، فاصله گیرى از معارف اسلامى ، کنار گذاشتن اهل بیت و بى وفایى مردم ، عبرت هاى عاشورا براى مردم است .


    پی نوشت ها:
    1.نازعات (49) آیه 25.
    2.عبدالمجید معادیخواه ، فرهنگ آفتاب ، ج 7 ص 3589.


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود