-
۱۳۸۷/۰۶/۰۲, ۰۸:۰۰ #1
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 711
- مورد تشکر
- 1,437 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
دلايل تحريف كتاب مقدس
در يكي از تاپيك ها شخصي ادعا كرده بود كه تنها منبع دال بر تحريف كتب مقدس يهوديت و مسيحيت يعني تورات و انجيل قرآن است.
در اين تاپيك حول محور اين مطلب بحث خواهد شد.
ادعاي بسيار شگفت انگيزي كرده ايد
اين ادعا را فقط مسيحيان دارند . چون خودشان قرآن را قبول ندارند ادعاي تحريف را به قرآن نسبت مي دهند . بعد هم مي گويند خوب قرآن را كه قبول نداريم پس ادعاي تحريف هم به گزافه است.
اين در حالي است كه تحريف عهدين بر اساس خود عهدين اثبات مي شود.
اسپينوزا ، دانشمند يهودي كه عهد عتيق يا همان تورات كتاب ديني خودش بود قبل از نزول قرآن ، ادعاي تحريف كتاب مقدس را نمود و اشكالات سندي بسياري را ذكر كرد.
از جمله مواردي كه به استناد آن تحريف عهدين اثبات مي شود نقدهاي زير است :
نقد تاريخي
نقد ظاهري
نقد نسخه شناسي
نقد زبان شناسي
نقد سبك شناسي
نقد شكلي (داستان ، مناجات ،دعا و ... )
نقد سنت شناسي
نقد ويرايش
نقد قانوني
نقد محتوايي
نقد محتوايي هم شامل موارد زير مي شود :
اخلاق در داستان هاي كتاب مقدس
تناقضات علمي كتاب مقدس
معجزات منقول در كتاب مقدس و ...
دانشمندان مسيحي و يهودي (نه مسلمان و نه بر اساس قرآن) با اين شاخه هايي كه ذكر كردم به اثبات نقد و تحريف كتاب مقدس مي پردازند. براي مطالعه تفصيلي اين مطلب مقاله نقادي كتاب مقدس را كه ضميمه كرده ام ، دانلود كنيد و بخوانيد.
اكنون به عنوان نمونه تعدادي از نقدهاي سندي اسپينوزا ، دانشمند يهودي را در اثبات تحريف تورات خدمت شما ذكر مي كنم :
1-آن طرف رود اردنيكي از مسلمات تاريخي عهد عتيق اين است كه حضرت موسي از رود اردن عبور نكرد
و در اين طرف رود اردن درگذشت
دقت كنيد
- حضرت موسي (ع) ميگويد :خداوند به من گفته است كه از رود اردن عبور نخواهي كردتثنيه 2:31 و ( يوشع1:1)
حال اگر ما در تورات متني بيابيم كه نوشته باشد اين سخناني است كه موسي در آن طرف رود اردن گفته بايد نويسنده اين متن از رود گذشته باشد تا بگويد در آن طرف رود
و گرنه معني ندارد حضرت موسي اي كه از رود اردن نگذشته بگويد در آن طرف رود
دقت كنيد
-اين است سخنانيكه موسي به آن طرف اردن در بيابان عربه مقابل سوف در ميان فاران و توفل و لابان و حفيروت و دي ذهب با اسراييل گفت(تثنيه1:1)
2- مقايسه با انبيا بعد از موسينويسنده تورات حتي بايد با زماني بسيار بعد از موسي زيسته باشد تا او را با پيامبران بني اسراييل مقايسه كند
دقت كنيدپيامبري تا كنون در بني اسراييل بر نخواسته است كه خداوند او را روبرو شناخته باشد(تثنيه 10:34)مي دانيم كه موسي(ع) اولين پيامبر بني اسراييل بوده و نويسنده اين كتاب بايد قرنها بعد از موسي مي زيسته تا بتواند چنين مقايسه اي را انجام دهد
3-استفاده از ضمير سوم شخصدر تورات وقتي مي خواهد حضرت موسي را خطاب كند از ضمير سوم شخص استفاده ميكند
دقت كنيددر (سفر تثنيه 9:31)آمده و- موسي اين تورات را نوشته-
كلماتي كه نمي توان به موسي(ع) نسبت داد بلكه بايد از نويسنده ديگري باشدموسي با خدا سخن گفت (خروج9:33)و خداوند با موسي روبه رو سخن گفت(خروج11:33)موسي مرد بسيار حلين بود بيشتر از جميع مردمانيكه بر روي زمين اند (اعداد 3:12)موسي بر روساي لشگر... غضبناك شد (اعداد 14:31)موسي مرد خدا (تثنيه 1:33)پس موسي بنده خداوند در آنجا به زمين موآب بر حسب قول خداوند رحلت نمود (تثنيه 6:34)پيامبري مثل موسي تا كنون در بني اسراييل بر نخواسته كه خداوند او را روبرو شناخته باشد (تثنيه 10:36)- خدا به موسي گفت به بني اسراييل بگو (لاويان 1:12)- خدا به موسي گفت: (خروج 9:11)و اگر اين نوشته موسي (ع) بود بايستي از ضمير اول شخص استفاده ميكرد نه ضمير سوم شخص
و وقتي خودكتاب هم اين ادعا را نداردكه موسي(ع) نويسنده اوست ما ميخواهيم به زور آن را به اين كتاب نسبت دهيم؟
4- داستان مرگ موسي(ع) در توراتما مي دانيم كه هيچ وقت مولف يك كتابي نمي تواند داستان مرگ خودش و حوادث بعد از فوتش را با ذكر جزيات در كتاب خودش ذكر كند
دقت كنيدرحلت موسي بنده خداپس موسي بنده خداوند مرد. و او را در زمين موآب در مقابل بيت فعور در دره دفن كرد، و احدي قبر او را
تا امروز ندانسته است.
موسي چون وفات يافت صد و بيست سال داشت و نه چشمش تار و نه قوتش كم شده بود
و بني اسراييل براي موسي در عربات موآب سي روز ماتم گرفتند پس روزهاي ماتم و نوحه گري براي موسي سپري گشت.
و(بني اسراييل) يوشع بن نون ...را اطاعت كردند...
نبي اي مثل موسي تا بحال در اسراييل بر نخواسته استكه خداوند او را روبرو شناخته باشد(تثنيه7:34)فكر ميكنيد اين متن نوشته كيست؟
خيلي جالب به نظر مي رسد كه اين متن در كتابي است كه مسيحيان آن را نوشته موسي(ع) مي دانند
خود نويسنده كتاب ميگويد مي نويسد كسي تا امروز قبر من را پيدا نكرده!!
پر واضح است كه بايد زمان نوشته شدن اين متن سالياني پس از رحلت موسي به دست شخص ديگري باشد
5- تورات را بر ديوار مذبح مي نوشتنددر عهد عتيق آمده كه تمام كتاب موسي را بر ديوار مذبح مي نوشتند
دقت كنيد«و يوشع پس از موسي »بر آن سنگها نسخه تورات موسي را كه نوشته بود به حضور بني اسراييل مرقوم ساخت(صحيفه يوشع32:8)جالب است بدانيم كه اين سنگها مشتمل بر دوازده سنگ بوده
و اگر به حجم تورات فعلي بنگريم كه مشتمل بر 260 صفحه و تقريبا 130000 كلمه
مي باشد بعيد مي نمايد كه اين تورات با اين حجم را بتوان بر دوازده سنگ نوشت
6-كنعانيان در آن زمين بودنددر (سفر پيدايش6:12)
نويسنده بعد از نقل سير و سفر ابراهيم در سرزمين كنعان مي افزايد« و در آنوقت كنعانيان در آن سر زمين بودند»(پيدايش 6:12)بنا بر اين به وضوح زماني را كه اين نوشته را مي نوشته مستسنا كرده
يعني در زمان نگارش اين متن كنعانيان نمي بايست در آن سر زمين باشند
و لذا اين قسمت بايد بعد از رحلت موسي نوشته شده باشد
يعني زماني كه كنعانيان از اين سرزمين قتل عام و اخراج شدند
و مي دانيم كنعان نخستين كسي بوده كه در آن سر زمين ساكن شده (پيدايش19:10)و نيز مي دانيم كه كنعانيان پس از موسي از اين زمين اخراج شدند پس معني ندارد كه حضرت موسي نوشته باشد «در آنوقت كنعانيان در آن سر زمين بودند»
7- مكانهايي كه در زمان موسي به اين نام خوانده نمي شدندو بعد از موسي به اين نام مشهور شدند
مثلا در سفر پيدايش 14:14 آمده
ابراهيم دشمنان خود را تا - دان - تعقيب كردو اين نام در سالياني دراز پس از موسي(ع) و حتي يوشع (ع)به اين شهر داده شد
8-داستانهايي كه تا سالياني پس از موسي ادامه داشتند در تورات آمده- در سفر خروج داستاني را نقل ميكند كه سالياني پس از موسي ادامه داشته
(و بني اسراييل مدت چهل سال من ميخوردند تا به زمين اباد رسيدند يعني تا به سر حد كنعان داخل شدند خوراك ايشان من بود )«سفر خروج35:16»به عبارتي ديگر تا زماني كه « صحيفه يوشع 12:5»به آن اشاره ميكند
دقت كنيددر فرداي ان روزي كه از حاصل زمين خوردند من موقوف شد و بني اسراييل ديگر من نداشتند و در آن سال از محصول زمين كنعان خوردند
در متن اولي به وضوح به زمان اتمام من (تا چهل سال) اشاره ميكندو ميگويد تا زماني كه وارد زمين كنعان شدند
و در متن زيرين كه كتاب يوشع وصي موسي(ع) است نوشته كه در زمان وي ديگر من قطع شد وبني اسراييل وارد زمين كنعان شدند
-
۱۳۸۸/۰۵/۰۵, ۱۸:۲۷ #2
- تاریخ عضویت
فروردين ۱۳۸۶
- نوشته
- 711
- مورد تشکر
- 1,437 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 2
- آپلود
- 0
- گالری
- 0
سلسله مباحثي تحت عنوان دلايل تحريف كتاب مقدس :
قسمت اول
در این پست تفاوت نسخه های کتاب مقدس کلیسای پروتستان (انجیلی) با نسخه های کلیسای کاتولیک را به طور ساده و در قالب یک جدول به شما ارائه می کنیم :
عهد قدیم :
تحریف کتاب مقدس
با توجه به جدول زیر این مساله مطرح می شود که دوستان عزیز مسیحی چه کاتولیک باشند ، چه پروتستان و چه ارتدوکس ، از اعتقاد به تحریف کتاب مقدس مصون نخواهند بود. چون به هر حال معتقدند بخش ها و آیاتی یا به کتاب مقدس اضافه شده است یا این که از کتاب مقدس حذف شده است. بنا بر این تحریف در هر صورت چه بالزیاده و چه بالنقصان صورت گرفته است.
جدول اين حذف و اضافات را از اين آدرس مي توانيد مشاهده كنيد. هر چه تلاش كردم آن را در اين انجمن قرار دهم امكان پذير نشد و جدول به هم مي ريخت و فهرست ها نامفهوم مي شد. بنا بر اين عزيزان جدول اين مقاله را مي توانند از اين آدرس مشاهده نمايند:
http://www.pedar.net/739.html
ویرایش توسط بچه با حال : ۱۳۸۸/۰۵/۰۵ در ساعت ۱۸:۳۱
-
۱۳۸۸/۰۷/۱۷, ۱۰:۰۸ #3
- تاریخ عضویت
ارديبهشت ۱۳۸۸
- نوشته
- 1,017
- مورد تشکر
- 2,509 پست
- حضور
- نامشخص
- دریافت
- 29
- آپلود
- 0
- گالری
-
3
در عهد قديم كتاب دوم تواريخ ايام باب 34 سخن از يافته شدن دوباره تورات است سخن گفته است معلوم میشود تورات در نزد بنیاسرائيل مفقود شده بود و تازه معلوم نيست نسخه يافت شده در آن زمان نسخه صحيح تورات باشد يا نه. زيرا در باب34 سفر تثنيه و نيز در باب 36 سفر پيرايش شرح وفات و دفن حضرت موسی است و معلوم میشود كه اين مطالب پس از حضرت موسی به تورات اضافه شده است و تورات دستكاری شده است.
"ايان بار بور" در مقدمه كتاب "علم و دين" می نويسد:
برخي از قسمتهاي تورات 800 سال بعد از وفات حضرت موسی(ع) نوشته شده(1) و داستان رحلت حضرت موسی در تورات نگاشته شده(2) و اين مطالبی است كه صدها سال بعد از رحلت حضرت موسی جمعآوري شده است.
1 . علم و دين، ايان باربور، ترجمه بهاء الدين خرمشاهي، ص 130.
2 . كتاب مقدس، سفر تثنيه، باب 34
-
تشکر
اطلاعات موضوع
کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند
در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)
اشتراک گذاری