جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: تفسیر ها ، روایت هایست از کلام خدا ، روایتی کامل ترست که در ان زیبایی رو دید

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    تفسیر ها ، روایت هایست از کلام خدا ، روایتی کامل ترست که در ان زیبایی رو دید




    در تاپیک های مختلفی صحبت های مختلفی دیدم که همه انها رو زیبا دیدم ، زیبا بر اصل و نیت که هدف رسیدن به و جان و مغز کلام خداست و همه انها ستودنی هست
    ولی احساس کردم که در بعضی از بحثها که دیر رسیدم و سعادت نداشتم در انها شرکت کنم ، مطالبی دیدم دور و غریب در مورد معانی ایه ها
    مثلا مباحثی در مورد معنای خطی یک ایه هست ، سوالاتی چون مواردی ، چرا قوم بنی اسرایل از غذاهای اسمانی که خدا به انها میداد شکایت کردند
    خدا ایا نمیتوانست غذای بهتری به انها بدهد ، مگر غذا اسمانی نبود پس باید از بهترین ها باشد ، اگر خود تاپیک رو بخونیم شاید دوستان به انحراف بحث برسند

    ولی مطمن هستم کسی با این قبیل سوالات نه میتواند در حق گمراهی ایجاد کند ، نه نیت ان را دارد ، پس به سوال ایرادی نیست چون صرفا به دنبال حق میباشد
    و باید به اینگونه سوالات جوابی کامل داد ، چراکه قران کلام خداست ، و در کلام خدا گمراهی نیست ، و با اندک روخوانی از سخن بزرگان به وسعت خود اندیشه کردن باید قران
    را دارای صفاتی دید که قابل نقض نباشد ،مانند

    قران کتابیست به وسعت و بزرگی خدا بی نهایت عمیق و به حکمت خدا برای هر کسی به اندازه معرفتش سطحی برای شروع ، که هر کس در ان وارد شود ، یادگیری در ان اخری نیست . خدا خالق عالم است ، قران راهنمایی انسان در عالم است ، پس باید بی نهایت عمق داشته باشد به بزرگی خود خدا ، بی نهایت باید کوچک باشد به اندازه انسان
    هیچ اعرابی در ان نه کم است نه زیاد ، یعنی نمیشود گفت اگر خدا اینگونه میگفت منظورش واضح تر بود به انسان یا شبه ایجاد نمیشد و تفاسیر گوناگون نوشته نمیشد .

    از این مطلق های خداوند میشود مطلق های دیگر را دید در کلامش

    هیچ حداقل و حداکثر در ان کم نیست ، یعنی میشود با ان کم ترین کم را دید و راه بیشتر فهمیدن رو اموخت ، و جای جای ان میبینیم که خداوند برای درک ابعادش مثال های برای ما میزند شاید اندیشه کنیم و در عمق ان فرو رویم ، اگر میتوانید ایه مانند قران بیاورید ، ما خود حافظ قران هستیم ، مشرکان میگوند در قران تناقض است اگر راست میگویند بیاورند
    و بینهایت چشمه که هر چشمه بی نهایت تشنه را عالم میکند

    هر چه ابعاد گفته شود کم است ، شاید از قبیل تفاسیر مانند بی نهایت در بی نهایت برای قران شنیده باشیم ، گاهی یادمان میرود که اینها را جهت احترام نمیگیم ، در جهت توصیف به کار میرود

    حال چگونه برویم ببینیم که همه چیز رو در قران ببینیم . در ادامه انچه در قران دیدم شاید فهمیدم با اجازه اساتید در ادامه می اورم


  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۳
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    1 روز 23 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِن لَّمْ يَهْدِنِي رَبِّي لأكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ
    و چون ماه را در حال طلوع ديد گفت اين پروردگار من است آنگاه چون ناپديد شد گفت اگر پروردگارم مرا هدايت نكرده بود قطعا از گروه گمراهان بودم

    لقد انزلنا اليكم كتابا فيه ذكركم افلا تعقلون؛ به شما كتابى نازل كرده‌ايم كه يادبود شما در آن است چرا نمى‌فهميد؟


    سلام




    چیزی که بهش میخوام بهش برسم و نیاز به راهنمایی دارم اینکه ، شکی نیست که قران کامل هست و درونش هیچگونه دوگانگی نیست خوبی عدالت زیبایی حق همه معلوم است ، وقتی خط داستانی قران رو میخونیم شاید مطالبی گاهی مقداری فهمش سخت باشه .
    مثلا سوالی که قبلا برای خودم پیش امده بود ، که چرا قوم بنی اسرایل از غذاهای اسمانی که خدا به انها میداد شکایت کردند ، و اون رو تکراری و بعد طعم میدونستند ؛ تناقضی که به وجود میاد این هست که اگه غذا اسمانی هست باید برترین صفات رو داشته باشه هم لذیذ باشه هم نوعی باشه که خواص غذایی اسمانی رو داشته باشه مثلا نانی کوچک عده زیادی رو سیر کنه ، مانند نانی که عیسی مسیح تقسیم کرد .
    ولی نشد که جوابش رو با راهای خطی داستان بفهمم ؛ تا جور دیگه ای به این سوال نگاه کردم ،
    اول دیدم ناهمگونی رو در چی دیدم ، که دراین ایه صفت های اسمانی ، توقعی که من داشتم هر چه از اسمان به انسان برسد باید بهترین باشد
    و دلیل این تناقض تفسیر های از طعام های بهشتی بود که در قران هست .
    پس مشکل کجاست .
    امدم گونه ای بخش بندی برای کلیه اینگونه سوال ها درست کردم
    1 . ایجاد رویدادی همکنشی متشکل از عملی از انسان و جزایی متناسب به ان با توجه به صفات مطلق خداوند ، و برعکس از خدا به بندگانش
    2. انتظار ما از واکنش مناسب و قابل پیشبینی با توجه به صفات خدا ،
    3. به دنبال ایجاد الگوی منطقی بین صفات شناختی ما و جزای خداوند
    4. بی شک اگر غیر از جزای که خداوند داده چیز دیگری بود ظلم میشد و حقی پایمال میشد
    چیزی که واضح است ، درک صحیحی از صفات خدا نداریم یا اجزای تشکیل دهنده داستان رو خوب درک نکردیم


    در مشکلی که با سوالی که چرا قوم بنی اسرایل از غذاهای اسمانی که خدا به انها میداد شکایت کردند
    اینگونه دسته بندی کردم
    1 خداوند به بندگانش غذایی اسمانی میدهد
    2. وقتی خدا غذایی اسمانی میدهد باید بهترین ها باشد و با صفات اسمانی دیگر برابر باشد ولی نبود
    3 . خدا صفاتش ثابت است پس مشکل از قوم دریافت کننده بوده ،
    4. به نظرم مشکل در درک خوبی که خدا برای انسان میخواهد با خوبی که خود انسان فکر میکند فاصله است . و مهمتر اگر اینجا خداوند به قوم بنی اسرایل که گوساله پرست و کافر ناشکر هستند از اسمان غذایی لذیذ میداد ظلم به بهشتیان نیست که با تحمل سختی در مصائب و دوری از لذت های زندگی به بهشت رفتند ، چگونه ممکن است بی عمل ثوابی بنی اسرائل از ان غذا لذت ببرند .
    عدم لذت بنی اسرایل هم این است که معرفت ندارند ، کسی که بنده نیست همسفره شدن با اربابش برایش لطفی ندارد به سفره رنگی خدا نیست زیبایش ، به درک وجودی خداوند است . مهم حضور خداست نه غذای لذیذ
    و از این نتیجه گیری توانستم یکی از سوالات دیگرم را پاسخ دهم ، مثلا حکمت ماه رمضان که مهمانی خداست ولی غذایی نمیبینیم که هیچ گرسنگی هم میکشیم ، پس با جواب قبلی میشود در سفره خدا غذایی زمینی نیست ، گرسنگی که فراموش شده به واسطه سیری شکم زمینی ، گرسنگی روح است برای غذایی اسمانی اگر درک کنیم مهمان خدا هستیم ، اگر هم درک نکنیم ، ایمان داریم که درست است ، چون همه چیز نیاز به درک خدا و اهدافش دارد ، و با اندکی مزه کردن روح گرسنه با غذای اسمانی ، دیگر این مزه و طریق کسی این غذا فراموش نمیشود که بهترین زمانش ماه مبارک است

    حالا نگرانی من این است ایا نگاه اینگونه به قران صحیح است ؛ اگر هست چرا مانند این برداشته ها کم میبینم ، از من بی سواد علمایی بسیار بودند هستند ، اگر هم درست هست کاملش و راهش چه منابعی دارد !؟

    با تشکر
    ویرایش توسط hamid_Reza : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ در ساعت ۱۶:۲۴


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,620
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    796 پست
    حضور
    118 روز 10 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    تفسیر ها ، روایت هایست از کلام خدا ، روایتی کامل ترست که در ان زیبایی رو دید




    کارشناس بحث: استاد تذکره

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    تفسیر ها ، روایت هایست از کلام خدا ، روایتی کامل ترست که در ان زیبایی رو دید

  5. تشکرها 2


  6. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    از این که از عمق وجودتان قران را و محتواهای مهم قرآنی را قبول دارید و برای شما قابل هضم هست خوشحالیم و از این که دنبال پاسخ مبهمات قرآنی و اعتقادی خویش هستید بسیار خوشحالیم اگر به این آیه و عرائض بنده گوش فرا دهید این غذاهایی که به این قوم داده بود بهترین نوع غذا بوده است اما متاسفانه لجاجت و تنوع طلبی اینها باعث شده است که در این امتحان اقتصادی الهی قبول نشوند و حتی به غذاهای پائین تر هم نرسند :
    وَإِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَقِثَّآئِهَا وَفُومِهَا وَعَدَسِهَا وَبَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَالْمَسْكَنَةُ وَبَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّكَانُواْ يَعْتَدُونَ (بقره 61)و (به ياد آريد) زمانى كه گفتيد: اى موسى، ما هرگز بر يك رقم خوراك صبر نمى‏ كنيم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا براى ما از آنچه زمين مى ‏روياند از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش بيرون آورد. موسى گفت: آيا شما به جاى چيز بهتر چيز پست‏ تر را مى ‏طلبيد؟ (حال كه چنين است) به شهرى (از شهرها) فرود آييد كه آنچه خواستيد براى شما فراهم است. و (مهر خوارى بر پيشانى، و خيمه) ذلّت و نياز بر آنها زده شد و مستحقّ خشم خدا شدند. اين (خوارى) براى آن بود كه آنها همواره به نشانه‏هاى خدا كفر مى‏ورزيدند و پيامبران خدا را به ناحق مى ‏كشتند و اين (كفر و پيامبركشى) به خاطر آن بود كه نافرمانى كردند و پيوسته (از حد خود) تجاوز مى ‏نمودند.
    قرآن داستان بنی اسرائیل را شرح و تبیین می کند. و چنین آمده است که وقتی قوم بنی اسرائیل در طول مسیر به سوی سرزمین وعده داده شده احساس گرسنگی کردند، نزد موسی(ع) آمدند و طلب غذا کردند. موسی(ع) دعایی کرد و از آن پس در هنگام گرسنگی، به اذن خدا از آسمان بلدرچین بریان برایشان فرود می آمد و از ریز بوته ها شیره ی عسل جاری گردید. وقتی تشنه شدند عصای موسی(ع) سنگی را نشانه رفت و از زیر آن دوازده چشمه جوشیدن گرفت تا همه اسباط از آن بنوشند. این سنگ را با خود حمل می کردند و هر زمان نیاز بود به همین روش از آن سیراب می شدند. برای در امان ماندن از گرمای روز بالای سر ایشان ابری ظاهر گردید و نسیم خنکی در مسیر به سویشان می وزید. همین ابر شبها پایین می آمد و نقش پتو را برایشان ایفا می کرد.
    ولی مدتی نگذشته بود که بزرگی از بنی اسرائیل به نمایندگی از ایشان نزد پیامبر آمد و گلایه کرد که ای موسی(ع)، تا به کی فقط این غذای تکراری را بخوریم. تحمل ما تمام شده است. ما سبزی و عدس و خیار و هویچ و چغندر و... می خواهیم! و اگر اینها را به ما ندهی از همین راهی که آمده ایم برمی گردیم.
    موسی(ع) حیرت زده به ایشان گفت که ما به سرزمین موعود می رویم، این مدت را تحمل کنید تا در آنجا از نعمات گوناگون بهره ببرید.(ولی مرغ ایشان یک پا بیشتر نداشت.) موسی(ع) به آنها خطاب کرد: اهبطوا مصرا (:برگردید مصر!) بنی اسرائیل هم مغرور و حق به جانب بار و بندیل جمع کردند و راه مصر در پیش گرفتند. چند قدمی نرفته بودند که ابر بالای سرشان محو شد. گفتند عیبی ندارد کمی تحمل می کنیم تا به مصر برسیم. مدتی بعد گرسنه شدند ولی هر چه منتظر ماندند از غذای آسمانی خبری نبود. تشنه که شدند سنگ کلمن را زمین گذاشتند و منتظر جاری شدن آب بودند ولی آن سنگ دیگر فقط سنگ بود. ناچار با حال نزار و پریشان نزد موسی(ع) بازگشتند که ما اشتباه کردیم.
    سنت الهی این است که اگر کسی حکومت حاکم معصوم بخواهد و بر سر آن با خدا عهد ببندد و پس بزند نه تنها به حال قبل برنمی گردد که به حالتی بسیار بدتر از قبل برمی گردد. موسی(ع) به ایشان فرمود که خدا توبه شما را می پذیرد ولی به خاطر این نافرمانی، باقی مسیر تا سرزمین موعود را بدون نعمات قبلی باید طی کنید. این شد که بنی اسرائیل دوباره به راه افتادند و این بار با فلاکت و سختی روزها را شب می کردند. حتی کار به جایی رسید که به ملخ خوری و مارمولک خوری افتادند! این یعنی بنی اسرائیلیان در اولین آزمون که آزمون اقتصادی است مردود شدند ولی خدا علی الحساب از سر تقصیر ایشان گذشت تا به آزمونی دیگر ایشان را بسنجد.


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    20 پست
    حضور
    12 روز 14 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    جمع بندی




    پرسش:
    چرا قوم بنی اسراییل از غذاهای آسمانی که خدا به آن ها می داد شکایت کردند؟ آیا خدا نمی توانست غذای بهتری به آن ها بدهد؟ مگر غذا آسمانی نبود پس باید از بهترین ها باشد.؟


    پاسخ:
    این غذاهایی که به این قوم داده بود بهترین نوع غذا بوده است اما متاسفانه لجاجت و تنوع طلبی این ها باعث شده است که در این امتحان اقتصادی الهی قبول نشوند و حتی به غذاهای پائین تر هم نرسند:
    «وَ إِذْ قُلْتُمْ يَا مُوسَى لَن نَّصْبِرَ عَلَىَ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنَا مِمَّا تُنبِتُ الأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّآئِهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا قَالَ أَتَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنَى بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُواْ مِصْراً فَإِنَّ لَكُم مَّا سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ بَآؤُوْاْ بِغَضَبٍ مِّنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُواْ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذَلِكَ بِمَا عَصَواْ وَّ كَانُواْ يَعْتَدُونَ»؛ و (به ياد آريد) زمانى كه گفتيد: اى موسى، ما هرگز بر يك رقم خوراك صبر نمى‏ كنيم، پس پروردگار خود را در حق ما بخوان تا براى ما از آن چه زمين مى ‏روياند از سبزى و خيار و سير و عدس و پيازش بيرون آورد. موسى گفت: آيا شما به جاى چيز بهتر چيز پست‏ تر را مى ‏طلبيد؟ (حال كه چنين است) به شهرى (از شهرها) فرود آييد كه آن چه خواستيد براى شما فراهم است. و (مهر خوارى بر پيشانى، و خيمه) ذلّت و نياز بر آن ها زده شد و مستحقّ خشم خدا شدند. اين (خوارى) براى آن بود كه آن ها همواره به نشانه‏ هاى خدا كفر مى ‏ورزيدند و پيامبران خدا را به ناحق مى ‏كشتند و اين (كفر و پيامبركشى) به خاطر آن بود كه نافرمانى كردند و پيوسته (از حد خود) تجاوز مى ‏نمودند.(1)
    قرآن داستان بنی اسرائیل را شرح و تبیین می کند. و چنین آمده است که وقتی قوم بنی اسرائیل در طول مسیر به سوی سرزمین وعده داده شده احساس گرسنگی کردند، نزد موسی (علیه السلام) آمدند و طلب غذا کردند. موسی (علیه السلام) دعایی کرد و از آن پس در هنگام گرسنگی، به اذن خدا از آسمان بلدرچین بریان برایشان فرود می آمد و از ریز بوته ها شیره عسل جاری گردید. وقتی تشنه شدند عصای موسی (علیه السلام) سنگی را نشانه رفت و از زیر آن دوازده چشمه جوشیدن گرفت تا همه اسباط از آن بنوشند. این سنگ را با خود حمل می کردند و هر زمان نیاز بود به همین روش از آن سیراب می شدند. برای در امان ماندن از گرمای روز بالای سر ایشان ابری ظاهر گردید و نسیم خنکی در مسیر به سویشان می وزید. همین ابر شب ها پایین می آمد و نقش پتو را برایشان ایفا می کرد.
    ولی مدتی نگذشته بود که بزرگی از بنی اسرائیل به نمایندگی از ایشان نزد پیامبر آمد و گلایه کرد که ای موسی (علیه السلام)، تا به کی فقط این غذای تکراری را بخوریم. تحمل ما تمام شده است. ما سبزی و عدس و خیار و هویچ و چغندر و... می خواهیم! و اگر این ها را به ما ندهی از همین راهی که آمده ایم بر می گردیم.
    موسی (علیه السلام) حیرت زده به ایشان گفت که ما به سرزمین موعود می رویم، این مدت را تحمل کنید تا در آن جا از نعمات گوناگون بهره ببرید. (ولی مرغ ایشان یک پا بیشتر نداشت.) موسی (علیه السلام) به آن ها خطاب کرد: «اهبطوا مصرا»؛ برگردید مصر!. بنی اسرائیل هم مغرور و حق به جانب بار و بندیل جمع کردند و راه مصر در پیش گرفتند. چند قدمی نرفته بودند که ابر بالای سرشان محو شد. گفتند عیبی ندارد کمی تحمل می کنیم تا به مصر برسیم. مدتی بعد گرسنه شدند ولی هر چه منتظر ماندند از غذای آسمانی خبری نبود. تشنه که شدند سنگ کلمن را زمین گذاشتند و منتظر جاری شدن آب بودند ولی آن سنگ دیگر فقط سنگ بود. ناچار با حال نزار و پریشان نزد موسی (علیه السلام) بازگشتند که ما اشتباه کردیم.
    سنت الهی این است که اگر کسی حکومت حاکم معصوم بخواهد و بر سر آن با خدا عهد ببندد و پس بزند نه تنها به حال قبل برنمی گردد که به حالتی بسیار بدتر از قبل برمی گردد. موسی (علیه السلام) به ایشان فرمود که خدا توبه شما را می پذیرد ولی به خاطر این نافرمانی، باقی مسیر تا سرزمین موعود را بدون نعمات قبلی باید طی کنید. این شد که بنی اسرائیل دوباره به راه افتادند و این بار با فلاکت و سختی روزها را شب می کردند. حتی کار به جایی رسید که به ملخ خوری و مارمولک خوری افتادند! این یعنی بنی اسرائیلیان در اولین آزمون که آزمون اقتصادی است مردود شدند ولی خدا علی الحساب از سر تقصیر ایشان گذشت تا به آزمونی دیگر ایشان را بسنجد.(2)

    _______
    (1) بقره/ 61
    (2) از مجموع آیات مرتبط به این موضوع در تفسیر نمونه.

    ویرایش توسط عظيم : ۱۳۹۵/۰۱/۱۸ در ساعت ۲۳:۴۶ دلیل: همکار ویراستار تدوین

  8. تشکرها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی سوره هایی که نمیشود تنها درنماز خواند کدامین است و چرا؟
    توسط خادم حسین ع در انجمن سور ه ها و آیات
    پاسخ: 9
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۰۸, ۱۷:۰۳
  2. زیبایی صورت در ازدواج
    توسط velayatmadar در انجمن انتخاب همسر
    پاسخ: 21
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۲۹, ۱۸:۲۰
  3. سوالی درباره نازایی
    توسط یا قادر در انجمن احکام ازدواج و روابط زن و مرد
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۲/۲۵, ۲۳:۲۷
  4. جمع بندی سوره ضحی را در نماز چرا نمی شود به تنهایی خواند؟
    توسط خادم حسین ع در انجمن سور ه ها و آیات
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۳, ۱۹:۴۳
  5. -گزیده ای از شعارهای انقلابی مردم در راهپیمایی ها
    توسط nasimelahi در انجمن ویژه نامه های قرآنی
    پاسخ: 1
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۱۱/۲۱, ۱۴:۳۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود