جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آغاز مودت بین همسران

  1. #1

    تاریخ عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,512
    مورد تشکر
    114 پست
    حضور
    111 روز 11 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    159
    آپلود
    0
    گالری
    1

    آغاز مودت بین همسران





    پرسش:
    خداوند در سوره روم در آیه 21 می فرماید: «وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ»
    این مودت و رحمت بین زن و مرد، دقیقا کی حاصل می شود؟ قبل از اینکه به هم محرم شوند آیا ممکن است علاقه مند شوند به یکدیگر؟ یا بعد از اینکه به هم محرم شدند به یک دیگر علاقه مند می شوند؟

    پاسخ:
    به نظر مي رسد آيه شريفه، ناظر به زمان آغاز محبت نيست تا بحث شود قبل از خواستگاري اين محبت ايجاد مي شود يا پس از ازدواج، بلكه آيه از يك ساختار فطري انساني سخن مي گويد كه انسان بطور فطري مي تواند به ديگري علاقمند شود بعكس ساير موجودات مثلا جمادات.
    هر چند فحواي كلام مفسران، آنرا ناظر به پس از ازدواج معرفي مي كند:
    مودت تقريبا به معناي محبتي است كه اثرش در مقام عمل ظاهر باشد. و رحمت، به معناي نوعي تاثير نفساني است، كه از مشاهده محروميت محرومي كه كمالي را ندارد، و محتاج به رفع نقص است، در دل پديد مي‏ آيد، و صاحبدل را وادار مي‏ كند به اينكه در مقام برآيد و او را از محروميت نجات داده و نقصش را رفع كند.
    به طوري كه از سياق برمي ‏آيد مراد از مودت و رحمت در آيه همان مودت و رحمت خانوادگي است.(1)
    از آنجا كه ادامه اين پيوند در ميان همسران خصوصا، و در ميان همه انسانها عموما، نياز به يك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه مى‏ كند: و در ميان شما مودت و رحمت آفريد «و جعل بينكم مودة و رحمه»(2)
    توضيحات ديگري كه در تفاسير در مورد تفاوت مودت و رحمت بيان شده است نيز مودت و رحمت را به پس از تشكيل خانواده مربوط مي داند.(3)
    اما اگر مساله مودت و رحمت را بصورت مطلق ميان دو زوج تصور كنيم آنگاه تكليف همسراني كه اين محبت و صميميت درميانشان وجود ندارد و حتي منجر به طلاق مي شود، چه مي شود؟!
    لذا شايد مناسب تر باشد كه جعل مودت و رحمت را به معناي توانايي و قابليت ايجاد محبت و صميميت در ميان انسانها بگيريم كه البته با ايجاد رابطه زوجيت و همسري، مشروعيت مي يابد.


    _________________
    (1) الميزان، ج 16، ص 250.
    (2) تفسير نمونه، ج 16، ص 391.
    (3) 1. مودّت: انگیزه ارتباط در آغاز کار ازدواج است و اما ادامه و پایان آن که یکی از دو همسر ممکن است ضعیف و ناتوان شود و قادر بر خدمت نسبت به دیگری نباشد، «رحمت» جایگزین مودّت می شود. او دلسوزی خاص دارد، حتی از دیگران جهت کمک به همسرش استمداد می طلبد و خود را به هر آب و آتشی می افکند تا رحمت الهی را از خویش بروز و ظهور دهد در حالی که آن روز نه نیازمندی جنسی و شهوانی است و نه مسائل دیگر جوانی. در این مرحله حساس مراقبت از یکدیگر اهمیت زیادی دارد، همچون مریضی که توجه های پیاپی نزدیکان وی، او را بهبود می بخشد و ایجاد امید می نماید.
    2. مودّت: درباره بزرگترهاست که توان خدمت به یکدیگر را دارند، اما کودکان و فرزندان کوچک در سایه رحمت پرورش می یابند و رشد می کنند و شاید رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم هم که فرمود: «وَارْحَمُوا صِغارَکُم؛ به کوچکترها ترحّم کنید»، بر همین اساس بوده است.
    3. مودّت: غالباً جنبه دو طرفه (تقابل) دارد، به مجرّد آن که از طرفی سرزد، بر اساس قانون طبیعت، طرف مقابل باید آن را جبران کند و الاّ ظلم و ستم خواهد شد. اما رحمت، یک جانبه و ایثارگرانه است لکن بقای جامعه کوچک (خانواده) و بزرگ (اجتماع) به خدمات متقابل است که ریشه در مودّت دارد. (ر.ك : تفسير نمونه، ج 16، ص 393).



    لینک اصلی

    ویرایش توسط مدیر تدوین : ۱۳۹۳/۰۸/۱۹ در ساعت ۰۹:۵۴

  2. تشکر


  3.  

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود