جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: پیامبر(ص) و تولد حضرت زهرا(س)

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 14 ساعت 14 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    پیامبر(ص) و تولد حضرت زهرا(س)





    پرسش:
    چرا پیامبر اکرم(ص) برای تشکیل صلب حضرت زهرا (س) مجبور به عبادات می شود ولی نه تنها حضرت زهرا نیازی به این میوه ندارند بلکه سایر ائمه هم نیازی به آن میوه ی بهشتی برای شکل گیری صلب فرزندانشان ندارند؟

    پاسخ:
    با سلام دوست گرامی
    اظهار نظر قطعی در این مورد بسیار مشکل است و باید آن را به اهلش واگذار کرد به عبارت دیگر این گونه مسایل کاملا از دسترس ما به دور است مگر این که از خود اهلبیت دریچه هایی از این اسرار را بر روی ما گشوده و ما را به آنها آشنا کنند، و الا این مسایل از اسرار جهان آفرینش و آفرینش اهلبیت است که عقل بشر بدون دستگیری نقل راه به جایی نمی برد.
    اما آن چه که از روایات اهلبیت -جدای از میزان اعتبار آنها - فهمیده می شود:
    1- حضرت زهرا به عنوان ام الائمه از جایگاه ویژه ای در میان معصومین بر خوردار می باشد.
    امام باقر عليه السلام در بيان عظمت مادرش فرموده است:
    «لَقَدْ كَانَتَ‏ عليها السلام مَفْرُوضَة الطَّاعَة عَلَى جَمِيعِ مَنْ خَلَقَ اللَّهُ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْس وَ الطَّيْرِ وَ الْوَحْشِ وَ اَلاَنبيا وَ الْمَلَائِكَةُ»(1)، اطاعت فاطمه‏ عليها السلام بر تمام بندگان الهى حتى جن و انس، پرندگان و حيوانات، پيامبران و ملائكه واجب است.
    «نَحْنُ حُجَجُ الله عَلى خَلْقِهِ وَ فاطمةُ حُجةٌ عَليَنا»؛ ما حجّت ‏ها و برگزيدگان خدا بر آفريدگانش مى ‏باشيم، و فاطمه، حجّت راستين و پُرشكوه خدا بر ما مى ‏باشد.(2)
    2- در روایات آمده که نور حضرت زهرا قبل از عالم از نور خود خدا به وجود آمده است: «خلق نور فاطمة عليها السلام قبل أن يخلق الارض والسماء».(3)
    3- یکی از القاب حضرت زهرا "حوراء الانسیه" است (حوریه ای بهشتی که در هیئت انسان است).
    "قال رسول الله صلى الله عليه واله: خلق نور فاطمة عليها السلام قبل أن يخلق الارض والسماء فقال بعض الناس: يا نبي الله فليست هي إنسية؟ فقال: فاطمة حوراء إنسية قالوا: يا نبي الله وكيف هي حوراء إنسية؟ قال: خلقها الله عزوجل من نوره قبل أن يخلق آدم."(4)
    4- پیامبر اکرم قبل از تولد حضرت زهرا امر به کناره گیری از حضرت خدیجه به مدت 40 روز شدند و بعد بنا بر بعضی از روایات به معراج رفته و از میوه بهشتی تناول فرموده و نطفه حضرت زهرا از آن میوه در صلب حضرت رسول شکل می گیرد.
    "فلما خلق الله عزوجل آدم وأخرجني من صلبه وأحب الله عزوجل أن يخرجها من صلبي جعلها تفاحة في الجنة وأتاني بها جبرئيل عليه السلام فقال لي: السلام عليك ورحمة الله و بركاته يامحمد! قلت: وعليك السلام ورحمة الله حبيبي جبرئيل، فقال: يا محمد إن ربك يقرئك السلام قلت: منه السلام وإليه يعود السلام قال: يا محمد إن هذه تفاحة أهداها الله عزوجل إليك من الجنة."(5)
    5- از روایات برداشت می شود که نور حضرت محمد و علی نیز قبل از عالم خلق شده و در صلب آدم قرار گرفت و پشت به پشت تا تولد آنها منتقل شده اما نور حضرت زهرا در عرش الهی بود تا وقتی حضرت پیامبر به معراج رفتند و از آن میوه بهشتی نور حضرت زهرا به صلب حضرت پیامبر وارد شد.
    "فقال: فاطمة حوراء إنسية قالوا: يا نبي الله وكيف هي حوراء إنسية؟ قال: خلقها الله عزوجل من نوره قبل أن يخلق آدم إذ كانت الارواح فلما خلق الله عزوجل آدم عرضت على آدم."
    قيل يا نبي الله وأين كانت فاطمة؟ قال: كانت في حقة تحت ساق العرش، قالوا: يا نبي الله فما كان طعامها؟ قال: التسبيح والتقديس والتهليل والتحميد، فلما خلق الله عزوجل آدم وأخرجني من صلبه وأحب الله عزوجل أن يخرجها من صلبي جعلها تفاحة في الجنة وأتاني بها جبرئيل عليه السلام فقال لي: السلام عليك ورحمة الله و بركاته يامحمد ! قلت: وعليك السلام ورحمة الله حبيبي جبرئيل ، فقال: يا محمد إن ربك يقرئك السلام قلت: منه السلام وإليه يعود السلام قال: يا محمد إن هذه تفاحة أهداها الله عزوجل إليك من الجنة.
    فأخذتها وضممتها إلى صدري، قال: يا محمد يقول الله جل جلاله كلها ففلقتها فرأيت نورا ساطعا وفزعت منه فقال: يا محمد مالك لا تأكل كلها ولا تخف فان ذلك النور للمنصورة في السماء وهي في الارض فاطمة قلت: حبيبي جبرئيل ولم سميت في السماء المنصورة وفي الارض فاطمة؟ قال: سميت في الارض فاطمة لانها فطمت شيعتها من النار وفطم أعداؤها عن حبها. وهي في السماء المنصورة وذلك قول الله عزوجل «ويومئذ يفرح المؤمنون بنصر الله ينصر من يشاء».(6)
    برای مطالعه بیشتر به کتاب ترجمه جلد 43 بحار الانوار مراجعه فرمایید. والسلام


    منابع:
    1- عوالم، ج 11، ص 190.
    2- تفسير أطيب البيان، ج 13، ص 236.
    3- بحار الانوار، ج 43، ص 5.
    4- همان.
    5- همان.
    6- همان.



    لینک اصلی


  2. تشکر




  3. کانون گفتگوی قرآنی

    کانون گفتگوی قرآنی

    لیست موضوعات جهت اطلاع رسانی

     

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود