جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: رابطه ایمان به خدا و ایمان به معاد

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 6 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    رابطه ایمان به خدا و ایمان به معاد






    پرسش:
    با توجه به ترجمه این آیه: «وَالَّذِینَ یُۆْمِنُونَ بِمَا أُ نْزِلَ إِلَیْکَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِکَ وَ بِالآخِرَةِ هُمْ یُوقِنُونَ»، چه رابطه ای بین اعتقاد به خدا و ایمان به غیب و معاد وجود دارد؟ آیا الزاما هر کس اعتقاد به خدا دارد باید به غیب و معاد هم ایمان داشته باشد؟

    پاسخ:
    «وَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ»؛ و آنان كه به آن چه بر تو نازل شده، و آن چه پيش از تو (بر پيامبران پيشين) نازل گرديده، ايمان مى ‏آورند و به رستاخيز يقين دارند.(1)
    یکی از ويژگى های پرهيزكاران ايمان به تمام پيامبران و برنامه‏ هاى الهى است، قرآن مى‏ فرماید: آن ها كسانى هستند كه به آن چه بر تو نازل شده و آن چه پيش از تو نازل گرديده ايمان دارند. ايمان به دستورات پيامبران پيشين مانع از آن نخواهد بود كه فكر و عمل خود را با آئين آخرين پيامبر كه آخرين حلقه سلسله تكاملى اديان است، تطبيق دهند؛ چرا كه اگر غير از اين كنند در مسير تكامل خود گامى به عقب برداشته‏ اند.
    یکی دیگر از ویژگی های پرهیزکاران این است که آن ها يقين دارند كه انسان، مُهمل و عبث و بى ‏هدف آفريده نشده، آفرينش براى او خط سيرى تعيين كرده است كه با مرگ هرگز پايان نمى ‏گيرد، چرا كه اگر در همين جا همه چيز ختم مى ‏شد مسلّما اين همه غوغا براى اين چند روز زندگى، عبث و بيهوده بود. او اعتراف دارد كه عدالت مطلق پروردگار در انتظار همگان است و چنان نيست كه اعمال ما در اين جهان، بى‏ حساب و پاداش باشد.
    ايمان به آخرت، يعنى شكافتن ديوار عالم ماده، و ورود در محيطى عالی تر و والاتر كه اين جهان، مزرعه‏ اى براى آن، و آموزشگاهى براى آمادگى هر چه بيشتر در برابر آن، محسوب مى ‏شود، حيات و زندگى اين جهان هدف نهايى نيست بلكه جنبه مقدماتى دارد، و دوران سازندگى براى جهان ديگر است. زندگى در اين جهان مانند زندگى دوران جنينى است كه هرگز هدف آفرينش انسان نبوده، بلكه يك دوران تكاملى است براى زندگى ديگر، ولى تا اين چنين سالم و دور از هر گونه عيب متولد نشود در زندگى بعد از آن خوشبخت و سعادتمند نخواهد بود.(2)
    خداوند وجود مادی نیست که برای ما قابل رویت باشد، بلکه وراء ماده می باشد، بنا بر این لازمه اعتقاد به خداوند، اعتقاد به عالم وارء ماده و عالم غیب می باشد. خداوند حکیم است و حکمت او اقتضاء می کند که برای هدایت بندگان افرادی را انتخاب کرده باشد، از آن جا که قبل از دوران اسلام، سایر افراد بشر زندگی می کردند، قبل از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز می بایست انبیایی انتخاب شده باشند تا مردم آن دوران را هدایت کنند.
    حکمت خداوند اقتضاء می کند تا خلقت انسان ها و بعثت انبیاء هدفمند باشد، و بین افرادی که دستورات خداوند را اطاعت کردند و افرادی که تخلف ورزیدند تفاوتی باشد، و هر کدام به جزاء شایسته و متناسب با اعمال خود برسند. بنا بر این لازم است غیر از زندگی دنیایی، سرای دیگری باشد تا هر گروه از افراد به سزای اعمال خود برسند.

    ـــــــــــــــــــــــ
    (1) بقره/ 4.
    (2) تفسير نمونه، ج‏ 1، ص 75-77.( با تلخیص)





    لینک اصلی


    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۵/۱۲/۰۳ در ساعت ۲۱:۴۲

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود