صفحه 1 از 6 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: دوره "عاشوراشناسی"

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96

    دوره "عاشوراشناسی"




    دوره "عاشوراشناسی"

    دوره "عاشوراشناسی"دوره "عاشوراشناسی"دوره "عاشوراشناسی"

    دوره "عاشوراشناسی"

    بسم الله الرحمن الرحیم

    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

    سلام علیکم


    ان شاء الله به تدریج، تا پایان ماه صفر، 20 نکته مختصر، در موضوع نهضت امام حسین علیه السلام و موضوعات مرتبط با آن و درس هایی که از قیام حسینی در دنیای امروز می توان آموخت، تقدیمتان می شود.


    این نکات، از سخنان جناب استاد میرباقری استخراج شده است. مجموع این نکات، یک دوره "عاشوراشناسی" است و از همه شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.




  2.  

  3. #2
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96




    (1)

    نبرد عاشورا هنوز تمام نشده است و در جریان است

    این جنگی را که حضرت به راه انداختند که در سال ۶۱ هجری به اوج خودش رسیده است، این جنگ یک جنگ تمام شده ای نیست؛ آنهایی که این جنگ را تمام شده به حساب می آورند و کشته های این جنگ را می شمارند اینها اشتباه می کنند.


    در روایات دیده اید؛ در کامل الزیارات این حدیث است، در کافی هست، به شکل دیگرش در مجامع روایی دیگر نیز هست؛ فرمود:
    نامه سر به مهر که برای سید الشهداء علیه السلام در موضوع تکلیف شان آمد که برای تمام ائمه این نامه سر به مهر آمده، فرمود: در نامه سید الشهداء علیه السلام که دو بخش بود یک بخش او عمل شده و یک بخش دیگر در رجعت عمل می شود؛ یعنی حضرت هنوز جنگ را به پایان نرسانده اند.


    وقتی حضرت آمدند و رجعت حضرت انجام گرفت و ادامه مأموریتشان را حضرت در درگیری با دستگاه شیاطین و انس و جن به انجام رساندند، آن وقت معلوم می شود که پیروز صحنه کیست و شکست خورده صحنه کیست؛ این یک چهره از پیروزی سید الشهداء علیه السلام است و این برای اهل بصیرت از همان روز عاشورا مشهود است؛ یعنی در همان عاشورا می دیدند که این حرکت شکست خوردنی نیست.



    دوره "عاشوراشناسی"




  4. #3
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    عاشورا، اصلی ترین درگیری جبهه حق و باطل بر سر توحید

    دوره "عاشوراشناسی"دوره "عاشوراشناسی"دوره "عاشوراشناسی"

    اصلی ترین درگیری که این جبهه با جبهه حق دارد با نبی اکرم و اهل بیت دارند، بر سر موضوع توحید، در عاشورا است و در این درگیری عظیمی که واقع شده است، حضرت در اولین قدم تمام توجهشان غرق در این معنا است که در عهدشان با خداوند متعال کمترین تخلفی نشود. این اصلی ترین چهره عاشوراست؛


    روز عاشورا با تمام وجود شیطان به میدان آمد، هر چه داشته آورده که یک ترک اولی از سید الشهداء بگیرد و نتوانست. این اصل شکست ابلیس از سید الشهداء علیه السلام است. همه پیروزی های دیگر، ظهورِ همین پیروزی در وفای بالله است. یک ترک اولی سید الشهداء علیه السلام نداشته اند.

    خدای متعال در مزد این فداکاری می فرماید:

    «یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّه».


    با این که همه دستگاه را شیطان تحریک کرده تا کمترین اضطرابی در سید الشهداء ایجاد کند تا وقتی هستی اش را می دهد نگران باشد، نتوانسته. نتوانسته ذکر حضرت را و اطمینان حضرت را بگیرد؛ همه چیزش را عاشقانه داده و هر چه صحنه سخت تر شده است، همه دست و پایشان را گم کرده و عالم ملائکه ولوله درش افتاده که خداوندا چه اتفاقی دارد می افتد، تا خداوند متعال سیمای نورانی امام زمان را نشان نداد و بهشان نفرمود:
    بهذا أنتقم، آرام نشدند، ولی خود سید الشهداء علیه السلام آرام بود.

    دوره "عاشوراشناسی"




  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    92
    صلوات
    1114
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    2 پست
    حضور
    1 روز 22 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0



    هشت محرم (روز ناياب شدن آب در خيمه هاي سيدالشهدا(ع))
    سلام و عرض ادب

    دوره "عاشوراشناسی"وقایع روز هشتم محرم الحرام:1- قحط آب در خیمه های حسینیدر این روز آب در خیمه های سید الشهدا(ع) نایاب شد. امام حسین(ع) به برادرش عباس(ع) دستور داد با چهل نفر سوار و پیاده به شریعه ی فرات برود وآب به خیمه ها بیاورد، عباس(ع) طبق فرمان با افراد خود تاخت و مأموران شریعه را متفرق نمود و مشک ها را پر از آب کرد و به خیام آورد.2- حفر نمودن چاه در پشت خیمه گاه:به نقل از محدّث قمی و برخی دیگر، آخر روز هشتم و شبنهم، کار عطش سخت شد و آب در خیمه گاه نایاب گردید. امام حسین (ع) پشت خیمه ای که مخصوص بانوان برپا شده بود تشریف برد و دستئر دارند، نه قدم به سوی قبله پیش روند و زمین را بکنند، در اثر کاوش مختصری، چشمه ی آبی گوارا پدیدار گردید. امام حسین از آن آب آشامید آنگاه چشمه از انظار غایب گردید، این خبر به عبیدالله رسید. نوشت یا عمر! با رسیدن این نامه، حسین را از حفر چاه مانع شو و هر قدر می توانی زمین را بروی تنگ نما تا جای احداث قنات نداشته باشد، عمر سعد مأموران شریعه را بیشتر نمود و محدودیّت را افزون تر ساخت.


    در این روز \"یزید بن حصین همدانی\" از امام علیه‏السلام اجازه گرفت تا با عمر بن سعد گفتگو كند. حضرت اجازه داد و او بدون آنكه سلام كند بر عمر بن سعد وارد شد؛ عمر بن سعد گفت: ای مرد همدانی! چه چیز تو را از سلام كردن به من بازداشته است؟ مگر من مسلمان نیستم؟ گفت: اگر تو خود را مسلمان می‏پنداری پس چرا بر عترت پیامبر شوریده و تصمیم به كشتن آنها گرفته‏ای و آب فرات را كه حتی حیوانات این وادی از آن می‏نوشند از آنان مضایقه می‏كنی؟
    عمر بن سعد سر به زیر انداخت و گفت: ای همدانی! من می‏دانم كه آزار دادن به این خاندان حرام است، من در لحظات حسّاسی قرار گرفته‏ام و نمی‏دانم باید چه كنم؛ آیا حكومت ری را رها كنم، حكومتی كه در اشتیاقش می‏سوزم؟ و یا دستانم به خون حسین آلوده گردد، در حالی كه می‏دانم كیفر این كار، آتش است؟ ای مرد همدانی! حكومت ری به منزله نور چشمان من است و من در خود نمی‏بینم كه بتوانم از آن گذشت كنم.
    یزید بن حصین همدانی بازگشت و ماجرا را به عرض امام علیه‏السلام رساند و گفت: عمر بن سعد حاضر شده است شما را در برابر حكومت ری به قتل برساند. (2)

    امام علیه‏السلام مردی از یاران خود بنام \"عمرو بن قرظة\" را نزد ابن سعد فرستاد و از او خواست تا شب هنگام در فاصله دو سپاه با هم ملاقاتی داشته باشند.
    شب هنگام امام حسین علیه‏السلام با 20 نفر و عمر بن سعد با 20 نفر در محل موعود حاضر شدند. امام حسین علیه‏السلام به همراهان خود دستور داد تا برگردند و فقط برادر خود \"عباس\" و فرزندش \"علی‏اكبر\" را نزد خود نگاه داشت. عمر بن سعد نیز فرزندش \"حفص\" و غلامش را نگه داشت و بقیه را مرخص كرد.
    در این ملاقات عمر بن سعد هر بار در برابر سؤال امام علیه‏السلام كه فرمود: آیا می‏خواهی با من مقاتله كنی؟ عذری آورد. یك بار گفت: می‏ترسم خانه‏ام را خراب كنند! امام علیه‏السلام فرمود: من خانه‏ات را می‏سازم. ابن سعد گفت: می‏ترسم اموال و املاكم را بگیرند! فرمود: من بهتر از آن را به تو خواهم داد، از اموالی كه در حجاز دارم. عمر بن سعد گفت: من در كوفه بر جان افراد خانواده‏ام از خشم ابن زیاد بیمناكم و می‏ترسم آنها را از دم شمشیر بگذراند.
    حضرت هنگامی كه مشاهده كرد عمر بن سعد از تصمیم خود باز نمی‏گردد، از جای برخاست در حالی كه می‏فرمود: تو را چه می‏شود؟ خداوند جانت را در بسترت بگیرد و تو را در قیامت نیامرزد. به خدا سوگند! من می‏دانم كه از گندم عراق نخواهی خورد! ابن سعد با تمسخر گفت: جو ما را بس است. (3)
    سخن امام حسین(ع) با یارانش
    \" ای بزرگ زادگان! صبر پیشه کنید که مرگ جز پلی نیست که شما را از سختی و رنج عبور داده و به بهشت پهناور و نعمتهای همیشگی آن می رساند.\"


    منبع: http://www.hoseynjan.irالحرام
    http://tanvir.ir/

    باتشکرفراوان


  6. #5
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    (2)



    رضایت خداوند از امام حسین علیه السلام، حقیقی ‏ترین چهره پیروزی حضرت


    اولین جلوه‏ پیروزی سیدالشهداء علیه‏ السلام همین است که حضرت در مقام یک عبد وافی که می‏خواسته به خدای متعال وفا کند و پای عهد بندگی و شفاعتش بایستد به این عنوان صد در صد در صحنه پیروز بودند و هر چه کوره بلا در عاشورا سخت‏ تر شد و هر چه شیطان تلاشش را بیشتر کرد و شعله‏ شیطنت خودش را در عاشورا بیشتر کرد حضرت بر استقامت و وفا و رضایشان نسبت به خدا افزود.



    خداوند متعال وقتی می خواهد پیروزی سیدالشهدا علیه السلام را در قرآن تحلیل کند می‏ فرماید: "ارجعي إلی ربّک راضیة مرضیة"؛ شما از پروردگارتان راضی هستید پروردگارتان از شما هم راضی است؛ این "مرضیه" خیلی عجیب است حالا بنده از خدا راضی باشد مهم است ولی مهمتر این است که خدا از بنده ای راضی باشد هیچ ضعفی در کار شما نباشد : «فادخلي في عبادي وادخلي جنّتي».

    این یک چهره‏ پیروزی سیدالشهداء علیه‏ السلام است که اصلی‏ ترین نصرتی که خداوند متعال نسبت به سیدالشهداء فرموده است نصرت در این فتح بزرگ است و همه‏ فتوحات دیگری که شما در کربلا می بینید اثر این فتح عظیم است. این همان جایی است که شیطان صد در صد شکست خودش را می بیند و می فهمد که کار تمام شده است ولو دیگران نفهمند، او خودش می فهمد که پشتش به زمین مالیده شده است و کار تمام شده است.



    دوره "عاشوراشناسی"






  7. #6
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    جلوه ‏ شفاعت سیدالشهداء علیه السلام پیروزی دیگر ایشان در حادثه عاشورا

    اما جلوه‏ دیگر پیروزی سید الشهداء علیه ‏السلام در صحنه عاشورا،
    جلوه ‏ شفاعت ایشان است. حضرت این بلای عظیم را تحمیل کردند برای این که این فضای مبهم و تاریک را روشن کند این فتنه ‏ها را مهار و کنترل کند منکر را حذف کند معروف را احیاء کند: «لیستقذ عبادک من الجهالة وحیرة الضلالة».

    آیا حضرت در این میدان موفق شدند یا نشدند؟ یعنی حضرت توانستند کاری بکند که به شفاعت راهیان راه خدا، به مقصد برسند و شیطان نتواند سد راه آنها بشود؟

    از یک طرف شیطان قسم خورده از همه طرف من آنها را محاصره می‏کنم و نمی‏گذارم در راه معرفت و محبت و عبودیت حرکت کنند؛ نمی‏گذارم قدم به وادی ولایت بگذارند:
    «ثم لآتینهم من بین أیدیهم و من خلفهم و عن أیمانهم و عن شمائلهم»؛ شیطان پیروز است یا سید الشهداء؟ به حسب ظاهر نگاه می کنی یزید سر مطهر سید الشهداء مقابلش است و اشعار کفر آمیز می‏خواند ولی حالا حضرت موفق هستند یا یزید؟

    اینجا هم حضرت موفق هستند؛
    طبق روایات، انبیاء هم با امام حسین به یک نحوی سالک شده اند؛ ابراهیم خلیلی که ترک اولی هم ندارد با عاشورای امام حسین سالک می شود بعد از قربانی کردن اسماعیل؛ موسی کلیم که پیغمبر اولی العزم است می برندش در کربلا رشد می کند. پس همه انبیاء را حضرت دستگیری کرده است.

    نبی اکرم با بلایشان دارند انبیا را رشد می دهند رشدی که حضرت ابراهیم در سر بریدن اسماعیل نمی تواند، این روایت امام رضا است، پس حضرت موفق بودند یا نه؟ می خواهند ابراهیم خلیل را رشد بدهند در عاشورا، رشد داده اند یا نه؟ می خواهند موسی کریم را رشد بدهند؛ داده اند یا نه؟ می خواهند جماد و نبات را رشد بدهند؛ می خواهند حتی حیوانات رشد کنند، رشد کردند، همه عالم کمرشان زیر این بار غصه خم است:
    "لقد عظمت الرزیة .... و جلت و عظمت مصیبتک فی السماوات علی جمیع اهل السماوات".

    بعضی ها که بهشان نشان دادند حالا در قالب فهم خودشان وقتی نقل کردند آدم می بیند عجب لطیف است؛ بزرگی می گوید من در روز عاشورا دیدم همه عالم یک چشم بر امام حسین، دیگری می گوید من در احوالاتم دیدم که کمر همه کائنات در این مصیبت خم است.

    دوره "عاشوراشناسی"



  8. #7
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    (3)

    عبودیت، شفاعت و هدم شیاطین سه نصرت سیدالشهدا (علیه السلام) در حادثه عاشورا



    عرض کردیم که غیر از جنبه ای که در وجود مقدس سید الشهداء هست که اسم اعظم الهی است و به هیچ وجه مغلوب نمی شوند، به حسب ظاهری هم دستگاه شیطان با تمام وسعتی که داشته، در مقابل حضرت صف آرایی کرده و به هیچ وجه نتوانسته راه حضرت را برای رسیدن به هدف مسدود کند.


    پیروزی دوم این است که سید الشهداء قصد شفاعت و دستگیری و هدایت عالم را داشتند، و این هم به بهترین وجه اتفاق افتاد و برای همین به هیچ وجه شیطان نتوانست راه را بر دستگیری سید الشهداء نه نسبت به خواصی که دور و برشان از اصحاب و اهل بیتشان بودند و نه آنهایی که دورتر بودند ببندد و حضرت یک صحنه ای از بلا را تدبیر کردند که در اثر این بلا و شفاعت نسبت به همه عوالم خلقت، هر موجود و مخلوقی، به جز آنهایی که به حضرت دشمنی و عناد دارند به اندازه خودشان از این شفاعت سید الشهداء بهره مند شدند.



    نصرت سوم هم این است که حضرت به دنبال جمع کردن بساط شیطان و شیطنت بوده است و این خیال انگیزی که شیطان می کند که کل دستگاه شیطان و شیاطین خیال انگیزی است که وعده می دهد و تحریک می کند و بعد هم تخلف می کند، اغوا می کند، کل این دستگاه را که سراسر خیال است حضرت خاموش کرده اند؛ لذا حق ظاهر و آشکار شده است.



    دوره "عاشوراشناسی"




  9. #8
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    هیچ نقصی در جمال عاشورا نمی توان یافت/ وفای اصحاب سید الشهداء در اوج زیبایی است


    عبادت سید الشهداء در اوج زیبایی است و هیچ کسی نمی تواند نقصی بگیرد که بگوید اینجای کار سید الشهدا در اوج زیبایی نیست. وفای اصحاب سید الشهداء در اوج زیبایی است. فدا کاری اهل بیت در اوج زیبایی است. هیچ نقصی در جمال عاشورا نمی توانید ببینید؛ یعنی اگر همه عالم شروع به خیال انگیزی کند، نمی تواند جلوه ای از جمال بندگی را تخیل کند که در عاشورا نبوده است؛ لذا بندگی سید الشهداء در نهایت جمال و زیبایی است؛ ولی خدایی خدا زیباتر است.



    بلایی که خدا برای سید الشهداء رقم زده است بلای جمیلی است؛ اگر اوج پیروزی معنوی سید الشهداء، در اوج موفقیت حضرت در شفاعت و در غلبه و نصرت نهایی است که نسبت به وجود مقدس سید الشهداء می شود که از طریق ظهور امام زمان است، معلوم می شود که بلای سیدالشهدا سراسر جمال و زیبایی است: «ما رأیت الا جمیلا».



    گر چه این را مکرر عرض کرده ام، نباید کار دشمن را با کار خدا آمیخت. بعضی ها این اشتباه را کرده اند؛ زینب کبری از یک طرف کار دشمن را می بیند و لعن می کند و از آن طرف اوج بندگی و جمال کار سید الشهدا را می بیند.


    دوره "عاشوراشناسی"



  10. #9
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    (4)

    سوره فجر، تفسیر حادثه عاشورا است


    یکی از سوره­ هایی که در قرآن ارتباط تنگاتنگ و بیشتری با داستان امام حسین‌ علیه ‌السلام دارد، سوره‌ فجر است؛ در ثواب ‌الاعمال مرحوم صدوق است که امام صادق علیه‌ السلام فرمودند: سوره فجر را در نماز واجب و مستحبی تلاوت کنید، این سوره ­ای است که اختصاص به وجود مقدس سید الشهداء دارد؛ اگر کسی این سوره را بخواند که قرائتش به معنی صرف تلاوت ظاهری هم نیست، روز قیامت در درجه امام حسین علیه ‌السلام است؛

    البته این را عرض کرده ­ایم معنی ­اش این نیست که امام حسین علیه ‌السلام شود. این توهم بی­ خودی است. ملائک مقرب هم در آن مقام راه ندارند.



    دوره "عاشوراشناسی"

    قرائت در قیامت معلوم نیست از این حافظه باشد؛ این حافظه در مرگ هم ما را کمک نمی­کند. قرائت در قیامت یک چیز دیگر است. باید این حقیقت در انسان تثبیت شود. آنچه از قرآن رزق انسان می ­شود و به روح انسان عطا می ­شود، این می­ ماند و در قیامت هم می‌ تواند از آن برخوردار شود. با امام حسین علیه‌ السلام بودن، یعنی بین امام حسین و مقام قرائت کننده سوره، حجابی نیست و انسان می ‌تواند از شفاعت حضرت برخوردار شود.


    در هر صورت این سوره معروف به سوره امام حسین علیه‌ السلام است و وقتی در روایت دیگری از امام صادق علیه ‌السلام سؤال کردند که: کجای این سوره مربوط به امام حسین علیه ‌السلام است؟ حضرت آیات آخر را تلاوت کردند که: “يا أَيتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيةً مَّرْضِيةً”، که این نفس مطمئنه مصداق کاملش سید‌الشهدا هستند. حال، مقداری این سوره را تبیین کنیم.


    دوره "عاشوراشناسی"

    قرآن اگر به وقایع عظیمی مانند عاشورا اشاره می ‌کند، حتماً با یک نگاه فرانگرانه که از اول تا آخر هستی را می‌بیند، حادثه عاشورا را تحلیل می ‌کند؛ شما اگر مقدمات را حذف کنید، حادثه عاشورا تحلیل روشنی ندارد. لذا نگاه قرآن وقتی حادثه را نقل می‌کند، یک نگاه معرفتی است. منظومه ‌ای از معارف پشتوانه تحلیل این حادثه و مواجهه قرآن با این حادثه است. آن معارفی که در سوره فجر بیان می‌ شود، نگاه ما را به حادثه عاشورا تحلیل می ‌کند و نگاه ما را تصحیح می‌ کند و آن معارف را سعی می ‌کنیم مختصری اشاره کنیم.






  11. #10
    شروع کننده موضوع

    تاریخ عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۲
    نوشته
    9,745
    صلوات
    20662
    تعداد دلنوشته
    31
    مورد تشکر
    541 پست
    حضور
    174 روز 9 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    96



    (5)


    بر باد بودن بنیانِ تمدن غرب بر اساس آموزه­ های قرآنی



    بنای این تمدن ‌ها را خداوند بر باد می‌ دهد و هیچ از آن نمی ‌ماند، چرا؟ به خاطر این که دنیا راه است و باید در راه حرکت کنید، این امکانات برای ماندن نیست. روی موج که خانه نمی ‌سازند. از باد که کسی تکیه ‌گاه درست نمی‌ کند. باد که تکیه‌ گاه نیست.


    “أَلَمْ تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعَادٍ” “إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ” آنهایی که صاحب آن شهر عظیم بودند، تمدنی که در شهر ارم، که البته چیزی از آن خیلی نمانده است، آن تمدنی که برای خودشان شهر عظیمی بنا کرده ‌اند، با محورهای عظیمی که این شهر داشت، (“إِرَمَ ذَاتِ الْعِمَادِ”)، تمدنی برای خودشان داشتند. ببینید این نگاه قرآن، فرانگرانه است؛ آدم را می‌خواهد بالا ببرد، یک نگاه فرانگرانه می ‌دهد. پرده‌ ها را کنار می ‌زند و غیب را به آدم نشان می‌ دهد. این هزار سال تمدن چه شد؟ درونش غرق نشوید، از بیرون نگاه کنید، آدم از بالا که نگاه می‌ کند، هیچ وقت گرفتار نمی‌ شود.


    دوره "عاشوراشناسی"
    فرض کنید یک بنای عظیمی ساخته ‌اند؛ چند سؤال که بکنند، مثلا بپرسند: آیا این بنا روی گسل هست یا نیست؟ می‌گویند اتفاقاً روی گسل زلزله‌ خیز است، می‌گویند: ویرانش کنید. اما وقتی شخص، نگاه فرانگرانه ندارد، به یک عمارت صد طبقه می‌ برندش و مدام با آسانسور بالا و پایینش می‌ برند و سرش گیج می ‌رود و عمرش تمام می شود.


    دوره "عاشوراشناسی"




صفحه 1 از 6 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. """ به قضاوت خود نشسته اید؟؟؟ """
    توسط nasim7 در انجمن اخلاق
    پاسخ: 19
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۰۱/۱۲, ۲۰:۲۶
  2. پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۶/۳۰, ۱۳:۰۹
  3. """درسهايي از علامه طباطبائي""""
    توسط The Praises to God در انجمن افلاکیان خاک نشین
    پاسخ: 16
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۵/۰۳, ۱۳:۴۵
  4. دلیل تغییر قبله مسلمانان از "بیت المقدس" به "مکه" چه بوده است؟
    توسط رضوانه در انجمن مكان ها ، اشخاص و سرنوشت آن ها در قرآن
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۱۱, ۱۸:۴۳
  5. پاسخ: 804
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۱/۱۴, ۲۳:۱۳

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود