جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا تنها یک خطبه غدیر خم وجود دارد یا چند تا؟ آیا خطبه غدیری که ما استناد می کنیم از اهل سنت است؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    نوشته
    4
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    2 ساعت 57 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا تنها یک خطبه غدیر خم وجود دارد یا چند تا؟ آیا خطبه غدیری که ما استناد می کنیم از اهل سنت است؟




    سلام .
    من دو روز پیش خطبه غدیر خم رو خلاصه اش رو خوندم و امکان نداره امکان نداره امکان نداره کسی اون حرفها رو بشنوه و به امامت امام علی علیه السلام ایمان نیاره مگه اینکه عنود کافر باشه (برفرض صحیح بودن خطبه بدون هیچ کم و کاستی )
    سوال من اینه اهل سنت 1400 ساله اهل سنت هستن! و ما میگیم که خطبه غدیر رو دارن خودشون و ما ازاونها گرفتیم (ایا درسته؟)
    با این تفاسیر چطور ممکنه کسی بشنوه و ببینه رسول خدا چندین بار گفته علی امام شماست از طرف خدا و فرزندانش امام حسن و امام حسین علیه السلام و ذریه اونها امامان بعدی هستند ! آخه غیر ممکنه !!

    میشه یکی بگه این خطبه چطوریه چندتا منبع ماخذ داره . اگه ما منابع داریم چطور میگیم معتبره ؟ اگه مال اهل سنت هست چطور میگیم ؟
    از کجا بدونیم فلان حدیث که میگن مال فلان کسه درسته یا اصلا اقای ایکس نقل کرده باشه ؟ از کجا معلوم مثلا یکی که داشته مینوشته از خودش در نیاورده باشه و منتسب نکرده باشه به چند تا از افراد بزرگ و معتبری که حدیث نقل میکردن ؟


    خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید . خیلی مهمه .
    ویرایش توسط معین : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۴:۱۵

  2. تشکرها 2


  3.  

  4. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,635
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    813 پست
    حضور
    119 روز 1 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله




    آیا تنها یک خطبه غدیر خم وجود دارد یا چند تا؟ آیا خطبه غدیری که ما استناد می کنیم از اهل سنت است؟




    کارشناس بحث: صدرا

    ویرایش توسط طاهر : ۱۳۹۳/۰۸/۱۸ در ساعت ۱۱:۲۲ دلیل: درج نام کارشناس پاسخگو
    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا تنها یک خطبه غدیر خم وجود دارد یا چند تا؟ آیا خطبه غدیری که ما استناد می کنیم از اهل سنت است؟

  5. تشکر


  6. #3
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام و عرض ادب
    حدیث غدیر خم یکی از اخبار کم شماری است که به اقرار عالمان اهل سنت در شمار اخبار متواتر قرار گرفته، وچگونه چنین نباشد در حالی که برای بیان هیچ یک از دستورات شریعت،‌ شرایط حدیث غدیر محقق نگردید، به گونه ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله آنرا در میان هزاران نفر از اصحاب ابلاغ و تبیین نموده و تاکید فراوانی نیز بر نشر آن نمودند.

    با نگاهی به نقلهای قطعی و صحیح اهل سنت که تشکیکی در سند و محتوای آنها وجود ندارد، مشخص می گردد که این حدیث در ضمن خطبه ای بیان گردیده، که در ضمن آن خطبه وصیت به تمسک به قرآن و عترت و بیان ولایت امام علی علیه السلام و نصب آنحضرت به عنوان جانشینی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله و بیان خلفای دوازده گانه و دستور به بیعت با امام علی علیه السلام وغیره مطرح می گردد؛ هر چند که بیان این خطبه متاسفانه در مصادر اهل سنت که در دسترس می باشد به شکل متصل به هم وجود نداشته و حافظان اهل سنت تنها فقراتی از آن را در کتابهای روایی خویش نقل نموده اند؛ هر چند که در این میان برخی از حافظان حدیث همچون ابن جریر طبری(م:310)،‌ کتابی را با عنوان«الولایة»، تدوین نمود که موضوع آن جمع آوری طرق حدیث غدیر بوده، که متاسفانه با اینکه چنین کتابی لااقل در قرن هشتم هجری وجود داشته؛ اما در گذر تاریخ از میان رفته است که خود جای تامل دارد.

    ما در اينجا به ذکر چند سند و بیان نکاتی اکتفا می نمائیم:


    الف: کتاب صحیح مسلم و بیان حدیث ثقلین که خود بیانگر محتوای حدیث غدیر می باشد:

    مسلم بن حجاج قشيري نيشابوري(م:261هـ)، در صحیح خود که دومین کتاب معتبر حدیثی اهل سنت می باشد که به اعتقاد اهل سنت همه ی روایات این کتاب صحیح می باشد، در کتاب فضائل صحابه در بخش بیان روایاتی از فضائل حضرت امیر علیه السلام به نقل حدیث ثقلین می پردازد و به نقل از زید بن ارغم روایت می کند:

    «قام رسول اللَّه‏ صلي الله عليه وآله وسلم يوماً فينا خطيباً بماء يدعي خمّاً بين مکة والمدينة، فحمد اللَّه واثني عليه ووعظ وذکّر ثمّ قال: امّا بعد، ألا يا أيّها الناس! فانّما أنا بشر يوشک ان يأتي رسول ربّي فأجيب وأنا تارک فيکم ثقلين: أوّلهما کتاب اللَّه فاستمسکوا به. فحثّ علي کتاب اللَّه ورغّب فيه ثمّ قال: واهل بيتي، اذکرکم اللَّه في اهل بيتي، اذکرکم اللَّه في اهل بيتي، اذکرکم اللَّه في اهل بيتي...»؛

    روزي رسول خدا صلي الله عليه وآله وسلم کنار برکه ي آبي به نام خمّ، كه بين مکه و مدينه قرار گرفته، ايستادند و براي جمعيّت خطبه ‏اي ايراد فرمودند، در آن خطبه بعد از حمد و ثناي الهي و موعظه و تذکّر فرمود: اي مردم! همانا من بشري هستم که نزديک است پيک الهي جان مرا گرفته و اجابت دعوت حقّ نمايم. من در ميان شما دو چيز گران‏بها مي‏ گذارم: اوّل آن‏ها کتاب خدا که در آن هدايت و نور است، کتاب خدا را گرفته و به آن تمسّک کنيد. پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم سفارش زيادي براي کتاب خدا فرمود و مردم را بر عمل به آن تشويق نمود. سپس فرمود: اهل‏ بيتم، شما را سفارش مي‏کنم در حقّ اهل ‏بيتم و اين جمله را سه ‏بار تکرار نمود...».
    [1]

    مسلم بن حجاج هر چند كه در نقل حدیث ثقلين فقرات حدیث ولایت را ذکر ننموده؛ اما از آنجا که حدیث ثقلین را روایت نموده؛ در ابتدای آن زید بن ارقم بیان می دارد که این حدیث را پیامبر اکرم در منطقه ی غدیر خم و در اجتماع مردم بیان داشته اند؛ بنابراین ‌ مشخص می گردد آنحضرت در کنار بیان حدیث ثقلین ولایت امیر المؤمنین علی علیه السلام را ابلاغ فرموده اند؛ همچنان که حافظان دیگر حدیث اهل سنت چنین امری را روایت نموده اند.



    [1] . صحیح مسلم، باب من فضائل علی بن ابی طالب رضی الله عنه، ح6121،‌چاپ دارالفکر، تک جلدی.
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  7. تشکرها 2


  8. #4
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    ب: حاکم نيشابوري دركتاب ،المستدرك علي الصحيحين خويش به چند سند[1] این حدیث را نقل نموده است.

    وی از زید بن ارقم روایت می کند همراه رسول خدا صلی الله علیه وآله از مکه خارج شدیم تا اینکه به غدیر خم رسیدیم. در آن جا درختان بزرگی بود که رسول خدا صلی الله علیه وآله به آن درختان اشاره وامر نمودند، اصحاب زیر آن درختان را تمیز و مرتب ساختند و آن روز به اندازه‏ اى هوا گرم بود که ما روز گرم و پر حرارتى را مانند آن روز ندیده بودیم.

    در آنجا بود که رسول خدا صلی الله علیه وآله به ایراد خطبه پرداخت. و پس از حمد و ثناى الهى، خطاب به مردم فرمود: هیچ پیامبرى مبعوث نمى‏ شود مگر آنکه نیمى از مقدار زندگى پیغمبر پیشین خود را عهده ‏دار مى‏ شود؛ طولى نمى‏ کشد که دعوت الهى را اجابت مى‏ کنم و دو اثر گران بار (یا گرانبها) در میان شما به جاى مى‏ گذارم که اگر از خواسته و رویه آنان پیروى نمایید، هرگز به گمراهى گرفتار نخواهید شد. یکى‏ کتاب خداست و دیگرى عترت من است.
    سپس دست على علیه السّلام را گرفت و خطاب به مردم فرمود: اى مردم! چه کسى از جان و مال شما، از خود شما سزاوارتر است؟ گفتند: خدا و رسول خدا داناتر و اولی به جان و مال است آنگاه فرمود:« من کنت مولاه فعلىّ مولاه» .[2]

    حاکم نيشابوري باز به نقل دیگری از ابو الطفيل از زيد بن ارقم نقل می
    ‏ کند: پيامبرصلي الله عليه وآله وسلم ايستاده به ايراد خطبه پرداخت، بعد از حمد و ثناي الهي و تذکّر و وعظ و بيان خواسته الهي، فرمود:

    «ايّها الناس! إنّي تارک فيکم امرين لن تضلّوا ان اتبعتموهما وهما کتاب اللَّه واهل بيتي. ثمّ قال: أتعلمون إنّي اولي بالمؤمنين من أنفسهم؟ - ثلاث مرّات - قالوا: نعم. فقال رسول اللَّه‏صلي الله عليه وآله وسلم: من کنت مولاه فعليّ مولاه»؛

    اي مردم! همانا من در ميان شما دو چيز مي‏ گذارم که اگر از آن دو پيروي کنيد هرگز گمراه نمي‏ شويد: کتاب خدا و عترتم. سپس فرمود: آيا مي‏ دانيد که من به مؤمنين از خود آنان سزاوارترم؟ اين جمله را تکرار کرد. همگي گفتند: آري. آن‏گاه رسول خداصلي الله عليه وآله وسلم فرمود:
    «هر که من مولاي اويم اين علي مولاي اوست». [3]

    [1]. احادیث: 4576؛ 4577؛ 6272؛که حدیث ثقلین به همراه حدیث غدیر بیان شده اند.

    [2]. المستدرک علی الصحیحین،‌ 6272:«أخبرني محمد بن علي الشيباني بالكوفة ثنا أحمد بن حازم الغفاري ثنا أبو نعيم ثنا كامل أبو العلاء قال : سمعت حبيب بن أبي ثابت يخبر عن يحيى بن جعدة عن زيد بن أرقم رضي الله عنه قال : خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه و سلم حتى انتهينا إلى غدير خم فأمر بروح فكسح في يوم ما أتى علينا يوم كان أشد حرا منه فحمد الله و أثنى عليه و قال : يا أيها الناس أنه لم يبعث نبي قط إلا ما عاش نصف ما عاش الذي كان قبله وإني أوشك أن ادعى فأجيب و إني تارك فيكم ما لن تضلوا بعده كتاب الله عز و جل ثم قام فأخذ بيد علي رضي الله عنه فقال : يا أيها الناس من أولى بكم من أنفسكم ؟ قالوا : الله و رسوله أعلم ألست اولى بكم من أنفسكم ؟ قالوا : بلى قال : من كنت مولاه فعلي مولاه». هذا حديث صحيح الإسناد و لم يخرجاه . تعليق الذهبي قي التلخيص : صحيح.

    [3]. همان، ح:4577.

    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  9. تشکرها 2


  10. #5
    صدرا آنلاین نیست. کارشناس پاسخگوی مباحث اهل سنت و وهابیت

    تاریخ عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    194
    مورد تشکر
    21 پست
    حضور
    6 روز 1 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    3: همچنین احمد بن حنبل در بیان حدیث غدیر خم به فقراتی از خطبه ی پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله اشاره می نماید:

    «ألستم تعلمون أو لستم تشهدون انى أولى بكل مؤمن من نفسه قالوا بلى قال فمن كنت مولاه فان عليا مولاه اللهم عاد من عاداه ووال من والاه»؛[1]
    آيا نمى‏ دانيد؟ آيا شهادت نمى‏ دهيد كه من به هر مؤمنى از خودش (در تمام امور) سزاوارترم؟ همه ی مخاطبان در جواب گفتند: آرى. حضرت فرمودند: هرکس كه من مولا و سرپرست او هستم، پس على مولا و سرپرست اوست. خدايا! دشمن بدار هر كه با على دشمنى ورزد؛ و دوست بدار آن كه با او از در دوستى درآيد.

    4: همچنین حافظ نسائی(م:301)؛‌در کتاب :«السنن الکبری»؛[2]‌ و«خصائص امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام»،[3]بعد از نقل حدیث ثقلین فقره ی بعدی آنرا که همان حدیث ولایت است (که دیگر حافظان حدیث آنرا ذکر ننموده اند)، را بیان داشته است.

    وي به سند خویش از زيد بن ارقم روايت مي كند: هنگامى كه رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله از حجّة الوداع مراجعت مى‏ فرمود، در غدير خمّ فرود آمد. امر فرمود كه زير درختان آنجا راجاروب كردند، سپس فرمود: كأنّي قد دعيت فأجبت وإنّي تارك فيكم الثقلين، أحدهما أكبر من الآخر: كتاب اللَّه وعترتي أهل بيتي، فانظروا كيف تخلّفوني فيهما، فإنّهما لن يفترقا حتّى يردا عليّ الحوض؛ گويا به سوى حقّ تعالى فرا خوانده شده ‏ام؛ از اين رو دعوت او را اجابت كردم. به راستى كه من در ميان شما دو گوهر گرانبها به جاى مى‏ گذارم كه يكى از آن دو بزرگ‏تر از ديگرى است: قرآن كتاب خدا و عترتم كه اهل بيت من هستند. پس توجّه داشته باشيد كه پس از من با آن دو چگونه رفتار خواهيد كرد. همانا آن دو هرگز از يك‏ديگر جدا نمى‏ شوند تا اين كه در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

    سپس فرمود:«إنّ اللَّه مولاي وأنا وليّ كلّ مؤمن»؛ به راستى كه خداوند مولا و سرپرست من است و من ولىّ و سرپرست هر مؤمنى هستم. آن گاه دست على عليه السلام را گرفت و فرمود:«من كنت وليّه فهذا وليّه. اللهمّ وال من والاه وعاد من عاداه »؛هر كس من سرپرست او هستم، پس اين (على) سرپرست اوست. خدايا! دوست بدار كسى كه او را دوست دارد، و دشمن باش با كسى كه با او دشمنى ورزد.

    ابوالطّفيل مى‏ گويد: به زيد بن ارقم گفتم: آيا خودت اين كلام را از رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله شنيدى؟ زيد گفت: به راستى كه در آن سرزمين در زير آن درختان كسى نبود مگر اين كه با چشمانش آن حضرت را ديد و با گوش‏هايش اين كلام را از او شنيد:«فقلت لزيد سمعته من رسول الله صلى الله عليه وسلم قال ما كان في الدوحات رجل إلا رآه بعينه وسمع بأذنه».

    5: حافظ ابوبكر هيثمى در مجمع الزّوائد در ضمن بیان یکی از روایات غدیر خم مى‏ نويسد: راويان گويند: به خدا سوگند! پيامبر تمام امورى را كه تا روز رستاخيز واقع مى ‏گردد براى ما بازگو كرد:«خطبنا فوالله ما من شئ يكون إلى يوم الساعة إلا قد أخبرنا».[4]

    ما به ذکر همین مقدار از روایات بسنده می نمائیم؛ زیرا همین مقدار نیز ولایت و جانشینی بلافصل امام علی علیه السلام را ثابت می نماید؛ اما به هر حال جای سوال است كه چرا راويان و محدّثان و كسانى كه خود را امين بر سنّت رسول خدا صلى اللَّه عليه وآله قلمداد مى‏ كنند؛ از ذکر فقرات متصل به هم حدیث غدیر خم
    و مطالب گفته شده ی در این خطبه پرهیز نموده اند؟

    براي اطلاع بیشتر به این تایپیک ها مراجعه فرمائید:


    http://www.askdin.com/thread24169.html#post289231

    http://www.askdin.com/thread28045.html

    http://www.askdin.com/thread10767.html

    http://www.askdin.com/thread28105-2.html

    موفق باشید.


    [1]. مسند احمد، ح شماره ی:19344؛ 19298؛‌18502. احمد بن حنبل در مسند خویش حدیث غدیر را در بیش از دوازده حدیث بیان داشته است.
    [2]. السنن الکبری، النسائی،‌ج5، ص46، دارالکتب العلمیة، بیروت.
    [3]. خصائص امیر المؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام، ص85، ح:76، دارالکتب العربی.
    [4]. مجمع الزوائد، الهیثمی، ج9، ص105، دارالکتب العلمیة.

    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۳/۰۸/۲۰ در ساعت ۲۳:۰۹
    فَلِلَّهِ الْحَمْدُ رَبِّ السَّماواتِ وَ رَبِّ الْأَرْضِ رَبِّ الْعالَمِينَ؛ وَ لَهُ الْكِبْرِياءُ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم.
    الجاثیة:37

  11. تشکر


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود