صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا اعجاز علمی، وحیانی بودن را اثبات می کند؟

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آیا اعجاز علمی، وحیانی بودن را اثبات می کند؟




    با سلام خدمت دوستان گرامی
    حتماً با مباحثی که تحت عنوان "اعجاز علمی قرآن" مطرح می شود آشنایی دارید. اما جالب راست بدانید که چنین مباحثی تنها در مورد قرآن مطرح نشده اند. شما با یک سرچ ساده در اینترنت می توانید مقالاتی با عناوینی مثل "فیزیک کوانتوم از دیدگاه مولانا"، "ذره از دیدگاه حافظ" و ... پیدا کنید که با انطباق گفته های شاعران و نویسندگان قدیمی بر علوم جدید، سعی می کنند اتصال این شاعران به عالم غیب را نتیجه بگیرند. در این راستا می توانید مقالات زیر را به عنوان نمونه مطالعه بفرمایید:
    فیزیک کوانتوم و مکاشفات مولانا
    من ذره ام و تو آفتابی

    شاید بتوان گفت که در بین شاعران ایرانی، اشعار مولانا بیش از همه از این دیدگاه نگریسته شده است. در بین نویسندگان جهان هم می توان به نوستراداموس اشاره کرد که بعد از وقوع هر حادثه مهمی، یک عده نوشته هایش را تفسیر می کنند و به وقایع ربطش می دهند تا بگویند که نوستراداموس علم غیب داشته. اما آیا این روش نتیجه گیری درست است؟

    دو ویژگی مشترک
    دو ویژگی مشترک را می توان در اینگونه نتیجه گیری ها دید:

    1- معمولاً مفهوم این جملات پس از کشف یک واقعیت گزارش می شود.
    2- هیچگاه علم نمی تواند با این جملات و نوشته ها در تضاد قرار گیرد.

    به طور مثال شعر زیر را از حافظ در نظر بگیرید:
    به هواداری او ذره صفت رقص کنان / تا لب چشمه خورشید درخشان بروم
    تنها بعد از کشفیات جدید علمی بود که طرفداران حافظ به فکر انطباق این بیت با فیزیک نوین افتادند. با تفسیر این بیت می توان چنین تصور کرد که حافظ به "حرکت رقص مانند ذرات" اشاره کرده است. همچنین می توان این بیت را اشاره ای به سرچشمه گرفتن ذرات (فوتونها) از خورشید و تایید نظریه ذره ای بودن نور دانست. اما حتی اگر علم جدید نظریه ذره ای بودن نور را رد می کرد، باز هم اتصال حافظ به دنیای غیب زیر سوال نمی رفت، چون این بیت به طور صریح اشاره به این نظریه ندارد.
    تفاوتی که این طرز بیان با گفته های دانشمندان دارد، این است که گفته های دانشمندان معمولاً واضح بیان می شوند و بنابراین جای تفسیر زیادی باقی نمی گذارند. به طور مثال امروزه می توانیم گفته بطلمیوس مبنی بر ثابت بودن زمین و مدلهایی که برای ساختار جهان ارائه داده را رد کنیم و بگوییم بطلمیوس اشتباه کرده است، چون گفته اش واضح است و جایی برای تفسیر ندارد.

    یا پیشگویی زیر را از نوستراداموس در نظر بگیرید:
    در نزدیکی ایتالیا امپراطوری به دنیا خواهد آمد
    که حکومت او برای فرانسه خیلی گران تمام خواهد شد
    او پیروزی های بزرگی به دست می آورد
    اما نامش به عنوان یک قصاب در تاریخ می ماند.
    می گویند منظور نوستراداموس از این "امپراطور"، ناپلئون بوده و ایشان نقش ناپلئون را در انقلاب فرانسه پیشگویی کرده است. اما حتی اگر ناپلئون به دنیا نمی آمد و انقلاب فرانسه هم اتفاق نمی افتاد، احتمالاً هیچ کس نمی گفت که این پیش بینی به خاطر عدم انطباق بر واقعیت مردود است.

    اما یک مثال قرآنی:
    در آية 88 سوره نمل آمده است‌: "و تري الجبال تحسبها جامدة‌ً و هي تمرّ مرّ السحاب صنع الله الذي اتقن كل شي إنه خبير بما تفعلون‌; (نمل‌،88) كوه‌ها را مي‌بيني و آن‌ها را ساكن و جامد مي‌پنداري‌، در حالي كه مانند ابر در حركتند; اين صنع و آفرينش خداوندي است كه همه چيز را متقن آفريده‌; او از كارهايي كه شما انجام مي‌دهيد، آگاه است‌."
    در زمانهای قدیم تمام مفسرین بر این عقیده بوده اند که این آیه به حوادث قیامت اشاره دارد، به خصوص که آیات قبل و بعدش نیز به حوادث قیامت اشاره می کند. اما امروزه تفسیر جدیدی از این آیه بیان می شود که آن را اشاره به حرکت زمین می داند.
    اگر این یک تفسیر بدیهی از آیه بود، مفسران می توانستند پیش از اکتشاف حرکت زمین نیز این تفسیر را ارائه دهند و نیازی نبود تا اکتشاف این حرکت صبر کنند.
    همچنین در طول تاریخ، مسائلی مانند مسطح بودن زمین و پرتاب شهابها توسط فرشتگان از آیات قرآن استخراج شده است که باعث کاهش اعتبار قرآن نشده است. چون قرآن جا برای تفسیر دارد و می توان تفاسیر را طوری به روز کرد که تضاد آنها با هر یافته علمی رفع گردد.


    آشنایی با مغلطه "هفت تیر کش تگزاسی"
    نام این مغلطه از یک جوک آمریکایی گرفته شده است. می گویند یک هفت تیر کش تگزاسی، با چشم بسته چندین تیر شلیک کرد. سپس دور چند تای آنها که کنار هم برخورد کرده بودند، خطی کشید و گفت: "هدف من همینجا بود. ببینید من با چشم بسته هم می توانم به هدف بزنم".

    اتفاقی که در اینگونه بررسی ها می افتد بی شباهت به اینها نیست: فردی هزاران جمله مختلف بیان کرده. طرفداران ایشان بعد از کشف یک واقعیت علمی، جملاتی را که قابل انطباق با این کشف است پیدا نموده و پس از تفسیر این جملات می گویند: "ببینید، منظور آن فرد همان چیزی بوده که علم امروز به آن رسیده".

    این مغلطه به ما این امکان را می دهد که مقصود نویسنده را به دلخواه خودمان تفسیر کنیم و البته تیرهایی که به هدف نخورده اند را هم نادیده بگیریم. ما می توانیم مدعی شویم که مثلاً آن هفت تیر کش، قصدی در مورد به هدف نزدن برخی تیرها داشته که ما با دانش محدودمان از درک حکمت او عاجزیم.

    با تشکر از توجهتون
    منتظر نظرهای شما هستم.



  2.  

  3. #2

    تاریخ عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۰
    نوشته
    3,622
    صلوات
    1
    تعداد دلنوشته
    1
    مورد تشکر
    800 پست
    حضور
    118 روز 15 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    2
    گالری
    8



    با نام الله
    آیا اعجاز علمی، وحیانی بودن را اثبات می کند؟



    کارشناس بحث: استاد یاسین

    سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی

    عشق محمد بس است و آل محمد



    آیا اعجاز علمی، وحیانی بودن را اثبات می کند؟


  4. #3

    تاریخ عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۱
    نوشته
    149
    تشکر:
    1
    حضور
    6 روز 10 ساعت 39 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با سلام و احترام و تشکر از بحثی که مطرح کردین.

    تفسیرهای علمی از اشعار مولانا و حافظ را نمی توان با تفاسیر علمی قرآن مقایسه کرد. زیرا اولا یکی خداوند عالم است و دیگری بنده و مخلوق. همانطور که ذات خداوند با مخلوقات قابل مقایسه نیست، آثار و خلق حضرت حق با انسانها نیز قابل مقایسه نیست.

    علاوه بر اینکه از میان اشعار حافظ و مولانا چند بیت وجود دارد که ظرفیت تفسیر علمی داشته باشد به گونه ای که در مجامع علمی قابل دفاع باشد. قاعدتا تعداد این دست آیات زیاد نخواهد بود.

    اما تعداد زیادی از آیات قرآن مجید است که ظرفیت تفسیر علمی دارد و تاکنون نیز مطالب ارزشمندی در این رابطه بیان شد.
    علاوه بر اینکه خود حافظ و مولانا ادعای ارتباط با غیب نداشته اند، در حالی که خداوند عالم به همه حقایق عالم و هر آشکار و پنهان و غایبی است.



  5. #4

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام یاسین گرامی
    در اینجا توجه به چند مسئله لازم است:
    1- بحث اعجاز علمی برای اثبات الهی بودن قرآن ایجاد شده است. پس ما اگر ما در این بث از فرض الهی بودن قرآن استفاده کنیم، دچار دور می شویم.
    2- این که فردی ادعای ارتباط با خدا را داشته باشد یا نه، چیزی را ثابت نمی کند. مهم استدلال است نه ادعا.
    3- درست است که تا کنون شاید چند صد مطلب مختلف در مورد اعجاز قرآن مطرح شده است. اما اکثر آنها (به جز چند مورد که در زیر نقل قول شده) حتی مورد تایید علمای دینی هم نیستند:
    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست
    با سلام و درود

    بابت تاخیر عذرخواهی می شود.

    اعجاز علمی قرآن به مطالب و اسرار علمی گفته می شود که در قرآن بیان شده و در عصر نزول قرآن، برای بشر معلوم نبوده و پس از پیشرفت علوم، کشف شده است.

    در اشارات اعجازآمیز علمی قرآن که تا قرن ها بعد از اسلام کسی از این حقایق علمی با خبر نبوده است، نوعی رازگویی و اخبار غیبی قرآن به شمار می ‏آید.

    لازم به ذکر است در این موضوع، عالمان و دانشمندان قرآنی به چند گروه تقسیم شده اند. برخی بطور کلی اسناد هیچ اعجاز علمی را به قرآن صحیح نمی دانند، و در مقابل برخی با استفاده از علوم ظنی و غیر معتبر، موارد بسیاری را به عنوان اعجاز علمی به قرآن نسبت می دهند. گروه سوم خواسته اند از افراط و تفریط به دور باشند و فقط مواردی که به صورت علوم قطعی تجربی، ثابت شده را به قرآن نسبت می دهند.

    این گروه سوم قائلند اکثر معجزات علمی که به قرآن نسبت داده می شود، نقدپذیر و اشکال بر آن ها وارد است. البته می توان آن ها را از شگفتی های قرآن دانست ولی اعجاز علمی که خدشه ای بر آن وارد نباشد نیستند.

    ایشان از مواردی که می توان آن ها را به عنوان اعجاز علمی قرآن معرفی کرد و از آن دفاع نمود، تنها به این موارد اشاره می کنند:

    ـ مراحل تطورات جنین و آفرینش انسان (حج، 5؛ مومنون، 12-14)
    ـ لقاح ابرها (حجر، 22)
    ـ زوجیت عام موجودات (یس، 36)
    ـ نیروی جاذبه (رعد، 2؛ لقمان، 10)
    ـ حرکت‏ های خورشید (یس، 38)

    بنابر نظر این افراد، موارد فوق، جزو اعجاز علمی قرآن محسوب می شوند و قابل دفاع هستند و در صدر اسلام، بشر آگاهی و علمی به این موضوعات نداشته و توسط قرآن اشاره شده است.

    _____________
    (ر.ک: "روش برداشت علمی از قرآن"، محمد علی رضایی اصفهانی، فصلنامه پژوهش های قرآنی، شماره 45)
    اگر بخواهیم ببینیم که آیا این چند مورد، از مغلطه یاد شده تبعیت می کنند یا نه، باید ابتدا این مغلطه را بشناسیم. اجاه بفرمایید فعلاً دنبال معیاری باشیم که بتونیم این مغلطه رو تشخیص بدیم. بعد بر مسائل مختلف منطبقش می کنیم.
    در پستهای بعدی مطالبی در این زمینه خدمت شما ارائه خواهد شد.
    موفق و پیروز باشید


  6. تشکر


  7. #5

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام خدمت دوستان
    برای اینکه نحوه تشخیص وجود مغلطه رو بشناسیمو براشون معیار بدست بیاریم، اجازه بفرمایید یه تمرین داشته باشم. به این صورت که یک من ادعاهایی در مورد وجود اعجاز علمی در اشعار کهن مطرح می کنم و از شما می خوام که اشکال موجود در ادعای من رو پیدا کنید:
    (پیشاپیش از همکاریتون ممنونم )

    مورد اول: ادعا میشه که بیت زیر از هاتف اصفهانی، یک معجزه علمی است:
    دل هر ذره را که بشکافی / آفتابیش در میان بینی
    به دو دلیل:
    1- شاعر به شکافت ذرات اشاره کرده. در حالی که تا سال 1897 تصور میشد ماده از ذراتی غیر قابل تقسیم ایجاد شده است. (به همین دلیل این ذرات را "اتم" به معنای "تقسیم ناپذیر" نامیده اند.)
    2- شاعر به آزاد شدن انرژی و نور (آفتاب) در صورت شکافت درات اشاره دارد. در حالی که در آن زمان دانشی در مورد شکافت هسته ای وجود نداشته.







  8. تشکر


  9. #6

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دوستان
    اجازه دهید جواب را خدمت شما عرض کنم. ببینید، استدلال اشتباهی که در اینجا وجود دارد به شکل زیر است:

    - شاعر در این بیت به شکافت هسته ای اشاره کرده.
    - آگاهی از شکافت هسته ای در قرن 12 بدون اتصال به غیب ممکن نبوده است.
    - بنابراین شاعر با غیب در ارتباط بوده.

    مشکل از اینجاست که ما مطمئن نیستیم که منظور شاعر از این بیت، شکافت اتم باشد، چرا که این بیت را دو جور می توان معنا کرد:
    1- اگر هسته اتم را بشکافی، انرژی آزاد می شود.
    2- حتی در دل یک ذره کوچک نیز می توان نور معرفت یافت.

    ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم که منظور شاعر، مورد اول بوده. چرا که معانی دیگری هم بر این بیت متصور است. اگر ما یکی از تفسیرهای ممکن را به عنوان منظور گوینده تصور کنیم و بر اساس آن استدلالی انجام دهیم، استدلالمان حالت ظنی خواهد داشت و فاقد اعتبار خواهد بود.

    بنابراین اینجا به یک معیار می رسیم:
    اگر یک جمله قدیمی را بتوان طوری معنا کرد که با نظریات علمی جدید همخوانی داشته باشد، اما در عین حال بتوان معانی دیگری هم بر آن متصور بود، آن را نمی توان به عنوان یک معجزه علمی در نظر گرفت.

    یک مثال از این نحوه نتیجه گیری رو می تونید در لینک زیر ببینید:
    http://www.askquran.ir/thread2120.html#post716223


    ویرایش توسط Mostafa4 : ۱۳۹۳/۰۹/۲۷ در ساعت ۱۱:۳۷

  10. تشکرها 2


  11. #7

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    یک مثال دیگر:
    فرض کنید فردی ادعا می کند که مولوی در ابیات زیر به سلاح هسته ای اشاره کرده:

    صد هزاران مرد پنهان در یکی / صد کمان و تیر درج ناوکی
    آفتابی در یکی ذره نهان / ناگهان آن ذره بگشاید دهان
    ذره ذره گردد افلاک و زمین / پیش آن خورشید چون جست از کمین

    در اینجا مولوی می خواد با یک تشبیه، بگه که انسان گرچه در ظاهر کوچک است، اما در واقع موجود کمی نیست. ایشان می توانستند مثلاً انسان را به فلفل تشبیه کنند که ریزه ولی تیزه. یا مثلاً به یک دانه کوچک که وقتی کاشته میشه درخت بزرگی ایجاد میشه. اما چرا باید چنین تشبیهی رو ذکر کنه؟ آیا این تشابه یک اتفاقه؟

  12. تشکرها 2


  13. #8

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    با سلام مجدد خدمت دوستان گرامی
    گفته شد که تفسیر پذیری یک متن، به ما اجازه می دهد که آن را با علوم جدید تطبیق دهیم و هر گونه تضاد آن را با علم رفع نماییم. در ادامه می خواهیم ببینیم که چه عواملی باعث تفسیر پذیری یک متن می شوند.

    به طور کلی، هر عاملی که در معنای یک متن ایجاد ابهام کند، متن را تفسیر پذیر می نماید. مانند:
    - عدم ذکر جزئیات
    - آوردن تشبیه بدون ذکر وجه شبه
    - آوردن کلمات چند معنا بدون مشخص سازی معنای مورد نظر گوینده
    - وجود امکان تمثیلی یا ماورایی بودن معانی گزاره ها
    و ...

    در پستهای بعد، سعی می گردد هر یک از این عوامل با ذکر مثالهایی توضیح داده شود.
    موفق باشید


  14. تشکر


  15. #9

    تاریخ عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۳
    نوشته
    29
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    14 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام
    Mostafa4جان
    من يكي از پستهاتون رو دنبال كردم در مورد شكل گيري جنين كه در قران هم اشاراتي بهش شده
    خواستم بحث و ادامه بدم ديدم كه پست رو بستن به همبن خاطر اين پست رو بي ربط با اين جريان نمي بينم
    به همين دليل من چند تا سوال دارم چون قضيه برام مبهمه

    1.نطفه مختلط در اولين مرحل به چه شكليه شما مي فرمايد به شكل خوب بسته نيست خوب به چه شكليه؟
    البته اون طرحي كه شما به ما نشان داده بودي يه طرح گرافيكي كه نمي تونه تمام واقعيت رو به خصوص حالت
    و جنين رو براي ما مشخصه كنه
    صرفا يه طرح گرافيكي براي درك اوليه
    2.ميشه مراحل علمي و پزشكي درست مشخصه شده امروزي رو براي ما بگي كه مثلا مرحله هاش چه شكليه؟
    3.در قران صرفا جهت مثال از مراحل جنين و..ياد ميشه كتاب پزشكي نيست واضح و با جزيات بياد مراحل رو بگه
    و وقتي كه جمع بندي ميشه بهتر از اين كلمات وجود نداره تا به كار گرفته بشه
    و ميدونم شما هم حق داري به علت چند وجه بودن اين معاني بهش ايراد بگيري و قبولش نكني
    اما امكان معجزه بودنش وجود داره درسته مدعي بايد اثبات كنه اما همينجوريم 50 50 شده

    من خودمم زياد نمي تونم اين قضيه رو بپذيرم اما نمي تونم ردشم كنم يعني قبول ردش سخته برام
    نه بخاطر تعصب بخاطر تقريبا دقيق بودنش البته تقريبا

  16. تشکرها 2


  17. #10

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    309
    مورد تشکر
    0 پست
    حضور
    6 روز 13 ساعت 10 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    سلام دوست گرامی
    این پست رو مطالعه بفرمایید:
    http://www.askquran.ir/thread33144.html#post663146
    در این پست، جنب صدیقین (کارشناس محترم تفسیر قرآن و حدیث) می فرمایند که ما نمی تونیم اشاره قرآن به ماه تحت عنوان "نور" و اشاره به خورشید تحت عنوان "ضیاء" را یک معجزه علمی بانیم. چرا که ما در مورد منظور قرآن از کلمه "نور" مطمئن نیستیم. این موضوع رو ایشان به زیبایی بیان فرموده اند:
    به قول علما: اذا جاء الاحتمال، بطل الاستدلال.
    یعنی ما بر اساس یک استدلال مبتنی بر احتمالات، نمی تونیم چیزی رو اثبات کنیم.

    همان طور که اشاره فرمودید، هدف اصلی قرآن بیان یک سری مطالب در زمینه فیزیک و شیمی و زیست شناسی نبوده. به همین خاطر عدم ذکر جزئیات را نمی توان یک نقطه ضعف دانست.
    یک مثال عرض کنم خدمتتون: در مدلی که بطلمیوس، کوپرنیک و سایر اخترشناسان از جهان ارائه داده اند، نحوه حرکت اجرام آسمانی و مسیر حرکت آنها با جزئیات مخص شده است. اما در قرآن صرفاً به حرکت خورشید در میان آسمان اشاره شده است و بیان نشده که منظور از این حرکت، حرکت ظاهری خورشید در میان آسمان است یا حرکت خورشید به دور زمین یا حرکت آن در میان کهکشان راه شیری.
    هدف قرآن از ذکر این موضوع، اشاره به قدرت خداست و بنابراین جزئیات اهمیتی ندارند. اما هدف منجمین ارائه مدلی بوده که بتواند فرضاً زمان خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی و قمر در عقرب را پیش بینی کند و به همین دلیل می بایسته مدل با جزئیات کامل بیان گردد.

    اما در عین حال، اگر ما یکی از معانی را در نظر بگیریم و بر اساس آن بخواهیم این اشاره قرآنی را یک معجزه علمی بدانیم دچار مغلطه شده ایم. چرا که ما مطمئن نیستیم که از میان معانی مختلف ممکن، یک معنای خاص مد نظر قرآن باشد.

    در مورد جنین شناسی که فرمودید هم موارد مختلفی از عدم ذکر جزئیات، تشبیهات بدون وجه شبه، ذکر کلمات چند معنا و ... وجود دارد که آیات را تفسیر پذیر می سازد. به طور مثال:

    1- در قرآن به زمان بندی مراحل اشاره ای نشده است. در این مورد میقات گرامی می فرمایند:
    از اینرو چون قرآن به تعداد روزها و ... اشاره نکرده پس با مقایسه و تطبیق، نمی توان برای رد اعجاز قرآن استفاده کرد.
    2- مشخص نشده است که منظور از "نطفه ترکیبی" ترکیب از چه چیزی است؟ آیا ترکیب از مواد مختلف است؟ آیا آن طور که ارسطو می پنداشت، ترکیب منی و خون است؟ آیا آن طور که جالینوس تصور می کرد ترکیب نطفه مرد و زن است؟ یا اینکه همان طور که علم دید می گوید ترکیب اسپرم و تخمک است؟

    3- منظور از "علقه" چیست؟ آیا منظور این است که جنین به دیواره رحم متصل می شود (منطبق با علم جدید)؟ یا منظور این است که نطفه به خون بسته تبدیل می شود (مطابق نظریات ارسطو و جالینوس)؟ یا اینکه منظور شباهت جنین به زالو در یک مرحله خاص است؟

    4- جنین در یکی از مراحل رشد خود به "گوشت جویده شده" تشبیه شده است. وجه شبه این تشبیه چیست؟ از آنجا که جنین در هیچ مرحله ای به صورت یک گوشت کوبیده بی شکل نیست، بایستی وجه شبهی بیاوریم که با علم همخوانی داشته باشد.

    5- مشخص نیست که آیا در مرحله عظام، ابتدا مضغه به استخوان تبدیل می شود و بعد گوشت رویش را می پوشاند یا اینکه استخوان در میان گوشتها به وجود می آید.

    در مورد منبع که فرموده بودید، کتاب زیر یکی از معتبر ترین منابعی است که می تونید بهش رجوع کنید:
    tabeteb.ir/library/langmans-medical-embryology-2012/
    در صفحات اولیه کتاب توضیحاتی با تصویر داده شده که جزئیاتش بیشتر از تصویر ذکر شده در اون تاپیک هست. زیر هر تصویر هم ذکر شده که در هر مرحله چه اتفاقاتی می افتد.

    هر اندازه که یک مطلب با جزئیات بیشتر و با وضوح بیشتر بیان شود، تطبیق دادنش با کشفیات جدید مشکل تر می شود. به طور مثال در برخی روایات این مراحل با ذکر جزئیات بیان شده اند و زمان بندی مراحل و ویژگیهای جنین در هر مرحله هم ذکر شده است. این موضوع باعث می شود که تطبیق این قبیل روایات با علوم جدید قدری مشکل گردد:
    http://www.askquran.ir/thread47757-2.html#post715775
    البته میقات گرامی (کارشناس تفسیر قرآن و حدیث) فرمودند که ممکن است بتوان این احادیث را نیز با علم تطبیق داد:
    راجع به روایات عرض کنم که حل تعارض روایات با علم، مهم است ولی می توان موضوع قرآن را از آن جدا دانست، زیرا قرآن این گونه مانند روایات، وارد جزئیات نشده است و مراحل رشد جنین را بطور کلی بیان نموده است و منافاتی با علوم روز ندارد.

    لذا به فرض هم تعارض روایات با علم حل نشود، باز هم مشکلی برای اعجاز قرآن پیش نمی آید.


    ممنون

  18. تشکر

    0u0

صفحه 1 از 15 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. جمع بندی معرفی کتاب هایی در زمینه "کفر خفی، ریای خفی، شرک خفی . . ."
    توسط مدیون سلمان در انجمن اخلاق
    پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۴/۰۶/۲۹, ۱۳:۳۹
  2. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵, ۲۳:۱۴
  3. پاسخ: 4
    آخرين نوشته: ۱۳۹۳/۱۱/۱۳, ۱۲:۵۳
  4. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۱۱/۱۱, ۱۶:۳۰

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود