صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611

    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)




    بسم الله الرحمن الرحیم
    علم اخلاق اسلامی 1(ترجمه کتاب جامع السعادات)

    تاليف: عالم ربانى علامه مولى مهدى نراقى

    ترجمه: دكتر سيد جلال الدين مجتبوى

    فهرست مطالب


       
    بخش اول : در مقدمات
    فصل 1: انقسام حقيقت انسان و حالات اعتبارى او
    فصل 2: در تجرد و بقاى نفس
    فصل 3: لذت و اءلم نفس
    فصل 4: فضائل و رذائل اخلاق
    فصل 5: اخلاق نكوهيده معارف را از انسان پوشيده مى دارد
    فصل 6: عمل همان سزا و پاداش است
    فصل 7: تاءثير مزاج در اخلاق
    فصل 8: تاءثير تربيت در اخلاق
    فصل 9: شرف علم اخلاق به سبب شرافت موضوع و غايت آن است
    فصل 10: نفس و نامها و قواى چهارگانه آن
    پيوست
    فصل 11: حقيقت خير و سعادت و جمع بين اقوال مختلف درباره آنها
    فصل 12: سعادت جز به اصلاح دائم همه صفات و قوا حاصل نمى شود
    پيوست
    فصل 13: مطابق هر يك از قواى چهارگانه لذتى و اءلمى هست
    هشدار و بيدار باش
    بخش دوم : در بيان اقسام اخلاق
    فصل 1: فضائل چهارگانه و اقوال علماى اخلاق در حقيقت عدالت
    تكمله : عدالت پيروى عقل عملى از عقل نظرى است
    عقل نظرى مدرك فضائل و رذائل است
    دفع اشكال : تقسيم حكمت
    فصل 2: تحقيق درباره حد وسط و اطراف آن (افراط و تفريط)
    فصل 3: اجناس و انواع رذائل
    فصل 4: فرق بين فضيلت و رذيلت
    فصل 5: عدالت شريفترين فضيلتهاست
    بيدار باش
    تتميم : اصلاح خود پيش از اصلاح ديگران ، و شريفترين وجه عدالت عدالت زمامدار است
    روشنگرى : با وجود محبت به عدالت نيازى نيست
    پيوست : اكتساب فضائل از طريق صناعت اخلاق بايد بر طبق ترتيب كمال طبيعى باشد
    بخش سوم : راه حفظ اعتدال اخلاق ستوده و تحصيل آن از طريق برطرف كردن اضداد نكوهيده و ناپسند آن
    فصل 1: راه حفظ اعتدال فضائل
    فصل 2: راه شناخت بيماريهاى نفسانى
    فصل 3: عوامل بيماريهاى نفسانى
    فصل 4: معالجات كلى و عمومى براى بيماريهاى نفسانى
    معالجات ويژه براى بيمارى نفسانى
    مقام اول از بخش سوم : معالجه رذائلى كه متعلق به قوه عاقله است
    (1) جربزه
    (2) جهل بسيط
    فصل 1: شرف علم و حكمت
    آداب تعلّم و تعليم
    تتميم : علم الهى و علم اخلاق و فقه شريفترين علومند
    اصول عقايدى كه مورد اتفاق و اجماع است
    انواع رذائلى كه متعلق به قوه عاقله است
    پيوست : يقين
    پيوست : توحيد در فعل
    فصل 2: توكل بر اين پايه است كه جز خدا مؤثرى وجود ندارد.
    فصل 3: مناجات پنهان صاحبدلان
    خواطر و وساوس شيطانى
    فصل 4: اقسام خواطر و از جمله الهام
    فصل 5: حمله متقابل بين سپاه فرشتگان و لشكر شياطين در ميدان نفس
    فصل 6: مكر و اغوا و وسوسه هاى شيطان
    فصل 7: نشانه هايى كه بين الهام و وسوسه فرق مى نهد
    فصل 8: علاج وساوس
    فصل 9: تكميل علاج وسواس
    فصل 10: آنچه قطع وسوسه ها به آن بستگى دارد
    فصل 11: حديث نفس (سخن گفتن با خود) مؤاخذه ندارد
    پيوست : خاطر (انديشه) نيك و تفكر
    تكمله : مجارى تفكر در مخلوقات
    تتميم
    نصيحت
    مكر و حيله
    مقام دوم : در بيان رذائل و فضائلى كه متعلق به قوه غضب است و راه علاج آن
    تهّور
    جُبن
    پيوست : (شجاعت)
    خوف
    فصل 1: خوف نكوهيده و اقسام آن
    فصل 2: خوف پسنديده و اقسام و درجات آن
    فصل 3: (خوف چگونه و از چه پديد مى آيد)
    فصل 4: (خوف از خدا برترين فضيلت است)
    فصل 5: (خوف اگر از حد بگذرد مضموم است)
    فصل 6: (راههاى تحصيل خوف ستوده)
    فصل 7: (ترس از سوء خاتمه و اسباب آن)
    فصل 8: (فرق بين آرامش دل و ايمنى از مكر خدا)
    تتميم : (خوف و رجاء ملازم يكديگرند)
    فصل 9: (مواقع خوف و رجاء و ترجيح يكى بر ديگرى)
    فصل 10: عمل و طاعت به اميد برتر است از عمل و طاعت از#ترس
    (معالجه مردم با خوف يا رجاء برحسب اختلاف بيماريهاى آنها)
    فصل 11: و از آنهاست : كوچكى و ضعف نفس
    پيوست : (بزرگى و صلابت نفس)
    تتميم : (ثبات و پايدارى اخص از بزرگى نفس است)
    دنائت همت (دون همتى)
    بى غيرتى و بى حميتى
    پيوست : (غيرت و حميت)
    فصل 12: (غيرت در دين و همسر و اولاد)
    عجله و شتابكارى
    پيوست : درنگ و تاءنّى و وقار و آرامش
    سوءظن به خالق و مخلوق
    پيوست : حسن ظن
    غضب
    فصل 13: افراط و تفريط و اعتدال در قوه غضب
    فصل 14: غضب
    فصل 15: طرق معالجه غضب
    تتميم
    پيوست : فضيلت بردبارى و فرو بردن خشم
    انتقام
    پيوست : (عفو)
    عنف : (درشتى و سختگيرى)
    پيوست : (فضيلت رفق و نرمى)
    تكمله : (مدارا)
    بدخلقى : (به معنى اخصّ)
    پيوست : (راههاى اكتساب خوش خوئى)
    كينه
    دشمنى آشكار
    زدن و دشنام گفتن و لعن و طعن
    عجب (خودبينى)
    فصل 16: نكوهش عجب
    فصل 17: آفات عجب
    فصل 18: معالجه اجمالى و تفصيلى عجب
    پيوست : (شكسته نفسى)
    كبر
    فصل 19: (مذمّت كبر)
    فصل 20: (تكبر بر خدا و بر مردم)
    فصل 21: (درجات كبر)
    فصل 22: (علاج كبر از راه علم و عمل)
    اشكال و حلّ آن
    دنباله : (درمان عملى كبر)
    پيوست : (تواضع و ستايش آن)
    تتميم : (ذلّت)
    افتخار: (فخر فروشى)
    بغى : (ستم و سركشى)
    خودستائى : (تزكيه نفس)
    عصبيّت
    كتمام حق و منحرف شدن از آن
    پيوست : (انصاف و ايستادن بر حق)
    قساوت

    ویرایش توسط یوسف : ۱۳۹۳/۰۸/۰۶ در ساعت ۰۹:۰۶
    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    بخش اول : در مقدمات
    انقسام حقيقت انسان و حالات اعتبارى او(18) - تجرد و بقاى نفس - لذت و اءلم نفس - فضائل و رذائل اخلاقى - اخلاق نكوهيده و ناپسند، عقل انسان را از معارف پوشيده و در پرده نگه مى دارد - ملكات اخلاقى با تكرار عمل حاصل مى شود - عمل همان سزا و پاداش است - درباره تجسد اعمال و ملكات - تضاد بين دنيا و آخرت - طبيعت و سرشت آدمى در نيك بودن و نيكو گشتن و نيز در تباه و بد شدن ملكات دخالت و تاءثير دارد - حقيقت مخلوقات و ماهيت فرشتگان گفتارهايى درباره مبدل شدن اخلاق و ملكات - شرافت و فضيلت علم اخلاق تعريف و نامهاى نفس بر حسب اعتبارات مختلف - قواى چهارگانه و تسلط قوه عاليه بر نفس - اختلاف صفات موجب اختلاف نفوس آدميان است تركيب و تاءليف حقيقت انسان از جهات متضاد و متقابل حقيقت خير و سعادت و جمع بين اقوال مختلف درباره آنها - شرايط حصول سعادت - آخرين مرتبه سعادت كه وصول به آن امكان پذير است - تقسيم لذات و آلام - لذّت حقيقى لذّت عقلانى است نه حسى و جسمانى - هشدارى متضمن پند و نصيحت - بيدار باش در اينكه آنچه از دست رفت جبران ناپذير است .


    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    فصل 1: اقسام حقيقت انسان و حالات اعتبارى او
    بايد دانست كه انسان داراى دو جنبه يا دو ناحيه است ، يكى پنهان و باطن و ديگرى آشكار و ظاهر، يكى روح (روان) و ديگرى بدن (تن)، و براى هر يك از اين دو جنبه ناسازگاريها و سازگاريها، و آلام و لذات ، و مهلكات و منجيات هست .
    ناسازگاريها و دردها و رنجهاى بدن بيماريهاى جسمانى است و سازگاريهاى آن تندرستى و لذتهاى جسمانى است . شرح و بيان جزئيات اين بيماريها و معالجه و درمان آنها به عهده علم پزشكى است ، و ناسازگاريها و درد و رنجهاى روح رذائل اخلاقى است كه موجب هلاكت و بدبختى اوست ، و سلامت آن بازگشت به فضائل آن است كه باعث سعادت و رستگارى اوست و او را به جوار و مصاحبت خداشناسان و خداپرستان و مقربان درگاه الهى مى رساند، و علمى كه عهده دار بيان اين رذائل و نشان دادن راه مدارا و درمان آنهاست ((علم اخلاق)) ناميده مى شود.
    مطلب ديگر اين است كه بدن مادى و فناناپذير است و روح مجرد و فناناپذير است ، پس اگر روح به صفات شريف و عالى متصف شود در خوشى و سعادت جاودانى است ، و اگر رذائل اخلاقى در او جايگير شود در عذاب و بدبختى هميشگى ماندگار و مخلد خواهد بود. از اين روى ناگزير بايد به تجرد و بقاى روح بعد از ويرانى و تباهى تن اشاره كنيم (19) تا خواستاران به سعى در تزكيه آن راغبتر شوند و در نگاهداشت آن از شقاوت جاودانى كوشاتر باشند.
    فصل 2: در تجرد و بقاى نفس

    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,903
    صلوات
    1700
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    18 پست
    حضور
    57 روز 11 ساعت نامشخص
    دریافت
    214
    آپلود
    104
    گالری
    16



    نقل قول نوشته اصلی توسط یوسف نمایش پست
    بسم الله الرحمن الرحیم
    علم اخلاق اسلامی 1(ترجمه کتاب جامع السعادات)
    مترجم: دکتر سید جلال الدین مجتهدی

    فهرست مطالب


       
    بخش اول : در مقدمات
    فصل 1: انقسام حقيقت انسان و حالات اعتبارى او
    فصل 2: در تجرد و بقاى نفس
    فصل 3: لذت و اءلم نفس
    فصل 4: فضائل و رذائل اخلاق
    فصل 5: اخلاق نكوهيده معارف را از انسان پوشيده مى دارد
    فصل 6: عمل همان سزا و پاداش است
    فصل 7: تاءثير مزاج در اخلاق
    فصل 8: تاءثير تربيت در اخلاق
    فصل 9: شرف علم اخلاق به سبب شرافت موضوع و غايت آن است
    فصل 10: نفس و نامها و قواى چهارگانه آن
    پيوست
    فصل 11: حقيقت خير و سعادت و جمع بين اقوال مختلف درباره آنها
    فصل 12: سعادت جز به اصلاح دائم همه صفات و قوا حاصل نمى شود
    پيوست
    فصل 13: مطابق هر يك از قواى چهارگانه لذتى و اءلمى هست
    هشدار و بيدار باش
    بخش دوم : در بيان اقسام اخلاق
    فصل 1: فضائل چهارگانه و اقوال علماى اخلاق در حقيقت عدالت
    تكمله : عدالت پيروى عقل عملى از عقل نظرى است
    عقل نظرى مدرك فضائل و رذائل است
    دفع اشكال : تقسيم حكمت
    فصل 2: تحقيق درباره حد وسط و اطراف آن (افراط و تفريط)
    فصل 3: اجناس و انواع رذائل
    فصل 4: فرق بين فضيلت و رذيلت
    فصل 5: عدالت شريفترين فضيلتهاست
    بيدار باش
    تتميم : اصلاح خود پيش از اصلاح ديگران ، و شريفترين وجه عدالت عدالت زمامدار است
    روشنگرى : با وجود محبت به عدالت نيازى نيست
    پيوست : اكتساب فضائل از طريق صناعت اخلاق بايد بر طبق ترتيب كمال طبيعى باشد
    بخش سوم : راه حفظ اعتدال اخلاق ستوده و تحصيل آن از طريق برطرف كردن اضداد نكوهيده و ناپسند آن
    فصل 1: راه حفظ اعتدال فضائل
    فصل 2: راه شناخت بيماريهاى نفسانى
    فصل 3: عوامل بيماريهاى نفسانى
    فصل 4: معالجات كلى و عمومى براى بيماريهاى نفسانى
    معالجات ويژه براى بيمارى نفسانى
    مقام اول از بخش سوم : معالجه رذائلى كه متعلق به قوه عاقله است
    (1) جربزه
    (2) جهل بسيط
    فصل 1: شرف علم و حكمت
    آداب تعلّم و تعليم
    تتميم : علم الهى و علم اخلاق و فقه شريفترين علومند
    اصول عقايدى كه مورد اتفاق و اجماع است
    انواع رذائلى كه متعلق به قوه عاقله است
    پيوست : يقين
    پيوست : توحيد در فعل
    فصل 2: توكل بر اين پايه است كه جز خدا مؤثرى وجود ندارد.
    فصل 3: مناجات پنهان صاحبدلان
    خواطر و وساوس شيطانى
    فصل 4: اقسام خواطر و از جمله الهام
    فصل 5: حمله متقابل بين سپاه فرشتگان و لشكر شياطين در ميدان نفس
    فصل 6: مكر و اغوا و وسوسه هاى شيطان
    فصل 7: نشانه هايى كه بين الهام و وسوسه فرق مى نهد
    فصل 8: علاج وساوس
    فصل 9: تكميل علاج وسواس
    فصل 10: آنچه قطع وسوسه ها به آن بستگى دارد
    فصل 11: حديث نفس (سخن گفتن با خود) مؤاخذه ندارد
    پيوست : خاطر (انديشه) نيك و تفكر
    تكمله : مجارى تفكر در مخلوقات
    تتميم
    نصيحت
    مكر و حيله
    مقام دوم : در بيان رذائل و فضائلى كه متعلق به قوه غضب است و راه علاج آن
    تهّور
    جُبن
    پيوست : (شجاعت)
    خوف
    فصل 1: خوف نكوهيده و اقسام آن
    فصل 2: خوف پسنديده و اقسام و درجات آن
    فصل 3: (خوف چگونه و از چه پديد مى آيد)
    فصل 4: (خوف از خدا برترين فضيلت است)
    فصل 5: (خوف اگر از حد بگذرد مضموم است)
    فصل 6: (راههاى تحصيل خوف ستوده)
    فصل 7: (ترس از سوء خاتمه و اسباب آن)
    فصل 8: (فرق بين آرامش دل و ايمنى از مكر خدا)
    تتميم : (خوف و رجاء ملازم يكديگرند)
    فصل 9: (مواقع خوف و رجاء و ترجيح يكى بر ديگرى)
    فصل 10: عمل و طاعت به اميد برتر است از عمل و طاعت از#ترس
    (معالجه مردم با خوف يا رجاء برحسب اختلاف بيماريهاى آنها)
    فصل 11: و از آنهاست : كوچكى و ضعف نفس
    پيوست : (بزرگى و صلابت نفس)
    تتميم : (ثبات و پايدارى اخص از بزرگى نفس است)
    دنائت همت (دون همتى)
    بى غيرتى و بى حميتى
    پيوست : (غيرت و حميت)
    فصل 12: (غيرت در دين و همسر و اولاد)
    عجله و شتابكارى
    پيوست : درنگ و تاءنّى و وقار و آرامش
    سوءظن به خالق و مخلوق
    پيوست : حسن ظن
    غضب
    فصل 13: افراط و تفريط و اعتدال در قوه غضب
    فصل 14: غضب
    فصل 15: طرق معالجه غضب
    تتميم
    پيوست : فضيلت بردبارى و فرو بردن خشم
    انتقام
    پيوست : (عفو)
    عنف : (درشتى و سختگيرى)
    پيوست : (فضيلت رفق و نرمى)
    تكمله : (مدارا)
    بدخلقى : (به معنى اخصّ)
    پيوست : (راههاى اكتساب خوش خوئى)
    كينه
    دشمنى آشكار
    زدن و دشنام گفتن و لعن و طعن
    عجب (خودبينى)
    فصل 16: نكوهش عجب
    فصل 17: آفات عجب
    فصل 18: معالجه اجمالى و تفصيلى عجب
    پيوست : (شكسته نفسى)
    كبر
    فصل 19: (مذمّت كبر)
    فصل 20: (تكبر بر خدا و بر مردم)
    فصل 21: (درجات كبر)
    فصل 22: (علاج كبر از راه علم و عمل)
    اشكال و حلّ آن
    دنباله : (درمان عملى كبر)
    پيوست : (تواضع و ستايش آن)
    تتميم : (ذلّت)
    افتخار: (فخر فروشى)
    بغى : (ستم و سركشى)
    خودستائى : (تزكيه نفس)
    عصبيّت
    كتمام حق و منحرف شدن از آن
    پيوست : (انصاف و ايستادن بر حق)
    قساوت
    برادر بزرگوار و عزیزم یوسف
    با سلام و احترام
    خواهشمندم اینگونه کتابها را در یک تاپیک معرفی نموده و فایل آن را آپلود نمایید و در دید همگان بگذارید تا علاقمندان این کتاب را دانلود نمایند! ونیز یک نسخه از آنرا در کتابخانه قرار دهید !
    اجرکم عند الله

    اين الفاطميون
    مدعي گويد كه با يك گل نميگردد بهار

    من گلي دارم كه عالم را گلستان ميكند
    مینوی من مینای من پیدا و ناپیدای من
    ای منجی گیتی بیا
    مهدی بیا مهدی بیا


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    فصل 2: در تجرد و بقاى نفس
    درباره تجرد و بقاى نفس بعد از جدا شدن از بدن شك و ترديدى نيست . اما ادله مطلب اول ، يعنى غير جسمانى بودن آن ، عبارتند از:

    1) هيچ جسمى صور و اشكال متعدد نمى پذيرد زيرا هر صورت يا شكلى در جسم با آمدن صورت و شكل تازه از ميان مى رود تا جاى خود را به آن صورت جديد بسپارد. اما نفس صور متعدد و مختلف ، اعم از محسوسات و معقولات ، را مى پذيرد بى آنكه با آمدن يكى ديگرى زائل شود، بلكه هرگاه صورتى را پذيرفت استعداد و نيروى بيشترى براى قبول صورت ديگر پيدا مى كند؛ و به همين دليل با ورزشها و ممارستهاى فكرى و كثرت انديشيدن و نظر كردن ، قوه ادراك اشياء و امور بيشتر مى شود. پس ثابت شد كه نفس ‍ غيرجسمانى است .

    2) حصول ابعاد سه گانه براى جسم جز به اينكه داراى طول و عرض و عمق باشد قابل تصور نيست و حصول رنگها و طعمها و بوها براى جسم جز به اينكه داراى رنگ و طعم و بود شود متصور نيست ، لكن همه اينها را نفس و قوه واهمه ادراك مى كند بدون اينكه داراى طول و عرض و عمق و رنگ و طعم و بو گردد، و نيز حصول بعضى از اين عوارض براى جسم مانع حصول ضد و مقابل آن است و حال آنكه حصول اينها در نفس مانعى ندارد بلكه در آن واحد همه آنها را يكسان ادراك مى كند.(20)


    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611




    3) نفس از امور الهى و معارف حقيقى كه با جسم سازگار و مناسب نيستند لذت مى برد، و نسبت به لذات جسمى و خيالى و وهمى بى ميل و از آنها روى گردان مى شود، بلكه همواره به شاديها و بهجتهاى عقلى محض كه جسم را از آنها بهره اى نيست روى مى آورد، و اين خود روشنترين دليل است بر اينكه نفس غير از جسم و قواى جسمانى است .
    زيرا شك نيست كه شادمانى و ابتهاجى كه براى بعضى از نفوس پاك و صافى و خالى از آلودگيهاى طبيعت حاصل مى شود به وسيله ادراك علوم و معارف حقه كلى و شناخت مجردات نورانى قدسى و از طريق مناجات و عبادات و مواظبت بر اذكار در خلوت همراه با نيات پاك و خالص است و جسم و قواى خيالى و وهمى آن را در آنها دخالت و تاءثيرى نيست . زيرا نفس لااقل گاه گاه در آن حالات [روحانى ] از جسم بكلى غافل است ، و گاهى چنان مستغرق در آن حالت است كه خبر از تن ندارد و اصلا نمى داند بدنى دارد چنانكه گويى از آن جدا شده است . و اين مطلب دليل است بر اينكه نفس از عالم ديگرى غير از عالم جسمانى و قواى بدنى است . زيرا التذاذ تن و قواى بدنى منحصر است به امور جزئى سازگار و موافق با طبع كه حواس ظاهر و باطن آنها را ادراك مى كند.


    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    4) نفس صور كلى مجرد را ادراك مى كند و خود محل آنها مى باشد، و بى شك مادى نمى تواند محل براى تجرد باشد زيرا هر چيز مادى داراى وضع و تقسيم پذير است ، و محلى كه دارى وضع و تقسيم پذير است مستلزم اين است كه حال در آن نيز چنين باشد، چنانكه در جاى خود ثابت شده است ، و مجرد (غيرمادى) ممكن نيست چنين باشد وگرنه از حقيقت خود خارج شده است (يعنى ديگر مجرد نخواهد بود)، پس نفس مادى نيست و چون مادى نيست مجرد است . زيرا حالت واسطه (يعنى حالت سومى كه بين مجرد و مادى باشد) وجود ندارد.


    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    5) قواى باطنى و درونى كه وابسته به بدن است (ادراك حسى و خيال و وهم) علوم را جز از راه حواس ظاهر كسب نمى كند زيرا تا چيزى با اين حواس ادراك نشود حواس باطنى نمى تواند آنها را ادراك كند و صحت اين مطلب را شعور و آگاهى وجدانى درمى يابد و امرى ضرورى است . اما نفس ‍ امور و مسائلى را درك مى كند كه هيچ يك از حواس را به ادراك آن دسترسى نيست مانند امور مجرد و معانى بسيط كلى ، و علل و اسباب موارد اتفاق و اختلاف كه بين محسوسات هست . و ضرورت عقلى حكم مى كند به اينكه هيچ يك از حواس را در ادراك يكى از اينها دخالت و تاءثيرى نيست .

    و همچنين عقل (قوه عاقله نفس) حكم مى كند كه بين نقيضين واسطه اى نيست ، و اين حكم ماءخوذ از طريق منابع و مبادى حسى نيست زيرا اگر از اينها گرفته شده بود از اوليات و قياسات [عقلى ] نبود، پس چنين حكمى از اصول و مبادى شريف و عالى كه قياسهاى صحيح بر آنها مبتنى است گرفته شده است .(21) و همچنين نفس در ادراكات حسى و صدق و كذب آنها حكم و داورى مى كند و گاهى افعال حسى را تخطئه و احكام حس را مردود مى داند مثلا حكم مى كند كه آنچه چشم مى بيند كوچكتر يا بزرگتر از واقع است و آنچه را مستدير مى بيند مربع است (22)، يا آنچه را شكسته مى بيند شكسته نيست (23)، يا كج مى بيند كه در واقع راست و مستقيم است ، يا واژگون مى بيند كه در واقع برپاست ، يا وضع واقعى چيزى را ديگرگون مى بيند، و همچنين در ديدن چيزهائى كه حركت دايره وار دارند(24)؛ و چنانكه سامعه را در آنچه در مكانهاى مستدير شفّاف (25) (صيقلى) هنگام انعكاس صوت در مى يابد تخطئه مى كند، و ذائقه را در اينكه شيرينى را تلخ ادراك مى كند و مانند آن : در مورد شامه و لامسه حال به همين منوال است (26) و شك نيست كه تخطئه نفس نسبت به ادراكات حسى و احكام آن درباره آنچه مطابق با واقع است مسبوق به علمى است كه ماءخوذ از حس نيست . زيرا آن كه بر چيزى حكم مى كند در مرتبه اى برتر از آن چيز است و بنابر اين علم وى كه اساس و ملاك حكم است نمى تواند از آن گرفته شده باشد.

    و آنچه اين مطلب را تاءييد مى كند اين است كه نفس به ذات خود و به اينكه مدرك معقولات خود است علم و خودآگاهى دارد. و روشن است كه اين علم (علم نفس به خود و ادراكات خود) از ذات و جوهر نفس گرفته شده است نه از مبادى و منابع ديگر.

    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۲
    نوشته
    10,257
    صلوات
    76100
    تعداد دلنوشته
    44
    مورد تشکر
    709 پست
    حضور
    155 روز 14 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    611



    6) ما مشاهده مى كنيم كه افعال و آثار بدن و قواى آن به تدريج ضعيف و ناتوان مى شوند، و حال آنكه نفس در ادراكات و صفات خود نيرومندتر و تواناتر مى شود، چنانكه در سن كهولت چنين است ، يا بعكس كه در سن جوانى بدن و قواى جسمانى در افعال خود نيرومند و فعال است لكن نفس ‍ و قواى ادراكى آن ضعيف است . پس اگر نفس ، جسم يا جسمانى بود بايد در ضعف و قوت تابع بدن و امور بدنى باشد
    و اگر گفته شود: علم و ادراك و ديگر صفات كمالى نفس با ضعف و اختلال بدن دچار ضعف و اختلال مى شود چنانكه در مورد پيران و بيماران مشاهده مى كنيم و اين امر با تجرد نفس منافات دارد، در پاسخ مى گوئيم : ضعف يا اختلال در ادراك و افعال متعلق به قواى جسمانى پديد مى آيد، و اما آنچه نفس به ذات و جوهر خود يا به واسطه قواى جسمانى بعد از آنكه براى آن ملكه شد حاصل مى كند هر چند در بدن و قواى جسمانى ضعف و اختلال راه يابد ظهورش شديدتر و تاءثير آن قويتر است .
    اما مساءله ديگر، يعنى بقا و فناناپذيرى نفس بعد از مفارقت از بدن ، پس از اثبات تجرد آن روشن است به اين دليل كه موجود مجرد فساد و تباهى نمى پذيرد(27) زيرا عين حقيقت است و حقيقت را نابودى و فنا نيست چنانكه معلم اول (28) [ارسطو] و غير او به آن تصريح كرده اند، و دليل آن آشكار است .
    فصل 3: لذت و اءلم نفس
    ....
    علم اخلاق اسلامی 1 (ترجمه کتاب جامع السعادات)
    عشـــــــــق یعنی لحظه ای دریاشدن
    عشق یعنی باخداتنهاشدن
    عشــــــــــق یعنی حسرت پروانه ها
    عشق یعنی گریه آلاله هـــــــا
    عشــــــــــق یعنی خاک هنگام سجود
    عشق یعنی شکردربودونبود
    عشــــــــق یعنی تشنه لب سقاشدن
    عشق یعنی غرق این معناشدن

    ختم قرآن گروهی هر ماه برای سلامتی و تعجیل در ظهور امام عصر(عج)

    دسترسی آسان به احادیث تصویری چهارده معصوم علیه السلام



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 22 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    فصل 3: لذت و اءلم نفس

    پس از شناخت تجرد نفس و بقاء جاودانى آن ، بايد بدانى كه نفس [بعد از جدائى از بدن ] يا در لذت و نعمت هميشگى يا در عذاب و درد جاويد خواهد بود. و التذاذ نفس بسته به اين است كه به كمال در خور خود نائل شده باشد، و چون نفس دو قوه نظرى و عملى دارد، كمال قوه نظرى احاطه به حقايق موجودات و مراتب آنها و آگاهى به جزئيات نامتناهى از طريق ادراك كليات آنهاست . و پيشرفت و ترقى نفس به وسيله معرفت مطلوب حقيقى و غايت كل [هستى ] حاصل مى شود تا اينكه به مقام توحيد برسد و از وسوسه هاى شيطان رها گردد و قلبش به نور عرفان روشنى و آرامش يابد. اين مرتبه كمال همان حكمت نظرى است .

    و كمال قوه عملى تخليه و پاكسازى آن است از رذائل و صفات پست و آراستن آن به اخلاق پسنديده و سپس پيشرفت به سوى تطهير و تزكيه درون و خالى كردن باطن از غير خداى سبحان . و اين همان حكمت عملى است كه اين كتاب مشتمل بر بيان آن است .
    و كمال قوه نظرى به منزله صورت و كمال قوه عملى به منزله ماده است (29)،كه هيچ يك بدون ديگرى تحقق نخواهد داشت ، و كسى كه اين دو كمال براى او حاصل شود به تنهائى جهانى كوچك مشابه جهان بزرگ خواهد بود، و او انسان تام و كاملى است كه دلش به انوار شهود و درون بينى روشن و درخشان شده است و به وجود او جهان هستى به مرتبه كمال مى رسد.


    فصل 4: فضائل و رذائل اخلاق



صفحه 1 از 19 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود