صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فلسفه نماز های پنج گانه

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    207 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    فلسفه نماز های پنج گانه




    فلسفه نمازهاي پنج گانه چيست ؟
    پاسخ :دستورات پيامبر را در ما تقويت و استوار مى‏كند.
    در متون دينى (يعنى قرآن كريم و روايات معصومين(ع) در مواردى كه لازم و ضرورى بوده، بعضى از اسرار و فلسفه احكام مستقيما مورد اشاره قرار گرفته است؛ مثل: فلسفه نماز، روزه، حج، جهاد و ... لكن در مورد جزئيات احكام اولاً نياز و ضرورتى براى بيان اسرار و فلسفه آنها وجود نداشت و ثانيا همه مردم قدرت هضم بسيارى از اسرار را نداشتند و ائمه(ع) تنها در جواب افرادى كه چيزى در اين زمينه مى‏پرسيدند، مطالبى را كه مطابق با فكر و درك آنها بود، بيان مى‏كردند. بديهى است كه در اين گونه موارد، نمى‏شود حكم كرد كه فلسفه و اسرار آن احكام منحصر به چيزى است كه در آن روايت اشاره شده است؛ زيرا اگر پرسش كنندگان اسرار زيادترى را مى‏خواستند، پيشوايان دينى از جواب دريغ نكرده و مطالب زيادى مى‏گفتند و ما از اين نمونه‏ها زياد داريم كه شخصى از امام چيزى را مى‏پرسيد و جوابى مى‏گرفت و دوباره كه سؤال مى‏كرد، امام مطلب عميق‏ترى را براى او بيان مى‏فرمود.


    از جمله اين كه فضيل مى‏گويد:

    از امام(ع) پرسيدم:
    چرا كنيه پيامبر(ص) را ابوالقاسم ناميدند؟
    حضرت فرمود:
    براى اين كه پسرى داشتند به نام قاسم، به همين دليل آن حضرت را ابوالقاسم گفتند. گفتم:
    يابن رسول اللّه‏! اگر مرا سزاوار مى‏دانيد زيادتر از اين مطلب بيان بفرماييد.

    گفتند:
    آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) فرمود:
    «من و على دو پدر اين امتيم»؟
    گفتم: بله.
    بعد فرمود: آيا مى‏دانى كه رسول خدا(ص) پدر جميع امت است و على نيز از امت پيامبر است و آيا مى‏دانى كه على(ع) قاسم (تقسيم كننده) بهشت و جهنم است؟
    گفتم: بلى.
    فرمود:
    به پيامبر(ص) ، ابوالقاسم گفته شد؛ چون او پدر كسى است كه تقسيم كننده بهشت و جهنم است.
    پرسيدم؛ چگونه پيامبر(ص) پدر امت است.
    فرمود: شفقت و مهربانى پيامبر(ص) بر امتش، مانند شفقت و مهربانى پدر بر فرزندانش است و على نيز بهترين امت پيامبر(ص) است و پس از او على براى امت از همه دلسوزتر و مهربان‏تر است و او پدر امت است
    . به اين جهت پيامبر(ص) فرمودند
    : «من و على پدر اين امتيم»،


    (علل الشرائع ، ج 1 ، باب 106 ، حديث 2)


    و اگر راوى به اين جواب نيز بسنده نكرده بود، امام(ع) اسرار زيادترى را براى او بيان مى‏كردند

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/

  2. تشکرها 2


  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۶
    نوشته
    147
    مورد تشکر
    207 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    و در مورد تعداد ركعات نمازها از بعضى روايات چنين استفاده مى‏شود كه نماز در ابتدا دو ركعتى بوده است؛ چنان كه فضيل گويد:

    از امام صادق(ع) شنيدم كه مى‏فرمود:

    «خداوند نمازها را دو ركعتى قرار داد، سپس رسول خدا(ص) هفت ركعت به آنها افزود»، (وسائل الشيعه ، ج 3 ، ص 31 ، ح 2 و ص 34 ، ح 12 و ص 35 ، ح 14 و ص 636 ، ح 19 و ص 638 ، ح 22)


    ولى سرّ اين كه چرا پيامبر(ص) اين هفت ركعت را افزودند، بر ما درست معلوم نيست
    .
    فضل بن شاذان نيز از امام رضا(ع) روايت نموده كه آن حضرت فرمود:

    «نمازى را كه خداوند بر امّت واجب كرد، دو ركعتى بود، ولى رسول خدا(ص) چون مى‏دانست كه مردم اين دو ركعت را آن گونه كه شايسته است انجام نخواهند داد و حق آن را ادا نخواهند كرد به نمازهاى ظهر، عصر و عشاء دو ركعت و به نماز مغرب يك ركعت افزود تا نقص و كمبودى را كه در مورد اداى اصل نماز از طرف نمازگزاران پديد مى‏آيد جبران شود»

    ، (همان ، ج 3 ، ص 38 ، ح 22)

    و روى همين حساب نيز نمازهاى چهار ركعتى در سفر دو ركعت خوانده مى‏شود؛ چون اصل نماز هميشه و در همه حال محفوظ است و كم و زياد نمى‏شود.

    سعيد بن مسيّب گويد:

    از امام سجاد(ع) پرسيدم:

    از چه هنگامى نمازها به اين صورتى كه امروز هست واجب شد؟

    حضرت فرمود:

    «از هنگامى كه اسلام قدرت يافت و جهاد بر مسلمين واجب گشت، رسول خدا(ص) هفت ركعت به نمازها افزود.

    از اين روايت استفاده مى‏شود كه، افزايش هفت ركعت به نمازها، هم زمان با اوج و گسترش اسلام، براى بالا بردن روحيه ايمان و عبوديت در مسلمانان، لازم و ضرورى بود و از روايت ديگرى نيز استفاده مى‏شود كه نمازهاى يوميه هر كدام مناسب اوقات خاص خود تعيين شده‏اند بدين صورت كه:

    صبحگاهان وقتى كه انسان از خواب برمى‏خيزد،
    روى مصالحى از جمله اين كه انسان هنوز با مسائل دنيا و زندگى درگير نشده، نماز دو ركعتى خوانده مى‏شود و در وسط روز به جهت اشتغال به امور مادى و زندگى نياز بيشترى براى راز و نياز و عبادت وجود دارد؛ بلكه انسان از ياد خدا غافل نشود و او را فراموش نكند.

    نظرات شخصی نگارنده به صورت *نظرشخصی*درج میشوند .
    سایر جوابیه ها رونوشتی است از بانک سوالات نشریه الکترونیکی "پرسمان" به آدرس:

    http://porseman.org/q/


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    1,961 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    فلسفه وجوب نماز چیست .آیا ما نمیتوانیم با راه های دیگر از خداوند تشکر




    فلسفه وجوب نماز چیست .آیا ما نمیتوانیم با راه های دیگر از خداوند تشکر کنیم؟

    نماز توجه به خدا است حركتی است رو به بالا و صعود به سوی( اللَّه) انسان با نواختن آهنگ (اللَّه‏اكبر) دل خويش را به مقام قرب الهی رهنمون میدارد. خداوند دستور نماز را به بندگانش ابلاغ نموده است.( أقم الصلاة لذكری) نماز را برای ياد من به پا دارید. اين آيه بيانگر آن است كه مهم‏ترين دليل امر به نماز، به ياد خدا بودن است. ياد خداوند آثار و بركات زيادی در زندگی دنيوی و اُخروی انسان دارد كه از آن جمله آرامش در زندگی است.و مهم‏ترين چيزی كه انسان در زندگی جستجو مي‏كند رسيدن به آرامش است.در جای ديگر پس از بيان نماز و ذكر و ياد خداوند بشارت مي‏دهد كه (عسي أن يبعثك ربّك مقاماً محموداً ) اميد است خداوند تو را به مقام ارجمند برانگيزد. امام صادق(ع) فرمود: از جمله فلسفه نماز اين است كه به ياد خدا بپردازيد تا از او غافل نشويد و ياد او از ميان نرود.تجربه و حيات بشری نشان داده است كه هر امری كه دارای نظم و آهنگ خاصی نباشد و كيفيت آن بر عهده خود انسان گذاشته شود، كم كم رو به زوال می‏رود و به دست فراموشی سپرده می‏شود. حال اگر نماز واجب نمیشد و تشکر از خداوند به خود انسان واگذار میشد آيا خيلی از افراد آن را فراموش نمي‏كردند. البته خداوند به این تشکرها و نمازها نیازی ندارد و چیزی عائد او نمی‏شود، بلكه تمامی سودش به خود ما بر مي‏گردد، ولي آيا مشغله‏های گوناگون و زيبايی‏های دنيا اجازه توجه به حضرت حق را در انسان فراهم می‏نمود؟ به راستی هر يك از ما مسلمانان چه مقدار به نمازهای مستحبی اهتمام داريم.در حالی که آن‏ها نيز تشكر از خداوند است، پس چرا به جا نمي‏آوريم با اين كه بسيار محدود و اختیاری ا ست پس برای نماز فوائد بسيار زيادی مترتب است كه يكی از آن‏ها تشكر از خالق است و راه وصول به آن اقامه نماز است.

    منابع: سوره طه آيه 14- اسراء آيه 79 -شيخ صدوق خصال ج 2 ص 532- علل الشرايع ص 317

    منبع: http://a-ahkam.blogfa.com/post-7.aspx

    نوشته شده توسط علی




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    1,961 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38

    چرا باید نماز بخونیم؟ دلیل عقلی قانع کننده بیار




    هو الخالق


    چرا باید نماز بخونیم؟ دلیل عقلی قانع کننده بیار

    به نام خدا

    با عرض سلام

    یه جوون ازم سوال کرد که ما چرا باید نماز بخونیم ، بعدم گفت که دلیل قانع کننده برام بیار که عقلم قبول کنه. اونوقت اضافه کرد : جوونای امروز دیگه بدون دلیل قانع نمی شن ، و تا دلیل نباشه حرفی رو نمی پذیرن. خلاصه توپش حسابی پر بود و جواب می خواست ، اونم جوابی که عقلشو قانع کنه.
    خوب بود چی بهش بگم ، بگم : برای این باید بخونی که واجبه ، مشکل این بود که می دونست واجبه ، اما می خواست علت واجب شدنش رو بدونه .



    یعنی برای اون جوان اینکه خدا دستور داده کافی نبود که به فرمانش عمل کنه ، اون برای عملش دلیل دیگری می خواست اونم یه دلیلی که عقلش اونو بپسنده و قبولش کنه.

    ادامه رو از زبون خودش می گم :

    جوان : مگه نمی گیم که دستورای خدا بی علت نیست ؟

    مبلغ دینی : درسته خدا که کار بی علت انجام نمی ده .



    جوان :
    پس ما باید علتش رو بفهمیم تا عمل کنیم .

    مبلغ دینی : اینجا یه حرف هست : آیا اصلا ما می تونیم علتها رو بفهمیم ؟



    جوان : مگه نمی تونیم ؟

    مبلغ دینی : همه اش رو که نه ، ولی بعضیاش رو بله ، علتش هم معلومه ؛ چون خدا عقل کله ، خالق ما است ، از درون ما کاملا آگاهه ، از میلیونها سال قبل تا میلیونها سال بعد رو می دونه ، مصلحت فردی و اجتماعی انسان رو در طول سالیان دراز تشخیص میده ، طبیعیه که یه چیزایی رو بدونه که ما ندونیم ، همون طوری که یه انسان دنیا دیده نسبت به یه جوان خام خیلی بیشتر می دونه.

    در نتیجه کاملا معقوله که عقل انسان همه علت ها رو نفهمه ، مثل اینکه چرا بعض نمازها سه رکعت و بعضی چهار رکعته ، چرا وضو رو به این ترتیب خاص باید گرفت ، چرا اگه محل مسح خشک نباشه وضو باطله ، چرا اگه یه دقیقه قبل وقت آدم نماز بخونه نمازش درست نیست ؟ و خیلی چراهای دیگه .

    پس حالا که انسان نمی تونه همه چراها رو بفهمه ..

    جوان :

    ببخشید که حرفتون رو قطع کردم ، اینکه دلیل نمی شه هرقدر که آدم تونست دلیلش رو پیدا می کنه ، اونایی رو هم که علتش رو نفهمید به خاطر دستور الهی عمل می کنه ، اینکه دیگه اشکال نداره ، داره ؟

    مبلغ دینی : داره خوبشم داره ، برفرض که علت بعضی رو – مثلا نماز – بتونیم درک کنیم ، سوال اینه که اگه بخاطر اون علت نماز بخونیم درسته یا نه؟
    جوان :


    مگه فرقی هم می کنه که علت عمل کردن ما چی باشه؟

    مبلغ دینی : بله چرا که نه ، شما وقتی نماز می خونی می گی نماز می خونم “قربة الی الله” یعنی بخاطر قرب الهی ، بخاطر رضای خدا بخاطر دستور او .


    علماء می گن: اگه کسی بخاطر غیر انگیزه الهی عبادت رو انجام بده ، اصلا عبادتش درست نیست ، مثلا کسی که بخاطر سلامتی جسم روزه بگیره ، یا بخاطر فلان فایده که درباره نماز فهمیده – نه بخاطر فرمان خدا – اونو بجا بیاره نمازش باطله.

    جوان : من نمی فهمم اصلا کی گفته حرف علما درسته ، من اون چیزی رو که عقلم درک نکنه قبول نمیکنم .

    مبلغ دینی : ناراحت نشو ، اشکال نداره ، من از همون راه که گفتی ؛ یعنی عقل ، برات اثبات می کنم که چرا باید عمل ما بخاطر فرمان خدا باشه ، نه دلایل عقلی که خودمون احیانا درک می کنیم ،
    اما فعلا باید برم بمونه برای بعد.


    پایان جلسه اول





    ویرایش توسط حکمتی فرد : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۰۹:۱۰


  6. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    4,648
    مورد تشکر
    1,961 پست
    حضور
    7 دقیقه
    دریافت
    19
    آپلود
    0
    گالری
    38



    شروع جلسه دوم

    مبلغ دینی : بحث به اینجا رسید که قرار شد برای شما از راه عقل ثابت کنم که باید بی چون و چرا به دستورای خدا عمل کنیم ، گرچه دلیلش رو هم نفهمیم .

    جوان : درسته اما فقط عقل ، نه حرف علما ، نه کس دیگه.

    مبلغ دینی : نه حتی قران و روایات فقط عقل.


    جوان : درسته

    مبلغ دینی : ما اصول دین رو با عقل اثبات می کنیم ، در نتیجه قبول می کنیم که خدایی هست و برای ما قوانین و باید و نباید هایی تعیین کرده.
    جوان :
    خب خدا باشه ، قانون هم تعیین کرده باشه ، چه دلیلی -البته از نوع عقلیش- وجود داره که ما رو ملزم می کنه که به حرف خدا گوش بدیم.


    مبلغ دینی : سوال خوبیه ، معلومه که حواست جمعه ، بدیهیه خود اینکه لازمه آدم به دستورای الهی عمل کنه ، دلیل می خواد.
    دلیلش هم اینه که عقل می گه قانون خدا ساخت از قانون انسان ساخت بهتره ؛ چون خودش می دونه چی ساخته و چی براش خوبه ، چی براش بده
    درست مثل اینه که شما می ری یه وسیله برقی مثل ماشین لباسشویی می خری برای اینکه بفهمی چه جوری باید باهاش کار کنی که هم درست کار کنه هم زود خراب نشه ، می ری دفترچه راهنمای استفاده رو که همراه ماشین هست می خونی ، خدا هم برای ما دفترچه راهنمایی به نام دستورات دینی فرستاده که بنا به فرمان عقل باید اونا رو به حرفای غیر خدا ترجیح بدیم .

    جوان : یعنی هرچی به نام قانون خدا به ما گفتند باید بی چون و چرا قبول کنیم ؟ اینکه نمی شه.

    مبلغ دینی : نه اینکه کسی مجبورت کنه ، این یه “باید” عقلیه که می گه : قانون سازنده رو به قانون غیر او ترجیح بده.


    جوان : این درست ، اما در جاهایی که دستورای دینی با عقل آدم جور در نمیاد چی؟ بالاخره اونم فهم عقله دیگه .

    بذار توضیح بدم : شما می گی عقل می گه از دستورای خدا اطاعت کن ، خب همین عقل اگه به بعضی از دستورای خدا برسه که نمی تونه اونو قبول کنه ، اینجا باید کدوم فهم عقل رو جلو انداخت و به کدوم دستورش عمل کرد؟

    مبلغ دینی : اشکال اینه که دستور اولی عقلو درست بکار نبستی وگرنه اصلا در درستی دستورای خدا شک نمی کردی

    جوان : یعنی چی ؟ نمی فهمم.


    مبلغ دینی : توضیح می دم ، ببین وقتی که به حکم عقل فهمیدی باید به دستورای سازنده عمل کنی ، اونم سازنده ای که به همه چیز و همه کس آگاهی داره ، قدرت بی نهایت داره ، از همه مهمتر عادل هم هست و به کسی ظلم نمی کنه ، اینا رو که فهمیدی ، به حرفاش اعتماد پیدا می کنی ، و نتیجه اش اینه که در درستی حرفاش اصلا شک نمی کنی ، و اگه یه جاش با عقلت جور در نیومد نمی گی درست نیست ، بلکه می گی لابد این مطلب یه دلیلی داره که من نمی دونم.
    اساس خیلی از کارها در زندگی همین نوع اعتماده ، و مردم بخاطر اون تن به کارهایی میدن که نمی دونن واقعا نتیجه خوبی داره یا نه ، مثل اعتماد مریض به دکتر برای خوردن دوا یا رفتن به اتاق جراحی ، اعتماد مسافر به راهنما در راههای خطرناک کوهستانی ، اعتمادی که مردم به محصولات غذایی بخاطر مهر استاندارد می کنن ، اعتمادی که به حرف مهندس نسبت به استحکام ساختمان می کنن و …
    دوست عزیز ، ایمان هم چیزی جز اعتماد به خالقی دانا و عادل و توانا نیست ، کاش اونقدری که ما در موارد دیگه به دکتر و مهندس و موسسه استاندارد اعتماد داریم ، به خدا هم اعتماد داشتیم .

    جوان : بعد از کمی فکر نمی کردم بتونی منو قانع کنی ، من تا بحال اینا رو که گفتی نمی دونستم ، کاش جوونایی که به خاطر ندونستن این مسئله تو دینشون شل می شن این حرفا رو می شنیدند.

    مبلغ دینی : دوست گرامی جوونای مثل شما باید بدونن : اونا اولین کسانی نیستند که درباره این مسائل سوال دارن ، و فکر نکنن که کسی قبل اونا در مورد این مسائل سوال نکرده ، و در نتیجه فکر کنن جوابی وجود نداره .
    انسان باید در همه حال اهل تحقیق باشه و بدون اینکه شنیدن دلیل طرف مقابل حرف اونو رد نکنه.
    برای شما آرزوی موفقیت دارم.

    این گفتگو از وبلاگ مبلغ دینی کپی شده است

    http://www.faghir.parsiblog.com/

    یا حق


    نویسنده: سخن آشنا



  7. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    80
    مورد تشکر
    120 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جوان : شما می گویید خدا دستور داده ، خدا کی و کجا دستور داده ؟
    ویرایش توسط شیرفرهاد : ۱۳۸۹/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۳:۴۶
    Dear Mother , Dear Father

    مادر عزیزم ، پدر عزیزم

    What Is This Hell You Have Put Me Through ?

    این چه جهنمی است که مرا به آن دچار کرده اید ؟

    Believer , Deceiver

    این جهنم فریبنده و قابل باور

  8. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۸۸
    نوشته
    12,395
    مورد تشکر
    13,524 پست
    حضور
    12 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    45
    آپلود
    0
    گالری
    593



    مقداد از یاران باوفاى على علیه السلام مى‌گوید: نزد (ابوهریره) رفتم، شنیدم مى‌گفت: پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: (فکر کردن یک ساعت بهتر از یک سال عبادت است)
    نزد (ابن عباس) رفتم، شنیدم گفت: پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: (فکر کردن یک ساعت بهتر از هفت سال عبادت است)
    نزدیکى دیگر از اصحاب رفتم و شنیدم از قول پیامبر صلى‌الله‌علیه‌و‌آله مى‌گفت: (فکر کردن یک ساعت بهتر از هفتاد سال عبادت است).
    تعجب کردم که هر کس به خلاف دیگرى نقل مى‌کند، نزد پیامبر صلى الله علیه و آله رفتم و هر سه قول را نقل کردم .
    پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: همه آن سه نفر راست مى‌گویند، سپس (براى روشن شدن مطلب) آن سه نفر را خواست و آنها حاضر شد، من هم بودم.
    پیامبر صلى الله علیه و آله به ابوهریره فرمود: تو چگونه فکر مى‌کنى؟ عرض کرد: طبق آنچه خداوند در قرآن فرموده: (صاحبان خود در اسرار آفرینش آسمانها و زمین مى‌اندیشند)
    من هم درباره اسرار آسمان و زمین مى اندیشم. پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: (فکر کردن یک ساعت تو بهتر از یک سال عبادت است.)
    سپس به ابن عباس فرمود: تو چونه فکر مى‌کنى؟ او در پاسخ گفت: (من درباره مرگ و وحشت روز قیامت مى اندیشم) پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: فکر کردن یک ساعت تو بهتر از هفت سال عبادت است .
    بعد به آن صحابه فرمود: تو چگونه مى اندیشى؟ او در پاسخ عرض کرد: من درباره آتش جهنم و وحشت و سختى آن مى اندیشم . پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: فکر کردن یک ساعت تو بهتر از هفتاد سال عبادت است .
    به این ترتیب ، مساءله اختلاف در انواع تفکر و اندیشه حل گشته و روشن شد که پاداش فکر کردن بستگى به نیتها دارد..
    داستانها و پندها ۵ / ۸۷ – تفسیر روح البیان ۸۰/ ۴۴۰٫

    جهان در حسرت آيينه مانده ست
    گرفتار غمي ديرينه مانده ست
    شب سردي ست بي تو بودن ما
    بگو تا صبح چند آدينه مانده ست؟


  9. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    نوشته
    3,876
    مورد تشکر
    7,881 پست
    حضور
    17 روز 10 ساعت 48 دقیقه
    دریافت
    164
    آپلود
    93
    گالری
    155



    اگر اشكال در اين است كه چرا مسلمانيم جاي بحث دارد. ولي وقتي پذيرفتيم مسلمانيم بايد قوانين انرا رعايت كنيم. مثلا قران مي فرمايد :استعينوا بالصبر والصلواه - وهمچنين در بسياري از ايات به نماز تاكيد شده ؟؟؟؟!!
    ما عابران رهگذري بي نشانه ايم
    جاماندگان قافله اي جاودانه ايم
    پائيزلحظه ها چه شتابان رسيد وما
    دلواپسان رويش چندين جوانه ايم


    دانلودمحبوب ترین مجموعه تفسیر قران کانون گفتگوی قرانی

    (
    تفسیر20جلدی المیزان)



    http://www.askquran.ir/downloads.php?do=file&id=3611

    http://alimasoomi.blogfa.com :http://www.askquran.ir/group.php?groupid=140


  10. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۸
    نوشته
    1,095
    مورد تشکر
    4,086 پست
    حضور
    3 روز 15 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    33
    آپلود
    3
    گالری
    17



    نقل قول نوشته اصلی توسط شیرفرهاد نمایش پست
    جوان : شما می گویید خدا دستور داده ، خدا کی و کجا دستور داده ؟

    سوره مبارکه نساء

    فَإِذَا قَضَیتُمُ الصَّلَاةَ فَاذْكُرُوا اللَّهَ قِیامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِكُمْ فَإِذَا اطْمَأْنَنْتُمْ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ كِتَابًا مَوْقُوتًا «103»

    و هنگامی که نماز را به پایان رساندید، خدا را یاد کنید؛ ایستاده، و نشسته، و در حالی که به پهلو خوابیده‌اید! و هرگاه آرامش یافتید (و حالت ترس زایل گشت)، نماز را (به طور معمول) انجام دهید، زیرا نماز، وظیفه ثابت و معینی برای مؤمنان است!


    - سوره مبارکه انفال:

    إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِیتْ عَلَیهِمْ آیاتُهُ زَادَتْهُمْ إِیمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ یتَوَكَّلُونَ «2»

    مؤمنان، تنها کسانی هستند که هرگاه نام خدا برده شود، دلهاشان ترسان میگردد؛ و هنگامی که آیات او بر آنها خوانده می‌شود، ایمانشان فزونتر می‌گردد؛ و تنها بر پروردگارشان توکل دارند.

    الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ «3»

    آنها که نماز را برپا می‌دارند؛ و از آنچه به آنها روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

    أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِیمٌ «4»

    (آری،) مؤمنان حقیقی آنها هستند؛ برای آنان درجاتی (مهم) نزد پروردگارشان است؛ و برای آنها، آمرزش و روزی بی‌نقص و عیب است.


    - سوره مبارکه مومنون:

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ «1»

    مؤمنان رستگار شدند؛

    الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ «2»

    آنها که در نمازشان خشوع دارند؛

    وَالَّذِینَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ «3»

    و آنها که از لغو و بیهودگی روی‌گردانند؛


    -سوره مبارکه طه:

    وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَیهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى «132»

    خانواده خود را به نماز فرمان ده؛ و بر انجام آن شکیبا باش! از تو روزی نمی‌خواهیم؛ (بلکه) ما به تو روزی می‌دهیم؛ و عاقبت نیک برای تقواست!


    ---------------

    و بسیاری دیگر از آیات شریفه قرآن که در مورد احکام و جزئیات نماز ذکر شده است.

    دیگه بگذریم از خیل بی شمار احادیث و روایاتی که ذیل تفسیر این آیات و در مورد شرایط و جزئیات نماز وارد شده است.

    .



  11. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۸۸
    نوشته
    80
    مورد تشکر
    120 پست
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    جوان : من هنوز به این اعتقاد نرسیدم که این سخنان از طرف خدا می باشد .
    Dear Mother , Dear Father

    مادر عزیزم ، پدر عزیزم

    What Is This Hell You Have Put Me Through ?

    این چه جهنمی است که مرا به آن دچار کرده اید ؟

    Believer , Deceiver

    این جهنم فریبنده و قابل باور

صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود