جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ * لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان 1393
    نوشته
    1
    مورد تشکر
    2 بار در 1 پست
    حضور
    24 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ * لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ




    با سلام. میخواستم بپرسم در منابع اهل سنت برای مطلب زیر منبعی تاریخی وجود دارد یا خیر؟ با تشکر
    هنگامى كه رسول خدا (صلي الله عليه و آله) على (عليه السلام) را در روز "غدير خم" به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: "من كنت مولاه فعلى مولاه" هر كس من مولى و ولى او هستم على مولى و ولى اوست.

    چيزى نگذشت كه اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد. "نعمان بن حارث فهرى" خدمت پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد و عرض كرد: تو به ما دستور دادى شهادت به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستى دهيم، ما هم شهادت داديم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى ما همه اينها را نيز پذيرفتيم،
    اما با اينها راضى نشدى تا اينكه اين جوان (اشاره به على (عليه السلام)) را به جانشينى خود منصوب كردى و گفتى: "من كنت مولاه فعلى مولاه"، آيا اين سخنى است كه از ناحيه خودت يا از سوى خدا؟! پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمود: قسم به خدايى كه معبودى جز او نيست اين از ناحيه خدا است.

    " نعمان" روى بر گرداند در حالى كه مى‏گفت: "اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماء"، خداوندا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو، سنگى از آسمان بر ما بباران! اينجا بود كه سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را كشت،
    همين جا آيه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ نازل گشت.

    ویرایش توسط معین : 1393/08/08 در ساعت 20:05

  2. تشكرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر 1390
    نوشته
    2,343
    صلوات
    1
    دلنوشته
    1
    دلنوشته
    سلام سلامتی میاره
    مورد تشکر
    5,861 در 1,931 پست
    حضور
    63 روز 15 ساعت 9 دقیقه
    دریافت
    10
    آپلود
    2
    گالری
    5



    با نام الله

    سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ * لِّلْكَافِرينَ لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ





    کارشناس بحث: صدیقین

    ویرایش توسط معین : 1393/08/09 در ساعت 16:54

  5. تشكر


  6. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6,982 در 2,359 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    نقل قول نوشته اصلی توسط rancher42 نمایش پست
    با سلام. میخواستم بپرسم در منابع اهل سنت برای مطلب زیر منبعی تاریخی وجود دارد یا خیر؟
    سلام به ما پرسشگر گرامی

    استاد مکارم شیرازی در این باره می نویسد:

    بسيارى از مفسران و ارباب حديث شان نزولى براى اين آيات نقل كرده ‏اند كه حاصل آن چنين است: هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، على (علیه السلام) را در روز غدير خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: «من كنت مولاه فعلى مولاه» (هر كس من مولى و ولى او هستم، على مولى و ولى او است)، چيزى نگذشت كه اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد. نعمان بن حارث فهرى خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: تو به ما دستور دادى شهادت به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستى دهيم، ما هم شهادت داديم! سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى، ما همه اينها را نيز پذيرفتيم! اما به اينها راضى نشدى، تا اينكه اين جوان (اشاره به على کرد) را به جانشينى خود منصوب كردى و گفتى: من كنت مولاه فعلى مولاه! آيا اين سخن از ناحيه خودت است يا از سوى خدا؟! پيامبر فرمود: قسم به خدايى كه معبودى جز او نيست، اين از ناحيه خدا است. نعمان روى برگرداند در حالى كه مى‏ گفت: اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ (خداوندا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه توست، سنگى از آسمان بر ما بباران!). اينجا بود كه سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را كشت؛ سپس آيه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ نازل شد.

    آنچه گفتيم مضمون عبارتى است كه در مجمع البيان از ابو القاسم حسكانى (عالم بزرگ اهل سنت)، با سلسله سندش از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است. همين مضمون را بسيارى از مفسران اهل سنت، و روات حديث با مختصرى تفاوت نقل كرده‏ اند. مرحوم علامه امينى در الغدير
    با ذكر مدرک و نقل عين عبارت، آن را از سى نفر از علماى معروف اهل سنت نقل مى‏ كند از جمله:
    تفسير غريب القرآن حافظ ابو عبيد هروى،
    تفسير شفاء الصدور ابو بكر نقاش موصلى،
    تفسير الكشف و البيان ابو اسحاق ثعالبى،
    تفسير ابو بكر يحيى القرطبى،
    تذكره ابو اسحاق ثعالبى،
    كتاب فرائد السمطين حموينى،
    كتاب درر السمطين شيخ محمد زرندى،
    تفسير سراج المنير شمس الدين شافعى،
    كتاب سيره حلبى،
    كتاب نور الأبصار سيد مؤمن شبلنجى،
    و كتاب شرح جامع الصغير سيوطى از شمس الدين الشافعى، و غير اينها.

    در بسيارى از اين كتب تصريح شده كه آيات فوق در همين رابطه نازل شده است. البته درباره اينكه اين شخص حارث بن نعمان بوده يا جابر بن نذر يا نعمان بن حارث فهرى، اختلاف است، و مى‏ دانيم اين امر تاثيرى در اصل مطلب ندارد. (
    تفسير نمونه، ج‏25، ص 6-8)

    ویرایش توسط صدیقین : 1393/08/14 در ساعت 00:49
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  7. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6,982 در 2,359 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2



    برای نمونه، یک مورد از متن کتاب هایی که نام بردم را نقل می کنم:

    ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبى نيشابورى، عالم بزرگ اهل سنت در قرن پنجم، در تفسیرش الكشف و البيان عن تفسير القرآن، ج‏10، ص 35 روایت را اینگونه نقل کرده است:

    و سئل سفيان بن عيينة عن قول الله سبحانه: سَأَلَ سائِلٌ فيمن نزلت، فقال: لقد سألتني عن مسألة ما سألني أحد قبلك. حدّثني أبي عن جعفر بن محمد عن آبائه، فقال: لما كان رسول الله صلّى اللّه عليه و سلّم بغدير خم، نادى بالناس فاجتمعوا، فأخذ بيد عليّ رضي اللّه عنه فقال: «من كنت مولاه فعليّ مولاه. فشاع ذلك و طار في البلاد، فبلغ ذلك الحرث بن النعمان القهري فأتى رسول الله صلّى اللّه عليه و سلّم على ناقة له حتّى أتى الأبطح، فنزل عن ناقته و أناخها و عقلها، ثمّ أتى النبيّ صلّى اللّه عليه و سلّم و هو في ملأ من أصحابه فقال: يا محمد أمرتنا عن الله أن نشهد أن لا إله إلّا الله و أنّك رسول الله فقبلناه منك، و أمرتنا أن نصلّي خمسا فقبلناه منك، و أمرتنا بالزكاة فقبلنا، و أمرتنا بالحجّ فقبلنا، و أمرتنا أن نصوم شهرا فقبلنا، ثمّ لم ترض بهذا حتّى رفعت بضبعي ابن عمّك ففضلته علينا و قلت: من كنت مولاه فعلي مولاه، فهذا شي‏ء منك أم من الله تعالى؟ فقال: «و الّذي لا إله إلّا هو هذا من الله» فولّى الحرث بن النعمان يريد راحلته و هو يقول: اللهمّ إن كان ما يقوله حقا فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ، أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَلِيمٍ، فما وصل إليها حتّى رماه الله بحجر فسقط على هامته و خرج من دبره فقتله، و أنزل الله سبحانه: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ.
    ویرایش توسط صدیقین : 1393/08/14 در ساعت 00:51
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند



  8. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت دی 1348
    نوشته
    2,764
    مورد تشکر
    6,982 در 2,359 پست
    حضور
    15 روز 10 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    3
    آپلود
    0
    گالری
    2

    جمع بندی




    پرسش:
    آیا روایتی که داستان مخالفت نعمان بن حارث یا یکی از صحابه با مساله ولایت امام علی (علیه السلام) را نقل می کند و ذیل آیات آغازین سوره معارج مطرح می شود، در منابع اهل سنت هم آمده است؟


    پاسخ:
    استاد مکارم شیرازی در این باره می نویسد:
    بسيارى از مفسران و ارباب حديث شان نزولى براى اين آيات [یعنی آیات آغازین سوره معارج] نقل كرده ‏اند كه حاصل آن چنين است:

    هنگامى كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، على (علیه السلام) را در روز غدير خم به خلافت منصوب فرمود و درباره او گفت: «من كنت مولاه فعلى مولاه» (هر كس من مولى و ولى او هستم، على مولى و ولى او است)، چيزى نگذشت كه اين مساله در بلاد و شهرها منتشر شد. نعمان بن حارث فهرى خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: تو به ما دستور دادى به يگانگى خدا و اينكه تو فرستاده او هستى شهادت دهيم، ما هم شهادت داديم! سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زكات دادى، ما همه اينها را نيز پذيرفتيم! اما به اينها راضى نشدى، تا اينكه اين جوان (اشاره به على کرد) را به جانشينى خود منصوب كردى و گفتى: من كنت مولاه فعلى مولاه! آيا اين سخن از ناحيه خودت است يا از سوى خدا؟! پيامبر فرمود: قسم به خدايى كه معبودى جز او نيست، اين از ناحيه خدا است. نعمان روى برگرداند، در حالى كه مى‏ گفت: اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ (خداوندا! اگر اين سخن حق است و از ناحيه توست، سنگى از آسمان بر ما بباران!). اينجا بود كه سنگى از آسمان بر سرش فرود آمد و او را كشت؛ سپس آيه سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ نازل شد.

    آنچه گفتيم مضمون عبارتى است كه در مجمع البيان از ابو القاسم حسكانى (عالم بزرگ اهل سنت)، با سلسله سندش از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است. همين مضمون را بسيارى از مفسران اهل سنت، و روات حديث با مختصرى تفاوت نقل كرده‏ اند. مرحوم علامه امينى در الغدير با ذكر مدرک و نقل عين عبارت، آن را از سى نفر از علماى معروف اهل سنت نقل مى‏ كند از جمله:

    تفسير غريب القرآن حافظ ابو عبيد هروى،
    تفسير شفاء الصدور ابو بكر نقاش موصلى،
    تفسير الكشف و البيان ابو اسحاق ثعالبى،
    تفسير ابو بكر يحيى القرطبى،
    تذكره ابو اسحاق ثعالبى،
    كتاب فرائد السمطين حموينى،
    كتاب درر السمطين شيخ محمد زرندى،
    تفسير سراج المنير شمس الدين شافعى،
    كتاب سيره حلبى،
    كتاب نور الأبصار سيد مؤمن شبلنجى،
    و كتاب شرح جامع الصغير سيوطى از شمس الدين الشافعى، و غير اينها.

    در بسيارى از اين كتب تصريح شده كه آيات فوق در همين رابطه نازل شده است. البته درباره اينكه اين شخص حارث بن نعمان بوده يا جابر بن نذر يا نعمان بن حارث فهرى، اختلاف است، و مى‏ دانيم اين امر تاثيرى در اصل مطلب ندارد.(1)

    برای نمونه، یک مورد از متن کتاب هایی که نام برده شد را نقل می کنیم:
    ابو اسحاق احمد بن ابراهيم ثعلبى نيشابورى، عالم بزرگ اهل سنت در قرن پنجم، در تفسیرش، روایت را اینگونه نقل کرده است: «و سئل سفيان بن عيينة عن قول الله سبحانه: سَأَلَ سائِلٌ فيمن نزلت، فقال: لقد سألتني عن مسألة ما سألني أحد قبلك. حدّثني أبي عن جعفر بن محمد عن آبائه، فقال: لما كان رسول الله صلّى اللّه عليه و سلّم بغدير خم، نادى بالناس فاجتمعوا، فأخذ بيد عليّ رضي اللّه عنه فقال: «من كنت مولاه فعليّ مولاه. فشاع ذلك و طار في البلاد، فبلغ ذلك الحرث بن النعمان القهري فأتى رسول الله صلّى اللّه عليه و سلّم على ناقة له حتّى أتى الأبطح، فنزل عن ناقته و أناخها و عقلها، ثمّ أتى النبيّ صلّى اللّه عليه و سلّم و هو في ملأ من أصحابه فقال: يا محمد أمرتنا عن الله أن نشهد أن لا إله إلّا الله و أنّك رسول الله فقبلناه منك، و أمرتنا أن نصلّي خمسا فقبلناه منك، و أمرتنا بالزكاة فقبلنا، و أمرتنا بالحجّ فقبلنا، و أمرتنا أن نصوم شهرا فقبلنا، ثمّ لم ترض بهذا حتّى رفعت بضبعي ابن عمّك ففضلته علينا و قلت: من كنت مولاه فعلي مولاه، فهذا شي‏ء منك أم من الله تعالى؟ فقال: «و الّذي لا إله إلّا هو هذا من الله» فولّى الحرث بن النعمان يريد راحلته و هو يقول: اللهمّ إن كان ما يقوله حقا فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ، أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَلِيمٍ، فما وصل إليها حتّى رماه الله بحجر فسقط على هامته و خرج من دبره فقتله، و أنزل الله سبحانه: سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ.(2)

    _____________
    (1)
    تفسير نمونه، ج ‏25، ص 6-8.
    (2) الكشف و البيان عن تفسير القرآن، ج‏ 10، ص 35
    .


    ویرایش توسط عظيم : 1395/04/14 در ساعت 21:28 دلیل: همکار ویراستار تدوین
    وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفيقاً (نساء/69)
    و كسى كه خدا و پيامبر را اطاعت كند، همنشين كسانى خواهد بود كه خدا، نعمت خود را بر آنان تمام كرده از پيامبران و صدّيقان و شهدا و صالحان و آنها رفيق هاى خوبى هستند


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: 1394/06/16, 15:55
  2. پاسخ: 8
    آخرين نوشته: 1392/07/07, 12:01
  3. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/06/30, 14:39
  4. پاسخ: 15
    آخرين نوشته: 1391/06/13, 15:34
  5. جمع بندی آیه « كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ » در چه مورد است؟
    توسط عارف میرعثمان در انجمن آیات
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: 1391/04/05, 10:04

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود