جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ازدواج نکردن

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 4 ساعت 49 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    ازدواج نکردن





    پرسش:
    اگر شخصی نخواهد ازدواج کند و مايل باشد مجرد بماند از نظر اسلام گناه دارد؟

    پاسخ:
    ازدواج، اقتضای طبیعت انسان است. زوجیت در تمام موجودات عالم (حیوانات، گیاهان و حتی جمادات) وجود دارد.
    «سبحان الذی خلق الأزواج کلها مما تنبت الارض و من أنفسهم و مما لایعلمون»(1)، منزه است خدایی که تمام موجودات عالم، از جمله گیاهان و انسانها و آنچه را نمی دانند، به صورت زوج آفرید.
    انسان به طور طبیعی به سوی زوج خود می رود.
    ازدواج برای رسیدن به کمال است.
    امام باقر(ع) به زنی که می خواست بدون ازدواج، به کمال برسد فرمود: این کار را نکن. اگر خودداری از ازدواج، فضیلت و کمالی را در پی داشت، فاطمه(س) به درک این فضیلت، شایسته تر از تو بود.(2)
    کسانی که از ازدواج رویگردانند، به دستور خداوند و پیامبر بزرگوار او بی توجهی می کنند، آنجا که فرمود: "النکاح سنتی فمن رغب عن سنتی فلیس منی"(3)، ازدواج سنت من است. کسی که از سنت من روی برگرداند از من نیست.(4)
    مجرد ماندن بی دلیل، آفاتی دارد که باید با ازدواج درست، از آنها دوری جست:
    بی توجهی به خانواده: با مجرد ماندن، خانواده تشکیل نمی شود و با عدم تشکیل خانواده، به تدریج از ارزش آن کاسته می شود و زمینه آسیب های فردی و اجتماعی فراهم خواهد شد، همان مشکلی که امروزه غرب با آن دست و پنجه نرم می کند.
    فراهم آمدن زمینه گناه: با مجرد ماندن زمینه گناه افزایش می یابد. رسول گرامی اسلام(ص) به مردی به نام عکاف فرمود: "تزوج و الا فانت من المذنبین"(5)، ازدواج کن وگرنه از گناهکاران خواهی بود.
    فراهم شدن زمینه شرارت: مجردی به معنای رهایی است و کسی که رها است، زمینه شرارت در او بیشتر پدید می آید، به همین سبب پیامبر اسلام(ص) شرورترین افراد امت خود را مجردان می داند: (شرار امتی عزابها) (6) و (7).
    لذا ترك تعمدي ازدواج و مجرد ماندن امري نكوهيده است.
    از نظر اسلام، تشکیل خانواده یک فریضه است. عملی است که مرد و زن باید آن را به عنوان یک کار الهی و یک وظیفه انجام بدهند. اگرچه شرعا در زمره واجبات ذکر نشده، اما به قدری تحریص و ترغیب شده است که انسان می فهمد خدای متعال بر این امر اصرار دارد.

    پي نوشتها:
    (1) يس/36.
    (2) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 100، ص 219.
    (3) همان.
    (4) دستور پیامبر به معنای وجوب نیست. ازدواج، مستحب مؤکد است، مگر اینکه انسان به سبب ازدواج نکردن به گناه بیفتد که در این صورت واجب می شود. (رساله عملیه، م 2443).
    (5) علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 100، ص 221.
    (6) همان، ص 222.
    (7) بر گرفته از مباحث ضرورت ازدواج، حسين دهنوي، ص 81.



    لینک اصلی


  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود