جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رجعت و افراد خاص؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    رجعت و افراد خاص؟





    پرسش:
    چرا رجعت را فقط مختص به عده معدودی، مثل حضرت عیسی(علیه السلام) و یا امام حسین(علیه السلام) می دانید در حالی که اگر معیار پاکی و نیک رفتاری باشد، همه پیامبران و پاکان باید برگردند؟

    پاسخ:
    رجعت به معنای بازگشت مؤمنان و اولیای الهی و بعضی از کافران محض، بعد از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) می باشد. به تعدادی از افرادی که رجعت خواهند کرد اشاره شده، که از جمله آن ها می توان به حضرت عیسی، امام حسین، امیرالمومنین و اصحاب کهف اشاره کرد، اما در احادیث آمده است که در عصر رجعت مؤمنان محض و کافران محض نیز به دنیا باز خواهند گشت، لذا رجعت مختص به تعداد خاصی نیست و هر کسی که مؤمن محض و یا کافر محض باشد در موقع رجعت می تواند زنده شده و برای کمک به دولت حق باز گردد.
    شیخ مفید در کتاب «اختصاص» آورده است که اولین کسی که به دنیا بر می گردد امام حسین (علیه السلام) می باشد، و رجعت عمومی نیست، بلکه تنها کسانی که در ایمان یا شرک، محض و خالص باشند، رجعت می کنند.(1)
    البته در این زمینه احادیث زیادی وجود دارد که مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب «اثبات الرجعة» آن ها را جمع آوری کرده است، هم چنین علامه مجلسی در «بحارالانوار»(2)
    از مجموع احادیث استفاده می شود که مؤمنان محض و کافران محض و بعضی از منافقان باز می گردند، البته شما می توانید به کتاب «حق الیقین»(3) مراجعه کنید، ایشان در مورد رجعت به طور اختصار بحث کرده و مراحل آن را آورده و اشاره کرده اند که اشخاص با اوصاف فوق رجعت می کنند.
    نکته: نباید رجعت را با تناسخ مقایسه کرد، چون تناسخ امری غیر معقول و محال است که با معارف ادیان الهی نمی سازد و لازمه آن برچیده شدن قیامت و بعضی از امور غیر معقول است. در تناسخ، روح یک موجود دائما در حال انتقال به بدن موجودی دیگر است؛ اما در رجعت چنین چیزی اتفاق نمی افتد، بلکه فرد مؤمن و یا کافر دو باره با همان روح و جسم زنده می شود تا از کافر در همین دنیا انتقام گرفته شود و فرد مؤمن علاوه بر یاری حق، پیروزی و موفقیت دین را در غلبه بر باطل ببیند.


    ______________
    (1) بحارالانوار،ج 53، ص 39.
    (2) بحارالانوار، جلد 53.
    (3) حق الیقین، مرحوم شبر، ص 9 به بعد.



    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ در ساعت ۰۰:۲۵

  2. تشکرها 2


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود